![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
itellä oli täysin sama pohjakuva "kuvitelma" kuin jounilla.
oma talli vaan 7.2x12m ja tosiaan auttamatta liian ahdas jos olis nosturi päädyssä poikittain. Mun mielestä esim pitkää pajea tehdessä minimi olisi 8.5. Käyntiovi erikseen, nosto oveen se pikku ovi maksaa liikaa ja jos joku vahingossa ajaa sen pikku oven lyttyy niin iso ovikin menee pelikunnosta.Duunikaveri otti omaan verstaaseensa tuon taito oven ja se on kyllä myös helkutan hyvä. Taitaa olla paksummat eristeetkin kuin tav nosto-ovessa. oven mini leveys on joo 4m ![]() ![]() korkeus joo 4m minimi itellä jäi vähän alle on nyt 3.6 kyllä siellä mahtuu puuhaan seisaalteen maasturinkin alla. Aika monessa nosturissa loppuu nostovara silti. ite en myöskään silta/saksinosturia laittas. niillä tosivaikeeta rungollisen auton kanssa. (töissä 1 saksi ja 2x 2 pilaria) itellä tallissa nelipilari, enkä sitä vaihtas mihinkään vaikka vie tilaa paljon mutta mun harrastamiseen paras ja turvallinen. No näissä on aina jotain kompromisseja tehtävä, olisin minäkin laittanu isomman ja korkeemman mutta budjetti oli pakko vetää johonkin. Nyt oon ihan tyytyväinen kunhan saan tohon kylkeen vielä sen pannuhuoneen ja sorvin paikan sinne. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei ainakaan saksilavanostin helmakeventimellä mikään kovin huono ratkaisu ole. Toimii hyvin myös rungollisen auton kanssa. Ja juuri tulin tallista vaihdelaatikko remontista. Saksilavassa työkalut kulkee mukavasti mukana lavojen päällä. Lisäksi lavat toimii työtasona jos tekee jotain muuta kuin autoa. Esim kelkkaa tai motoa räplää. Ja helmakeventimen päälle on näppärä ajaa esim Avant ja nostaa se ilmaa niin siitäkin kaikki renkaat saa pois.
Ite ostin ensin nostimen ja sitten aloin suunnittelemaan tallia. Nostimen upotin lattiaan jo valu vaiheessa. Näin ei vie tilaa tallista. Samoiten vedin viemäriputken nurkkaan jota kautta saa nostimeen valot ja hydrauliputket ilman että lattialle tulee mitään. Ohessa muutava epämääräinen kuvatus |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Siis jos voisin Ton pilarin johonkin vaihtaa niin just tuollainen upotettava saksilavanosturi. Siinähän on kaikki hyvät puolet ilman niitä 4 tiellä olevaa tolppaa!
Lähinnä meinäsin noita lyhyitä mitkä nostaa helmoista niitä en huolisi omaan käyttöön. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jossain törmäsinkin noihin sinun nostimen kuviin aikaisemmin ja pähkäilin silloin että tuo olisi paras mahdollinen nostintyyppi. Sitten aloin kuitenkin miettimään että en pystyisi tuolla vaihtamaan Jeepin renkaita, koska nuo helmakeventimet on kohtuullisen lyhyellä liikevaralla niin renkaat ei nouse ilmaan asti sillä. Ja kalliitakin nuo ovat.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Päivitetty pohjakuva
Muutoksia edelliseen versioon verrattuna: Käyntiovi integroitu nosto-oviin, vessa käännetty, toinen viemärikaivo lisätty, nosturipalkki katossa integroituna kattotuoleihin, uusi auto lisätty todentamaan että saa mahtumaan kolmannenkin auton. Levensin myös vähän pienempää nosto-ovea että peräkärrynkin saa mahtumaan sisään nosturille.
![]() Asiat jotka mietityttää tällä hetkellä: 1. Ehkä kaksipilarinostin on kuitenkin parempi kuin saksinosturi. Nykyisessä tallissa on tullut puljattua kaksipisteen kanssa ja se tuntuu aina vähän hankalalta. Tuntuu että autoa saa vekslata edes-takaisin että saa nosturin tassut osumaan mieleiseen paikkaan ja painopisteen kohdalleen. Tämä muuttuu varmaan aika paljon helpommaksi kun sitä tekee vähän enemmän ja laittaa vaikka ohjuriteipit lattiaan kertomaan missä kohtaa mikäkin auto pitää olla että osuu keskelle. Tolppa ärsyttää, ja kuorma-auto tai veturi + traileri -yhdistelmä ei mahdu enää päätyovesta sisään sen vuoksi. Ei minulla ole edes kuorma-autokorttia, mutta eipä sitä tiedä mitä keksii tulevaisuudessa. 2. Jos kaksipilarinostimen laittaisi harmaan auton kohdalle niin talliin ei saa enää mahtumaan kolmea autoa. Normaalisti autoja ei pitäisi olla kahta enempää, mutta enpä yllättyisi jos kolmannelle täytyy tehdä jotain remppaa samalla kun kahta ei voi siirtää ulos. Jos laittaisi saksinosturin niin sitten nosturi voisi olla myös isolla paikalla. 3. Kattonosturin kisko on nyt keskellä kattotoa. Olettaisin että nosturin kiinnittäminen kattotuoleihin onnistuu kohtuullisella vaivalla kunhan kattotuolit mitoitetaan riittävän järeiksi. Tällä kohdalla nosturi toimii hyvin jousituksen testailuun, mutta nosturipaikalta ei voi suoraan nostaa moottoria pois. Tavaroiden nostaminen parvelle ei myöskään onnistu muuta kuin tuon peräseinän osalta. Kekkula taisi ehdottaa toisen nosturilinjan lisäämistä punaisen auton suuntaisesti. Siihen riittäisi pienempi nostokyky, esim. 500 kg joten voisin käyttää jo nurkissa olevan pikkunosturin siihen. 4. Pienempi nosto-ovi täytyy olla matalampi että sen rakenne mahtuu parven alle. Kuinka korkea parvesta kannattaa tehdä niin että seinän lähellä tapahtuma työskentely ei olisi liian hankalaa? 250 cm lattiasta parven alapintaan? Silloin parven korkeudeksi jäisi 200 cm - lattiarakenteen paksuus - oven mekanismin korkeus. Parven syvyys on kuvissa 150 cm pitkillä seinillä ja 100 cm päätyseinällä. Kommentteja? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka hyvin mahtuu punaisen auton (pitkä pajero?) takana ovi aukeamaan, auton ollessa nostettuna?
Tulee nosto-ovi kuitenkin sen melkein kaksi ja puoli metriä talliin vaakatasossa. Jossain olen nähnyt sellaisia "rulo" ovia, missä ovi kerätään rullalle ylös. Nosto-ovi tarvii kaiketi sen minimi 15cm korkeutta oviaukon yli. Tuo rulomalli tietenkin enemmän, mutta ei tunkeudu talliin. Itse laittaisin tuohon pesupaikalle pariovet.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muutama korokepalikka tai vaikka lankut, niin nousee tarpeeks korkeelle. Maksaa varmaan jonkun verran, mutta itse arvostan sitä tolpattomuutta. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Juuri näin. Minulla on kaksi 150mm parrua jotka laitan helmakeventimien päälle jos nostan maasturia ilmaan. Ja jos laittaa vaan yhden niin saa toisenpään autosta ilmaan.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
se tuli mieleen nuista asema kuvista että aika ahtaasti ovat tavarat seinällä? kantin taakse ei jää vapaata tilaa? ja ainakin prässiin pitää joskus saada läpityönnettäviä yms tavaroita?
ja 250- 260 ovesta ei sovi sisään kuin just suorassa. 3m sopii jo väljemmin (siis pakut maasturit pitää vieläkin ajaa aika linjassa). tais olla sitikassa peilit noin 2,5m leveellä |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä huomio, eihän se mahdu aukeamaan kokonaan. Punainen on Jeeppi ja harmaa(t) Pajero. Sitten kysymys: tarviiko sen mahtua aukeamaan samalla kun auto on nostettuna ylös? Ovi mahtuu aukeamaan puoleen väliin vaikka nosturilla olisi isompi auto silloin. Mielestäni se riittää kulkemiseen ja tavaroiden siirtämiseen sisälle/ulos.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Ihan miten vaan
Mitä minä olen kuorma-autoja nähnyt niin aika monessa on taittuvat peilit... Kyllä sen seinärakenteen verran pitää osata suoraan peruuttaa ilman peilejä...
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tsemppiä projektiin!
Sanotaan nyt jokunen oma mielipide myös. Ei kannata tehdä liian ahtaaksi, 100m2 on pieni tila.. Nosturiksi laittaisin 4 pilari nostimen vaikka tolpat veitsikin hiukan tilaa. Auton saa helposti ja turvallisesti ylös ja voi säilyttää siellä. Nostimen alla voi säilyttää toista autoa. +2 kpl keventimiä niin saa auton molemmat päät ylös. Likaista = mutaista/suoturpeen peitossa olevaa autoa en lähtisi edes sisällä pesemään Koska painepesurilla tämä paska lentää jokapaikkaan , vaan nämä pesen ulkona. Sisälle nosto-oven eteen riittävät kaadon lattiaan niin siinä voi sisällä huoletta pestä normi autot. Väli verhoja en laittaisi vaan ehkä kokonaan oma "talli" osuuden niinkuin olit piirtänyt tilan hallin päätyyn mutta semmoinen eristetty tila jossa saa rauhassaan rälläköidä/ hitsata / hiota. Ny olen huomannut kun kaikki on samassa tilassa niin ei hyvä.. Korkeaa jouto tilaa jää reunalle/ päähän niin sinne tekisin ns. Parven ja sinne pölytiiviin säilytys tilan. Koska jos tavaraa on vain jossain hyllyssä niin ne on kumminkin jossain vaiheessa pölyn/noen/lian peitossa. Ja parven alle saa laitteet / koneet jotka ei tavi korkeaa tilaa. WC tilaan paikka pesukoneelle ,paskasille haalareille yms. Joku kunnon paikka osien / likaisten tavaroiden pesulle / osien pesukone? Oveksi nosto ovi ja erikseen kunnon käynti ovi ihan vain jokapäiväistä kulkua helpottamaan ja ja nosto oveen saa tehtyä kunnon lukon varkaita vastaan. Käynti ovet jotka on integroitu nosto-oveen on vain hiukan renkloja.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#14
|
||||
|
||||
![]()
-Tuolla "meidän" tallilla on kaikennäköstä pyörien päällä, laitteista esim prässi on hyvä työntää syrjään kun käyttöä suht harvoin. Pultattuna kahden lihalaatikon kokoiseen levyyn niin siinä alustassa kulkeen kaikennäköinen prässäämiseen yms tarvittava tarvike ja romu mukana. Rullakoihin saa laitettua välitasojen avustuksella kaikennäköstä tavaraa, lihalaatikkopinot on myös pyörien päällä. Saa kätevästi siirreltyä kun kesä/talvikauden ja projektien tilanteen mukaan tallin järjestystä muuttaa. Siivoustakin helpottaa.
-Paskahuussi vois olla yläkerrassakin, kun siellä ei toivottavasti tarvitse jatkuvasti ravata? Alakerran seinään kunnon pesuallas käsien pesuun ja kuumien rautarakenteiden jäähdyttelyyn? -Meillä on yksi kaappi pyhitetty kahvinkeittimille ja jääkaapille. Jääkaappi on mallia 230v/12v/kaasu matkamalli, tilavuus riittää kun tallilla ei tarvitse muuta kuin juotavaa. Ja reissuille voi ottaa jääkaapin mukaan ja kääntää käytön kaasulle. "Kahvihuoneena" toimii retkijakkarat ![]() -Kun sitä romua ja kalustoa alkaa kunnolla hamstraamaan, niin kannattaa tosiaan mitoittaa niin että yhden auton ollessa nosturilla, saa sen toisen ajettua alle hätäremonttiin tms. -Pihalle betonilaatta, ja siirreltävä RTI-ramppi niin saa kurat pestyä ja joustot testailtua?
__________________
Harbor Cruisers |
#15
|
||||||||
|
||||||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Joo, pääasiallinen pesupaikkaa tulee kyllä pihalle ja joku ramppi siihen täytyy rakennella. Vanhalla tallilla oli tuollainen, RTI-rampin korvike mutta ei siinä peseminen kovin kätevää ole. Yksi kulma on maksimiulosjoustoissa, mutta kaikki muut ovat samaan aikaan sisällä. Käytännössä olen pessyt Jeepin nykyisin lähinnä peräkärryn päällä. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Kolmas pohjapiirrustus
Pähkäilin lisää tuota nosturia, ja tulin lopputulokseen että suurimman osa tehtävistä saa hoidettua yhdellä pitkittäisellä nosturilinjalla. Ongelmaksi tulee että nosturilla ei saa nostettua tavaraa parvelle, ja esim. maastorenkaiden nostaminen 2,5 m korkeuteen on taatusti aika työlästä. Ajattelin vaihtoehtoa että tälläisellä nosturilla voisin nostaa kamat ensin jeepin katolle ja rullata siitä n. 50 cm korkeuteen parvelle. Toinen vaihtoehto olisi kehittää kuvanmukainen kiskoilla/pyörillä kulkeva silta. Pituutta sille tulee melkoisesti, mutta jos sille saa parisen sataa kantavuutta niin pitäisi riittää. Ja jos sillan pohjan tekee rappurallista niin valokin pääsee siitä läpi.
Niin ja nosturin vaihdoin taas saksinosturiin. Kun haluan hitsata auton helmoja niin rakentelen nostolelyjen päälle kiinnitettävän 3 m pitkän ajosillan jolla auto voidaan nostaa renkaista niin kuin nelipilarinostimella. Ajatuksia? ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Mitekäs olet ajatellut tuon parven toteuttaa?
Toinen reuna tietysti seinään kiinni mutta mites tuon ulkoreunan kanssa? Jotain tolppia alle? Kuinkas suuri haitta ne sitten loppupeleissä ovat riippuu tietty sijainnista ja määrästä. Katostakin tietty voi riiputtaa mutta rasitus alkaa tulla melkoiseksi jos parven lisäksi nosturikin on katossa kiinni. Eikös tavarat saa nosturilla vietyä parvelle tuolta päädystä? Kaiteeseen irroitettava pala kiskon kohdalle , nosturilla siitä kamat parvelle ja pyörittämällä/kantamalla paikalleen. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pohjan materiaalin suhteen taas tulee työturvallisuussäännökset vastaan -> umpipohja. Omat viritykset erikseen, mutta mitä rakenne/lupakuvissa näkyy, niin normien ja asetusten mukaan nuo joutuu toteuttaan, ellei rakennushankkeen viralliset tahot (suunnittelija, valvonta) ole ihan pihalla. https://www.youtube.com/watch?v=z20tjHiae5U Yksi esimerkki, syksyllä Oulun työturvapuistossa noita silmäilin, ja aiheeseen liittyen kannattaa telineiden kulkutasoihin kiinnittää huomiota, liukastumisen esto on hoidettu, mutta toisaalta tasolta ei pääse mitään tipahtamaan. Itseasiassa rakennustelineenä todella nerokas järjestelmä. Viimeksi muokannut macro : 20.12.2014 00:04 |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |