![]() |
laatikko öljy
onko hirveen väliä ku pistin pajeron jakolaatikkoon väliaikaisesti etuvetoisen lootaöljyä 75 w 80? öljyt vaihtuu kyllä pois ku menee kytkin remonttiin mutta pitää päästä kummiski ajamaan ku vaihdoin etukardaanin ristikon...
|
Ei kai jakolaatikon öljyillä ole niin tarkkoja vaatimuksia. Gl-4 vaatimus taisi olla joka varmaan löytyi purkin kyljestä?
|
joo jotaki renun öljyä GL-4+ näytti olevan mutta eipä tota jako askia nyt tarvii käyttää jos ei tuu metriä lunta...
|
Mulla lukee käyttöohjekirjassa GL5 vaatimus jakolaatikon öljylle, mutta korjaamokäsikirja käskee käyttämään Dexron 3 tasoista öljyä. Samaa käskee esim. Teboilin sivut. Varmistin tuon vielä maahantuojalta niin jakolaatikossa pitää käyttää dexron 3 öljyä. En tie miksi käyttöohjekirjassa mainitaan GL5. Ne on vähän eri öljyä. Enkä kyllä ennen ole tiennyt että jakolaatikkoon voi laittaa ATF öljyä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
GL 5 luokan öljyissä on vahvempi paineenkesto lisäaineistus (EP eli extreme pressure), eli öljykalvo pysyy ehjänä kovassa rasituksessa hampaiden välissä. GL 4 öljyssä on huomattavasti miedompi tuo EP aineistus, tämä toimii käsivaihteistoissa huomattavasti paremmin kun vitonen, tuo GL 5 luokan öljy ei ole synkrorenkaille oikeen hyväksi vaikka sitä joihinkin käsivaihteistoihin suositellaankin. Nyrkkisääntönä siis GL 5 luokan öljy vetopyörästöihin / jakolaatikoihin, ja GL 4 öljyä käsivaihteistoihin. Jos haluaa ettei keppi ole talvella kankea niin laittaa askiin synteettiset 75w jotain öljyt. Niillä halvimmilla 80w90 öljyillä on tapana kangistua tyystin pakkasessa, kytkimen kun nostaa ni auto meinaa hilpasta jo eteenpäin vaikka vaihde olisi vapaalla.
|
GL-4 synkronoituihin laatikoihin ja GL-5 akseleihin ja synkronoimattomiin laatikoihin.
Uudemman polven autoissa sitten hyvinkin tarkkaan selvittää valmistajan vaatimukset kun löytyy kaikenmaailman massasynkroja. |
joo tuon olen lukenutkin että gl4 peruslaatikkoon ja gl5 vetopyörästöön ja jako askiin
|
GL-5 luokitusta ei yleensä tarvitse mikään muu hammaspyörästö kuin hypoidipyörästö(E: ja ruuvivaihde), siinä on niin rajut pintapaineet. Mutta kuten sanottua, ei siitä haittaakaan ole muille kuin synkroille.
|
perähän tossa on kitkalukko ja napin kautta 100% sinnehän pitää laittaa se kitka perä öljy mutta tarviikohan se vielä erikseen jonki kitka aineen lisäks?
|
Lainaus:
Perinteisissä maastureissa yksinkertaisemmin: Vaihteistoon vaihteistoöljy, periin (ja jakovaihteistoon) perä/hypoidiöljy, Toki valmistajan suositykset kannattaa huomioida, sillä esim. jakolaatikossa saattaa olla hydraulisesti ohjattuja märkiä monilevykytkimiä, jotka ei oikein toimi hypoidiöljyllä. |
Nesteen gl5 meni jokapaikkaan kun 20L maksoi 80€, jäi vielä remppavaroiksikin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:00 (GMT +2). |