Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.12.2014, 13:58
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Teretulemast kirkkonummelle. Ihan ekaksi kannattaa tiedostaa että rakennusvalvonta on täynnä kokovartalokyrpiä, joilla ei ole käsitystä että sinä maksat heidän palkan. Jos joudut hakemaan poikkeusluvan niin se voi helposti viedä vuoden ja sen jälkeen rakennuslupa puolivuotta.
Kannattaa myös tarkistaa myös että alue ei ole rakennuskiellossa, esim. Tää kylmälä on.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.12.2014, 15:13
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu Näytä viesti
Ihan ekaksi kannattaa tiedostaa että rakennusvalvonta on täynnä kokovartalokyrpiä, joilla ei ole käsitystä että sinä maksat heidän palkan.
Allekirjoitan. Elannon ansaitsen pääkuvien & rakennesuunnitelmien piirtelyllä, ja kyllä tuo Kirkkonummi siellä hankalien listalla on. Varsinkin pääkuvien osalta. Ettei kannata ihmetellä, jos niiden kohdalla tulee säätämistä. Taisi tuollakin olla vaatimuksena arkkitehdin nimmarit kuviin, inssin nimet ei kelvannut vaikka laki ja reilu enemmistö kunnista hyväksyy...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.12.2014, 16:41
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Itse kun töissä aina silloin tällöin ääneen haaveilen isommasta tallista (nyt 90m2), niin työkaverit lohduttavat, että perhe vie kaiken ajan ja tallia ei perheellinen mies enää tarvi

Mutta ei uskota "viisaampia", 100m2 talli alkaa olemaan jo ihan käyttökelpoisen kokoinen.

Kommentteja:
- oletko tekemässä lämmintä vai puolilämmintä tilaa tuosta? Ilmeisesti järkevämpää tehdä vain 1/2 lämmin (tälläisen huhun kuullut, kannattaa selvittää mahdolliset hyödyt)

- jos mahdollista tee 4,5m korkea. Mahtuu maasturinkin nostamaan ylös asti ja mahtuu osaan tallia kevytrakenteinen parvi/taso, jossa just hyvä varastoida kevyttä tavaraa.

- Kannattaa harkita pienen konttorihuoneen tekoa (parvelle?) aina on hyvä olla tila jossa juopotella naapurin kanssa Ja voihan siellä säilyttää vaikka pölylle arkaa materiaalia. Itse olen ollut pieneenkin koppiin tyytyväinen, varsinkin kun rc-autoja on näprännyt. Ja toimii pukuhuoneena koska käytännössä helpompi vaihtaa remppavaatteet päälle tallissa kuin talossa.

- pöytätilaa ei ole koskaan liikaa, suunnitelmasi 1 pöytä on tooosi vähän. Pöytien alle menee laatikoita ja laitteita helposti jemmaan kun ei tarve.

- sorvi, kantti, pora, jyrsin, prässi jne toimivat ihan hyvin matalassakin tilassa eli just esim parven alapuolella.

- itse olen ollut tyytyväinen 2-pilarinosturiin, toki tolpat on joskus edessä, mutta ehkä kuitenkin vähemmän, kuin saksi-mekanismit helmojen alla. Makuasioita...

- Itse en pesisi sisällä, ellei pystyisi kokonaan eristämään pesutilaa omaksi kosteaksi tilaksi (sorvi yms. koneet ei tykkää kosteudesta). Paskaisen auton pesu sitten pihan perällä jonkun rampin päällä. Kaivot lattiassa kuitenkin järkevät, kun kuitenkin joskus jotain tarvii lotrata ja lumisena ottaa sisään sulamaan.

- Siltanosturi olisi joskus kiva, mutta saavutettu hyöty ei mielestäni perustamiskustannusten arvoinen, vaikka saisi jostain romuhintaan. Norsu ja pinkkari riittäisi ainakin itselle.

- käyntiovi heti jomman kumman ison oven viereen, ei katkaise siinä käyttökelpoista seinää.

- Isojen ovien koko vain just sellaiseksi kuin tarvii. Noin kahdella sivulla ollessaan toinen jää aina räystään alle

- Ruostuva käyttörauta (6m kanget) pitäisi mahtua sisään johonkin telineeseen järkevästi (nimimerkillä turvakaariputket pintaruosteessa katoksessa)

- Varmasti olet piirrellyt noita sketsejä joka suuntaan, mutta itse saattaisin olla vain yhden nosto-oven kannalla, ns. heittopaikka oven suuhun ja takana toisessa rivissä nosturi ja säilytyspaikka "ikuisuus projektille"

Mielenkiinnolla kyllä seuraan tätä projektia
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.12.2014, 17:30
pikku-pepe pikku-pepe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.03.08
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 502
Perusasetus

No niin, nyt se alkoi..

Aikoinaan haaveilit läpiajettavasta tallista mihin voisi ajaa mitsu+traikku yhdistelmän sisään kun saapuu väsyneenä ja pas***sena reissusta eikä heti jaksais alkaa putsaamaan ja korjaamaan.

Parvi vastaavaan tyyliin kun nykyisessä tallissa toisessa päässä, autolla mahtuu ajamaan sieltä ali. (saunatilat+sosiaalitilat+pienen pieni varastotila sinne hattuhyllylle)

Tallin taakse pesupaikka jossa reilusti kaatoa + ramppi mikä on riittävän vino.
Sisäpesupaikka tuo järkyttävän kosteuden halliin, tai sitten puoli omaisuutta materiaaleihin + ilmanvaihtokoneisiin että saa järkevästi hallin kuivaksi.

Nostoovia saa ihan järkevillä kulkuovilla, saat enemmän ehjää seinää hyllyille, missä kaikki ei niin tärkeä JEEPin pikku nippeli on tallessa.
Säilytys tilaa ei ikinä ole liikaa tallissa.. (pieni metallivarasto, 5 kierrosta renkaita, puoli jeeppiä osina, ihan näin jotain pientä mainitakseni)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.12.2014, 17:36
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Yks mikä itselle on tullut monesti vastaan niin jokaisen koneen/laitteen vieressä pitäisi olla pätkä pöytää laskutilana. Aina siinä touhutessa tarvitsee jotain vasaraa, pihtiä, öljypulloa tms. niin olisi mukava laskea ne johonkin muualle kuin lattialle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.12.2014, 17:41
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Mulla tuntuu olevan melkein aina auto nosturilla, kun sille jotain tekee, että nosturi saa olla ykköspaikalla. Käyntiovellinen nosto-ovi aikapaljon kalliimpi, kuin erillinen käyntiovi. Tää tietty makuasia.
Itsellä käytössä kaksipilari nosturi, mikä sopii kyllä aikahyvin ainoaksi nosturiksi.
Altavapaan mallin ottaisin jos nyt ostaisin.
Kaikki paikat täytyy romulla, eli ei paljon auta vaikka olisi kuinka paljon tilaa.
Pesupaikka on vaan haaveena.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2014, 17:44
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Mulla on sellanen 3 kilowattinen voimavirralla toimiva imuri joka sopii vaikka purujen imurointiin ja mun mielestä siitä vaikuttas tulevan sen verta puhallusta, että se edistäisi ilmanvaihtoa tallissakin. Imuri on niin painava, että laitoin sen pienen peräkärryn päälle. Jos sen laittas imemään lämmintä ilmaa jostain, aika kivasti sitä leviäisi talliinkin.

Voisin hyvinkin kuvitella jos tallissa olis vaikka vanha puukiuas, tuon imurin puhalluksen voisi kohdistaa vaikka kiukaaseen niin, että siitä irtoisi lämpöä tavallista paremmin ja ilma samalla leviäisi koko talliin. Jostain tietysti ilmavirran pitäs jatkaa matkaansa edelleen ulos.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.12.2014, 18:00
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Itellä vanha puukattila, ei se lämmitys tietty paljon maksa mut aikaa vie pirusti :-) sit ku itellä monttu ni siellä löpötykki pari tuntii päällä ni lattiakin lämmin, melun takia en tota löpölämmitintä muuten jaksa käyttää. Nosturiks ehkä ite yrittäsin rakennella semmosen "lukin" pyörillä mikä mahtuu ovesta pihalle tarvittaessa, ja pesuhommat pihalle kuumalla vedellä ja auto sitten sisälle kuivumaan.
Kaikenlaiset pöydät periaatteesa ihan käteviä mutta itellä niitten päälliset ja aluset muodostuu romukasoiksi :-)
Ja viereen pari konttia varastoiksi :-)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.12.2014, 22:12
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Poikkeapa Jouni tässä mäellä joskus kulkeissas, on melko saman kokoinen pohjaltaan tuo meidän paja, tosin oviratkaisu on eri ... Olikohan tuo about 8.5 x 11.5 tjsp. pohja, inan vajaa sata neliöö kuitenkin. Seinät ja katto pellitetty sisältä, ja lattia valettu seinäpeltiin kiinni, melko paloturvallista vaikkei tulitöitä tekiskään...

Ja haalaa jostain lämmön talteenotolla varustettu ilmanvaihtokone, pyörittelemään isoa tilavuutta ja poistamaan käryjä / kosteutta. Oman ostin kepö stä käytettynä, ja on kyllä mainio sekoittelemaan kerroksia, kun korkeutta on 3.8 metriä. Pelkät loisteputket katossa tuottaa mukavasti lämpöä, ja kun sitä saa puhalleltua alaspäin niin olo helpottuu. Lisäks on ILP erikseen ja lattiassa vastukset, ja iso toho äkkilämmitykseen.

Ei oo pakko palella jollei taho
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.12.2014, 22:50
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Kiitoksia, tällähän on paljon hyviä ideoita! Koitan vastailla ja perustella alle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Pienen kissan palkkeineen saat edullisesti meidän tallilta.

Älä tee sitä käyntiovea erikseen, saat enemmän ehjää seinää.
Minulla on 500/1000 kg nosturi jo olemassa, mutta kissa ja palkki puuttuu. Minkä kokoinen se olisi? Käyntiovi nosto-oveen kuulostaa hyvältä tavalta säästää kallisarvoista seinää, jos vaikka onkin vähän kalliimpi. Laitanpa sen seuraavaan pohjapiirrustukseen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Mutta tuosta kuvasta... Nosturi poikittain ja jeeppi siinä? Vaikuttaa melko ahtaalta jokapuolelta. Äkkiä vois ajatella että auton ympärillä tarvii olla enemmän tilaa että tekeminen on mielekästä. Onko ajatus että autoa korjataan/rakennetaan enemmän nosturilla kuin lattialla?
Jos nosturilla niin vaihtaisin sen tuohon harmaan auton paikalle jolloin tilaa ympärillä olisi paremmin ja myös valoa. Samaten työkalut ja koneet olisivat mukavasti lähempänä.

Pesupaikkaa tallissa miettisin kyllä kahteen kertaan. Kosteus on melkoinen koko auton pesun jäljiltä.
En osaa varmuudella sanoa tuleeko käytettyä rakennettua enempi nosturilla vaiko lattialla. Nosturilla ollessa moni asia on helpompaa, mutta jos laittaa kaksipilarinosturin niin ne tolpat ärsyttää kyllä jatkuvasti. En ainakaan ihan vielä luovu pesupaikasta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Jos meinaat hitsailla (eli tulityötila), niin se kannattaa ottaa huomioon jo nyt ja esitellä kuvia kuntaan, sieltä sitten antavat aika hyviä ohjeita ja ilmaiseksi. Erillisenä rakennuksena ja riittävän kaukana muista rakennuksista voi päästä helpommallakin.
Ajatus oli että tekisin koko tilasta tulityötilan (sammuttimet, paloluokitukset), mutta sitten pilaan sen sillä että tuon sisään tavaraa joka ei ole sallittua. Vaikka varastointi tallissa ei ole itsetarkoitus niin väkisinkin sinne tulee jotain spray-purkkeja ja öljyjä jotka eivät ole sallittuja tulityötilassa. En nää järkevänä että koittaa täyttää lain kirjaimen tältäosin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pafo Näytä viesti
Kannattanee tutkia vakuutuspuolikin etukäteen.

On sellainen muistikuva että autotallissa ei saa tehdä mitään eikä varastoida mitään, mutta jo on talousrakennus / varasto (vaimitähänseoli) niin vakuutukset korvaa paremmin jos sattuisi mennä huonosti... niin että härveli menee oikealla nimellä virallisissa papruissa...
Olin jo kuntaan yhteydessä ja puhuttiin alustavasti että nimikkeeksi tulisi "työtila omaan käyttöön". Tässä tapauksessa tulitöiden tekeminen on mahdollista. Vakuutusyhtiöön en ole vielä soitellut.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Källbacka Näytä viesti
Tuosta pesupuolesta on varmasti paljon eri mielipiteitä. Itse tekisin tuohon pohjaan sen verhoratkaisun kiertäväksi koko parven mitalle, ripustus parven otsasta/alapinnasta ja lattiaan kaksi kaivoa (toinen nosturin lähelle tolppien välin linjalle, toinen keskelle toista autopaikkaa), jotta sulamisvedet ja pesupaskat saa tarvittaessa koko tallin alueelta kaivoihin maltillisilla kaadoilla ja mahdollinen lattianpesukin onnistuu ilman raamatullisen mittakaavan tulvan aiheuttamista. Nosturipaikan valu- ja asennustyötkin helpottuvat hiukan, kun tolppien paikat saa surutta tehdä suoriksi ja samaan korkoon, josta kaadot kaivo(i)lle ja lattian profiili pysyy varmasti hyvänä.

Paskahuusin ja painepesurin asemoisin vierekkäin, pesuri mahdollisesti omaan koppiin ja seinään pieni flekti viemään mahdollisen kuumavesipesurin pakokaasut pihalle, vaikka pesurin pääkatkaisijan taakse kytkentä, niin toimii vain tarvittaessa. Kunnon poistopuhaltimet myös kosteudenpoistoa varten: vaikka sitten suljettavilla venttiileillä, jotta voi käyttää vain osaa normaalitilanteessa ilmanvaihtoon. Tosin tuo kuumavesipesuri ja sisätilat on melko murheellinen yhdistelmä pitkässä juoksussa: vaatii lisäpanostusta pintoihin ja niiden tiiviyteen, mutta saa toki toimimaankin.

Isommaksi oveksi laittaisin haitarioven käyntiovella, jotta oven takia ei tarvitse rakentaa "puolta metriä korkeampaa" rakennusta ja katto pysyy vapaana autopaikan päällä ja yleisesti ottaen haitariovissa on paremmat ikkunat, joilla saa luonnonvaloa mökkiin (yllättävän mukava juttu bunkkerielämän jälkeen).

Siltanosturin kun saisi kulkemaan tuossa parven reunassa - vaikka jalat lattiassa renkailla, ettei tarvitse tukea parvea niin paljon alta - niin periaatteessa voisi nosturipaikalla nostaa tekniikan pois, pestä sen välissä ja kiikuttaa toiseen koppaan kiinni toiselle paikalle avaamatta kertaakaan ovia. (kuinka monta kertaa näitä tilanteita sitten tulee, mutta jättäisi joka tapauksessa vaihtoehtoja tekemiselle ja nosturien hyödyntämiselle)
Kaksi kaivoa on hyvä idea, laitan seuraavaan kuvaan. Verhon suojaussuuntaa täytyy vielä mietiskellä. Tarkoitus oli että lattiapaikalla oleva projekti säilyisi kuivana, joten siinä mielessä parveen kiinnitetty verho ei välttämättä ole paras mahdollinen. Pesurin paikka olisi muuten hyvä vessan vieressä, paitsi jos pesupaikka on tuolla päädyssä. Vessaa ei kuitenkaan kannata tuoda sinne reunaan. Haitariovi on vaihtoehto sekin, ei nosto-ovi ole mitenkään välttämätön juttu. Pistetään harkintaan. Jos siltanosturin laitan, niin en kyllä usko että tekisin sille renkaallisia jalkoja maahan asti. Jos siltanosturi tulee niin kyllä se täytyisi saada seinärakenteeseen kiinni.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Julle vaan Näytä viesti
Mielenkiintosia hankkeita nää tallirojektit. Ensimmäinen mikä yleensä rajottaa visioiden toteutusta on budjetti, kärsiikö kysyä onko jonkunlaista kattoa olemassa? Meinaan siltanosturien ja parvien värkkääminen kuulostaa näin insinöörikorvaan sellaselta että teräsrunko olis paikallaan ja hinta äkkiä pomppaa normi 5 tai 6 tuuman paikallalyödystä pattinkirungosta.

Nosturi Nordliftin 2 tonninen ja pinkkari jeesuksen vanha rocla.
Budjettin kattoa ei ole vielä asetettu. Täytyy ensin tehdä suunnitelmat sellaiselle tallille minkä haluaa ja selvittää mitä hinnaksi tulisi. Sen jälkeen sitten joko edetä suunnitelman mukaan tai alkaa keksimään säästöpaikkoja. Jos lopputulemana olisi että siltanosturi on pakko saada niin teräsrunko kuulostaa maallikon korviin fiksulta. Pitkästä tavarasta en ainakaan yksinään ala tekemään tallia, kun siihen menee aikaa turhan paljon.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu Näytä viesti
Teretulemast kirkkonummelle. Ihan ekaksi kannattaa tiedostaa että rakennusvalvonta on täynnä kokovartalokyrpiä, joilla ei ole käsitystä että sinä maksat heidän palkan. Jos joudut hakemaan poikkeusluvan niin se voi helposti viedä vuoden ja sen jälkeen rakennuslupa puolivuotta.
Kannattaa myös tarkistaa myös että alue ei ole rakennuskiellossa, esim. Tää kylmälä on.
Olen rakennusvalvontaan soitellut jo useamman kerran. Alue ei ole rakennuskiellossa ja tuon tallin ei pitäisi vaatia poikkeuslupaa. Mikään ei tientenkään ole 100% varmaa ennen kuin rakennuslupa on hyväksytty - jos sittenkään.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- oletko tekemässä lämmintä vai puolilämmintä tilaa tuosta? Ilmeisesti järkevämpää tehdä vain 1/2 lämmin (tälläisen huhun kuullut, kannattaa selvittää mahdolliset hyödyt)
Tilaan tulee lattialämmitys ja lämmönlähteenä maalämpö. Tallissa pidetään ehkä 13-15 astetta lämpöä silloin kun siellä ei olla ja enemmän silloin kun tarvetta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- jos mahdollista tee 4,5m korkea. Mahtuu maasturinkin nostamaan ylös asti ja mahtuu osaan tallia kevytrakenteinen parvi/taso, jossa just hyvä varastoida kevyttä tavaraa.
Meillä oli vanhalla tallilla 4 metriä korkeutta, ja ei koskaan tullut katto vastaan kaksipilarinosturia käyttäessä. Ei se ylimääräinen 50 cm kauheita kuitenkaan maksa, joten ihan mahdollinen vaihtoehto.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- Kannattaa harkita pienen konttorihuoneen tekoa (parvelle?) aina on hyvä olla tila jossa juopotella naapurin kanssa Ja voihan siellä säilyttää vaikka pölylle arkaa materiaalia. Itse olen ollut pieneenkin koppiin tyytyväinen, varsinkin kun rc-autoja on näprännyt. Ja toimii pukuhuoneena koska käytännössä helpompi vaihtaa remppavaatteet päälle tallissa kuin talossa.
Vanhalla tallilla oli keittiö joka oli periaatteessa toimisto, mutta käytännössä vain romuvarasto. Tällä kokemuksella en usko tarvitsevani toimistoa. Jossain vaiheessa ajattelin että vessa toimisi samalla vaatekomerona ja pukukoppina, mutta en toisaalta kyllä haluaisi uhrata paljoa neliöitä vessalle. Mietintään.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- pöytätilaa ei ole koskaan liikaa, suunnitelmasi 1 pöytä on tooosi vähän. Pöytien alle menee laatikoita ja laitteita helposti jemmaan kun ei tarve.
Omissa ajatuksissa on että talliin tulisi vain yksi tukeva teräspöytä jossa voi paukuttaa lekaa ja hitsata. Muita pöytiä voi tehdä tarpeen mukaan lisää pyörien päälle niin että ne kulkevat remonttipisteen viereen helpolla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- Itse en pesisi sisällä, ellei pystyisi kokonaan eristämään pesutilaa omaksi kosteaksi tilaksi (sorvi yms. koneet ei tykkää kosteudesta). Paskaisen auton pesu sitten pihan perällä jonkun rampin päällä. Kaivot lattiassa kuitenkin järkevät, kun kuitenkin joskus jotain tarvii lotrata ja lumisena ottaa sisään sulamaan.
Vanhalla tallilla tuli aina välillä pestyä autoa talviaikaan sisällä. Vaikka tallissa ei pidetty kun n. 5 asteen peruslämpöä, niin en kokenut kosteutta isona ongelmana. Sorvia yms. härveliä löytyi sieltäkin, ja JF on varsin tarkka koneistaan. Uskoisin että lattialämmitys ja pakokaasu- tai huippuimuri riittää poistamaan satunnaisen pesun kosteudet ongelmitta. Jos kosteusmittari kertoo että se ei riitä niin sitten täytyy joko lopetta peseminen tai tehostaa kosteudenpoistoa. Pääpesupaikka on tietenkin pihalla, mutta etenkin talvipakkasella tuo on aika ikävää.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- Ruostuva käyttörauta (6m kanget) pitäisi mahtua sisään johonkin telineeseen järkevästi (nimimerkillä turvakaariputket pintaruosteessa katoksessa)
Ehdottomasti! Parvelle tai seinälle täytyy saada sekä pidempää että lyhyempää rautaa jemmaan. Sekä kankea että levyä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
- Varmasti olet piirrellyt noita sketsejä joka suuntaan, mutta itse saattaisin olla vain yhden nosto-oven kannalla, ns. heittopaikka oven suuhun ja takana toisessa rivissä nosturi ja säilytyspaikka "ikuisuus projektille"
Toinen pienempi nosto-ovi ei ole kovin iso lisäinvestointi, ja se toimii samalla hätäpoistumistienä. Vaikka se ei ihan täysin välttämätöntä olisikaan niin mielestäni kannattava lisä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-pepe Näytä viesti
Aikoinaan haaveilit läpiajettavasta tallista mihin voisi ajaa mitsu+traikku yhdistelmän sisään kun saapuu väsyneenä ja pas***sena reissusta eikä heti jaksais alkaa putsaamaan ja korjaamaan.
Nyt kun talli on omassa pihassa niin romut voi halutessaan jättää lavetille pihalle ja purkaa sen myöhemmin. Läpiajettava talli olisi ihan mukava, mutta tontin koko/muoto alkaa tulemaan ongelmaksi jos meinaa ajaa yhdistelmän läpi tallista ja kääntää pihassa takaisin tulosuuntaan.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-pepe Näytä viesti
Parvi vastaavaan tyyliin kun nykyisessä tallissa toisessa päässä, autolla mahtuu ajamaan sieltä ali. (saunatilat+sosiaalitilat+pienen pieni varastotila sinne hattuhyllylle)
Ei sinne tallile mitään saunatiloja tule.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ Näytä viesti
Teollisuus Nosturi miehenä ehdottaisin että asennat ison 6m-8m ulottumalla olevan pylväskääntö nosturin, 1t on vielä kohtuu järkevän hintainen mut isommat alkaa maksaan jo aika paljon maasturi miehellekin Mahdollinen Pylväskääntö kannattaa huomioida jo ennen valua että tulee sitten valettua riittävä kakku isolle pylväälle, 0,5t pylväitä on laiteltu aikas ohuisiinkin lattioihin kasvattamalla pylvään ns.perus levyn kokoa.

Toinen ratkaisu vois olla ihan I-palkki kattoon, toinen kattoon pitkittäin juvan harmaan auton päälle ja toinen sit kattoon poikittain punasen auton päälle. Nostinta voisi sitten vaikka vaihdella palkista toiseen tarpeen mukaan, syöttökaapeliin kunnon liitin, 5m nostokorkeudella olevan 1t uuden nostimen jaksaa yks mies laittaa siirtovaunuun, 0,5t:n vielä helpommin. Jos oikein hulluttelis raudan kans niin tekis S-radan mikä kiertäis noihin molempiin kohtiin. Tällä I-palkki hommalla ehkä vähä vaikee testailla joustoja mut suht helppo ja halpa tehdä.
1 tonnin nosturi on varmaan vähän alakanttinin jos tarkoituksena on nostaa auto pystyyn keulasta ja simuloida maksimijoustoja vanteista nostamalla. Auton rakentelussa uskoisin että yksi I-palkki riittäisi aika useaan tapaukseen jos sen laittaisi harmaan auton suuntaisesti tallin päästä päähän. I-palkin kannattamisen suhteen oviaukon päälle laittaminen on tietysti vähän hankala kun kantavia rakenteita on vaikea laittaa siihen kohtaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.12.2014, 01:00
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Budjettin kattoa ei ole vielä asetettu. Täytyy ensin tehdä suunnitelmat sellaiselle tallille minkä haluaa ja selvittää mitä hinnaksi tulisi. Sen jälkeen sitten joko edetä suunnitelman mukaan tai alkaa keksimään säästöpaikkoja. Jos lopputulemana olisi että siltanosturi on pakko saada niin teräsrunko kuulostaa maallikon korviin fiksulta. Pitkästä tavarasta en ainakaan yksinään ala tekemään tallia, kun siihen menee aikaa turhan paljon.
Juuri nyt on ostajan markkinat. Talotehtailla myynti takkuaa -> hinnat tippuu. Tuossa kohtaa varmaan elementtitoimitus (joko ihan valmiit levy/verhous/tms pinnat, tai sitten oman halun mukaan osittain valmis) on sitten järkevä vaihtoehto. Tässä kohtaa kannattaa käyttää mielikuvitusta, esim. erääseenkin pientalotehtaaseen suunnittelin hevostallin elementtejä, jne. kun töistä/tilauksista on puutetta. Eli firma ei todellakaan ensimmäisenä tullut mieleen, kun isommista rakennuksista puhuttiin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.12.2014, 17:33
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Teollisuus Nosturi miehenä ehdottaisin että asennat ison 6m-8m ulottumalla olevan pylväskääntö nosturin, 1t on vielä kohtuu järkevän hintainen mut isommat alkaa maksaan jo aika paljon maasturi miehellekin Mahdollinen Pylväskääntö kannattaa huomioida jo ennen valua että tulee sitten valettua riittävä kakku isolle pylväälle, 0,5t pylväitä on laiteltu aikas ohuisiinkin lattioihin kasvattamalla pylvään ns.perus levyn kokoa.

Toinen ratkaisu vois olla ihan I-palkki kattoon, toinen kattoon pitkittäin juvan harmaan auton päälle ja toinen sit kattoon poikittain punasen auton päälle. Nostinta voisi sitten vaikka vaihdella palkista toiseen tarpeen mukaan, syöttökaapeliin kunnon liitin, 5m nostokorkeudella olevan 1t uuden nostimen jaksaa yks mies laittaa siirtovaunuun, 0,5t:n vielä helpommin. Jos oikein hulluttelis raudan kans niin tekis S-radan mikä kiertäis noihin molempiin kohtiin. Tällä I-palkki hommalla ehkä vähä vaikee testailla joustoja mut suht helppo ja halpa tehdä.

Juu mut multa saa kysyä jos/kun tulee nosturi asiaa
__________________
PäHäMa
MMC
Slck

Viimeksi muokannut _kekkula_ : 16.12.2014 17:36
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 21:39 (GMT +2).