Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2015, 10:18
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

En tiedä mikä tapa tehdä akkukoteloita on paras, mutta ihan huonolta ei vaikuta omatekemä 18 millin filmivanerista tehty, joka on kasattu pitkillä ja aika isoilla rosteriruuveilla + oliko nyt polymeeri vai pulyuretaani liimamassalla.

Vähän jotain muutakin metallivahviketta käytetty.

Pohjassa on vähän suurempi vanerilevy ja se on siitä pultattu paksulla rosterisella kierratangolla auton koriin ja toisella puolella on vahviketta, että kierratanko on tarpeeksi lujasti kiinni.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.02.2015, 10:43
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Aikoinaan rakensin Blazerin takapenkin alle akkukotelon rungon, mutta koska sunnitelmat yllättäen muuttuivat niin se jäi tekemättä valmiiksi. Mutta ajatus sen kotelon kanssa oli tehdä päädyt kumimatosta siltä varalta että jos akku ottaa ja räjähtää, niin paine rikkoo kotelon päädyt jotta ne hapot ja roinat eivät päädy hytin puolelle.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.02.2015, 11:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Milloin akku räjähtää?


Siis perinteinen akkuhan räjähtää silloin, kun sitä ladataan, niin vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi, ja kun sitä on tarpeeksi paljon (ilmaan sekoittuneena) ja jostain saadaan kipinä, esim. sulake palaa taikka päävirtakytkin avataan/suljetaan.
Ja mitä tiiviimpi kotelo, sitä paremmin tuo vety/happi seos pysyy siinä....
Toki akku "ottaa loparit" myös oikosulussa, mutta silloin se yleensä enemmänkin muistuttaa suihkulähdettä taikka "mosahtaa".
Minä tekisin akkukoteloon reikiä sekä alareunaan/pohjaan että yläreunaan/kanteen.

Ja tuo jännitehäviö ei ole ongelma pelkästään akkua purettaessa, vaan myös ladatessa: normaalin lyijyakun vastaanottama latausvirta voi olla aivan eri, jos akulla on ESIM. 14 voltin sijaan vaan 13,8 volttia (ja tähänkin vaikuttaa lämpötila, akun kunto ja ....)

Tuota jännitehäviötä on suhteellisen helppo mitata esim. vinssatessa, että paljonko siihen akun + navan ja vinssin releboksin +navan väliin sitä jännitehäviötä kertyy... ja sama sitten maa puolelta...

p.s tuo kuvitteellinen runkoaisa 40x80 3mm seinämällä on poikkipinta-alaltaan noin 700mm2, ja niitähän on perinteisesti 2 rinnakkain....
Siis vaikka rauta johtaa sähköä vain vajaan 1/5 osan tuosta kuparista, niin tuo 10x suurempi poikkipinta-ala auttaa kummasti.
Toki tuo akkukaapelin liittäminen runkoon pitää tehdä huolella, kuten kaikki muutkin asennukset.

tuo -Rak- linkittämä http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/ on todella hyvä laskuri, ja huomattavan helppo käyttöinen.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 25.02.2015 11:50
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.02.2015, 12:08
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Naapurin Valmetista räjähti akku joitain vuosia sitten, muutaman kerran oli mäkistartilla käynnistänyt kun ei enää jaksanu starttia pyörittää. Tällä kertaa sitten oli ajon jälkeen kokeillut käyntiin niin akku oli lähtenyt hetki sen jälkeen kun oli avainta kääntänyt. Kuulosti ihan kuin olisi kiväärillä ammuttu

Runkoon minäkin liittäisin maadoituksen sieltä takaa, kuten myös koriin, mutta startti ja vinssi ottaa tosiaan niin paljon amppeereita että runko on paras maadoituskohde niille. Tuohon maakaapelin runkoon liittämiseen löytyy esimerkiksi Scaniasta hyvä pultti, siinä on rungon läpi menevässä osassa rihlaus joka uppoaa runkoon kun se vedetään mutterilla paikalleen. Luonnollisesti reiän pitää olla pari kymppiä pienempi kuin rihlauksen ulkomitta niin että liitoksesta saadaan hyvä. Taakse lyhyt kaapeli runkoon, ja eteen samanlainen kiinnitys ja lyhyet kaapelit moottoriin ja vinssiin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.02.2015, 13:58
huhtip huhtip ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 36
Perusasetus

Oisko tuosta laskurista mitään apua http://www.adita.fi/alasivut/kaapelilaskuri/
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
akku, konttiin


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota 22R moottorin-yläpää/Imusarja/öljypohja jne jne SERMAX O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.04.2014 10:02
Ostetaan hakusessa halpa maasturi tai lava-auto. esim pajero, patrol, pick up jne jne Razzi O/M/V Ajoneuvot 3 05.02.2013 18:08
Hiluxiin akut H4lkku Tekniikka & Jutustelu 18 13.12.2012 08:09
AKUT Tekniikka & Jutustelu 7 25.02.2007 22:59
bertan akut ahku Tekniikka & Jutustelu 24 22.11.2005 01:41


Sivu luotu: 21:26 (GMT +2).