![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tuosta heijaamisesta hiukka pohdintaa. Jos on yksiakselinen kärry, niin sehän on kuin vipu, joka vääntää vetokuulaa sivulle ihan riippuen siitä miten jompikumpi pyöristä jarruttaa. Kuoppaan ajettaessa pyörän liike hidastuu koska se tekee hiukan pidemmän matkan kuin tasaisella menevä pyörä eli vetokuulaa vedetään kuopan puolelle. Jos kuormassa on sellaisia osia, jotka pääsevät heilumaan, niin tämä yhdistelmä muodostaa heilurin, joka vahvistaa liikettä kuopan jälkeen. Vielä jos on lyhyt kärryn aisa niin liikkeet ovat rajuja. Pitkäaisainen kärry ei ala huojumaan samalla tavalla koska hitausmomentti on suurempi. Johtopäätös: lyhytaisainen kärry, pikkasen kärryn laakerivikaa, positiivinen aisapaino, kärryn kuorman pitkä peränylitys ( lautakuorma) ja kevyt vetoauto suhteessa kärryyn: homma päättyy huonosti. Erityisen huonosti homma etenee etuvetoisella pikkuautolla. Kevyt perä lähtee kevyesti sivuliikkeeseen ja taas on asiaa peltisedällä...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lastaaminen oli hanskassa ja kuljetusvälineet kunnossa tälläkin sepällä? Jälkeenpäin harmittaa ettei tullu kommentoitua kyseiselle kuljettajalle tuosta mitään..
![]() |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Nämä on näitä "Itse tein,ja säästin"-rahtareita. Liinatkin laitetaan kuorman sitomiseksi vain siksi,että ilman niitä saattaa virkavalta sakottaa, Turvallisuudesta viis, Omasta,tai toisten! Vielä nykyisinkin pätee wanha totuus, Vitosella ei saa kympin kuljettajaa!
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Kesällä oli vastaava spede liikkeellä paikallisessa Puukeskuksessa. Oli pakko kohteliaasti huomauttaa aiheesta kun Audin takapää oli reilut 15 cm kohti taivasta. Kuten oletettua, audikuski haistatteli ja lähti matkoihinsa. Toivottavasti ajoi ojaan eikä kenenkään päälle.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Vastaavissa tilanteissa kannattas soittaa ehkä jo poliisit pysäyttämään.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Totta turiset, näin jatkossa olen päättänyt tehdä.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
tai no juotiin siinä lasit mehua ja syötiin jätskit päälle...nam...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.
Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ). |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Onhan noi isompia trailereita tullu vedeltyä ympäri ämpäri Suomea varmaan sellanen 100tkm... varsinaisia vatkaamistilanteita ei oman kärryn kanssa oo ollu koskaan, vieraalla kärryllä pari kertaa jotka on päättynyt onnellisesti. Joko jarruttamalla reilusti tai kiihdyttämällä.
Pari omaa havaintoa 3,5t kärryn vetämisestä: - vetoauton iso omapaino ja pitkä akseliväli on aina plussaa - mitä lyhyempi etäisyys koukusta taka-akseliin (vetoautossa) aina parempi - tömäkkä jousitus, varsinkin taka-akselilla on pop - koukku max. pari senttiä ylempänä kuin kärryn vetopää - trailerin renkaat mallia "isot" eikä sellaset 13" matalakumit. Rengaspainetta reilusti. Kesäksi kesärenkaat ja talveksi oikeat talvirenkaat - kuorman riittävä sidonta eli varsinkin korkeista kierrejousitetuista maastureista myös koppa kiinni ettei huoju - ja sitä aisapainoa... reilusti eli 5-7% kärryn kokonaispainosta! Kuvan vetoautoa on korotettu 4,5", vetokoukku passattu oikealle korkeudelle, K2500 alusta eli suht tömäkät takajouset (900kg kantavuus). Kärryn kyydissä n. 2700kg pick-up pitkällä lavalla. Kärryn lavakoko 220x600,kokonaisleveys 260cm. omapaino 960kg, kantavuus 2540kg. Tuli ongelmitta perässä, 90km/h vetonopeus. Samaisella kärryllä on haettu useita Suburbaneita ja hyvin tulee perässä. |
|
#13
|
|||
|
|||
Noista rakenteista, painoista, renkaista ja niiden paineista
Siis minun kokemuksella (kannattisi jättää omaksi tiedoksi?) tuo "kirjoittaminen", "heijaaminen" tms. johtuu juurikin siitä, että veturin ja kärryn (kuormineen) ominaisuudet, siis mekaniikasta johtuvat "fysiologiset" ominaisuudet sattuu resonanssiin jollain nopeudella, se mikä nopeus on ja mikä resonassin voimakkuus on, riippuu lähes kaikesta?
Siis yksi tekijä, mitä ei ole korostettu vielä, on kärryn "jäykkyys", siis esim. jos vetoaisa on heiveröinen, niin se voi alkaa joustaa, esim. routatöyssyssä niin paljon, että sen resonassi taajuus sattuu esim. veturin alustan kanssa samaan... siis käytännössä v-aisa joustaa vain ylös alas suunnassa, ja veturin alusta joustaa eritoten renkaiden osalta myös sivulle, ja ilmakumipyörän vaimennusominaisuudet on tunnetusti huonot..... (jos jotain epäilyttää, niin tuo "kirjoittamisen" taajuus, muutamia sekuntteja/heilahdus, kannattaa ottaa, ja kokeilla! esim. 5 metrin mittaisella autolla, jopa ripuliranne saa aikaan sentteissä mitatun heilunnan, normi -90 lukuisessa maasturissa, (siis kirjoitustaajuus riipuu tietysti em. resonassitaajuudesta, siis se että taustapeilistä näkyy kärryn oikea kylki, ja kun joku ripuliranne heiluttaa, niin 3,5 tonnin painoisen kärryn veturin tapauksessa on pienehkö voima...) Ja tähän kun yhdistetään joku välys, esim. vetopäässä oleva, niin silloin tuo voima saa alkuvauhdin/iskun, ja siitä sitten tuo vatkaaminen alkaa. -Matti- pisti tuonne aikaisemmin lainauksena, mitä lakikirja sanoo aisapainosta: 3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään pienempi seuraavista arvoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa tai perävaunua, johon keskiakseliperävaunu on kytketty: 10 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 1 000 kg. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg. Tuo 4% on tosiaankin 3,5t kärryn kanssa vain 140kg! ja oliko vielä joku rajoitus???? taannoin? No minä painotan koukkua, kuin aina ennenkin, jos joku nuorempi? konstaapeli alkaa tempomaan maasturin kanssa olevaa kärriä koukusta, niin kerron että se on sulle liian raskas, siis sun saikkulit maksetaan verovaroin.... p.s Tyhmyyksissä/ ns. pakossa yhdistelmä on "kirjoittanut" pari kertaa, nopeus säilynyt ainakin puolessa , nyt mittaan takapuskurin korkeuden metrinmitalla ennen ja jälkeen kärryn.... Siis olis kannattanut jättää kirjoittamatta? |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#16
|
||||
|
||||
|
Tai sitten pätijä
![]() ![]() Tehtiin joskus paalikärri mihin tuli aisaksi vaihtolavakisko eli I palkki. Ensimmäisen roadtestin jälkeen se väännettii V aisamuotoon... Tänään oli mettäkoneyhistelmä pitkästä aikaa kyydissä ja edellisestä kerrasta muutoksena että hydepaketti oli siirtyny eturitsiltä takaritsille, ja että kärrin kaikissa renkaissa oli se 4 kiloa ilmaa. Eli painopiste oli siirtyny jonnii verran taaemmas. Sen sijaan sidonta oli vanha hyväksi havaittu. Aika varovasti tuli lähettyä nostamaan vauhtia kun ei oikein tienny miten tuo nyt käyttäytyy ja yllätys oli suuri kun kärri tuli perässä kuin sorakuorma.Ja hyvä niin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| kuinka taotaan jouset oikein? | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 30 | 10.08.2016 08:38 |
| Toimiiko Hj:n edicci oikein? | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 27.10.2006 18:34 | |
| Miten oikein menee nuo roiskesuojaus määräykset? | peeppi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.10.2006 17:45 |
| Oikein Hyvää Joulua | Nalle | Chit-Chat | 60 | 24.12.2005 18:55 |
| Vilkut ei toimi oikein? | Yleiset | 5 | 28.08.2003 07:17 | |