Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Linkit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2014, 18:11
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

[QUOTE=-Jarkko-;1161107]Tietoisen riskin hallittu tulos...

Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin

Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan.

Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona


Miks toi näyttää siltä että siinä on ollut vanha ruostunut särö ja pultti vaan repäs puhdasta reunaa näkyviin mennessään?

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2014, 21:07
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

[QUOTE=helmapelti;1162208]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- Näytä viesti
Tietoisen riskin hallittu tulos...

Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin

Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan.

Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona


Miks toi näyttää siltä että siinä on ollut vanha ruostunut särö ja pultti vaan repäs puhdasta reunaa näkyviin mennessään?
Se oli RUNGON alkuperäinen reikä missä sakkeli kiinni, kuvakulma vähän hämää kun reunat on kääntyny ylöspäin.

Eihän tuo pelti kovin paksua ole mutta yllättävän herkästi tuli tuollaisenkin matkan tervettä rautaa pitkin.

Oli sellainen väliaikainen viritys/kokeilu, ja kaikki lähellä olevat tietoisia piiskariskistä.

Tuollaisia vetopisteitä näkee silloin tällöin ihan varsinaisiksikin tarkoitettuina, siksi laitoin tuon kuvan että ei oikein ole varma ratkaisu.

Autoina umpijumissa HJ ja vetoautona Patrol, löysällä liinalla kevyt repäisy ja poks

Suzukilla olisi varmaan saanut repiä maaliman tappiin asti ilman kyseistä efektiä

Viimeksi muokannut -Jarkko- : 20.09.2014 21:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.09.2014, 00:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Sinällään jo taas vanhaan aiheeseen, mutta noita repeytyneitä vetolenkkejä yms. on tullut töissä nähtyä ihan enemmän kuin tarpeeksi - ja aika monta rikottuakin.

Esim. puoliperävaunun surrauslenkit mistä vedetään kärryt laivan kanteen kiinni toisaalta kestää käsittämättömän paljon suoraa vetoa, ottaen huomioon varsinkin takarungon palkin pystyseinän seinämävahvuuden mihin lenkit on hitsattu kiinni. Mutta toisaalta hiemankin sivuvetoa niin ihan vetomestarilla laivan kannella vetämällä ilman nykäystä saa monesti vetolenkin repeämään irti rungosta - usein myös vääntää tai hajottaa runkopalkin.


Etupään lenkit kestää yleensä enemmän (sama lenkki ja kiinnitys, mutta paksummassa raudassa hitsattuna), mutta ainakin vetopöydän nostoteholla saa hyvin rikottua, kun on 20t ketju kiinni.


Toisaalta noita kärryjä joudutaan välillä repimään aika raa'alla voimalla ahtaista taskuista pois, eli veturi on 90* kulmassa kärryn alla, takarungon surrauslenkistä ketju suoralla vedolla sivulle kireällä (yleensä toisella vetomestarilla vedetään koko ajan kohtisuoraan sivulle takaa samaa tahtia vetotapissa kiinni olevan veturin kanssa), ja vetur(e)illa neliveto päällä kiskotaan suoraan sivulle -> kärryn takapään ylitys ei tällöin "haukkaa", vaan kärry tulee sivuttain liukumalla ulos taskusta. Voi kuvitella, millaisia voimia siellä on varsinkin takalenkeissä kun kärryssä painoa usein sen 20-25 tonnia. Yleensä noissakin paukahtaa silti 20t surrausketju poikki, ei suinkaan se vetolenkki.. lähtee muuten siinä vaiheessa todella äkäisesti se mikä ikinä ensin sattuukaan hajoamaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.10.2014, 21:48
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

En vielä saanut selvyyttä kysymykseeni. Miksi railon reunat ovat umpiruosteessa ja vain reunoissa näkyy juuri taipunutta puhdasta metallia. Enkö nyt ymmärtänyt kaikkea, ei kai tuossa kuulu olla uraa/haleamaa joka on aiemmin ruostunut?

Jos tuo palkki olisi ollut ehjä niin särkyessään olisi kestänyt huomattavasti enemmän ja näkyvä särkynyt pinta olisi täysin puhdasta ruosteetonta metallia?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hinaus, naru, onnettomuus, vaijeri, vetopiste


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vinssaus tien yli Rekisteröimätön Chit-Chat 19 06.02.2010 16:13
onnettomuus -hatsuni- Chit-Chat 6 25.10.2008 21:51
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43


Sivu luotu: 19:54 (GMT +2).