Ensinnäkin yllättävän hyvää keskustelua saatiin aiheesta aikaiseksi ja on ollut ihan hyödyllisiä pointteja + voi jopa olla jollekkin toiselle kyselijälle myös apua.
Sitten.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
tuo 70mm2 "naru" tuntuu ohuelta, jos pituutta on noin/ yli 4 metriä vinssille. Tästä on montaa mielipidettä, mutta esim. 500 amppeeria tuppaa tekemään reilusti jännitehäviötä. (paljonko on paljon, hyvä kysymys... ) Lähes tuplat kuulostaisi paremmalta...
|
Eli siis ettäkö mulla pitäisi mielestäsi olla 150 neliöinen kaapeli per akku? Vai meinasitko, että akut ensin toisiinsa kontissa ja siitä sitten yksi reilumpi kaapeli ?
Tässä tapauksessa kun niitä 70 neliöisiä tulee tosissaan se 2 sinne, tosin niiku sanoin niin 1 per akku. Tässä ideana tuon ko kaapelin helppo saatavuus verraten vielä paksumpaan. Akuilta tulevat karvat siis kohtaisivat toisensa vasta konehuoneen puolella startin luona. Äkkiä ajateltuna 2 x 70 = 140 Tosin ei se ihan noin suoraviivaisesti tässä tapauksessa mene, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Alkoi kyllä tässä jo vähän semmoinenkin ajatus pyöriä päässä, että jos akut hakisivatkin paikkaansa etupenkkien takaa, jolloin matka olis heti puolet lyhyempi. Eikä edes olis sitten enää paha vetää vinssille omia kaapeleita.
Edit: Tosin tässähän ei tullut nyt mietittyä sitä, että mitenkä se vinssin kaapeli yhdistyy näihin startille tuleviin kaapeleihin... Perjaatteessa madollisuus olisi tehdä semmoinen liitäntäpiste konehuoneeseen, muuten voi tulla startin napaan vähä ruuhkaa. Ylimääräinen liitoshan siitä kyllä sitten tulee, mutta jos ei akulta asti tule omia piuhoja vinssille, niin eipä paljoa jää vaihtoehtoja.