Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2014, 19:02
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

GL 5 luokan öljyissä on vahvempi paineenkesto lisäaineistus (EP eli extreme pressure), eli öljykalvo pysyy ehjänä kovassa rasituksessa hampaiden välissä. GL 4 öljyssä on huomattavasti miedompi tuo EP aineistus, tämä toimii käsivaihteistoissa huomattavasti paremmin kun vitonen, tuo GL 5 luokan öljy ei ole synkrorenkaille oikeen hyväksi vaikka sitä joihinkin käsivaihteistoihin suositellaankin. Nyrkkisääntönä siis GL 5 luokan öljy vetopyörästöihin / jakolaatikoihin, ja GL 4 öljyä käsivaihteistoihin. Jos haluaa ettei keppi ole talvella kankea niin laittaa askiin synteettiset 75w jotain öljyt. Niillä halvimmilla 80w90 öljyillä on tapana kangistua tyystin pakkasessa, kytkimen kun nostaa ni auto meinaa hilpasta jo eteenpäin vaikka vaihde olisi vapaalla.

__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.10.2014, 19:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

GL-4 synkronoituihin laatikoihin ja GL-5 akseleihin ja synkronoimattomiin laatikoihin.

Uudemman polven autoissa sitten hyvinkin tarkkaan selvittää valmistajan vaatimukset kun löytyy kaikenmaailman massasynkroja.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2014, 09:18
eevokki eevokki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.04.09
Sijainti: keitele
Viestit: 60
Perusasetus

joo tuon olen lukenutkin että gl4 peruslaatikkoon ja gl5 vetopyörästöön ja jako askiin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.10.2014, 14:15
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

GL-5 luokitusta ei yleensä tarvitse mikään muu hammaspyörästö kuin hypoidipyörästö(E: ja ruuvivaihde), siinä on niin rajut pintapaineet. Mutta kuten sanottua, ei siitä haittaakaan ole muille kuin synkroille.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori

Viimeksi muokannut Jappi : 10.10.2014 14:38
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.10.2014, 15:32
eevokki eevokki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.04.09
Sijainti: keitele
Viestit: 60
Perusasetus

perähän tossa on kitkalukko ja napin kautta 100% sinnehän pitää laittaa se kitka perä öljy mutta tarviikohan se vielä erikseen jonki kitka aineen lisäks?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.10.2014, 20:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
GL-5 luokitusta ei yleensä tarvitse mikään muu hammaspyörästö kuin hypoidipyörästö(E: ja ruuvivaihde), siinä on niin rajut pintapaineet. Mutta kuten sanottua, ei siitä haittaakaan ole muille kuin synkroille.
Myös jostain vaihteistoöljyistä löytyy nykyjään tuo GL-5 luokitus, ja lisäaineistus toteutettu siten, että synkronointirenkaat ei tykkää huonoa.
Perinteisissä maastureissa yksinkertaisemmin: Vaihteistoon vaihteistoöljy, periin (ja jakovaihteistoon) perä/hypoidiöljy,
Toki valmistajan suositykset kannattaa huomioida, sillä esim. jakolaatikossa saattaa olla hydraulisesti ohjattuja märkiä monilevykytkimiä, jotka ei oikein toimi hypoidiöljyllä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.10.2014, 15:30
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Nesteen gl5 meni jokapaikkaan kun 20L maksoi 80€, jäi vielä remppavaroiksikin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2014, 01:00
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Myös jostain vaihteistoöljyistä löytyy nykyjään tuo GL-5 luokitus, ja lisäaineistus toteutettu siten, että synkronointirenkaat ei tykkää huonoa.
Joo, synteettisistä on löytynyt jo vuosia tuo GL-4-5, eli täyttää kummatkin vaatimukset.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan ostetaan 89 vuosmallin turbo patukan laatikko tai välitetty laatikko SAMURAI SUSUKI O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.03.2013 20:40
Painepesuri öljy? tare Tekniikka & Jutustelu 5 15.12.2009 08:24
rangen laatikko öljy?? tossu Tekniikka & Jutustelu 5 26.06.2006 20:30
Vinssin öljy?? Micco Tekniikka & Jutustelu 8 19.03.2006 15:39
hj-60 laatikko öljy? Tekniikka & Jutustelu 2 30.08.2004 18:15


Sivu luotu: 00:13 (GMT +2).