Jokaisella on oma tapansa....
Minulla yleensä rullamitta taskussa, ja kun tyhjän kärryn aisapaino on tiedossa (itse olen yleensä kokeillut nostaa vetokuulaan, ja varsinkin näissä 2- akselisissa, kumijousilla, ilman teliä, olevilla tuo on tärkeää.)
Oikealla, toimivalla telillä, aisapainon arvioiminen on helpompaa, lakisääteinen positiivinen aisapaino lähtöarvona, ja siihen lisää vajaa sentti kärryn tonnia kohti.
Siis laki kertoo mitkä kilot pitää olla, siitä lähdettiin, kun e-kirjaimia ab korttiin jaettiin.
ja ainakin minun kalustolle, liukkaalla tms. selitystä..., on yleensä "sattunut" aisapainoa 3,5 tonnin kärrylle noin 300 kg, ja noissa O1 kärryissä se "muutama 10 kg".
Ja jos/kun aisapaino on pieni, jopa ngatiivinen, niin yhdistelmä alkaa "kirjoittamaan", siis alkaa heijaamaan edestakaisin, ja silloin yhdistelmän kuljettaja muuttuu herkästi matkustajaksi! siis korjausliikkeet ovat auttamatta "myöhässä", jos yrität korjata heijaamista, samaan tapaan kuin veturin heittelehtimistä.... tuli taannoin heijattua Oulu-kuusamo tielle, noin 3500 kg veturilla ja samanpainoisella kärryllä.... yhtä maasturia ohitin, kun ajoi kuivalla asfaltilla mutkissa vajaa 70, ja suorilla max 80kmh, ja aisapaino oli tuo 100 kg, senjälkeen siirryin tuohon 10%....
|