Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Automaatin lämmöt ja anturin sijainti. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134083)

Sirernog 08.04.2015 21:53

Automaatin lämmöt ja anturin sijainti.
 
Elikkäs kysymys olis sellassesta asiasta kun olis tarkoitus viritellä lämpötilamittari tolle automaattilaatikolle ja kysymys kuuluukin että olisko öljypohja paras paikka anturille vai mahdollisesti jäähdyttimellä lähtevä putki?

Sitten toinen juttu että onko kenelläkään tietoa minkälainen kierre esimerkiksi autogaugen öljynlämpömittarin anturissa?

Minkähän kokoinen jäähdytin olis sopiva tollasseen rrc:hen jossa on zf4hp22 ja yhdellä jäähdyttimellä meinasin toteuttaa. Itse ajattelin hommata hydraulijäähdyttimen mutta ei viitsisi hommata kauheasti liian isoa koska hinta alkaa kohoamaan, metsässä autoa käytetään melko vähän?

Ja lopuksi olis kiva kuulla minkälaisia lämpöjä muiden automaateissa on maantieajossa ja metsä käytössä? Tähän viimeseen kysymykseen varmaan löytyy vastaus helposti haulla mutta jos ja kun joku viitsii lukea nämä kysymykset niin voi myös samalla vaivalla vastatakkin.:D

jpisteh 08.04.2015 22:03

Öljypohja on sen puoleen se lämpötila, jonka lämpöistä öljy on laatikon kiertoon mennessä ja lauhdutimen putkella taitaa olla liki kuumimmillaan (jäähdytin kiertojakin on vähän erilaisia). Molemmat ovat varmaankin käypäisiä paikkoja, kumpaan saa mukavemmin, öljypohjassa hälyraja 5...10 C alempana.

Muutamilla automerkeillä katuautoissa on, että jos automaattivaihteiston lämpötilasta on vikakoodi liian korkealämpötila, niin vaihteistoöljyt pitää vaihtaa, siinä rajana vikakoodille oli 125 C.

Uskoisin, että yli 100 C, sen ei olis mitään syytä mennä/tarvetta, niin siihen jää jumitukseen sopiva turvamarginaali, joka on helppo ylittää. Momentinmuuntimen toimiessa pienlllä nopeuksilla tosissaan lämpöä kehittyy hyvin nopeasti ja jäähdytys on pientä.

Mika_T 08.04.2015 22:09

Muistaakseni HDJ80 automaattivaihteiston lämpötilan varoitusvalo syttyy 150c:ssä.
eikä tarvi tosiaan kauaa esim lumihangessa kahlata että valo syttyy.

jpisteh 08.04.2015 22:22

GM5L40E lämpötilatunnistin näyttäisi haistelevan öljypohjan lämpöä, karkean kaaviokuvan perusteella, täytyy tsekatan kun käy tervehtimässä purettua askia.

130 C askin korjausohjeet antaa ohjearvoja, joten se varmaankiin on viel jotakuinkin luvallinen arvo.

Mase 08.04.2015 22:30

http://forums.offipalsta.com/showthr...E4mp%F6mittari

Tuolta löytyy vanhaa juttua aiheesta. Haulla löytyy asiasta muitakin topikkeja.

Timo_L 08.04.2015 23:31

Jo niinkin alhainen kuin 100°C on jo liian korkea lämpö automaattilaatikolle pidemmän päälle. 125-150°C rikkoo laatikot nopeasti, ja 150°C yli niin oletettu kestoikä on erittäin lyjyt. Normaalit lämmöt ajossa/ metsärymyytyksessä olisi hyvä pysyä jossain 50-80°C huitteilla, hetkelliset lämmöt voi ja saa olla korkeampiakin. Eli se hetkellinen turbiinissa olevan öljyn lämpö jossain vähän toisella sadalla on ihan normaalia, mutta jos pitkään vingutat paikallaan ja mitään ei tapahdu ja koko laatikon lämmöt nousee pitkälti toiselle sadalle -> ei hyvä. Samoin kannattaa tarkkaan miettiä jos laatikkoa pystyy säätämään että miten terävästi laatikko ottaa kiinni. Eli ei kannata pitää vaihtoja liian pehmeänä, ei tee lootalle hyvää..

Sirernog 09.04.2015 00:32

Itsellä väliaikaisesti hydeletkut tekee lenkin keulalle kun ei ole saanut jäähdytintä hommattua. Sitä vaan mietin ettei tuo laatikko nyt tapa itseään kuumuuteen? Raskaamman lenkin jälkeen infralla "jäähdyttimelle" lähtevä putki oli 95° mutta laatikon yläpuoli jotakuinkin vähän päälle 100° siis laatikon kuoresta mitattuna. Kuulostaako normaalilta vai täytyykö jättää auto seisomaan että saa jäähdyttimen (tähän ajoon sisältyi siis n.2km toisen auton hinausta)?

Jotenkin vaan tuntuu että tuo rangen alkuperäinen jäähdytys ei voi olla kovin tehokas verrattuna jäähdyttämättömään kun ensiksi öljy ajetaan syylärin ja sitten "siiliputken" läpi? Ei se ainakaan montaa kymmentä astetta pysty jäähdyttämään noilla lämmöillä.

Timo_L 09.04.2015 01:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog (Viesti 1217688)
Jotenkin vaan tuntuu että tuo rangen alkuperäinen jäähdytys ei voi olla kovin tehokas verrattuna jäähdyttämättömään kun ensiksi öljy ajetaan syylärin ja sitten "siiliputken" läpi? Ei se ainakaan montaa kymmentä astetta pysty jäähdyttämään noilla lämmöillä.

Liemet kiertää syylärin kylmän puolen kautta -> kyllä se jotain jäähdyttää, vaikkei sitten ihan älyttömästi. Tuossa sentään vielä joku jäähdytysputki perässä siis?

Minulla esim. Grand Cherokeessa pelkkä syylärikierto (tehdas fiksusti jätti viimeisen vuoden autoista lisäjäähdyttimen kokonaan pois :rolleyes: ), laatikon lämmöt olleet öljypohjasta mitattuna kesällä ruuhkaliikenteessä sekä metsämöyryämisessä pahimmillaan 120°C, yleensä kesällä 80-90°C, metsässä satunnaisesti enemmän. Mustat öljyt tuli ulos kun ekan kerran vaihdoin, sen jälkeen kyllä kirkasta.. laatikko on vielä ehjä, mutta ehdottomasti vaatii lisäjäähdytyksen. Huomasi kyllä välitysten vaikutuksenkin, lämmöt pysyy paljon paremmin kurissa kun vaihtui alkuperäisestä 3.73 -> 4.56 :)


Minusta Suomen oloissa ainakin käyttöautossa kannattaa pitää syylärikierto mukana; kylmällä säällä se kuitenkin myös lämmittää öljyjä. Ei se lähempänä nolla-asteista oleva liemikään hyvä juttu ole.. itse miettinyt, että laittaisi termostaatilla olevan jakotukin niin, että kiertää pelkästään syylärin läpi, kunnes öljynlämpö on riittävä -> kierto vaihtuu ulkoiselle isolle jäähdyttimelle. eBaystä löytyy aika fiksuja kikkareita öljylle missä suoraan kaikki tarvittavat tulot ja lähdöt sekä termari, ja ohjauslämpötilakin ihan järkevä :)
edit: Esim. nämä Deralen termostaatit toimii ~80°C tietämillä (180°F) http://derale.com/products/fluid-coo...ol-thermostats

jpisteh 09.04.2015 19:24

http://transmissionrepairguy.com/tra...n-overheating/

Ihan mietityn näköistä tekstiä:
The ideal fluid temperature is under 175 degrees, but as fluid ages it starts to break down and lose its capacity to cool down the transmission. This is when transmission overheating occurs. At 220 degrees, varnish forms. At 240 degrees, seals start to harden. At 260 degrees, you’ll often experience transmission slipping as plates slip. At 295 degrees, seals and clutches start to burn and fluid forms carbon, at which point transmission failure might happen soon. But with every 20 degree drop in fluid temperature, your transmission’s lifespan can approximately double! That’s a pretty significant difference, a decrease from 220 degrees to 195 degrees can allow your transmission to last another 50,000 miles! That’s why we recommend installing a transmission cooler to help fluids stay at a comfortable temperature. You should also use Lubegard Automatic Transmission Protectant whenever you change the fluid as it can reduce the elevated operating temperatures by up to 40°F.

Sirernog 09.04.2015 22:07

Edellisen perusteella vois siis päätellä että mitä viileämpää öljy on sen parempi? En siis tarkoita että pakkasella pitäis olla mutta joku 60-80°c olis kai aika hyvä? Öljyjähän voi vaihdella aika tiuhaan, vaikka 10tkm välein kun ei tolle autolla kuitenkaan kerry niin kauheesti kilsoja joten öljyt ei pääse kyllä ikänsä puolesta huonoiksi, sitten vaikka joka toisella kerralla suodattimen vaihto.

No huomenna olis tarkoitus käydä paikallisessa hydepuljussa niin näkee mitä ne mulle myy, lämpöanturi olis nyt tarkotus laittaa jäähdyttimelle lähtevään putkeen kun ei millään viitsisi irrottaa öljypohjaa taas kun on kuitenkin melko työläs homma kaikkien pakoputkien ja muiden edessä olon takia....Siis jos kukaan ei tähän osaa mitään vastalausetta esittää.:)

Timo_L 09.04.2015 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog (Viesti 1217886)
Edellisen perusteella vois siis päätellä että mitä viileämpää öljy on sen parempi? En siis tarkoita että pakkasella pitäis olla mutta joku 60-80°c olis kai aika hyvä?

Niinhän minä jo tuossa ylempänä kirjoitin :) 50-80°C on ihan hyvä, mutta esim. oman auton Chryslerin laatikossa riittää kun öljy on yli.. ööh.. oliko se nyt 0°C vai 10°C niin laatikko toimii kuten pitää (ts. ylivaihde ja muuntimen lukko menee päälle). Yläraja taas on muistaakseni 125° tai 135°, jonka jälkeen ylivaihde kytkeytyy pakolla pois siihen asti, kunnes laatikko on taas jäähtynyt.

Lainaus:

lämpöanturi olis nyt tarkotus laittaa jäähdyttimelle lähtevään putkeen kun ei millään viitsisi irrottaa öljypohjaa taas kun on kuitenkin melko työläs homma
Minulla on ollut jäähdyttimelle menevässä putkessa, sekä öljypohjassa. Minusta kummassakin tavassa on omat hyvät puolensa.

Sirernog 09.04.2015 23:05

Juu lueskelin sen sunkin laittamaan viestin, kiitos vaan paljolti useista hyvistä vastauksista. Tällänen "mehuvetonen" laatikko on aika hepreaa lukuunottamatta suodattimien- ja öljyjenvaihtoa. Ensimmäinen automaatti itsellä, ei kyllä taida jäädä viimeiseksi.:) On se mukava.

smgt 09.04.2015 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1217889)
Minulla on ollut jäähdyttimelle menevässä putkessa, sekä öljypohjassa. Minusta kummassakin tavassa on omat hyvät puolensa.

jäähylle menevästä linjasta näkee laatikon lämmön ja miten lujilla mennään. öljypohjasta näkee miten jäähytys toimii ja riittääkö joka menossa.

itellä anturi pohjassa tällä hetkellä. kaupungissa saattaa olla 50-60 luokkaa tällä kelillä mutta heti kun lukko päällä ajaa niin putoo alle mittarin näyttämän <50 astetta.

Timo_L 09.04.2015 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1217897)
jäähylle menevästä linjasta näkee laatikon lämmön ja miten lujilla mennään. öljypohjasta näkee miten jäähytys toimii ja riittääkö joka menossa.

Pro- jätkät laittaisi molempiin anturin, ja vaihtokytkin mittarin viereen :D

Lainaus:

itellä anturi pohjassa tällä hetkellä. kaupungissa saattaa olla 50-60 luokkaa tällä kelillä mutta heti kun lukko päällä ajaa niin putoo alle mittarin näyttämän <50 astetta.
Samoin on minulla nyt. Jeepillä näillä keleillä maantieajossa pysyy 50° tai alle, kaupungissa siellä 50°-70° välillä. Ilman lisäjäähdytystä olen päässyt kesällä ruuhkaliikenteessä 120°C lukemiin, samoin metsässä rymytessä (kesällä että talvella) :eek: Lisäjäähy on jo olemassa..

veijon-esso 10.04.2015 09:25

Kunnolla vaan jäähdytystä peliin, varsinkin mettä tai vetokäytössä olevaan autoon. Jos lämmöt mönkii väkisin ylin huntin niin pidä vaikka vähä taukoo ni ei laitteet sula. Sit tallille rakentaa lisää jäähdytystä. Eli isoo kennoo ja riittävästi ilmavirtaa. Sit jos tuntuu ettei mitkään kennot riitä pitämään lämpöjä kurissa ja perävälitykset on tarpeeks tiuhat yms.. niin sitten kantsii kattoa että sille jäähdytyspiirille menee tarpeeks öljyä.

Mulla kun tuli viime remontin yhteydessä uus turbiini jossa on jäähdytyskiertoa parannettu, niin lootan lämmöt putos varmaan parkyt astetta, mittaus öljypohjasta. Valmistaja lupaa n. seittemän litraa enemmän öljyä jäähdytyskiertoon kuin vakiotuurbaani päästää. Hughes XTM sarjan limppu. Eli öljyt ei ikinä ees pääse siihen turbokuumuuteen siellä turbiinin sisällä kun se öljy vaihtuu siellä kokoajan riittävän nopeesti. Ja lootan jäähdytinkin pelaa tehokkaammin kun virtaus on kova.

smgt 10.04.2015 10:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1217900)
Pro- jätkät laittaisi molempiin anturin, ja vaihtokytkin mittarin viereen :D

minä ostin omaan mittariin varaosana toisen anturin tätä varten. turhan hivistelyä vakio vehkeessä mutta... kivahan se on tietää :D

JNaukki 10.04.2015 17:55

Itellä rangen keulassa bemarin vanha moottoriöljynlauhdutin ja tuloletkussa anturi,mittari on autogaugen öljynlämpömittari.aluksi näytti n.70c tiellä ja noin 100c metsässä mutta ilmeisesti tuo anturi mikä tuli mittarin mukana ei diggaile atf öljystä koska nyt näyttää 125c tiellä ja metsässä on mittari koko ajan tapissa,asteikko loppuu 150c.oletan anturiviaksi koska loota vielä toimii....:)

Sirernog 10.04.2015 21:34

Jäähdyttimeksi taitaa valikoitua nyt tämä mutta ikh:n tuote http://www.traktorimies.fi/tuote/173...altra-32590900 kun paikalliselta myyjältä saa vielä jonkunlaiset alennukset. Kattellaan sitten syssymmällä laittaako sen rangen syylärin missä on se öljyn kierto jos vaatii esim. Kylmillä ilmoilla.:)

Pauli 10.04.2015 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sirernog (Viesti 1218093)
Jäähdyttimeksi taitaa valikoitua nyt tämä mutta ikh:n tuote http://www.traktorimies.fi/tuote/173...altra-32590900 kun paikalliselta myyjältä saa vielä jonkunlaiset alennukset.

Toivottavasti saat hyvät alennukset, kun vaikuttaa aika arvokkaalta mun mielestä.
Ite oon laittanu tämmösiä omiin keksintöihin: http://www.uspartsperformance.fi/b-m-70274-jaahdytin

Sirernog 11.04.2015 01:19

Ei kai tuosta mitään ihan älyttömiä saa mutta myyjä kehui tuon kennon "paksuuden" olevan valttia ainakin hydraulikennoissa. Tiiä sitten mistä johtuu, onko se että siellä ehtii öljy paremmin seisahtamaan kun ei oo niin suuri virtaus päällä koko ajan vai? Mitään en oo vielä tilannut joten kaikki ajatukset ja ehdotukset otetaan vastaan.:)

Sirernog 11.04.2015 01:27

Ja se joka näiden valtran rakkoreiden kanssa enemmän pelaa vois valottaa minkä jäähdytykseen noita kennoja käytetään?

Kala92 11.04.2015 01:47

Normi moottoriöljyn jäähdytin. Uusimmissa muistaakseni laitettu jo syylärin kanssa yhteen.

Sirernog 26.04.2015 22:53

Juu elikkä joo. Nyt tuli edellämainittu jäähdytin laiteltua ja mittarinanturi öljypohjaan.

Siinä sitten kokeilemaan pelaako mittari kun sen kuitenkin biltemasta ostin (sopii hyvin alkuperäiseen teemaan) ja eihän tuota viisaria meinaa saada millään liikahtamaan, melko kovan jarrua vasten ajelemisen jälkeen sain kuitenkin mittarin nousemaan sinne 60-70 asteen huitteille ja infralla mittaamaan anturin kannasta niin sitä luokkaahan sekin näytteli..Saattaa siis toimiakkin.:)

Pajalta lähdin sitten kotia päin kurvailemaan niin eihän toi mittari nouse maantiellä ollenkaan? 50 asteesta siis alkaa ja kotimatka 10km/70kmh, käykö tuo laatikko siis tosiaan niin viileenä?

smgt 27.04.2015 07:59

"itellä anturi pohjassa tällä hetkellä. kaupungissa saattaa olla 50-60 luokkaa tällä kelillä mutta heti kun lukko päällä ajaa niin putoo alle mittarin näyttämän <50 astetta."

"Samoin on minulla nyt. Jeepillä näillä keleillä maantieajossa pysyy 50° tai alle, kaupungissa siellä 50°-70° välillä."

Karppaj 27.04.2015 08:10

Ihan normaalilämmöiltä noi vaikuttaa. Kuinka paksu tuo jäähdytin on kun siitä ei ole mitään mainintaa traktorimiehen sivuilla?

Mulla on Ramissa anturi jäähdyttimelle lähtevässä letkussa. Lämmöt matka-ajossa 100-110F eli noin 40C. Ruuhkassa pidempään seistessä lämmöt nousee 170-180F eli noin 80C.


Sivu luotu: 19:37 (GMT +2).