Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Linkit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.06.2014, 19:37
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Enpä lähde kehuun omilla saumoilla, mutta molemmat takalenkin on veteponnistettu ja ainakin toinen JEEPin takarengas löi tyhjää kuivalla asfaltilla... Tämä siis pelkällä takavedolla...
En epäile, etteikö kestäs mutta tasainen veto ja "nyppäys" ni kestävyydeltään ihan eriasia, joku osais varmaan laskeakkin mitkä voimat kohdistuu, jos esim 2t painonen auto nyppää esim 5kmh ja 10kmh verrataen vinssillä, kun vedetään 5000kg voimalla

__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.06.2014, 16:54
PeJo PeJo ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 31.05.14
Sijainti: Siuntio
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
En epäile, etteikö kestäs mutta tasainen veto ja "nyppäys" ni kestävyydeltään ihan eriasia, joku osais varmaan laskeakkin mitkä voimat kohdistuu, jos esim 2t painonen auto nyppää esim 5kmh ja 10kmh verrataen vinssillä, kun vedetään 5000kg voimalla
Tässä olisi laskin,

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...carcr.html#cc3

2000kg painavalle autolle on törmäysenergia 10kmh vauhdissa ainoastaan 2.8t

Mutta, kokeileppa nyppästä natoliinalla. Kiinnitä liina tukevaan kohtaan, joka EI anna periksi. Sitten, neliveto päälle, ja nyppäse liinalle tarkoitetulla vauhdilla. Kokeile, onko vetopisteet siinä missä olivatkin ennen testiä.

Itse kokeilin vetopisteitä kiinnittämällä ketjun vetopisteeseen, ja toisen pään profiilitelineeseen. Kamaa arviolta 10t telineessä. Pakitin kaikki 6 metriä, jotka ketju antoi myötä, tämän jälkeen teline liikahti puoli metriä.

Vetopisteet saman näköiset kuin ennen testiä. Tosin, 24t kestävät nostolenkit, ja 16t sakkelit ja 20t ketjun ei pitäisi antaa periksi, kun nyppäsee reippaalla 2t massalla. Nuo hitsausluokat ei ole pahitteeksi, tietääpä että osaa hitsata, ja uskaltaa luottaa siihen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2014, 00:33
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Tietoisen riskin hallittu tulos...

Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin

Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan.

Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona

Ainii, se kuva

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.09.2014, 18:11
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

[QUOTE=-Jarkko-;1161107]Tietoisen riskin hallittu tulos...

Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin

Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan.

Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona


Miks toi näyttää siltä että siinä on ollut vanha ruostunut särö ja pultti vaan repäs puhdasta reunaa näkyviin mennessään?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.09.2014, 21:07
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

[QUOTE=helmapelti;1162208]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- Näytä viesti
Tietoisen riskin hallittu tulos...

Lähtihän se liina repäisyssä kohtuu vauhdilla, melkein sain kopin

Paksun liinan päässä kaksi sakkelia peräkkäin niin ei silti kauheasti varoittanut tullessaan.

Ja tosiaankin kyseessä kokeneiden ukkojen kokeilu, älä kokeile kotona


Miks toi näyttää siltä että siinä on ollut vanha ruostunut särö ja pultti vaan repäs puhdasta reunaa näkyviin mennessään?
Se oli RUNGON alkuperäinen reikä missä sakkeli kiinni, kuvakulma vähän hämää kun reunat on kääntyny ylöspäin.

Eihän tuo pelti kovin paksua ole mutta yllättävän herkästi tuli tuollaisenkin matkan tervettä rautaa pitkin.

Oli sellainen väliaikainen viritys/kokeilu, ja kaikki lähellä olevat tietoisia piiskariskistä.

Tuollaisia vetopisteitä näkee silloin tällöin ihan varsinaisiksikin tarkoitettuina, siksi laitoin tuon kuvan että ei oikein ole varma ratkaisu.

Autoina umpijumissa HJ ja vetoautona Patrol, löysällä liinalla kevyt repäisy ja poks

Suzukilla olisi varmaan saanut repiä maaliman tappiin asti ilman kyseistä efektiä

Viimeksi muokannut -Jarkko- : 20.09.2014 21:11
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2014, 00:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Sinällään jo taas vanhaan aiheeseen, mutta noita repeytyneitä vetolenkkejä yms. on tullut töissä nähtyä ihan enemmän kuin tarpeeksi - ja aika monta rikottuakin.

Esim. puoliperävaunun surrauslenkit mistä vedetään kärryt laivan kanteen kiinni toisaalta kestää käsittämättömän paljon suoraa vetoa, ottaen huomioon varsinkin takarungon palkin pystyseinän seinämävahvuuden mihin lenkit on hitsattu kiinni. Mutta toisaalta hiemankin sivuvetoa niin ihan vetomestarilla laivan kannella vetämällä ilman nykäystä saa monesti vetolenkin repeämään irti rungosta - usein myös vääntää tai hajottaa runkopalkin.


Etupään lenkit kestää yleensä enemmän (sama lenkki ja kiinnitys, mutta paksummassa raudassa hitsattuna), mutta ainakin vetopöydän nostoteholla saa hyvin rikottua, kun on 20t ketju kiinni.


Toisaalta noita kärryjä joudutaan välillä repimään aika raa'alla voimalla ahtaista taskuista pois, eli veturi on 90* kulmassa kärryn alla, takarungon surrauslenkistä ketju suoralla vedolla sivulle kireällä (yleensä toisella vetomestarilla vedetään koko ajan kohtisuoraan sivulle takaa samaa tahtia vetotapissa kiinni olevan veturin kanssa), ja vetur(e)illa neliveto päällä kiskotaan suoraan sivulle -> kärryn takapään ylitys ei tällöin "haukkaa", vaan kärry tulee sivuttain liukumalla ulos taskusta. Voi kuvitella, millaisia voimia siellä on varsinkin takalenkeissä kun kärryssä painoa usein sen 20-25 tonnia. Yleensä noissakin paukahtaa silti 20t surrausketju poikki, ei suinkaan se vetolenkki.. lähtee muuten siinä vaiheessa todella äkäisesti se mikä ikinä ensin sattuukaan hajoamaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.10.2014, 21:48
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

En vielä saanut selvyyttä kysymykseeni. Miksi railon reunat ovat umpiruosteessa ja vain reunoissa näkyy juuri taipunutta puhdasta metallia. Enkö nyt ymmärtänyt kaikkea, ei kai tuossa kuulu olla uraa/haleamaa joka on aiemmin ruostunut?

Jos tuo palkki olisi ollut ehjä niin särkyessään olisi kestänyt huomattavasti enemmän ja näkyvä särkynyt pinta olisi täysin puhdasta ruosteetonta metallia?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.09.2014, 08:31
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PeJo Näytä viesti
Tässä olisi laskin,

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...carcr.html#cc3

2000kg painavalle autolle on törmäysenergia 10kmh vauhdissa ainoastaan 2.8t
1/2mv•v
10km/h=2,78m/s
2000kg x 2.78m/s x 2.78m/s /2 = 7728
Jäikö nopeuden neliö pois?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.09.2014, 09:03
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PeJo Näytä viesti
Tosin, 24t kestävät nostolenkit
no on tarkoitettu nostamiseen, ei sivuvetoon.

t: luokattoman huono hitsaaja.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hinaus, naru, onnettomuus, vaijeri, vetopiste


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vinssaus tien yli Rekisteröimätön Chit-Chat 19 06.02.2010 16:13
onnettomuus -hatsuni- Chit-Chat 6 25.10.2008 21:51
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43


Sivu luotu: 01:46 (GMT +2).