Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.04.2015, 22:12
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Päällisin puolin vaikuttaa siltä että jotain järjen pisaroita olisi pikkuhiljaa tihkunut Trafinkin suuntaan. Etenkin kun noiden kautta saisi BJ:hin vihdoinkin 35-tuumaiset kumit alle. Ei ole tarvinnut kuin 12 vuotta odottaa.

Tulevaa moottorinvaihdosta ennakoiden huolestuin hiukan vääntömomenttisäännöstä mutta vaikuttaisi nopeasti laskien kuitenkin siltä että uudistetut moottoripykälät sallisivat jo hankitun 14B+T -koneen asentamisen, onhan verrokkina kuitenkin 2F-moottori, ja jos uusilla säännöillä on siirtymäaika niin eipä siinä sitten mitään omakohtaista ongelmaa ole.

Nuo leveämpien ja järeämpien akseleistojen vaihdoksista tulevat hyödyt, mm. auton tukevuuteen, tehokkaampiin jarruihin, osien kestävyyteen, rengaskokoihin ym. olisi hyvä saada mukaan ehdotuksiin. Eli esimerkiksi että akselinvaihdoksesta johtuva raidevälin kasvattaminen olisi sallittu esimerkiksi +150 mm (+200 mm?).

Lisäksi voisi vinkata että auton kantavuuden ei ainakaan tarvitsisi pienentyä järeämpien akselien asentamisen myötä, vaan kokonaismassa arvioitaisiin uudelleen vaikkapa vaihdettavien osien tai koko auton punnituksen avulla ennen ja jälkeen muutosten. Eihän se auton akselien yläpuolinen rakenne heikkene siitä että omamassa hiukan kasvaa akselistojen johdosta. Jousittamaton massa voi tietysti kasvaa mutta siitä koituvat lisärasitukset runkoon ja koriin ovat käytännön tapauksissa mitättömiä.

Muistuu nimittäin mieleen eräs ilmajousitettu Suzuki männävuosilta, jonka kohdalla oli hullunkurinen tilanne kun järeämpien akselien myötä auton kantavuus laski niin paljon että istumapaikkoja oli vähennettävä kahteen - mutta takapenkkiä ei saanut poistaa koska muutosprosentit olisivat muuten menneet yli. Eli takapenkki jäi sellaiseksi byrokraattien viisaudesta muistuttavaksi koristeeksi sinne olemaan koska istua sillä ei saanut.

Myöskin akselivälin muuttaminen olisi monelle tärkeä asia, esimerksiksi +/- 10% alkuperäisestä voisi olla realistinen? Esimerkiksi 2400 mm alkuperäisen akselivälin voidessa tällöin vaihdella välillä 2160 mm ... 2640 mm.


Viimeksi muokannut JF : 06.04.2015 00:50 Perustelu: typoja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.04.2015, 06:03
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JF Näytä viesti
Päällisin puolin vaikuttaa siltä että jotain järjen pisaroita olisi pikkuhiljaa tihkunut Trafinkin suuntaan. Etenkin kun noiden kautta saisi BJ:hin vihdoinkin 35-tuumaiset kumit alle. Ei ole tarvinnut kuin 12 vuotta odottaa.
voi olla ettei edes 33" onnistu enää luonnoksen mukaan.

onko?? 7.50-16 koko stro normiston mukainen koko?
Certification: DOT,GCC,ECE
samon hj:n 10r15 onko stro normiston mukainen rengas koko??.10r15 Tractor Tyre ... Certification: ECE

tätäkin asiaa kannattaa tutkia.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.04.2015, 07:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
onko?? 7.50-16 koko stro normiston mukainen koko?
samon hj:n 10r15 onko stro normiston mukainen rengas koko??
On ne, tosin 10R15 löytyy vain vanhemmista kirjoista.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.04.2015, 08:24
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
onko?? 7.50-16 koko stro normiston mukainen koko?
Toi koko on semmoinen mitä erään trafin lapun mukaan ei voi käyttää vertailukumina... Kun se on ns. hiekkarengas ja sitä ei ole e-hyväksytty. Vai onko kuka törmänny ko. kokoiseen kumiin missä olis se e-leima? Jossain palstalla on minun linkkaamana se travin lappu missä on juttuu tästä säännöstä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.04.2015, 08:31
Jänkhäsatv Jänkhäsatv ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.04.08
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Toi koko on semmoinen mitä erään trafin lapun mukaan ei voi käyttää vertailukumina... Kun se on ns. hiekkarengas ja sitä ei ole e-hyväksytty. Vai onko kuka törmänny ko. kokoiseen kumiin missä olis se e-leima? Jossain palstalla on minun linkkaamana se travin lappu missä on juttuu tästä säännöstä...
Rättirenkaana ei löydy, mutta ainakin Micheliniltä löytyy vyörenkaana.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.04.2015, 09:44
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Toi koko on semmoinen mitä erään trafin lapun mukaan ei voi käyttää vertailukumina... Kun se on ns. hiekkarengas ja sitä ei ole e-hyväksytty. Vai onko kuka törmänny ko. kokoiseen kumiin missä olis se e-leima? Jossain palstalla on minun linkkaamana se travin lappu missä on juttuu tästä säännöstä...
UNITED NATIONS: sopimus eli YK:n sopimus
7.50R16 rengas olisi European tyres E/ECE korkeus radial 802mm ja diagonal 806mm"lisäksi maininta että voi olla kirjain C"
7.50R16LT on United states rengas korkeus normal 808mm ja snow 819mm
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20150406_101130.jpg‎
Views:	245
Size:	42,6 Kt
ID:	58945  

Viimeksi muokannut toyota4x4 : 06.04.2015 09:55
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 06:32 (GMT +2).