Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.04.2015, 11:40
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...-ATT6-2004.pdf

Tossa oli juttuu siitä kumihommasta.

Käsi sydämmelle ja toine ylös jos uskaltaa niillä isoilla renkailla, ilman kallistuksen vakaajaa jne. metsävarustetulla autolla ottaa sen kahdeksankymppiä kyytiä ja väistää hirveä (tai vaikka lasta tiellä) vetämällä ohjauksen äkkiä linkkuun... Ja toivoa että se vekotin kestää pystyssä vaikka kuivalla asvaltilla... Vapaaehtoisia testiin? Sitä leikkiä kun ei aikoinaan mersun joku pikkutötterökään sietänyt kaatumatta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.04.2015, 11:47
Daddy's Toy:n Avatar
Daddy's Toy Daddy's Toy ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.02.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 816
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...-ATT6-2004.pdf

Tossa oli juttuu siitä kumihommasta.

Käsi sydämmelle ja toine ylös jos uskaltaa niillä isoilla renkailla, ilman kallistuksen vakaajaa jne. metsävarustetulla autolla ottaa sen kahdeksankymppiä kyytiä ja väistää hirveä (tai vaikka lasta tiellä) vetämällä ohjauksen äkkiä linkkuun... Ja toivoa että se vekotin kestää pystyssä vaikka kuivalla asvaltilla... Vapaaehtoisia testiin? Sitä leikkiä kun ei aikoinaan mersun joku pikkutötterökään sietänyt kaatumatta.

toivottavasti tuo ei ole liikenteessä(missään muodossaan)
__________________
DADDY´S TOY

Viimeksi muokannut Daddy's Toy : 06.04.2015 11:50
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.04.2015, 12:01
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Koska sää Patu olet käynyt mun autoa kuvaamassa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.04.2015, 12:09
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Koska sää Patu olet käynyt mun autoa kuvaamassa
Netissä näkee kaikkia hyviä virityksiä mitkä pitää tallentaa tulevia sukupolvia varten...

Tämä kuva vaan sattui tulemaan mieleen kun oli äsken mainintaa ohjausvarsi ym. jutuista. Katsurilla olisi mielenkiintoinen virka jos joutuisi tuomariksi niissä juttuloissa. Kun sinne aivan varmasti joku toisi ton tyylisen virityksen ja inttäisi kiven kovaa että "kyl se kestää..."
Siksi varmaan helpompi jättää se todistelu asiakkaan ongelmaksi. Niinkuin nykyisin menee.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.04.2015, 12:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Tämä kuva vaan sattui tulemaan mieleen kun oli äsken mainintaa ohjausvarsi ym. jutuista. Katsurilla olisi mielenkiintoinen virka jos joutuisi tuomariksi niissä juttuloissa. Kun sinne aivan varmasti joku toisi ton tyylisen virityksen ja inttäisi kiven kovaa että "kyl se kestää..."
Siksi varmaan helpompi jättää se todistelu asiakkaan ongelmaksi. Niinkuin nykyisin menee.
En oikein keksi mitään syytä, miksi ainesputkesta tai umpicromosta tehty suora ohjausvarsi kierteytettynä ei kestäisi. Hitsausta ei edelleenkään pitäisi sallia, mutta nykyinen käytäntö jossa vain tehdastekoinen kelpaa on aika älytön - ne tehtaan osat kun on helposti tuollaista kierteytettyä ainesputkiratkaisua heikompi.

Toki sitten on kuvan kaltaisia viritelmiä, ja juuri tuollaisia rakentavien idioottien takia nämä säännöt on mitkä ne nyt on..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.04.2015, 13:24
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...-ATT6-2004.pdf

Tossa oli juttuu siitä kumihommasta.

Käsi sydämmelle ja toine ylös jos uskaltaa niillä isoilla renkailla, ilman kallistuksen vakaajaa jne. metsävarustetulla autolla ottaa sen kahdeksankymppiä kyytiä ja väistää hirveä (tai vaikka lasta tiellä) vetämällä ohjauksen äkkiä linkkuun... Ja toivoa että se vekotin kestää pystyssä vaikka kuivalla asvaltilla... Vapaaehtoisia testiin? Sitä leikkiä kun ei aikoinaan mersun joku pikkutötterökään sietänyt kaatumatta.

käsi sydämellä ja sit aivoilla ajateltuna,mikset saman tien kysy rahtareiden palstalla kuinka tukki-rekka käyttäytyy 80 vauhdista jos ohjauksen "kääntää linkkuun" rekkoja liikku teillä monta tuhatta kertaa enemmän kuin "iso pyöräsiä" maastureita, eikä rekkoja olla kieltämässä, eikä maastoauton isot renkaat ole ongelma liikenteessä. paino pistekkään ei juuri muutu jos leveyttä ja korkeutta on kasvatettu samassa suhteessa.
tyhmempikin tajuaa että urheilu auto ei kaadu yhtä helposti kuin paketti auto ja silti molemmat on sallittuja. lähinnä kaikkki riippuu penkin ja ratin välistä. ja jos kokee maasto-auton hallitsemisen vaikeaksi niin ainahan voi mennä vaikka polkupyörällä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.04.2015, 15:18
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
käsi sydämellä ja sit aivoilla ajateltuna,mikset saman tien kysy rahtareiden palstalla kuinka tukki-rekka käyttäytyy 80 vauhdista jos ohjauksen "kääntää linkkuun" rekkoja liikku teillä monta tuhatta kertaa enemmän kuin "iso pyöräsiä" maastureita, eikä rekkoja olla kieltämässä, eikä maastoauton isot renkaat ole ongelma liikenteessä. paino pistekkään ei juuri muutu jos leveyttä ja korkeutta on kasvatettu samassa suhteessa.
tyhmempikin tajuaa että urheilu auto ei kaadu yhtä helposti kuin paketti auto ja silti molemmat on sallittuja. lähinnä kaikkki riippuu penkin ja ratin välistä. ja jos kokee maasto-auton hallitsemisen vaikeaksi niin ainahan voi mennä vaikka polkupyörällä.
Onhan se kuurakettikin turvallinen ajettava, kaikki riippuu siitä ratin ja penkin välistä...

Tarkoitatko siis sitä että vakio vs. maastomalliin viritettu vekotin on samanlainen ajettava tiellä??? Siis yhtä turvallinen...

Niitä oikeesti isoilla renkailla varustettuja autoja kun on seuraillu tien päällä muutaman suunnistuskisan verran niin on siellä puikoissa ollu siis tosi rautaisia ammattilaisia jos eivät ole sitä huojumista ja vaappumista millään tavalla huomanneet tai huomioineet... No oliko sitten syynä alhaiset rengaspaineet tai pikkuvauriot ohjausvehkeissä tai muuta kivaa niin siitä huolimatta kaistaviivat ei meinannu välillä riittää kun auto lentää reunasta toiseen jo 60 kyydissä.

Okei on varmaan niitäkin autoja mitkä kulkee kuin juna vaikka ois miten isot kumit alla mutta jos esim. nuo rengasmääräykset vapautettaisiin niin niitä vaappujia tulisi varmasti lisää tuomaan jännitystä tuonne maantielle. Mutta ois se komia kun olisi kylän suurimmat kumit tojotan alla. Ja kuskina se ei niin ammattilainen...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.04.2015, 15:52
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Niitä oikeesti isoilla renkailla varustettuja autoja ... No oliko sitten syynä alhaiset rengaspaineet tai pikkuvauriot ohjausvehkeissä tai muuta kivaa niin siitä huolimatta kaistaviivat ei meinannu välillä riittää kun auto lentää reunasta toiseen jo 60 kyydissä.

Okei on varmaan niitäkin autoja mitkä kulkee kuin juna vaikka ois miten isot kumit alla mutta jos esim. nuo rengasmääräykset vapautettaisiin niin niitä vaappujia tulisi varmasti lisää tuomaan jännitystä tuonne maantielle. Mutta ois se komia kun olisi kylän suurimmat kumit tojotan alla. Ja kuskina se ei niin ammattilainen...
Olen seurannut tuolla uudella mantereella neljän reissun ja reilusti yli 10 000tkm verran niiden "oikeasti isoilla renkailla varustettujen autojen" menoa moottoriteillä. Kyllä ne ihan suoraan menee, osa jopa niinkin hyvin että perässä on 5-6 tonnia painava asuntovaunu ja nopeutta on 120-130km/h

Fakta on se, että autosta saa rakennettua hyvän ajettavan myös isoilla renkailla. Maastopaineet + jotain vaurioita = varmasti vituillaan kulkeva auto. Jos ihan rehellinen olen, niin kun katsoo näitä rakentelutopikkeja niin hämmästäyttävän vähän ylipäätään porukka tuntuu panostavan ohjaus- ja alustageometriaan auton ajettavuuden pitämiseksi kunnollisena. Missään Suzukia isommassa autossa 33"-35" renkaat ei ole liian isot, ja jotkut 37" renkulatkin menee vielä ihan ok kunhan auto on hyvin rakennettu. Enemmän ongelmaa tuntuu tulevan siitä, että autoja korotetaan jopa vähän turhan paljon.. jos pidettäisi alustakorotuksen/ korinkorotuksen määrä mahdollisimman maltillisena, tehtäisi renkaille tilaa rälläkällä & peltilevyä hitsaamalla, ne riittävän isot renkaat alle tarpeeksi leveällä raideleveydellä, ja panostetaan vielä vieteriautoissa niiden panhardien kulmien ja tukivarsien asemointiin niin ongelmaa ei ihan oikeasti ole.

Toki korkeampi auto isommilla renkailla on aina kaatumaherkempi ja jossain määrin vähemmän vakaa ajettava kuin se orkkisverme, mutta kunnolla tehtynä ei todellakaan ole mikään huono. Itsellä on kokemusta sen verran että kaadoin Jeep Cherokeen (XJ) 35" renkailla katolleen kun leikin sillä parkkipaikalla, mutta toisaalta sekin auto oli hyvä ja vakaa ajettava maantiellä aina 120km/h nopeuteen asti. Meni katupaineilla ja vakaajat kiinni ollessa suoraan, ei tarvinnut ihmetellä pysyykö kaistalla vai ei, eikä mutkissakaan pahemmin kallistellut. Siitähän se on kiinni miten auton rakentaa.

Tällä hetkellä on nyt toi Grand Cherokee käyttöautona, korotusta on n.50mm, alla on 32" renkaat (mutikat, ja joo on pikkurenkaat), ohjausta yms. parannettu - ja lähden sillä autolla ajamaan mutkaista asvalttitietä tai motarilla paljon mielummin kuin monella uudellakaan pienemmän kokoluokan henkilöautolla. Vaikka alla olisi 33"-35" renkaat niin ei se tuosta paljoa huononisi..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.04.2015, 22:43
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Question

Joku lienee jo laskenut meneekö uusilla säännöillä 35" J12 Toyotaan? Entä G Meseen?

Viimeksi muokannut GKC : 06.04.2015 22:45
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.04.2015, 15:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...-ATT6-2004.pdf

Tossa oli juttuu siitä kumihommasta.
Kyseessä siis Suzukin yks orkkiskoko jostain aapisesta jossa merkintä SAND perässä. Ei liity mitenkään esim. BJ:n 7.50-16 kokoon.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 21:41 (GMT +2).