![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Jos asiakkaana menet kysymään konttorilta "Voiko ajoneuvon "X" ohjauksesta laillisesti poistaa apusimpukan, ja muuttaa ohjausnivelistön vastaamaan mallia "Y" laillisesti?", niin kyllä se nyt on tasan tarkkaan sen inssin tehtävä selvittää asia. Ei suinkaan niin, että inssi sanoo "En katsasta, en tiedä. Saat hylsyn tai jätän katsastamatta!". Toki yksi ratkaisu on hakea lappu hylätystä tai keskeytetystä katsastuksesta ja lähettää valitus Trafiin selvityspyynnon kanssa. Varmaan jopa olisi tuollaisessa tilanteessa paikallaankin. Mutta helpommalla kenties pääsisi - ja katsastusinsinöörikin oppisi jotain uutta - jos saisi sen katsastusinssin tekemään työnsä kunnolla, jolloin sen oman auton voisi sitten muuttaa toisenlaiseksi tai korjata vaatimuksia vastaavaksi.. Eikö? Ei tässä pohjimmiltaan ole kyse mistään "Nissan teki auton väärin ja revin väljän osan irti kun en jaksanut korjata", vaan siitä että katsastusmies ei halua/ jaksa/ osaa tehdä työtään. Lähtökohtaisesti ajoneuvossa täytyy kyllä olla siihen kuuluvat osat mitä tehtaalla on laitettu, mutta koska erinäiset määräykset kuitenkin antavat myöden siihen että tiettyjä muutoksia saa tehdä, on katsatuskonttorin (!) - ei suinkaan asiakkaan - tehtävä epätiedon vallitessa selvittää onko kyseinen muutos laillinen vai ei ja onko ajoneuvo siten katsastettavissa. Eihän asiakas voi olla se taho joka etsii netistä Trafin säädöksiä ja yrittää niitä tulkita oikein? Siksi on Trafi ja heidän valvonnassaan toimivat katsastuskonttorit. Asiaan liittyen: Itse en tiedä onko apusimpukan poisto laillinen, mutta uskoisin että sopivia muutososia käyttäen on - koska niin monia isojakin autoja on missä ei apusimpukkaa ole lainkaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 29.03.2015 23:11 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
revit vaan sen apusimpukan mäkeen ja sanot katsurille että
vaihdoit gr.rästtä vahvemmat ohjaus nivelet.. grrään ei nimittäin vahingossa ole laitettu tehtaalla apusimpukkaa |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava." Tuolla ajatusmallilla, vaikka ei vaihdettaisi ohjausvaihdetta, tai akselistoa: -Jos alkuperäinen patrollin akseli = etuakseliston geometriaan kuuluu apusimpukka. -Jos akseli autosta jossa ei apusimpukkaa = apusimpukka poistettava, koska ei kuulu geometriaan? Toisaalta; "1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:" -Akseliston osana voisi vaihtaa vastaavan auton muutososina. Kuitenkin olisi syytä ajatella mikä sen apusimpukan tarkoitus siellä on ja jotenkin selittää miten kyseinen asia on muutoksessa huomioitu. Ilman perusteita nuo konttorille esitetyt asiat menee muiden ihan oikeasti tyhmien ideoiden mukana romukoppaan..
__________________
Harbor Cruisers |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En minä ole mitään väittänyt, että konttori on virheellisesti kieltänyt. Konttori ei ole tiennyt, ja siksi kieltäytynyt. Se on tässä se ongelma.. Helvetti.. on se nyt vaikeaa ![]() Lainaus:
![]() Eli päästään taas siihen samaan asiaan: katsastaja ei voi kieltäytyä sillä perusteella katsastamasta ajoneuvoa, että ei tiedä miten asiaa tulkitaan. Katsastajan tehtävä on tällöin selvittää miten asia on, ja sen jälkeen joko hyväksyä tai hylätä kyseinen muutos. Katsastaja voi luonnollisesti ilmoittaa sillä hetkellä vaikkapa, että "En valitettavasti tiedä miten asia menee. Selvitän sen Trafista ja palataan asiaan kun se selviää." Tässä ei nyt oikeasti ole yhtään mitään vaikeaa, paitsi se että joku joka saa työstään palkkaa ei tee hänelle kuuluvaa työtään kunnolla ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mielestäni ymmärrän aika paljon jousituksesta... mutta apusimpukan tarpeellisuus tämänkaltaisessa rakenteessa on aika erikoinen juttu. Mihin se perustuu ? Puhutaan kuitenkin lehtijousitetusta härvelistä missä muistaakseni panhard-tanko. Akseliston liikkeet on joka tapauksessa aika kaukana henkilöautojen hienostuneesta käytöksestä...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole panhardia vakiona.
__________________
OPA Patrol "Boar" pätkästy -82 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eikö tosiaan ole etuakselilla panhardia tuollaisessa Patrollissa?
![]() Mukavaa, kun ohjausvoimat vääntää koria akselin suhteen sivuun.. varmasti tukevan tuntuinen ja vakaa ajettava ![]() Jos se vain on laillista, niin ohjaustuntuman ja turvallisuuden takia olisi ainakin minun mielestä fiksuin ratkaisu lisätä eteen panhardi, poistaa apusimpukka ja laittaa suora välivarsi simpukalta olkavarrelle. Toki joustoliike silloin ei ole kuopassa suoraan ylös-alas, mutta riittävän pitkällä panhardilla sivusuuntainen siirtymä on aikalailla mitätön, ja toisaalta bumpsteerin ja/ tai ohjausvoimien aiheuttamaa "hakemista" ei ole ollenkaan ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 30.03.2015 09:26 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
onko monessa vanhassa lehtijousi autossa?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Eipä ole 160 patikassa panhardia tehtaalta tullessaan. Osassa ei ole ollut edes kallistuksen vakaajaa edessä. Ja ei tuo nyt mikään kauhea ole ajaa
![]() ![]()
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ihmeiden apusimpukka. | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 05.11.2012 22:17 |
Onko puskuri pakollinen? | 33SD | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 27.04.2012 06:34 |
O:Patrollin apusimpukka! | PatrolAss | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.10.2007 22:47 |
Pajeron apusimpukka. | luppakorva | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 22.08.2006 16:02 |
Venäjälle pakollinen liikennevakuutus | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 16.06.2003 08:48 |