Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   laatikko öljy (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128436)

eevokki 09.10.2014 12:40

laatikko öljy
 
onko hirveen väliä ku pistin pajeron jakolaatikkoon väliaikaisesti etuvetoisen lootaöljyä 75 w 80? öljyt vaihtuu kyllä pois ku menee kytkin remonttiin mutta pitää päästä kummiski ajamaan ku vaihdoin etukardaanin ristikon...

-Epeli 09.10.2014 12:50

Ei kai jakolaatikon öljyillä ole niin tarkkoja vaatimuksia. Gl-4 vaatimus taisi olla joka varmaan löytyi purkin kyljestä?

eevokki 09.10.2014 12:59

joo jotaki renun öljyä GL-4+ näytti olevan mutta eipä tota jako askia nyt tarvii käyttää jos ei tuu metriä lunta...

Nerd-O 09.10.2014 13:57

Mulla lukee käyttöohjekirjassa GL5 vaatimus jakolaatikon öljylle, mutta korjaamokäsikirja käskee käyttämään Dexron 3 tasoista öljyä. Samaa käskee esim. Teboilin sivut. Varmistin tuon vielä maahantuojalta niin jakolaatikossa pitää käyttää dexron 3 öljyä. En tie miksi käyttöohjekirjassa mainitaan GL5. Ne on vähän eri öljyä. Enkä kyllä ennen ole tiennyt että jakolaatikkoon voi laittaa ATF öljyä.

Heguli 09.10.2014 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja eevokki (Viesti 1167168)
joo jotaki renun öljyä GL-4+ näytti olevan mutta eipä tota jako askia nyt tarvii käyttää jos ei tuu metriä lunta...

Onhan se koko ajan käytössä, vaikka menisit pelkällä takavedolla.

Rngd 09.10.2014 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1167172)
Enkä kyllä ennen ole tiennyt että jakolaatikkoon voi laittaa ATF öljyä.

Ainakin Jeeppiin käsketään laittamaan nimeenomaan ATF:ää.

Luoppis 09.10.2014 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1167172)
Enkä kyllä ennen ole tiennyt että jakolaatikkoon voi laittaa ATF öljyä.

90-luvun Mazdoissa käskettiin/suositeltiin auton omistajan käsikirjassa Suomen oloissa käyttämään ATF:ää etuvetosen laatikossa. Ja niissä oli tosiaan helvetin jäykkä vaihdekeppi aina pakkasilla tavallisilla laatikkoöljyillä. Toi GL-5 vaatimus jakolaatikon öljyissä tuntuis olevan japseissa mitsun oma erikoisuus, tiiä sit minkä takia?

Tomppaa_ 09.10.2014 19:02

GL 5 luokan öljyissä on vahvempi paineenkesto lisäaineistus (EP eli extreme pressure), eli öljykalvo pysyy ehjänä kovassa rasituksessa hampaiden välissä. GL 4 öljyssä on huomattavasti miedompi tuo EP aineistus, tämä toimii käsivaihteistoissa huomattavasti paremmin kun vitonen, tuo GL 5 luokan öljy ei ole synkrorenkaille oikeen hyväksi vaikka sitä joihinkin käsivaihteistoihin suositellaankin. Nyrkkisääntönä siis GL 5 luokan öljy vetopyörästöihin / jakolaatikoihin, ja GL 4 öljyä käsivaihteistoihin. Jos haluaa ettei keppi ole talvella kankea niin laittaa askiin synteettiset 75w jotain öljyt. Niillä halvimmilla 80w90 öljyillä on tapana kangistua tyystin pakkasessa, kytkimen kun nostaa ni auto meinaa hilpasta jo eteenpäin vaikka vaihde olisi vapaalla.

Jappi 09.10.2014 19:20

GL-4 synkronoituihin laatikoihin ja GL-5 akseleihin ja synkronoimattomiin laatikoihin.

Uudemman polven autoissa sitten hyvinkin tarkkaan selvittää valmistajan vaatimukset kun löytyy kaikenmaailman massasynkroja.

eevokki 10.10.2014 09:18

joo tuon olen lukenutkin että gl4 peruslaatikkoon ja gl5 vetopyörästöön ja jako askiin

Jappi 10.10.2014 14:15

GL-5 luokitusta ei yleensä tarvitse mikään muu hammaspyörästö kuin hypoidipyörästö(E: ja ruuvivaihde), siinä on niin rajut pintapaineet. Mutta kuten sanottua, ei siitä haittaakaan ole muille kuin synkroille.

eevokki 10.10.2014 15:32

perähän tossa on kitkalukko ja napin kautta 100% sinnehän pitää laittaa se kitka perä öljy mutta tarviikohan se vielä erikseen jonki kitka aineen lisäks?

BJ-40/76 10.10.2014 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1167420)
GL-5 luokitusta ei yleensä tarvitse mikään muu hammaspyörästö kuin hypoidipyörästö(E: ja ruuvivaihde), siinä on niin rajut pintapaineet. Mutta kuten sanottua, ei siitä haittaakaan ole muille kuin synkroille.

Myös jostain vaihteistoöljyistä löytyy nykyjään tuo GL-5 luokitus, ja lisäaineistus toteutettu siten, että synkronointirenkaat ei tykkää huonoa.
Perinteisissä maastureissa yksinkertaisemmin: Vaihteistoon vaihteistoöljy, periin (ja jakovaihteistoon) perä/hypoidiöljy,
Toki valmistajan suositykset kannattaa huomioida, sillä esim. jakolaatikossa saattaa olla hydraulisesti ohjattuja märkiä monilevykytkimiä, jotka ei oikein toimi hypoidiöljyllä.

helmapelti 11.10.2014 15:30

Nesteen gl5 meni jokapaikkaan kun 20L maksoi 80€, jäi vielä remppavaroiksikin.

2x4WD 12.10.2014 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1167172)
Mulla lukee käyttöohjekirjassa GL5 vaatimus jakolaatikon öljylle, mutta korjaamokäsikirja käskee käyttämään Dexron 3 tasoista öljyä. Samaa käskee esim. Teboilin sivut. Varmistin tuon vielä maahantuojalta niin jakolaatikossa pitää käyttää dexron 3 öljyä. En tie miksi käyttöohjekirjassa mainitaan GL5. Ne on vähän eri öljyä. Enkä kyllä ennen ole tiennyt että jakolaatikkoon voi laittaa ATF öljyä.

Onhan nuo luokitukset vuosikymmenien saatossa jonkin verran muuttuneetkin mutta olikos siinä GL5 vaatimuksessa mitään muuta kuin tuo GL5 tuskin kuitenkaan tarkoitetaan moottoripyörien mm. kytkimen voiteluun tarkoitettua GL5 öljyä. Luultavasti siellä on monikäyttövaihteistoöljy GL5 mutta se ei tarkoita että hypoidi GL5:ttä kannattaa synkroneihin sotkea. Paljonko on korjaamokäsikirjan ja käyttöohjeen painovuosissa eroa?

Jappi 13.10.2014 01:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1167510)
Myös jostain vaihteistoöljyistä löytyy nykyjään tuo GL-5 luokitus, ja lisäaineistus toteutettu siten, että synkronointirenkaat ei tykkää huonoa.

Joo, synteettisistä on löytynyt jo vuosia tuo GL-4-5, eli täyttää kummatkin vaatimukset.


Sivu luotu: 11:00 (GMT +2).