![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() Talvella voi ihan huoletta ajella kuitenkin nelivedolla, mutta turha sitä on käyttää muulloin kuin vain tarvittaessa. Itse käytän talvella nelivetoa lähinnä liikkeelle lähtiessä silloin tällöin, mutta pääasiassa kyllä takavedollakin pärjää. Ja kyllähän nuo pienemmät suzukit on kevytperäisinä kesälläkin märällä asfaltilla vähän arvaamattomia tottumattoman käsissä, niin kuin Nerdo tuossa mainitsi, mutta ei vesikelillä nyt varsinaisesti nelivetoa tarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle.
__________________
-Pauli- |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei siinä jimnyssä lukkoja oo, eikä myöskään keskitasauspyörästöä. Menee se ilman lukkojakin aika mukavasti.
Itse ajan normaalit talvikelit takavedolla, lumella,sohjossa tai kovassa sivutuulessa(liukkaalla) tulee pidettyä nelikkoa päällä. Ei se nyt niin arvaamaton ole, kuin pelotellaan, reilu 150000km tuolla päästellyt jo. Vakiorenkailla päästelee satkua keposesti. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nelivedossa on käsittääkseni 50 % etuakselilla, ja 50 % taka-akselilla. Ja akselin pyörät pyörivät samaan tahtiin, jonka vuoksi asfalttiajoa tulisi välttää. Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?
Nivassahan on jatkuva neliveto, ja tasauspyörästön lukko. Joku on väittänyt, että jimnyn neliveto vastaa Nivalla ajoa lukko päällä ? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Aja yksi ympyrä soralla ja mittaa jokaisen renkaanjäljen kehä. Ja laske sitten eturenkaiden keskiarvo ja takarenkaiden keskiarvo niin huomaat että jonkun täytyy sutia tai luistaa että onnistuu tuollaisella vetosuhteella kääntyä.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jakolaatikko jakaa 50/50 eteen / taakse vedon, akseleissa ei tasauspyörästön lukkoja. Napalukot edessä kytkeytyy alipaineella 4wd kytkettäessä jolloin etuakseli vetää. Voi ajaa ihan huoletta talvella neliveto päällä ei hajoa mitään. Sama tekniikka kuin samuraissa lukunottamatta alipaine napalukkoja (samuraissa yleensä kiinteänä pyörii etupää mukana. Näin siis ainakin 2003 vm asti. Itse ajellut sekä samurailla että jimnyllä ja vakio jimny menee helposti esim. sinne minne korotettu kitkalukollinen hilux karkeilla renkailla ei mene. Pakko antaa kyllä susukin nelikolle rispektiä vaikka ensin saattaa näyttää "city-maasturilta"... keveys on suurin valtti, tietysti ristiriipunta on ainoa mihin matka tyssää mutta hoksottimilla pärjää pitkälle... No joo innostuin vähän enemmänki muisteloimaan
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä? Saahan sen napattua päälle jos tuntuu että takapotkulla ei pysy tiellä, se kun on yks napinpainallus ja se on siinä.
(jouduin kyllä vähän siivoomaan kahveja näytöstä kun luin tuon että jimnyssä ei ole lukkoja muuta ko ovissa ![]() Pölli tuossa kirjoitti kaiken tarpeellisen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan jimnyn vanteet | FWD | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 28.08.2014 18:59 |
Myydään jimnyn vanteet | lumppi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 28.01.2014 13:42 |
Jimnyn ajonesto | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 10.03.2013 13:11 |
Jimnyn Olkatapit | antton077 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.09.2010 19:14 |
jimnyn vetonivelet | djkosti | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.03.2010 09:50 |