Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.04.2015, 11:27
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Mulle jäi sellainen käsitys että samansuuntaisella tekniikalla tuo voimansiirto kuin viimeisissä samuraissa. Korjatkoon joku jos menee ihan puihin, mutta vm. 98 samurailla ajelin talvet nelivedolla eikä mitään ongelmia esiintynyt. Keskitasaupyörästö oli mutta paremmin se meni kuin LJ/RJ70 vakiona. Kai noissa Jimnyissä erojakin on, alkaa olemaan vanhimmat on melko iäkkäitä. Mitä vuosimallia mietit?
No ei kyllä ole missään Samuraissa keskitasauspyörästöä...

Talvella voi ihan huoletta ajella kuitenkin nelivedolla, mutta turha sitä on käyttää muulloin kuin vain tarvittaessa. Itse käytän talvella nelivetoa lähinnä liikkeelle lähtiessä silloin tällöin, mutta pääasiassa kyllä takavedollakin pärjää.

Ja kyllähän nuo pienemmät suzukit on kevytperäisinä kesälläkin märällä asfaltilla vähän arvaamattomia tottumattoman käsissä, niin kuin Nerdo tuossa mainitsi, mutta ei vesikelillä nyt varsinaisesti nelivetoa tarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle.

__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.04.2015, 12:22
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
No ei kyllä ole missään Samuraissa keskitasauspyörästöä...
....
Ttarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle.
Niinhän se olikin, piti oikein googlesta tarkastaa , kiitoksia korjauksesta. Oli siinä suhteessa erikoinen auto ettei tarvinnu tutustua voimansiirtoon sen kummemmin koko omistusaikana. Jokatapauksessa ei se samanlainen kampura ollut kääntymään pitävällä alustalla kuin RJ tai LJ.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.04.2015, 17:00
Dinosaurus Dinosaurus ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.13
Sijainti: suomi
Viestit: 47
Perusasetus

Ei siinä jimnyssä lukkoja oo, eikä myöskään keskitasauspyörästöä. Menee se ilman lukkojakin aika mukavasti.

Itse ajan normaalit talvikelit takavedolla, lumella,sohjossa tai kovassa sivutuulessa(liukkaalla) tulee pidettyä nelikkoa päällä. Ei se nyt niin arvaamaton ole, kuin pelotellaan, reilu 150000km tuolla päästellyt jo. Vakiorenkailla päästelee satkua keposesti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.04.2015, 20:01
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Nelivedossa on käsittääkseni 50 % etuakselilla, ja 50 % taka-akselilla. Ja akselin pyörät pyörivät samaan tahtiin, jonka vuoksi asfalttiajoa tulisi välttää. Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?
Nivassahan on jatkuva neliveto, ja tasauspyörästön lukko. Joku on väittänyt, että jimnyn neliveto vastaa Nivalla ajoa lukko päällä ?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.04.2015, 21:12
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Aja yksi ympyrä soralla ja mittaa jokaisen renkaanjäljen kehä. Ja laske sitten eturenkaiden keskiarvo ja takarenkaiden keskiarvo niin huomaat että jonkun täytyy sutia tai luistaa että onnistuu tuollaisella vetosuhteella kääntyä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.04.2015, 21:37
Pölli Pölli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.13
Sijainti: Orivesi Finland
Viestit: 102
Perusasetus

Jakolaatikko jakaa 50/50 eteen / taakse vedon, akseleissa ei tasauspyörästön lukkoja. Napalukot edessä kytkeytyy alipaineella 4wd kytkettäessä jolloin etuakseli vetää. Voi ajaa ihan huoletta talvella neliveto päällä ei hajoa mitään. Sama tekniikka kuin samuraissa lukunottamatta alipaine napalukkoja (samuraissa yleensä kiinteänä pyörii etupää mukana. Näin siis ainakin 2003 vm asti. Itse ajellut sekä samurailla että jimnyllä ja vakio jimny menee helposti esim. sinne minne korotettu kitkalukollinen hilux karkeilla renkailla ei mene. Pakko antaa kyllä susukin nelikolle rispektiä vaikka ensin saattaa näyttää "city-maasturilta"... keveys on suurin valtti, tietysti ristiriipunta on ainoa mihin matka tyssää mutta hoksottimilla pärjää pitkälle... No joo innostuin vähän enemmänki muisteloimaan
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.04.2015, 10:02
hlvetinamatööri hlvetinamatööri ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.03.15
Sijainti: missä milloinkin
Viestit: 10
Perusasetus

Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä? Saahan sen napattua päälle jos tuntuu että takapotkulla ei pysy tiellä, se kun on yks napinpainallus ja se on siinä.

(jouduin kyllä vähän siivoomaan kahveja näytöstä kun luin tuon että jimnyssä ei ole lukkoja muuta ko ovissa )

Pölli tuossa kirjoitti kaiken tarpeellisen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan jimnyn vanteet FWD O/M/V Renkaat ja vanteet 2 28.08.2014 18:59
Myydään jimnyn vanteet lumppi O/M/V Renkaat ja vanteet 3 28.01.2014 13:42
Jimnyn ajonesto RIPAX Tekniikka & Jutustelu 29 10.03.2013 13:11
Jimnyn Olkatapit antton077 Tekniikka & Jutustelu 2 30.09.2010 19:14
jimnyn vetonivelet djkosti Tekniikka & Jutustelu 5 08.03.2010 09:50


Sivu luotu: 09:33 (GMT +2).