Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.10.2014, 14:40
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti

Ne jotka tietää ja tuntee, vois vinkata tätä juttua niille joita tämä voisi kiinnostaa (kilpailujen järjestäjät, vanhat kilpailijat, vanhojen kilpureiden nykyiset omistajat jne) ja niille ketkä näistä asioista päättää.
Jare, sirP ja Byrocrat on kommentoinut, mutta ainakin mua kiinnostaa mitä "pitkän linjan" trial-miehet on tästä mieltä, tarvitaanko vai ei? Koskee myös muita...
Toivonmukaan (sillä pidän lajista trial, enkä halua sen kuolevan) tätä keskusteluketjua on moni jo lukenut ja mietiskellyt, sekä jossain vaiheessa "uskaltaa" antaa jopa omia mielipiteitäänkin.



Itse koitan olla kommentoimatta "liikaa" tähän uuteen ideaan......jospa niinku sillä sais uus offin sukupolvi tehtyä omia ratkaisujaan, eikä ainakaan tällänen "offin muinaisjäännös" niitä jarruttelis

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.10.2014, 15:25
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.10.2014, 16:02
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
Tämähän on neliovisten autojen ongelma ja katsotaan josko olisi ratkaisua, esimerkiksi c-pilarin kohdalle toinen pääkaari josta takatuet. Lisää vain näitä ehdotuksia ja kysymyksiä niin saadaan lajiryhmälle pohdittavaa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.10.2014, 16:30
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

munkin mielestä tämä on hyvä asia ja hyvä että saadaan nämä vanhat sotaratsut takasin radalle. olen myös lukenu topiccia alusta asti mielenkiinnolla...
253 37-47 kuvista saa putkiliitoksista oviputkiin hyvän kuvan
edittiä... baxxterhan noi jo luetteli.
__________________
M.O.C

Viimeksi muokannut junnu78 : 17.10.2014 07:05
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.10.2014, 16:29
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HaKu Näytä viesti
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?

saako oviputket olla irroitettavat?
Cromosta en tiiä, enkä muutenkaan 2015 sääntökirjan mahdollisista muutoksista.
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
2.2.13.10 alla:
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille
puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä
pääkaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa.
Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee
muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta
ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.

Eli ei saa taivuttaa, mutta voi olla irroitettavat, eli vaikka taivutettujen suunnistuskaarien lisänä?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.10.2014, 10:14
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf
Juu'u.....aika hankalasti ymmärrettävää tekstiä kyllä tolla kohtaa....olisko siin mahdollisesti oikee joku virhe?? Voisko joku viisaampi lukea ton, että mitkä liitokset on sit oikeesti sallittuja oviputkiin.....myönnetään äidinkieli ei koskaan ollu mun vahvin laji koulussakaan, eikä näytä olevan vieläkään
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.10.2014, 10:27
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf
Lueskelin lisää ja katselin kuvia, niin eikös 253-41 tai 253-42 liitoksella tavallaan onnistuis....ei kylläkään noillakaan FIKSUSTI, kun oviputken irroittamalla jää ikävät töröt etu- ja pääkaareen.....

Keksiiks joku muuuu
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.10.2014, 15:53
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.628
Perusasetus

253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.10.2014, 11:13
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirP Näytä viesti
253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
Liite J:
"Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa"
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
eli vain noissa kelpaa esim 253-43, oviputket on kuitenkin mainittu aikaisemmin:
8.3.2.1 Pakolliset osat:
8.3.2.1.2 Oviputket

Ja jos näitä kaaria ihmetellään lisää, niin miten tulkitaan off road lajisääntöjen erikoistapaus:
"Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita."
Mulla omassa autossa on tehdastekoinen runko ja kori, joihin tehty ensin turvakaaret, joihin lisätty jousituksen kiinnityksiä ja rungon ja korin väliset kumit korvattu pulttiliitoksilla. Teoriassa korin saa vielä toistaiseksi pois, joten onko auto putkirunkoinen?
Kaariin ei saisi lisäillä ylimääräisiä kiinnikkeitä, mutta mulla jousitolppien yläpäät on kiinni kaarissa, vai onko ne putkirungossa?
-Useassa kohtaa sääntökirja sanotaan:
"Vyötärölinja määritellään seuraavasti: Keulassa konepellin linja. Avoautoissa sivut ja takaosan yläreuna. Umpiautoissa, jos avomallia ei ole, takasivulasien alareuna sekä takalasin alareuna."
Eli takatukien alapääkin saa olla korkeintaan tällä vyötärölinjalla, eikä tätä korkeammalla saa olla poikittaisia hitsaussaumoja?
2.2.13 Turvakaaret
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä
__________________
Harbor Cruisers

Viimeksi muokannut baxxter : 21.10.2014 11:16
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.10.2014, 07:45
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
__________________
M.O.C

Viimeksi muokannut junnu78 : 23.10.2014 07:51
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
euro4 ja euro5 luokka pakuissa toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 5 28.03.2012 16:06
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta Racingrabbit Tapahtumat 1 15.10.2009 08:04
M: Voittaja auto trialiin Jare O/M/V Muut 0 01.03.2005 07:30
Mikä kilpailu luokka? bj75 Chit-Chat 6 16.02.2005 20:03


Sivu luotu: 13:25 (GMT +2).