![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Yhden kisan appari kokemuksella Kuulostaa hyvältä ns. Kevyen rakentelun Suora akseli luokka.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Vaikuttaa hyvältä! Itse ainakin mukana tässä luokassa, jos saadaan toteutumaan.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kääntöjarru sallituksi, mutta käyttö kielletyksi.( eli jos autossa on kääntöjarru tsydeemit, ni saa ajaa muttei käyttää).
Alkuperäinen akseleiden välinen jarrusäädin. Entäs jos kyseinen ventteeli on poistettu toimimattomana jo vuosia sitten? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?
Uusi luokka voisi olla ihan sopiva näille meidän vanhoille suora-akselisille ProModi autoille ja ei tarvitsisi alkaa purkamaan jo olemassa olevia varusteita. Edittiä: Itseä kiinostaa tälläinen uusi luokka,koska minulla on nyt pari vuotta kilpailutaukoa ja koen että nykyiset ProModin radat on hieman liian haastavat meidän "old school" autolle.Ajamisen pitäisi olla kumminkin hauskaa,ja auton korjaaminen joka kisan jälkeen tappaa kyllä motivaation. Viimeksi muokannut Racingrabbit : 10.10.2014 08:38 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis avaan hieman: oletetaan, että mulla on perissä 6:1 ruuvit ja jakolaatikossa kans vaikka 6:1 pikkupuolekka, niin peruutusvaihde saattaa mennä jo niiiii pieneks, että tarvii välillä heittääkkin isonpuolen päälle, jotta peruuttaessa fillarit pyöriis tarpeeks. Tämä vaan yks esimerkki, miks mun mielestä nuo lukinnat ja sinetöinnit ei oikee ehkä ole se oikea juttu ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Minä ainakin olen tähän valmis lähtemään mukaan.
Tuo pykälä vaihteiston ja jakolaatikon välitykset vapaat antaa aika paljon tulkinnan varaa. Itse olen tehnyt vaihteiston ja jakiksen väliin alennusvaihteen, jakolaatikon nopealla puolella on nyt siis Pajen alkuperäistä hidasta puolta vastaava takaveto (ei tosin jostain syystä tällä hetkellä mene päälle). Varmaan jos aletaan lukeen sääntöjä kuin piru raamattua niin ei modiin kelpais? Tuon alkuperäisen jarrusäätimen sais mun puolesta poistaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Muutetut sääntökohdat:
Lainaus:
3.8.8.4 kohtaa hierottu lisää selkeämmäksi. Ajatuksena ettei sillä hitaalla etuvedolla autoa käännetä. Jatkuvalla nelivedolla varustetut jakolaatikot (land roverit, hodarit, pajerot, jeepit yms.) taas toimivat tehdastekoisinakin jo "etuvetona", mutta käytössä on suuri riski keskitasauspyörästön hajoamiseen. Etukardaanin nopeuskin tuplaantuu, joten nopeus ei ole ihan niin hidas eikä ilmeisesti ihan niin hallittu toiminta kuin irtikytkettävällä takakardaanilla. Kaiken lisäksi vaikea kuitenkaan valvoa. Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
Eikös ollut niin että Eurotrialissa vaaditaan kaikissa luokissa ikkunaverkko tai käsihihnat. Suomisäännöt ei vaadi, vaikka PM & P luokissa taitaa olla käytössä kaikilla? Jos tämä tulee jossain kohtaa pakolliseksi modified-luokkaan, tulee vaatimus myös HM-luokkaan. Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.
__________________
Harbor Cruisers |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.
1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin? 2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin: Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
euro4 ja euro5 luokka pakuissa | toyota4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 28.03.2012 16:06 |
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta | Racingrabbit | Tapahtumat | 1 | 15.10.2009 08:04 |
M: Voittaja auto trialiin | Jare | O/M/V Muut | 0 | 01.03.2005 07:30 |
Mikä kilpailu luokka? | bj75 | Chit-Chat | 6 | 16.02.2005 20:03 |