Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2015, 09:15
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

Ei ole panhardia vakiona.

__________________
OPA
Patrol "Boar" pätkästy -82
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2015, 09:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OPA Näytä viesti
Ei ole panhardia vakiona.
Eikö tosiaan ole etuakselilla panhardia tuollaisessa Patrollissa?

Mukavaa, kun ohjausvoimat vääntää koria akselin suhteen sivuun.. varmasti tukevan tuntuinen ja vakaa ajettava Ehkäpä siellä siksi onkin tuo apusimpukka - vaikka oikeasti täysin tarpeeton onkin jos olisi fiksummin toteutettu alusta- ja ohjausgeometria.
Jos se vain on laillista, niin ohjaustuntuman ja turvallisuuden takia olisi ainakin minun mielestä fiksuin ratkaisu lisätä eteen panhardi, poistaa apusimpukka ja laittaa suora välivarsi simpukalta olkavarrelle. Toki joustoliike silloin ei ole kuopassa suoraan ylös-alas, mutta riittävän pitkällä panhardilla sivusuuntainen siirtymä on aikalailla mitätön, ja toisaalta bumpsteerin ja/ tai ohjausvoimien aiheuttamaa "hakemista" ei ole ollenkaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 30.03.2015 09:26
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2015, 09:26
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

onko monessa vanhassa lehtijousi autossa?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2015, 09:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
onko monessa vanhassa lehtijousi autossa?
On ainakin osassa.. ja useissa varmastikaan ei. Vakiokorkuisessa autossa hommassa ei varmaankaan ole panhardista suurta apua (riippuen lehtipakkojen jäykkyydestä), mutta korotetussa autossa vipuvarren mitta kasvaa, jolloinka alkaa niitä ongelmiakin mahdollisesti tulla.

Toki panhardi monimutkaistaa rakennetta, ja panhardi itsessään vääntää akselia sivusuunnassa jonkin verran. Mutta onhan ohjaus yleensä parempi panhardilla kuin ilman. Pitäisi oikein tutkia, paljonko apusimpukan käyttö helpottaa etuakselin sivusuuntaisessa paikallaanpysymisessä ohjausliikkeen aikana. Toisaalta sopivissa montuissa ilman panhardia akseli kuitenkin heilahtaa sivusuunnassa, joten bumpsteeriä esiintyy melkeinpä väkisin.. panhardilla bumpseeristä pääsee eroon, tuleehan siinä sitten omat kommervenkkinsä lehtialustalla kuitenkin.


edit: Ja kyse nyt siis ohjaavasta akselista. Taka-akselilla en näe lehtijousialustalla panhardissa mitään järkeä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 30.03.2015 09:44
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.03.2015, 09:41
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

joskus mulle kerrottiin ettei lehtijousi pääse toimimaan jos panhardi työntää sitä väkisin sivuun?

itellä omassa patrollissa kyllä paikallaan rattia kääntäessa huomas ku keula liikku sentin pari ehkä sivuun
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.03.2015, 09:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
joskus mulle kerrottiin ettei lehtijousi pääse toimimaan jos panhardi työntää sitä väkisin sivuun?

itellä omassa patrollissa kyllä paikallaan rattia kääntäessa huomas ku keula liikku sentin pari ehkä sivuun
Juu, tämä sivuttainen siirtymähän siitä väkisin seuraa, ja sen saa poistettua panhardilla. Voi vain kuvitella, mitä tuollainen siirtymä aiheuttaa ohjaustuntumaan. Teoriassa siellä on pari senttiä väljää

Tuohan siinä panhardissa sitten on ongelma, kun vääntää joustoliikkeen mukana akselia sivuun. Siksi panhardi pitäisi saada riittävän pitkäksi ja asemoitua oikein. Riittävän jäykillä lehtipakoilla ja jäykillä puslilla voi siis tuottaa myös ongelmia. Sopivan joustavilla puslilla ja vähän elävämmillä jousipakoilla en näkisi aiheuttavan ongelmia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.03.2015, 09:50
sössö84:n Avatar
sössö84 sössö84 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.02.08
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 317
Perusasetus

hj:n simpukka pateen


Omistin aikoinaan pätkäpatrollin ja tämän kanssa taisteltiin ohjauslaitteitten kanssa aika paljon millon apusimpukka milloin itse ohjaus simpukka rikki.kyseisellä autolla tahkotiin stanussa suunnistusta. kunnes varaosat loppuivat kesken niin otettiin tojotan osat käyttöön, hj simpukka meni aikavaivattomasti paikoilleen hieman vingutusta ja yksi reikä uuteen kohtaan niin vola. nm Wiljami toimi maistrona tässä projektissa, muistaa yksityis kohdat paremmin.
ohjaustankoon toiseen päähän toyotan pää ja toinen patrollin raidetangon pää, ainesputkesta itse tanko niin kestää. Apusimpukka jätettiin pois.
Leimattiinkin tällä asetuksella mutta ohjaus laitteita ei otettu otteeseen.
toyotan simpukkaan saa myös vahvempia/erillaisia sektorivarsia helpommalla.

suosittelen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.03.2015, 10:42
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

äkkiseltään kyllä vähä ihmetyttää jos jossain lehtijouset+panhardi.
mistäs vehkeestä sellasen löytää?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.03.2015, 10:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Muistaakseni ainakin YJ- mallin Jeep Wranglerissa on, ja olisikohan CJ7:ssa myös. Full-size Jeepeistä en tiedä löytyykö. Ei kait nuo panhardit ole kovin yleisiä lehtijousien kanssa, mutta sopivasti toteutettuna en siitä näe kauheasti haittaakaan?

No, joka tapauksessa puhe oli nyt apusimpukasta, sen tarpeellisuudesta, sekä poiston laillisuudesta/ laittomuudesta. Itse en näe mitään järjellistä tarvetta sille jäykkäakselisessa autossa, koska ohjaus voidaan toteuttaa yksinkertaisemmin = kestävämmin ilman sitä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.03.2015, 11:14
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

CJ-7 ssa ei ole panhardia ja epäilen ettei muissakaan CJ sarjalaisissa.
Full sizereissa eli SJ sarjassa ei ole myöskään panhardia.
60-lukuisesta Ääriharvinaisesta erillisjousitetusta versiosta en ole varma. -Edit ihmeellisiä tankoja.

http://www.jeepsunlimited.com/forums...r-sale-in-cali



Lehdet hakevat ohjausliikkeessä paikkaansa kun akseli liikkuu. Se kuuluu toisinaan lonksahteluna.
Kaipa panhardilla tuota akselin liikettä voi rajoitella, mutta lehtijousi alustat on varsin mukavia. Mielestäni ei ole tarvetta lisätuentaan.

Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 30.03.2015 11:35
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.03.2015, 15:34
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Eipä ole 160 patikassa panhardia tehtaalta tullessaan. Osassa ei ole ollut edes kallistuksen vakaajaa edessä. Ja ei tuo nyt mikään kauhea ole ajaa Tai ainakaan ei omasta mielestä ole mikään kamala. Sehän on kuorma-auto. Ei noissa kuormureissakaan kaikissa ole kun kallistuksen vakaaja lehtien lisäksi ottamassa sivuvoimia vastaan.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ihmeiden apusimpukka. RIPAX Tekniikka & Jutustelu 9 05.11.2012 22:17
Onko puskuri pakollinen? 33SD Tekniikka & Jutustelu 17 27.04.2012 06:34
O:Patrollin apusimpukka! PatrolAss O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.10.2007 22:47
Pajeron apusimpukka. luppakorva Tekniikka & Jutustelu 6 22.08.2006 16:02
Venäjälle pakollinen liikennevakuutus Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 0 16.06.2003 08:48


Sivu luotu: 21:20 (GMT +2).