![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Siis tuo -Matin- 4800€ on autoveroalennus, aiemmin se oli 9600€, mutta nyt se on puolet tuosta eli 4800€. Tuohon sitten valtion energiatukiavustus tuokn 500€/kk. Ilmaiset sähköt... juu ehkäpä kun auton hinta on mitä on liki 6-numeroinen summa niin ehkäpä se sis. auton sähkötkin. Minäkin haluaisin ilmaiset lounaat, kuka tarjoaa??? 2500-3000€/kk polttoaineisiin... monenko auton polttoaineet siinä on?? Mulla menee polttoaineisiin sellaiset 1500€/kk, toki osa ajoista on pidempää ajoa jolloin kulutus tasoittuu hieman. Olisi kiva nähdä laskelmat miten tuo on laskettu, tai noh voisihan tuon itsekkin laskea mutta nyt en viitti... päivä meni pilalle yhdellä soitolla ilmariseen... En epäile etteikö tuo Tesla olisi hieno auto, livenä en ole nähnyt mutta silti mittarikäytössä olen kyllä skeptinen. Toki jos se osoittautuu toimivaksi niin hieno juttu se on.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kohtuuviksuja tyrkkyjä saavat mokomaan, ilmaiset huollot, tietyistä paikoista ilmaiset sähköt, ja jotain muutakin.
Mitä mokomasta sitten saa esim kolmivuotiaana, 300 tkm rynkytettynä, onkin iso kysymys ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kauanko noissa kestää akusto ? Varmaan ihanan halpaa uusia.........
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
6 vaiko peräti 8 vuojen täystakuu akustolle
__________________
__________________ "Atheism: Not to do the shit that religious do to each other." http://www.eroakirkosta.fi "Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella" |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos auton mittariin tulee 10tkm kuukaudessa ja tuollainen hybridi mersu söisi vaikka 6.5-litraa satasella niin sehän teettää n. 1538-litraa dieseliä. Oletetaan dieselin hinnaksi 1.35€ niin päästään lukuun 2076€/kk. Eli ei ne polttoainekulut ihan 3000e/kk taida olla? Toki jollain enemmän kuluttavalla pelillä voi olla. Lisäksi tuo polttoaineen hinta vaikuttaa aika radikaalisti siihen kuinka paljon ne kulut on kuukaudessa. Mutta jos se polttoaineissa sen n.2000€/kk säästää niin sehän tekee 24 000€ vuodessa säästöä, joka kolmessa vuodessa tekee 72 000€. Noh. Noita lukuja voi nyt miten vaan pyöritellä. Mut kohtuu iso säästö tuo on jos sen auton saa ilmaiseksi "tankkaa". Lisäksi jos suomeen tulee niitä Teslan supercharger asemia niin Tesla on ilmoittanut että Teslojen omistajat tankkaa niissä ilmaiseksi. Siinä akun saa täydeksi tyhjästä puolessa tunnissa. Huollosta en tosiaan tiedä miten paljon tuollaista Teslaa pitää huoltaa? Ei siellä taida olla kuin sisäilman suodatin mitä huolto vaihtaa? Joskus vaihdetaan jarrupaloja, mutta veikkaan ettei niitäkään kovin usein vaihdeta koska se auton sähkömoottori jarruttaa ja kerää energiat talteen. Ainakin tuollaisen hybridi mersun kuski kehui että oli jo yli 100tkm ajanut alkuperäisillä jarruosilla. Siinäkin kuulemma jarruenergia otetaan talteen. Lainaus:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Isommissa kaupungeissa autot vissiin pyöriikin 24/7, joko isäntä + kuskit tai vain kuskien voimin. Sellaista sankaria ei ole eikä tule joka yksinään tahkoaa mittariin 30 tkm/kk, loppuu ihan yksinkertaisesti tunnit vuorokaudesta. Muutoinkin alalla on niin suuria vaihteluja ajojen suhteen että yhdenmukaista laskutapaa on käytännössä mahdotonta saada aikaiseksi. Tätäkin kirjoittaessa nökötän tolpalla keula-autona, ollut tässä lähtökuopissa jo 3 tuntia ilman kyydin kyytiä, eli ilmaiseksi istun, onneksi kuskilla on hommia enempi. En kyllä ymmärrä miten voi saada menemään polttoainetta tuollaisia määriä, tallissa 2 autoa eikä polttoainetta mene laskun mukaan yli 1600€ arvosta/kk ja autot on ajossa likiman joka päivä. Toki ei meillä ole ruuhkiakaan kuten jossain eteläsuomessa(luojan kiitos...). Kauha-apinalle sivukommenttina. Kukaan täysipäinen taksiyrittäjä ei osta omalla rahallaan 320 E cdi mersua, tai noh, ehkä joku eläköityvä ostaa kun ei jaksa pohtia miten voisi mahdollisen hankitun omaisuutensa muuhun typeryyteen tuhlata... ![]() Katsokaapa vai niin kun tuo autoveroetu puolittui niin kohta alkaa tolpat tursuamaan Jettaa, Golf:ia, Octaviaa on jo.... Mutta silti hatun nosto heille joilla on rohkeutta ottaa tesla kuvun alle, toivottavasti konsepti on menestys eli viivan alle jää enempi kuin mitä diesel-autolla. Pitkän ajan laskelmia odotellessa..... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jep.
Kyllä on kilsat pudonnu joka puolella. Mulla huippuvuosina tuli 130 tkm vuoteen, viime vuonna 95 tkm. Samassa suhteessa sitten tietty muuttuvat kulut putoaa, mutta kiinteät pysyy. (ja Nerd-O, mun edellisellä hybridi mb llä tökättiin 180 tkm alkup jarruosilla, HelsinGin pirssinä)
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 30.04.2015 13:21 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suurimman hyödyn sähköstä saisi sellaisessa isossa taksissa, joka muuten kuluttaisi paljon polttoainetta. Tietysti suuri kulutus muodostuu myös suuresta määrästä kilometrejä. Eli tarvittas tarpeeks pitkällä toimintasäteellä oleva sähköllä kulkeva paku, joka soveltuu pyörätuolikyyteihin ja samalla jää tilaa muillekin. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Jos tarkoitus on verrata vain kahden erityyppisen auton välisiä kuluja ja kannattavuutta niin ei kai noi kuskista tulevat kulut siihen kuulu?
Kai se kuski maksaa aina saman ajoi millä tahansa? |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ei liene mahdottomuus tuolla kehä3:n sisäpuolella kun ajo on jatkuvaa lähtemistä valoista ja pysähtelyä, ja sitä kun kokopäiväisesti tekee niin kyllä siinä lientä menee.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Paljon taksiyrittäjä maksaa esim. Uudesta E320 mesestä?
|
#14
|
||||
|
||||
![]() No se
Listahinta miinus 4800€ tietysti vaihtoautohan yleensä vaihdossa annetaan. Ja jos ei ole täyttä 3 vuotta pitänyt niin pitää maksaa valtiolle takaisin autoveron alennuksesta. Mikä taas lasketaan joka kuukaudelta mitä jäljellä 3 vuoteen, toki siis lasketaan arvonalennus joten määrä siis pienenee sitä mukaan kun auto vanhenee. Meniköhän nyt tarpeeksi vaikeasti...
![]() Viimeksi muokannut ajelija : 29.04.2015 19:46 Perustelu: Lisäys |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tuo autoveron alennus nykyään (1.3.2015-> rek) henkilöautosta taksissa on lähinnä vitsi. 133,33 euroa/käyttökuukaus käytännössä, max 36 kk.
Pari hihafaktaa omasta kokemuksesta, Helsinkiläisestä taksista: Kohtuu pienikulutuksisen henkilöauton polttoaine ja huoltokulut on luokkaa 1250 € / kk alv 0%. Puolentoista kuljettajan palkka sivukuluineen n 4000 € / kk Vakuutus, kyydinvälitys, tietoliikenne ja rengaskulut n 1000 / kk alv 0% Nämä siis hahmottamaan kokonaisuuksia, eli sitä, kuinka iso / pieni juttu voi olla autoveronpalautus, kulutus, huollot tai vakuutusmaksujen merkitys.
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 29.04.2015 22:12 Perustelu: Paikattu ajatusvirhe |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Taksi | VonLeka | Chit-Chat | 57 | 07.08.2012 19:51 |
Mogin akselit kyselkää taksi 24 :lta | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 27.05.2006 19:58 |