![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Mitä itse muinoin on Jimnyllä ajellut niin vesisateella perä oli ainakin todella liukas. Liekö syynä sitten alla olleet renkaat. Mut silloin tuli nelivedolla ajeltua vesisateella.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Mulle jäi sellainen käsitys että samansuuntaisella tekniikalla tuo voimansiirto kuin viimeisissä samuraissa. Korjatkoon joku jos menee ihan puihin, mutta vm. 98 samurailla ajelin talvet nelivedolla eikä mitään ongelmia esiintynyt. Keskitasaupyörästö oli mutta paremmin se meni kuin LJ/RJ70 vakiona. Kai noissa Jimnyissä erojakin on, alkaa olemaan vanhimmat on melko iäkkäitä. Mitä vuosimallia mietit?
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Talvella voi ihan huoletta ajella kuitenkin nelivedolla, mutta turha sitä on käyttää muulloin kuin vain tarvittaessa. Itse käytän talvella nelivetoa lähinnä liikkeelle lähtiessä silloin tällöin, mutta pääasiassa kyllä takavedollakin pärjää. Ja kyllähän nuo pienemmät suzukit on kevytperäisinä kesälläkin märällä asfaltilla vähän arvaamattomia tottumattoman käsissä, niin kuin Nerdo tuossa mainitsi, mutta ei vesikelillä nyt varsinaisesti nelivetoa tarvitse, ellei sitten liikennevaloista tarvi nopeasti kiihdytellä liikkeelle.
__________________
-Pauli- |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
, kiitoksia korjauksesta. Oli siinä suhteessa erikoinen auto ettei tarvinnu tutustua voimansiirtoon sen kummemmin koko omistusaikana. Jokatapauksessa ei se samanlainen kampura ollut kääntymään pitävällä alustalla kuin RJ tai LJ.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Ei siinä jimnyssä lukkoja oo, eikä myöskään keskitasauspyörästöä. Menee se ilman lukkojakin aika mukavasti.
Itse ajan normaalit talvikelit takavedolla, lumella,sohjossa tai kovassa sivutuulessa(liukkaalla) tulee pidettyä nelikkoa päällä. Ei se nyt niin arvaamaton ole, kuin pelotellaan, reilu 150000km tuolla päästellyt jo. Vakiorenkailla päästelee satkua keposesti. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Nelivedossa on käsittääkseni 50 % etuakselilla, ja 50 % taka-akselilla. Ja akselin pyörät pyörivät samaan tahtiin, jonka vuoksi asfalttiajoa tulisi välttää. Mutta siinä menee yli hilseen, että miten toinen akselin pyöristä voi kuitenkin sutia ? Eli pyörii eri tahtia kuin viereinen rengas. Miksi se ei sitten osaa sitä tehdä kuivalla asfaltilla kurvissa?
Nivassahan on jatkuva neliveto, ja tasauspyörästön lukko. Joku on väittänyt, että jimnyn neliveto vastaa Nivalla ajoa lukko päällä ? |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Aja yksi ympyrä soralla ja mittaa jokaisen renkaanjäljen kehä. Ja laske sitten eturenkaiden keskiarvo ja takarenkaiden keskiarvo niin huomaat että jonkun täytyy sutia tai luistaa että onnistuu tuollaisella vetosuhteella kääntyä.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Auto on silti ns. elämäntapa-auto, jota ei ihan kaikille suosittelisi. Mutta jos haluat, että SINÄ ajat autoa, niin sitten Jimny. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan jimnyn vanteet | FWD | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 28.08.2014 18:59 |
| Myydään jimnyn vanteet | lumppi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 28.01.2014 13:42 |
| Jimnyn ajonesto | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 10.03.2013 13:11 |
| Jimnyn Olkatapit | antton077 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.09.2010 19:14 |
| jimnyn vetonivelet | djkosti | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.03.2010 09:50 |