![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itsellä väliaikaisesti hydeletkut tekee lenkin keulalle kun ei ole saanut jäähdytintä hommattua. Sitä vaan mietin ettei tuo laatikko nyt tapa itseään kuumuuteen? Raskaamman lenkin jälkeen infralla "jäähdyttimelle" lähtevä putki oli 95° mutta laatikon yläpuoli jotakuinkin vähän päälle 100° siis laatikon kuoresta mitattuna. Kuulostaako normaalilta vai täytyykö jättää auto seisomaan että saa jäähdyttimen (tähän ajoon sisältyi siis n.2km toisen auton hinausta)? Jotenkin vaan tuntuu että tuo rangen alkuperäinen jäähdytys ei voi olla kovin tehokas verrattuna jäähdyttämättömään kun ensiksi öljy ajetaan syylärin ja sitten "siiliputken" läpi? Ei se ainakaan montaa kymmentä astetta pysty jäähdyttämään noilla lämmöillä.
Viimeksi muokannut Sirernog : 09.04.2015 00:40 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minulla esim. Grand Cherokeessa pelkkä syylärikierto (tehdas fiksusti jätti viimeisen vuoden autoista lisäjäähdyttimen kokonaan pois ![]() ![]() Minusta Suomen oloissa ainakin käyttöautossa kannattaa pitää syylärikierto mukana; kylmällä säällä se kuitenkin myös lämmittää öljyjä. Ei se lähempänä nolla-asteista oleva liemikään hyvä juttu ole.. itse miettinyt, että laittaisi termostaatilla olevan jakotukin niin, että kiertää pelkästään syylärin läpi, kunnes öljynlämpö on riittävä -> kierto vaihtuu ulkoiselle isolle jäähdyttimelle. eBaystä löytyy aika fiksuja kikkareita öljylle missä suoraan kaikki tarvittavat tulot ja lähdöt sekä termari, ja ohjauslämpötilakin ihan järkevä ![]() edit: Esim. nämä Deralen termostaatit toimii ~80°C tietämillä (180°F) http://derale.com/products/fluid-coo...ol-thermostats
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 09.04.2015 01:27 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
http://transmissionrepairguy.com/tra...n-overheating/
Ihan mietityn näköistä tekstiä: The ideal fluid temperature is under 175 degrees, but as fluid ages it starts to break down and lose its capacity to cool down the transmission. This is when transmission overheating occurs. At 220 degrees, varnish forms. At 240 degrees, seals start to harden. At 260 degrees, you’ll often experience transmission slipping as plates slip. At 295 degrees, seals and clutches start to burn and fluid forms carbon, at which point transmission failure might happen soon. But with every 20 degree drop in fluid temperature, your transmission’s lifespan can approximately double! That’s a pretty significant difference, a decrease from 220 degrees to 195 degrees can allow your transmission to last another 50,000 miles! That’s why we recommend installing a transmission cooler to help fluids stay at a comfortable temperature. You should also use Lubegard Automatic Transmission Protectant whenever you change the fluid as it can reduce the elevated operating temperatures by up to 40°F. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Edellisen perusteella vois siis päätellä että mitä viileämpää öljy on sen parempi? En siis tarkoita että pakkasella pitäis olla mutta joku 60-80°c olis kai aika hyvä? Öljyjähän voi vaihdella aika tiuhaan, vaikka 10tkm välein kun ei tolle autolla kuitenkaan kerry niin kauheesti kilsoja joten öljyt ei pääse kyllä ikänsä puolesta huonoiksi, sitten vaikka joka toisella kerralla suodattimen vaihto.
No huomenna olis tarkoitus käydä paikallisessa hydepuljussa niin näkee mitä ne mulle myy, lämpöanturi olis nyt tarkotus laittaa jäähdyttimelle lähtevään putkeen kun ei millään viitsisi irrottaa öljypohjaa taas kun on kuitenkin melko työläs homma kaikkien pakoputkien ja muiden edessä olon takia....Siis jos kukaan ei tähän osaa mitään vastalausetta esittää. ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 09.04.2015 22:17 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Juu lueskelin sen sunkin laittamaan viestin, kiitos vaan paljolti useista hyvistä vastauksista. Tällänen "mehuvetonen" laatikko on aika hepreaa lukuunottamatta suodattimien- ja öljyjenvaihtoa. Ensimmäinen automaatti itsellä, ei kyllä taida jäädä viimeiseksi.
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
itellä anturi pohjassa tällä hetkellä. kaupungissa saattaa olla 50-60 luokkaa tällä kelillä mutta heti kun lukko päällä ajaa niin putoo alle mittarin näyttämän <50 astetta.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kunnolla vaan jäähdytystä peliin, varsinkin mettä tai vetokäytössä olevaan autoon. Jos lämmöt mönkii väkisin ylin huntin niin pidä vaikka vähä taukoo ni ei laitteet sula. Sit tallille rakentaa lisää jäähdytystä. Eli isoo kennoo ja riittävästi ilmavirtaa. Sit jos tuntuu ettei mitkään kennot riitä pitämään lämpöjä kurissa ja perävälitykset on tarpeeks tiuhat yms.. niin sitten kantsii kattoa että sille jäähdytyspiirille menee tarpeeks öljyä.
Mulla kun tuli viime remontin yhteydessä uus turbiini jossa on jäähdytyskiertoa parannettu, niin lootan lämmöt putos varmaan parkyt astetta, mittaus öljypohjasta. Valmistaja lupaa n. seittemän litraa enemmän öljyä jäähdytyskiertoon kuin vakiotuurbaani päästää. Hughes XTM sarjan limppu. Eli öljyt ei ikinä ees pääse siihen turbokuumuuteen siellä turbiinin sisällä kun se öljy vaihtuu siellä kokoajan riittävän nopeesti. Ja lootan jäähdytinkin pelaa tehokkaammin kun virtaus on kova. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Mersun automaatin öljyntäyttöputki ja mittatikku 722.3 | murkula_ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 13.09.2011 07:18 |
automaattivaihteisto ja lämmöt kuriin | Piippuparta | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.05.2010 05:25 |
Ostettu Rangen automaatin shifteri ja vaijeri | Racingrabbit | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 27.08.2009 21:11 |
Automaatin lämmöt? / mittareista | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 29.08.2005 08:15 |
Suikin jakolaatikko b20n ja automaatin jatkoksi? | Juksi | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 31.12.2004 06:28 |