Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jimnyn neliveto ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134114)

Jimny2010 09.04.2015 23:13

Jimnyn neliveto ?
 
Jimnyn nelivedon tekniikka ? Vastaako se Lada Nivan nelivetoa lukko päällä ? Ristiriipuntaan Jimnyllä voi jäädä, mutta entä tilanne: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla ? Jääkö sutimaan paikalleen ?

Voiko talvella pitää jatkuvasti nelivetoa päällä ?

Ennen Niva, nyt Jimny !

Timo_L 09.04.2015 23:24

Mistään en mitään tiedä, mutta onko Jimnyssä keskellä nelivedolla tasauspyörästöä vai ei? Jotenkin lähtisin siitä uskomuksesta, että jos kepissä on valinnat 2WD-4wd-4wd lo, niin nelivedolla ei parane ajaa kuin liukkaalla. Käsittääkseni Jimnyssä ei ole lukkoja muuta kuin ovissa, eli ristiriipuntaan ja kuvailemaasi tilanteeseen jää jumiin..

Mutta nämä meni puhtaasti mutu- tuntumalla ja metsässä näkemieni Jimnyjen perusteella, eli voi olla että meni aivan vituiksi :D

fintroll 10.04.2015 07:58

En tiedä jos Jimny on lukkot. Mutta se varmasti toimii niin kuin muut kytkyteneva maasturit. Ei keskitasauspyörä. Sitten en voit ajaa nelivedolla kadulla kesällä jne... Mutta jos on tarpeeks liukas se ei on mitään ongelma. Sitten voit ajamaan talvella nelivedolla jos täällä on lumi ja jää tiellä

Palex 10.04.2015 08:05

Ei ole Jimnyissä lukkoja akseleissa, eikä myöskään ole tasauspyörästöä jakiksessa.

Nerd-O 10.04.2015 10:34

Mitä itse muinoin on Jimnyllä ajellut niin vesisateella perä oli ainakin todella liukas. Liekö syynä sitten alla olleet renkaat. Mut silloin tuli nelivedolla ajeltua vesisateella.

Samppa79 10.04.2015 11:12

Mulle jäi sellainen käsitys että samansuuntaisella tekniikalla tuo voimansiirto kuin viimeisissä samuraissa. Korjatkoon joku jos menee ihan puihin, mutta vm. 98 samurailla ajelin talvet nelivedolla eikä mitään ongelmia esiintynyt. Keskitasaupyörästö oli mutta paremmin se meni kuin LJ/RJ70 vakiona. Kai noissa Jimnyissä erojakin on, alkaa olemaan vanhimmat on melko iäkkäitä. Mitä vuosimallia mietit?

Palex 10.04.2015 11:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 1217964)
Mulle jäi sellainen käsitys että samansuuntaisella tekniikalla tuo voimansiirto kuin viimeisissä samuraissa. Korjatkoon joku jos menee ihan puihin, mutta vm. 98 samurailla ajelin talvet nelivedolla eikä mitään ongelmia esiintynyt. Keskitasaupyörästö oli mutta paremmin se meni kuin LJ/RJ70 vakiona. Kai noissa Jimnyissä erojakin on, alkaa olemaan vanhimmat on melko iäkkäitä. Mitä vuosimallia mietit?

No ei kyllä ole missään Samuraissa keskitasauspyörästöä...:rolleyes:

Talvella voi ihan huoletta ajella kuitenkin nelivedolla, mutta turha sitä on käyttää muulloin kuin vain tarvittaessa. Itse käytän talvella nelivetoa lähinnä liikkeelle lähtiessä silloin tällöin, mutta pääasiassa kyllä takavedollakin pärjää.

Ja kyllähän nuo pienemmät suzukit on kevytperäisinä kesälläkin märällä asfaltilla vähän arvaamattomia tottumattoman käsissä, niin kuin Nerdo tuossa mainitsi, mutta ei vesikelillä nyt varsinaisesti nelivetoa tarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle.

Samppa79 10.04.2015 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1217968)
No ei kyllä ole missään Samuraissa keskitasauspyörästöä...:rolleyes:
....
Ttarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle.

Niinhän se olikin, piti oikein googlesta tarkastaa :), kiitoksia korjauksesta. Oli siinä suhteessa erikoinen auto ettei tarvinnu tutustua voimansiirtoon sen kummemmin koko omistusaikana. Jokatapauksessa ei se samanlainen kampura ollut kääntymään pitävällä alustalla kuin RJ tai LJ.

Dinosaurus 10.04.2015 17:00

Ei siinä jimnyssä lukkoja oo, eikä myöskään keskitasauspyörästöä. Menee se ilman lukkojakin aika mukavasti.

Itse ajan normaalit talvikelit takavedolla, lumella,sohjossa tai kovassa sivutuulessa(liukkaalla) tulee pidettyä nelikkoa päällä. Ei se nyt niin arvaamaton ole, kuin pelotellaan, reilu 150000km tuolla päästellyt jo. Vakiorenkailla päästelee satkua keposesti.

Jimny2010 10.04.2015 20:01

Nelivedossa on käsittääkseni 50 % etuakselilla, ja 50 % taka-akselilla. Ja akselin pyörät pyörivät samaan tahtiin, jonka vuoksi asfalttiajoa tulisi välttää. Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?
Nivassahan on jatkuva neliveto, ja tasauspyörästön lukko. Joku on väittänyt, että jimnyn neliveto vastaa Nivalla ajoa lukko päällä ?

HJ60_Jussi 10.04.2015 21:12

Aja yksi ympyrä soralla ja mittaa jokaisen renkaanjäljen kehä. Ja laske sitten eturenkaiden keskiarvo ja takarenkaiden keskiarvo niin huomaat että jonkun täytyy sutia tai luistaa että onnistuu tuollaisella vetosuhteella kääntyä.

Pölli 10.04.2015 21:37

Jakolaatikko jakaa 50/50 eteen / taakse vedon, akseleissa ei tasauspyörästön lukkoja. Napalukot edessä kytkeytyy alipaineella 4wd kytkettäessä jolloin etuakseli vetää. Voi ajaa ihan huoletta talvella neliveto päällä ei hajoa mitään. Sama tekniikka kuin samuraissa lukunottamatta alipaine napalukkoja (samuraissa yleensä kiinteänä pyörii etupää mukana. Näin siis ainakin 2003 vm asti. Itse ajellut sekä samurailla että jimnyllä ja vakio jimny menee helposti esim. sinne minne korotettu kitkalukollinen hilux karkeilla renkailla ei mene. Pakko antaa kyllä susukin nelikolle rispektiä vaikka ensin saattaa näyttää "city-maasturilta"... keveys on suurin valtti, tietysti ristiriipunta on ainoa mihin matka tyssää mutta hoksottimilla pärjää pitkälle... No joo innostuin vähän enemmänki muisteloimaan :D

hlvetinamatööri 11.04.2015 10:02

Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä? Saahan sen napattua päälle jos tuntuu että takapotkulla ei pysy tiellä, se kun on yks napinpainallus ja se on siinä.

(jouduin kyllä vähän siivoomaan kahveja näytöstä kun luin tuon että jimnyssä ei ole lukkoja muuta ko ovissa :D )

Pölli tuossa kirjoitti kaiken tarpeellisen.

PH75 12.04.2015 11:04

Jimny2010 kirjoitti: "Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?" Tuossapa pari pätkää, jos vähän asiaa selventäisi: https://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o https://www.youtube.com/watch?v=-dh0VQxprJA

Jimny2010 12.04.2015 17:15

Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?

Jimny2010 12.04.2015 18:10

Lisäkysymys Jimnystä ! Omistajan käsikirjasta. Eli mitä tarkoittaa Suomeksi ”Älä koskaan sammuta virtalukkoa vaihdettaessa asentoon 4L tai tästä asennosta. Jos kytket virtalukon tänä aikana, ajoneuvoa ei kenties voi ajaa.”
Minulla on ollut Jimny nyt nelisen viikkoa, ja olen ostokseeni tosi tyytyväinen. 2010- mallinen, ja 13000 km vasta ajettuna. Aikaisempaa kokemusta maastureista oli Ruotsista uutena ostettu Lada Niva. Hyvä sekin oli ajaa, mutta 18 kuukauden aikana oli 6 kk pajalla. Ja Ruotsista ostettuna takuut ei pelanneet lainkaan, vaan maksoin korjaukset itse. Jätin sen Deltan pukille, ja ostin Kian tilalle. Ja nyt kolmen vuoden jälkeen Jimny.

Bj Andy 12.04.2015 18:28

Nii siinä nivassa on keskitasauspyörästö eli sama systeemi etu ja taka-akselin välissä kuin siellä perämurikassakin. Ja se mahdollistaa sen että mutkassa akselit pääsee pyörimään eri nopeudella.

Jimnyssä kun kytkee nelikon päälle niin etu ja taka-akseli pyörii samalla nopeudella eli yhtä tönkkö kuin se niva keskilukko päällä.

Ja ne akselien tasauspyörästöt pelaa ihan samanlailla oli nelikko päällä tai ei.

HeikkiH 12.04.2015 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 (Viesti 1218437)
Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?

Ero on siinä, että nivassa on keskitasauspyörästö jakolaatikossa joka on lukittavissa, Jimnyssä sitä ei ole.
Akseleiden tasauspyörästöt kyllä toimivat Jimnyssä, mutta jakolaatikko ei salli akseiden välille nopeuseroa.

edit/ Antsa olikin nopeampi.

paavojaelvis 12.04.2015 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 (Viesti 1218437)
Joo, hyvät oli videot, kiitos. Mutta miten Nivan jatkuva neliveto eroaa Jimnyn kytkettävästä nelivedosta ? Onko niin, että Nivassa toimii tasauspyörästö normaalissa nelivedossa. Kun kerran Jimnyllä asfalttiajo nelivedolla kielletään, niin tarkoittaako se, ettei tasauspyörästöt silloin toimi ? Juuri niin kuin Nivassa lukko päällä ajettaessa (tasauspyörästö lukittuna) ?

Nivassa on tasauspyörästö myös jakovaihteistossa, Jimnyssä ei. Ja nimenomaan tämän keskitasauspyörästön lukitusmahdollisuus löytyy Nivasta vakiona.

Samppa79 12.04.2015 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hlvetinamatööri (Viesti 1218151)
Minkä ihmeen takia täytyisi koko ajan ajaa neliveto päällä?

Sen huomaa kyllä ajellessa kitkarenkailla :D. Monta erilaista maastorengas-sarjaa on autojen alla kulutettu, ja renkaan merkistä ja autosta riippumatta talvella lähes aina nelivedolla menty. Varsinkin lyhyet autot meinaa olla melko vinkeitä ajella pelkällä takavedolla nastattomilla renkailla. Pääseehän niillä, siitä ei ole kyse, vaan turvallisempaa se on jos kumpikin pää vetää.

hlvetinamatööri 13.04.2015 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 1218509)
Sen huomaa kyllä ajellessa kitkarenkailla :D. Monta erilaista maastorengas-sarjaa on autojen alla kulutettu, ja renkaan merkistä ja autosta riippumatta talvella lähes aina nelivedolla menty. Varsinkin lyhyet autot meinaa olla melko vinkeitä ajella pelkällä takavedolla nastattomilla renkailla. Pääseehän niillä, siitä ei ole kyse, vaan turvallisempaa se on jos kumpikin pää vetää.

Varmaan sitten. Ite ajelin tee-se-itse-nastarenkailla, niin suurimmaksi osaksi pärjäsi ihan takavedollakin, ainakin isommilla teillä.
Käsistähän se lähtee nopeaan niinkun talkkari jäiseltä peltikatolta, sekin tuli kokeiltua ekoilla pakkasilla m+s renkailla.

Jimny2010 15.04.2015 17:30

Tekniikan Maailmassa Jimnyn koeajo 11/2008. ”Neliveto on kiinteä, eikä keskellä ole tasauspyörästöä, joten ainakin toinen etu- ja takapyörä vetävät aina.” Eli tämä vastaisi alkuperäiseen kysymykseeni: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla…..ni pitäisi mennä yhden pyörän voimalla ylös ? ? ? Vai meneekö ?

Niva aikanaan meni. kyseessä on mökkitieni.

nuti-90 15.04.2015 17:55

jäinen ylämäki ja jos vasenpuoli jäällä ja oikea hiekalla niin ei etene. tähän tarvittaisiin vähintään toiseen akseliin tasauspyörästön lukko että etenisi.

PH75 15.04.2015 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 (Viesti 1219286)
Tekniikan Maailmassa Jimnyn koeajo 11/2008. ”Neliveto on kiinteä, eikä keskellä ole tasauspyörästöä, joten ainakin toinen etu- ja takapyörä vetävät aina.” Eli tämä vastaisi alkuperäiseen kysymykseeni: jäinen ylämäki, vasemmat pyörät jäällä, oikeat hiekalla…..ni pitäisi mennä yhden pyörän voimalla ylös ? ? ? Vai meneekö ?

Niva aikanaan meni. kyseessä on mökkitieni.

Jos tarpeeksi liukasta, niin kiinnihän se jää, kun ei ole tasauspyörästön lukkoja/lukkoa kummallakaan akselilla. Jäänpuolimmaiset renkaat vaan sutii.

Tuossa jimny ilman tasauspyörästön lukkoja ja lukoilla varustettuna. Melkoinen ero on. https://www.youtube.com/watch?v=AXZqWt5JhYk

Jimny2010 13.05.2015 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1217954)
Mitä itse muinoin on Jimnyllä ajellut niin vesisateella perä oli ainakin todella liukas. Liekö syynä sitten alla olleet renkaat. Mut silloin tuli nelivedolla ajeltua vesisateella.

Sanoisin nyt Jimnyllä kaksi kuukautta Jimnyllä ajelleena, jotta renkaat. Minulla nyt alla Hakkapelitan kitkat, enkä yrityksistä huolimatta ole saanut perää sateella luisumaan. Ei kyllä ole tullut tarvetta sateen takia nelivetoa kytkeä. Odotan innolla talvea. Olen ollut kaiken kaikkiaan todella tyytyväinen Jimnyn ajo-ominaisuuksiin. Ajaessa näkyy kaikki kulmat, kuolleita kulmia ei ole, ja kääntyy melkein paikallaan.
Auto on silti ns. elämäntapa-auto, jota ei ihan kaikille suosittelisi. Mutta jos haluat, että SINÄ ajat autoa, niin sitten Jimny.


Sivu luotu: 06:30 (GMT +2).