![]() |
Takalaitanostimen hyödyntäminen ajoramppina
Täällä kun monenlaista keksijää on tavattu, niin pistetääs aivoriihi aiheesta.
Meillä nyt tuo kiinteälavainen ateGo, jossa lavan takapää n. 90 cm korkeudella maasta takapussit tyhjinä. Kolmen metrin rampeilla lähestymiskulma lavalle jää vielä niin jyrkäks, että henkilöautossa nappaa masu kulmaan kiinni, ja siksipä tähän on tarkoitus viritellä kiinni takalaitanostin, joka sopivasti tuunattuna toimii ajoramppina, mutta myös nostimena. Nostimen lauta on noin 2 metrinen, josta varaa lyhentääkin, mutta muutama asia olis hyvä toteutua: 1) kahden metrin pystyssä törröttävää lautaa en aio perässä pitää, eli jotenkin ois mielekästä saada sitä lyhemmäks, saranaa keskelle ?? Irtorampit kohtuullisina voi jatkossakin kulkea mukana, jolla saadaan loivaa kulmaa, mutta ei ehkä kolmimetrisille enää tarvetta. 2) tarvittaessa, olis hyvä, jos em. kapistuksella vois lavaa pidentää, eli ajella lauta lavan jatkeena, liekö laillista ?? 3) kyytiin olis hyvä saada toisinaan myös kapeampi raideleveyksistä kalusto, kuten bobcat tai kumitelakaivuri Ja muistetaas vielä, että kantavuuden ja ajoneuvon kokonaismassan takia, ihan metsäkonekuljetuslavetti kokoluokan ratkaisut ei oikein ole mielekkäitä. Peräylitystäkään tällä töpöhännällä ei oo kuin noin metri, ketteryys olis kiva säilyttää. Ideoita, piirroksia, kuvia saa heitellä, tän osat on vielä osin pitkin Suomea, vielä voi suunnitelmia päivittää ... Ja paras idea saatetaan palkita ;) EDIT: lähtökohtaisesti joku tämän tyyppinen visio mulla pyörii mielessä, kuva lainattu mobilesta, ja siin on viistetty osa kiinteänä, mä ajattelen tuon viisteosuuden nostimeks, ja siihen sitten rampit joteskin fiksusti http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167529 |
Yksinkertaisin tapa: kasa lankun pätkiä, ja ylimääräiset rampit: siis auton ramppien alle esim. 25-40 cm korotusta, ja sitten ne ylimääräiset rampit niiden jatkoksi. Toki ei ole käyttökelpoinen, jos pitää rakennella tiheään.
Mutta semmoiset takalaita nostimet, mitkä taittuu 2-kerroin, ja kestää "rymytä" edes kohtuu kokoisella kaivurilla, on kalliita? Ja kuuluuko "nostureihin", siis pitää jollain tapaa katsastaa? (aikanaan oli yhden hinurifirman omistajan kanssa juttua "liukulavan" modaamisesta, ja kertoi että on nimenomaan liukulava, siis ei....) |
Yksien löylyjen ajan miettimisellä:
Takalaitanostin keskeltä poikki ja riittävän jykevät saranat. Sitten vaan metri pystyssä ajaessa. Takaylitystähän saa olla 2m merkittynä, joten nostimen reunaan lippu ja pari parkkituikkua vaaka-ajoa varten. ja tietty mekaaninen varmistus, että pysyy paikoillaan ajossakin. Sitten nostimen reunaan hitsaten putki U-muotoon leikattuna ja ramppeihin vastaavat koukut, niin saa mille leveydelle tahansa laitettua. Paljonkos muuten akseliväli? ajorampit voisi myös korvata toisenlaisilla rampeilla. Sellaisella, minkä päälle ajetaan etupyörät. Saisi sitä kulmaa loivemmaksi. |
Joo, ei oo kovin paljosta kiinni nytkään, tuossa taannoin ajoin ateGon etuset parikymmentä senttiä korkealle, eli metrin ajosilloilla toyotan vanteiden päälle, niin lastaus helpottui heti.
Tuo takalaitanostin nyt kuitenkin helpottaa montaa asiaa muutenkin, ja tuo hiukan painoa taakse, eli kyllä siitä hyöty ulosmitataan. Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin :D Tuo ramppien kanssa renaaminen vaan on paljon tylsempää, kuon leikkiä hydrauliikalla :cool: |
Paljonko on Ategon akseliväli, ja kok paino?
Mietin mittasuhteita jne... |
Lainaus:
Täällä keksitään vaikka mitä! :D Kunhan vaan joku ehtisi testailla niiden kaikkien ideoiden toimivuuden... |
AteGo akseliväli taitas olla reilun 4 metriä, ehkä 4.2
Kokonaismassa 7.49 T ja omamassa nyt n. 4500 kG ...... Alkuun mietin että tehdään akselin kohdilta saranoiduksi tuo nykyinen lava hiuka pidennettynä, eli noin puolentoista metrin pätkä joka hydraulisesti putoais pyydettäessä hiukan alas, ja siihen alle noin puolentoista metrin rampit, mutta tää takalaitanostin visio meni ykköseks, jos ja kun joskus kuitenkin tarvis jotain saada vaikka pumppukärrylläkin kyytiin ......... Tuossapa tuo, ajo korkeudessa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167530 ........ |
minkä ikäinen tuo sinun mersu on? ja onhan normi kuorma-auto?
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta. |
Lainaus:
Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ?? |
Nimenomaan niin aattelin, että se on vain se ylitys, joka merkittynä saa olla 2m. Eipä nuo vaihtolava laveteilla olevatkaan ole millään alleajosuojilla varustettuja ja hyvin näyttää saavan olla niin, vaikka niissä ylitystäkin merkkaamatta usein vaikka kuinka.
Perälautanostimen ja tuommoisten http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...-tonnia-15803/ tai vähän vahvistettujen (ja korotettujen?) kanssa ei varmaan niitä irtoramppeja tarttisikaan. |
kyllä toi takalaitanostin puolitettuna kuulostaa parhaalta, on laillinenkin vaikka olisi sen 2m perässä merkittynä. katso vaikka vaihtolava autoja niissä lava tulee monesti sen 1-2m yli auton rungon missä tuo alle ajo suoja. ja jos saat noista rampeista puolet pois niin on siinäkin jo aika monta kiloo säästöö. muistakseni ramppien kanssa oli paino 4400 sisältää satakiloo läskii ohjaamossa myös ;)
mihin tuo historic mb menossa? vmt oli hiukka nmopeempi! ja jos jostain saa alle 2m kestävät alurampit niin siinähän säästyis taas puolet painosta+laittaminen paljon kivempaa. |
1 Liiteet
Onko tuossa umpikoppi päällä, kuulostaa avo kappaletavara lavalliseksi painavalta?
Meillä oli joskus Saviem-rellu 9 tonnin kok painolla. Piitkä kpl-tavara lava, ja nummi-lifter (takalaita nosturi siis) perässä. Omapaino oli samaa luokkaa kuin sulla, ja auto oli kuitenkin muistaakseni 1979 mallia? Kuutoskoneella, mikä tuo painoa. Etupuskuriin nosturi auto malliset tunkit, joilla etupään saa ilmaan. Tarvittaessa rungon jatkamista takaa. Eiköhän noilla eväillä saa henkilöauton kyytiin, tai sitten pysy vain maastoautoissa :D Sitten on vaihtoehto B, auton lisävarustelu. Alakuvan osoittamalla tavalla sirrettiin BMW 315, Nissan Sunny, Mitsubitch Pajero, Ural-375 ohjaamo, jne paikasta toiseen. Hyvin sujui, maavarasta riippumatta. :) |
Historic meni Lahteen harrastajalle ...
......... Mä en oo tuon kanssa vaakalle päääsy, oma arvio oli arvio, poispurettujen liukulavaveheksien aikaan paino on ollut 5180 ......... Maasturien kanssa pärjäis noinkin, mutta aina jotain muutakin on menossa jostain jonnekin, niin tarvii hiukan jalostaa ... Olen mä pohtinut jo eteen ilmapusseja, ihan vaan vähän etureunastaan nousevaa lavaa, liukulavaa nykyisen päälle ym. Pilkkihommiin ei kyllä tällä kokonaismassalla kannata ryhtyä ........ |
Lainaus:
Ja tuon em. viestin raapustin sillä oletuksella, että JOS takalautaan viritetään "tuikut" ja mekaaniset tuet ajoa varten, ja sehän on kiinteä osa autoa, niin maalaisjärellä se on silloin osa autoa, jonka täytyy täyttää nuo alle ajosuojien vaatimukset. Kuorma, joka tulee auton ulkopuolelle on "poikkeustapaus" vai miten se sitten kerrotaankaan.... siis kuorma pitää ensisijaisesti tms. saada kuormatilaan tms.... Ja oman terveyden kannalta: Jos joskus sattuu joku kämmi tms., että tutustun tuohon sinun kuviteltuun takalaitanostimeen, joka on takaapäin noin 80cm korkeudessa, ja noin peukalon vahvuinen, ja seuraava kova n. 1-2 metriä edempänä: toivottavasti olen liikenteessä korkealla autolla. siis peräkolarissa henkilöautolla tuo tarkoittaa jokseen varmaa kuolemaa, verrattuna siihen, että alleajosuojalla varustettuun autoon ajaessa olisi mustelma hartialla ja kädet/sormet kipeät. |
Ehdit heittämään kuvan kehiin, kun vielä kysynyksiä päissäni mietin...
Tuo on entinen liukulava-systeemi-hinuri? Kuinka tuo lava on nykyään kiinni, ihan vaan rungossa? Lavan oma runko lienee sen verran tukeva, että se kestäisi kipata. Mutta se se perslauta nosturi... Kun laitat sen auton runkoon kiinni, niin lavaa ei paljoa kippailla. :confused: Vahvistat lavan omaa runkoa, ja laitat sen perslaudan siihen kiinni. Lavaan kippi, ja sarana taka-aleksin kohdalle. Jo vain alkaa mersun persus niiamaan... :D |
BJ-40/76:
No ihan just se siinä on tyrkyllä, täsmälleen samoin kuin jos kyydissä on sun peukalon paksuisia harjateräksiä tai muita keihäitä lavaa pidempinä. Ei se puuilon lippuna ollut muovikassi paljoa auta, toki sen voi tökätä arimpien katselijoiden henkiseks suojaks irtopään yli. Mutta aiheeseen vielä, tottakai ja tietysti se laidan pääty pyöreeks ja paksuks, niin paksuks että toivottavasti kenenkään peukku ei ole sellainen, ja kahtia taitettuna varmasti mahtuu kulkemaan vinossa "spoileri" asennossa, jolloin sitä terävää Giljotiinin terää ei edes synny ....... Nykyinen lava on ihan asiallisesti omalla runGollaan auton runGolle pultattuna tehtaan ohjeiden mukaisesti, ja sehän oiskin hauska kun sitä liuuttelis kolme metriä taakse niin kippais ihan itekseen maihin, tosin melko jyrkkään kulmaan ... ........ |
Kuinka korkea on lavan apurunko? Voisko siitä viistää vähän pois taka-akselin kohdalta taakse päin. Eli lava taittuisi siltä kohtaa alaspäin, 10-15 cm?
Sekin auttaisi jo kummasti kuormaamista, jos mahdollista. Mulla on Nummi Lifter perälautanosturin asennus ohjeita paperimuodossa, jos tarvetta. Niissä selviää korkeus-etäisyys mitat eri rungon korkeuksilla. |
Asennusohjeet ois kyllä kiva nähdä, onnistuuko skannailla tänne tai kuvina mailiin ??
ApurunGon korkeutta en nyt muista, mittoillaan huomenissa, ei oo kovin korkea, oisko kymmenkuntaa senttiäkään ... ja hommattu nostin on Focolift |
140mm apurungon korkeus
|
Focolift = Nummi Lifter, muistaakseni?
Asennus ohjeet ovat Sisu-verstaalla kansiossa, ja paperimuodossa. Koitan huomenna käydä katsomassa niitä. Voin skannata ne hienolla 39 euron Canon monitoimi laittella, ja laittaa ne sun mailiin tai tänne. |
Lainaus:
Minkäkokoluokan perälautanostin se on? 1500 kg? |
1500 Focolift tais olla, minkähän verran sellainen muuten painaa, suunnilleen ?
Ja uskotaan HeikkiL apurunGon vahvuus aiheessa :D |
|
Mikä estää tekemästä liukulavaa tuohon? Tai siis sitä systeemiä?
Toinen ropelihattu idea oisi notta semmonen traileri mistä on helppo ajaa kyytiin... menee tietty rekkahommiksi mutta sehän tuo vaan uskottavuutta.:D |
Kävin vähän mittailemassa, lavan apurunko tosiaan 140 mm jonka päällä 50 x 100 poikittaispalkit, ja kansilevy, eli noin 200 mm koko paketin vahvuus.
Lavan takareunasta mitattuna, metrin matkalta vois tehdä viisteen apurunkoa leikkomalla, jolla sais häntää alas max. 200 mm, riippuen hiukan toteutuksesta, sorapihamatikalla tämän viisteen kaltevuus olis 1/5 eli 20%, oisko se sitten asteina 18 ?? Näin ollen lastauskorkeus putoais noin 70 cm tasolle, tosin siinäpä sitten taas olis ylämäkeä, joka ei niin naurata kaikissa tilanteissa, esim pumppukärryn kanssa. Josta tulee mieleen, että saranaa siihen viisteen alkuun, ja lavaa heiluteltais tarvittaessa siltä osin takalaitanostimella ... Hmm ... -ropelli alkoi taas pyöriä- .......... Rekkamallin ratkaisu on myös ok, mutta pitää pystyä operoimaan ilmankin kärryä kätevästi. 50 mm kuulakytkin on kyllä tarkoitus toteuttaa, nyt kun ei ole mitään. ........... Lainaus:
Tää PikkuMyyn linkkiversio on ihan ok, silloin kun on ehjä ja maastokykyinen laite, mutta kuollut kuorma, ja etenkin tuollainen nykyaikainen tai muuten vaan alustaltaan matala henkilöauto on se (kirjaimellisesti) kynnyskysymys ......... Liukulavasysteemi ois kyllä varmasti paras, vaan epäilen sen synnyttävän turhan paljon kuluja ja painoa ... ......... |
Sivu luotu: 00:25 (GMT +2). |