Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.04.2015, 10:02
hlvetinamatööri hlvetinamatööri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.03.15
Sijainti: missä milloinkin
Viestit: 10
Perusasetus

Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä? Saahan sen napattua päälle jos tuntuu että takapotkulla ei pysy tiellä, se kun on yks napinpainallus ja se on siinä.

(jouduin kyllä vähän siivoomaan kahveja näytöstä kun luin tuon että jimnyssä ei ole lukkoja muuta ko ovissa )

Pölli tuossa kirjoitti kaiken tarpeellisen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.04.2015, 11:04
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Jimny2010 kirjoitti: "Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?" Tuossapa pari pätkää, jos vähän asiaa selventäisi: https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o https://www.youtube.com/watch?v=-dh0VQxprJA
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.04.2015, 17:15
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.04.2015, 18:10
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Lisäkysymys Jimnystä ! Omistajan käsikirjasta. Eli mitä tarkoittaa Suomeksi ”Älä koskaan sammuta virtalukkoa vaihdettaessa asentoon 4L tai tästä asennosta. Jos kytket virtalukon tänä aikana, ajoneuvoa ei kenties voi ajaa.”
Minulla on ollut Jimny nyt nelisen viikkoa, ja olen ostokseeni tosi tyytyväinen. 2010- mallinen, ja 13000 km vasta ajettuna. Aikaisempaa kokemusta maastureista oli Ruotsista uutena ostettu Lada Niva. Hyvä sekin oli ajaa, mutta 18 kuukauden aikana oli 6 kk pajalla. Ja Ruotsista ostettuna takuut ei pelanneet lainkaan, vaan maksoin korjaukset itse. Jätin sen Deltan pukille, ja ostin Kian tilalle. Ja nyt kolmen vuoden jälkeen Jimny.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.04.2015, 18:28
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Nii siinä nivassa on keskitasauspyörästö eli sama systeemi etu ja taka-akselin välissä kuin siellä perämurikassakin. Ja se mahdollistaa sen että mutkassa akselit pääsee pyörimään eri nopeudella.

Jimnyssä kun kytkee nelikon päälle niin etu ja taka-akseli pyörii samalla nopeudella eli yhtä tönkkö kuin se niva keskilukko päällä.

Ja ne akselien tasauspyörästöt pelaa ihan samanlailla oli nelikko päällä tai ei.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.04.2015, 18:30
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.615
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 Näytä viesti
Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?
Ero on siinä, että nivassa on keskitasauspyörästö jakolaatikossa joka on lukittavissa, Jimnyssä sitä ei ole.
Akseleiden tasauspyörästöt kyllä toimivat Jimnyssä, mutta jakolaatikko ei salli akseiden välille nopeuseroa.

edit/ Antsa olikin nopeampi.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 12.04.2015 18:32
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.04.2015, 18:33
paavojaelvis paavojaelvis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.08.14
Sijainti: Kauvatsa, Länsi-Suomi
Viestit: 287
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 Näytä viesti
Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?
Nivassa on tasauspyörästö myös jakovaihteistossa, Jimnyssä ei. Ja nimenomaan tämän keskitasauspyörästön lukitusmahdollisuus löytyy Nivasta vakiona.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.04.2015, 20:03
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hlvetinamatööri Näytä viesti
Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä?
Sen huomaa kyllä ajellessa kitkarenkailla . Monta erilaista maastorengas-sarjaa on autojen alla kulutettu, ja renkaan merkistä ja autosta riippumatta talvella lähes aina nelivedolla menty. Varsinkin lyhyet autot meinaa olla melko vinkeitä ajella pelkällä takavedolla nastattomilla renkailla. Pääseehän niillä, siitä ei ole kyse, vaan turvallisempaa se on jos kumpikin pää vetää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.04.2015, 17:26
hlvetinamatööri hlvetinamatööri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.03.15
Sijainti: missä milloinkin
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Sen huomaa kyllä ajellessa kitkarenkailla . Monta erilaista maastorengas-sarjaa on autojen alla kulutettu, ja renkaan merkistä ja autosta riippumatta talvella lähes aina nelivedolla menty. Varsinkin lyhyet autot meinaa olla melko vinkeitä ajella pelkällä takavedolla nastattomilla renkailla. Pääseehän niillä, siitä ei ole kyse, vaan turvallisempaa se on jos kumpikin pää vetää.
Varmaan sitten. Ite ajelin tee-se-itse-nastarenkailla, niin suurimmaksi osaksi pärjäsi ihan takavedollakin, ainakin isommilla teillä.
Käsistähän se lähtee nopeaan niinkun talkkari jäiseltä peltikatolta, sekin tuli kokeiltua ekoilla pakkasilla m+s renkailla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.04.2015, 17:30
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Tekniikan Maailmassa Jimnyn koeajo 11/2008. ”Neliveto on kiinteä, eikä keskellä ole tasauspyörästöä, joten ainakin toinen etu- ja takapyörä vetävät aina.” Eli tämä vastaisi alkuperäiseen kysymykseeni: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla…..ni pitäisi mennä yhden pyörän voimalla ylös ? ? ? Vai meneekö ?

Niva aikanaan meni. kyseessä on mökkitieni.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.04.2015, 17:55
nuti-90 nuti-90 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Sijainti: haukipudas
Viestit: 493
Perusasetus

jäinen ylämäki ja jos vasenpuoli jäällä ja oikea hiekalla niin ei etene. tähän tarvittaisiin vähintään toiseen akseliin tasauspyörästön lukko että etenisi.
__________________
Suzuki SJ410 1.9TD -82
Volkswagen tiguan 2.0TDI -11
OFFROAD OULU
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.04.2015, 20:52
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 Näytä viesti
Tekniikan Maailmassa Jimnyn koeajo 11/2008. ”Neliveto on kiinteä, eikä keskellä ole tasauspyörästöä, joten ainakin toinen etu- ja takapyörä vetävät aina.” Eli tämä vastaisi alkuperäiseen kysymykseeni: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla…..ni pitäisi mennä yhden pyörän voimalla ylös ? ? ? Vai meneekö ?

Niva aikanaan meni. kyseessä on mökkitieni.
Jos tarpeeksi liukasta, niin kiinnihän se jää, kun ei ole tasauspyörästön lukkoja/lukkoa kummallakaan akselilla. Jäänpuolimmaiset renkaat vaan sutii.

Tuossa jimny ilman tasauspyörästön lukkoja ja lukoilla varustettuna. Melkoinen ero on. https://www.youtube.com/watch?v=AXZqWt5JhYk
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan jimnyn vanteet FWD O/M/V Renkaat ja vanteet 2 28.08.2014 18:59
Myydään jimnyn vanteet lumppi O/M/V Renkaat ja vanteet 3 28.01.2014 13:42
Jimnyn ajonesto RIPAX Tekniikka & Jutustelu 29 10.03.2013 13:11
Jimnyn Olkatapit antton077 Tekniikka & Jutustelu 2 30.09.2010 19:14
jimnyn vetonivelet djkosti Tekniikka & Jutustelu 5 08.03.2010 09:50


Sivu luotu: 00:42 (GMT +2).