![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Joo, ei oo kovin paljosta kiinni nytkään, tuossa taannoin ajoin ateGon etuset parikymmentä senttiä korkealle, eli metrin ajosilloilla toyotan vanteiden päälle, niin lastaus helpottui heti. Tuo takalaitanostin nyt kuitenkin helpottaa montaa asiaa muutenkin, ja tuo hiukan painoa taakse, eli kyllä siitä hyöty ulosmitataan. Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin ![]() Tuo ramppien kanssa renaaminen vaan on paljon tylsempää, kuon leikkiä hydrauliikalla ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko on Ategon akseliväli, ja kok paino?
Mietin mittasuhteita jne...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
AteGo akseliväli taitas olla reilun 4 metriä, ehkä 4.2
Kokonaismassa 7.49 T ja omamassa nyt n. 4500 kG ...... Alkuun mietin että tehdään akselin kohdilta saranoiduksi tuo nykyinen lava hiuka pidennettynä, eli noin puolentoista metrin pätkä joka hydraulisesti putoais pyydettäessä hiukan alas, ja siihen alle noin puolentoista metrin rampit, mutta tää takalaitanostin visio meni ykköseks, jos ja kun joskus kuitenkin tarvis jotain saada vaikka pumppukärrylläkin kyytiin ......... Tuossapa tuo, ajo korkeudessa ........
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 22:55 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Onko tuossa umpikoppi päällä, kuulostaa avo kappaletavara lavalliseksi painavalta?
Meillä oli joskus Saviem-rellu 9 tonnin kok painolla. Piitkä kpl-tavara lava, ja nummi-lifter (takalaita nosturi siis) perässä. Omapaino oli samaa luokkaa kuin sulla, ja auto oli kuitenkin muistaakseni 1979 mallia? Kuutoskoneella, mikä tuo painoa. Etupuskuriin nosturi auto malliset tunkit, joilla etupään saa ilmaan. Tarvittaessa rungon jatkamista takaa. Eiköhän noilla eväillä saa henkilöauton kyytiin, tai sitten pysy vain maastoautoissa ![]() Sitten on vaihtoehto B, auton lisävarustelu. Alakuvan osoittamalla tavalla sirrettiin BMW 315, Nissan Sunny, Mitsubitch Pajero, Ural-375 ohjaamo, jne paikasta toiseen. Hyvin sujui, maavarasta riippumatta. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Historic meni Lahteen harrastajalle ...
......... Mä en oo tuon kanssa vaakalle päääsy, oma arvio oli arvio, poispurettujen liukulavaveheksien aikaan paino on ollut 5180 ......... Maasturien kanssa pärjäis noinkin, mutta aina jotain muutakin on menossa jostain jonnekin, niin tarvii hiukan jalostaa ... Olen mä pohtinut jo eteen ilmapusseja, ihan vaan vähän etureunastaan nousevaa lavaa, liukulavaa nykyisen päälle ym. Pilkkihommiin ei kyllä tällä kokonaismassalla kannata ryhtyä ........
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ehdit heittämään kuvan kehiin, kun vielä kysynyksiä päissäni mietin...
Tuo on entinen liukulava-systeemi-hinuri? Kuinka tuo lava on nykyään kiinni, ihan vaan rungossa? Lavan oma runko lienee sen verran tukeva, että se kestäisi kipata. Mutta se se perslauta nosturi... Kun laitat sen auton runkoon kiinni, niin lavaa ei paljoa kippailla. ![]() Vahvistat lavan omaa runkoa, ja laitat sen perslaudan siihen kiinni. Lavaan kippi, ja sarana taka-aleksin kohdalle. Jo vain alkaa mersun persus niiamaan... ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Täällä keksitään vaikka mitä! ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() minkä ikäinen tuo sinun mersu on? ja onhan normi kuorma-auto?
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Nimenomaan niin aattelin, että se on vain se ylitys, joka merkittynä saa olla 2m. Eipä nuo vaihtolava laveteilla olevatkaan ole millään alleajosuojilla varustettuja ja hyvin näyttää saavan olla niin, vaikka niissä ylitystäkin merkkaamatta usein vaikka kuinka.
Perälautanostimen ja tuommoisten http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...-tonnia-15803/ tai vähän vahvistettujen (ja korotettujen?) kanssa ei varmaan niitä irtoramppeja tarttisikaan. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
kyllä toi takalaitanostin puolitettuna kuulostaa parhaalta, on laillinenkin vaikka olisi sen 2m perässä merkittynä. katso vaikka vaihtolava autoja niissä lava tulee monesti sen 1-2m yli auton rungon missä tuo alle ajo suoja. ja jos saat noista rampeista puolet pois niin on siinäkin jo aika monta kiloo säästöö. muistakseni ramppien kanssa oli paino 4400 sisältää satakiloo läskii ohjaamossa myös
![]() mihin tuo historic mb menossa? vmt oli hiukka nmopeempi! ja jos jostain saa alle 2m kestävät alurampit niin siinähän säästyis taas puolet painosta+laittaminen paljon kivempaa. Viimeksi muokannut Heikki L : 13.12.2014 23:08 Perustelu: ++ |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuon em. viestin raapustin sillä oletuksella, että JOS takalautaan viritetään "tuikut" ja mekaaniset tuet ajoa varten, ja sehän on kiinteä osa autoa, niin maalaisjärellä se on silloin osa autoa, jonka täytyy täyttää nuo alle ajosuojien vaatimukset. Kuorma, joka tulee auton ulkopuolelle on "poikkeustapaus" vai miten se sitten kerrotaankaan.... siis kuorma pitää ensisijaisesti tms. saada kuormatilaan tms.... Ja oman terveyden kannalta: Jos joskus sattuu joku kämmi tms., että tutustun tuohon sinun kuviteltuun takalaitanostimeen, joka on takaapäin noin 80cm korkeudessa, ja noin peukalon vahvuinen, ja seuraava kova n. 1-2 metriä edempänä: toivottavasti olen liikenteessä korkealla autolla. siis peräkolarissa henkilöautolla tuo tarkoittaa jokseen varmaa kuolemaa, verrattuna siihen, että alleajosuojalla varustettuun autoon ajaessa olisi mustelma hartialla ja kädet/sormet kipeät. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
BJ-40/76:
No ihan just se siinä on tyrkyllä, täsmälleen samoin kuin jos kyydissä on sun peukalon paksuisia harjateräksiä tai muita keihäitä lavaa pidempinä. Ei se puuilon lippuna ollut muovikassi paljoa auta, toki sen voi tökätä arimpien katselijoiden henkiseks suojaks irtopään yli. Mutta aiheeseen vielä, tottakai ja tietysti se laidan pääty pyöreeks ja paksuks, niin paksuks että toivottavasti kenenkään peukku ei ole sellainen, ja kahtia taitettuna varmasti mahtuu kulkemaan vinossa "spoileri" asennossa, jolloin sitä terävää Giljotiinin terää ei edes synny ....... Nykyinen lava on ihan asiallisesti omalla runGollaan auton runGolle pultattuna tehtaan ohjeiden mukaisesti, ja sehän oiskin hauska kun sitä liuuttelis kolme metriä taakse niin kippais ihan itekseen maihin, tosin melko jyrkkään kulmaan ... ........
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 23:34 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka korkea on lavan apurunko? Voisko siitä viistää vähän pois taka-akselin kohdalta taakse päin. Eli lava taittuisi siltä kohtaa alaspäin, 10-15 cm?
Sekin auttaisi jo kummasti kuormaamista, jos mahdollista. Mulla on Nummi Lifter perälautanosturin asennus ohjeita paperimuodossa, jos tarvetta. Niissä selviää korkeus-etäisyys mitat eri rungon korkeuksilla.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Asennusohjeet ois kyllä kiva nähdä, onnistuuko skannailla tänne tai kuvina mailiin ??
ApurunGon korkeutta en nyt muista, mittoillaan huomenissa, ei oo kovin korkea, oisko kymmenkuntaa senttiäkään ... ja hommattu nostin on Focolift
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minkäkokoluokan perälautanostin se on? 1500 kg? |
#17
|
||||
|
||||
![]()
1500 Focolift tais olla, minkähän verran sellainen muuten painaa, suunnilleen ?
Ja uskotaan HeikkiL apurunGon vahvuus aiheessa ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#18
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ: voima ulos-oton hyödyntäminen?? | vanha-aatami | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 17.12.2007 14:37 |
Lämpotolpan hyödyntäminen | p3000 | Chit-Chat | 29 | 03.02.2007 17:21 |