![]() |
Jimnyn neliveto ?
Jimnyn nelivedon tekniikka ? Vastaako se Lada Nivan nelivetoa lukko päällä ? Ristiriipuntaan Jimnyllä voi jäädä, mutta entä tilanne: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla ? Jääkö sutimaan paikalleen ?
Voiko talvella pitää jatkuvasti nelivetoa päällä ? Ennen Niva, nyt Jimny ! |
Mistään en mitään tiedä, mutta onko Jimnyssä keskellä nelivedolla tasauspyörästöä vai ei? Jotenkin lähtisin siitä uskomuksesta, että jos kepissä on valinnat 2WD-4wd-4wd lo, niin nelivedolla ei parane ajaa kuin liukkaalla. Käsittääkseni Jimnyssä ei ole lukkoja muuta kuin ovissa, eli ristiriipuntaan ja kuvailemaasi tilanteeseen jää jumiin..
Mutta nämä meni puhtaasti mutu- tuntumalla ja metsässä näkemieni Jimnyjen perusteella, eli voi olla että meni aivan vituiksi :D |
En tiedä jos Jimny on lukkot. Mutta se varmasti toimii niin kuin muut kytkyteneva maasturit. Ei keskitasauspyörä. Sitten en voit ajaa nelivedolla kadulla kesällä jne... Mutta jos on tarpeeks liukas se ei on mitään ongelma. Sitten voit ajamaan talvella nelivedolla jos täällä on lumi ja jää tiellä
|
Ei ole Jimnyissä lukkoja akseleissa, eikä myöskään ole tasauspyörästöä jakiksessa.
|
Mitä itse muinoin on Jimnyllä ajellut niin vesisateella perä oli ainakin todella liukas. Liekö syynä sitten alla olleet renkaat. Mut silloin tuli nelivedolla ajeltua vesisateella.
|
Mulle jäi sellainen käsitys että samansuuntaisella tekniikalla tuo voimansiirto kuin viimeisissä samuraissa. Korjatkoon joku jos menee ihan puihin, mutta vm. 98 samurailla ajelin talvet nelivedolla eikä mitään ongelmia esiintynyt. Keskitasaupyörästö oli mutta paremmin se meni kuin LJ/RJ70 vakiona. Kai noissa Jimnyissä erojakin on, alkaa olemaan vanhimmat on melko iäkkäitä. Mitä vuosimallia mietit?
|
Lainaus:
Talvella voi ihan huoletta ajella kuitenkin nelivedolla, mutta turha sitä on käyttää muulloin kuin vain tarvittaessa. Itse käytän talvella nelivetoa lähinnä liikkeelle lähtiessä silloin tällöin, mutta pääasiassa kyllä takavedollakin pärjää. Ja kyllähän nuo pienemmät suzukit on kevytperäisinä kesälläkin märällä asfaltilla vähän arvaamattomia tottumattoman käsissä, niin kuin Nerdo tuossa mainitsi, mutta ei vesikelillä nyt varsinaisesti nelivetoa tarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle. |
Lainaus:
|
Ei siinä jimnyssä lukkoja oo, eikä myöskään keskitasauspyörästöä. Menee se ilman lukkojakin aika mukavasti.
Itse ajan normaalit talvikelit takavedolla, lumella,sohjossa tai kovassa sivutuulessa(liukkaalla) tulee pidettyä nelikkoa päällä. Ei se nyt niin arvaamaton ole, kuin pelotellaan, reilu 150000km tuolla päästellyt jo. Vakiorenkailla päästelee satkua keposesti. |
Nelivedossa on käsittääkseni 50 % etuakselilla, ja 50 % taka-akselilla. Ja akselin pyörät pyörivät samaan tahtiin, jonka vuoksi asfalttiajoa tulisi välttää. Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?
Nivassahan on jatkuva neliveto, ja tasauspyörästön lukko. Joku on väittänyt, että jimnyn neliveto vastaa Nivalla ajoa lukko päällä ? |
Aja yksi ympyrä soralla ja mittaa jokaisen renkaanjäljen kehä. Ja laske sitten eturenkaiden keskiarvo ja takarenkaiden keskiarvo niin huomaat että jonkun täytyy sutia tai luistaa että onnistuu tuollaisella vetosuhteella kääntyä.
|
Jakolaatikko jakaa 50/50 eteen / taakse vedon, akseleissa ei tasauspyörästön lukkoja. Napalukot edessä kytkeytyy alipaineella 4wd kytkettäessä jolloin etuakseli vetää. Voi ajaa ihan huoletta talvella neliveto päällä ei hajoa mitään. Sama tekniikka kuin samuraissa lukunottamatta alipaine napalukkoja (samuraissa yleensä kiinteänä pyörii etupää mukana. Näin siis ainakin 2003 vm asti. Itse ajellut sekä samurailla että jimnyllä ja vakio jimny menee helposti esim. sinne minne korotettu kitkalukollinen hilux karkeilla renkailla ei mene. Pakko antaa kyllä susukin nelikolle rispektiä vaikka ensin saattaa näyttää "city-maasturilta"... keveys on suurin valtti, tietysti ristiriipunta on ainoa mihin matka tyssää mutta hoksottimilla pärjää pitkälle... No joo innostuin vähän enemmänki muisteloimaan :D
|
Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä? Saahan sen napattua päälle jos tuntuu että takapotkulla ei pysy tiellä, se kun on yks napinpainallus ja se on siinä.
(jouduin kyllä vähän siivoomaan kahveja näytöstä kun luin tuon että jimnyssä ei ole lukkoja muuta ko ovissa :D ) Pölli tuossa kirjoitti kaiken tarpeellisen. |
Jimny2010 kirjoitti: "Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?" Tuossapa pari pätkää, jos vähän asiaa selventäisi: https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o https://www.youtube.com/watch?v=-dh0VQxprJA
|
Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?
|
Lisäkysymys Jimnystä ! Omistajan käsikirjasta. Eli mitä tarkoittaa Suomeksi ”Älä koskaan sammuta virtalukkoa vaihdettaessa asentoon 4L tai tästä asennosta. Jos kytket virtalukon tänä aikana, ajoneuvoa ei kenties voi ajaa.”
Minulla on ollut Jimny nyt nelisen viikkoa, ja olen ostokseeni tosi tyytyväinen. 2010- mallinen, ja 13000 km vasta ajettuna. Aikaisempaa kokemusta maastureista oli Ruotsista uutena ostettu Lada Niva. Hyvä sekin oli ajaa, mutta 18 kuukauden aikana oli 6 kk pajalla. Ja Ruotsista ostettuna takuut ei pelanneet lainkaan, vaan maksoin korjaukset itse. Jätin sen Deltan pukille, ja ostin Kian tilalle. Ja nyt kolmen vuoden jälkeen Jimny. |
Nii siinä nivassa on keskitasauspyörästö eli sama systeemi etu ja taka-akselin välissä kuin siellä perämurikassakin. Ja se mahdollistaa sen että mutkassa akselit pääsee pyörimään eri nopeudella.
Jimnyssä kun kytkee nelikon päälle niin etu ja taka-akseli pyörii samalla nopeudella eli yhtä tönkkö kuin se niva keskilukko päällä. Ja ne akselien tasauspyörästöt pelaa ihan samanlailla oli nelikko päällä tai ei. |
Lainaus:
Akseleiden tasauspyörästöt kyllä toimivat Jimnyssä, mutta jakolaatikko ei salli akseiden välille nopeuseroa. edit/ Antsa olikin nopeampi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Käsistähän se lähtee nopeaan niinkun talkkari jäiseltä peltikatolta, sekin tuli kokeiltua ekoilla pakkasilla m+s renkailla. |
Tekniikan Maailmassa Jimnyn koeajo 11/2008. ”Neliveto on kiinteä, eikä keskellä ole tasauspyörästöä, joten ainakin toinen etu- ja takapyörä vetävät aina.” Eli tämä vastaisi alkuperäiseen kysymykseeni: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla…..ni pitäisi mennä yhden pyörän voimalla ylös ? ? ? Vai meneekö ?
Niva aikanaan meni. kyseessä on mökkitieni. |
jäinen ylämäki ja jos vasenpuoli jäällä ja oikea hiekalla niin ei etene. tähän tarvittaisiin vähintään toiseen akseliin tasauspyörästön lukko että etenisi.
|
Lainaus:
Tuossa jimny ilman tasauspyörästön lukkoja ja lukoilla varustettuna. Melkoinen ero on. https://www.youtube.com/watch?v=AXZqWt5JhYk |
Lainaus:
Auto on silti ns. elämäntapa-auto, jota ei ihan kaikille suosittelisi. Mutta jos haluat, että SINÄ ajat autoa, niin sitten Jimny. |
Sivu luotu: 06:30 (GMT +2). |