Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.09.2014, 17:34
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Joskus mietin itselle yhtenä vaihtoehtona sellasta "vankkurimallista" kärryä.
Pari viikkoa sitten ajoin yhden sellasen perässä ja olispas aika levottoman näköinen kuljetus.Kuormaa ei ollut minun mielestä kovinkaan kummaisesti ja läksi heijaamaan todella voimakkaasti tien heitoista.

Itsellä helppoa noitten kuljetusten kanssa kun oman kärryn vetopään korkeus ja vetoauton kuula on säädetty samalle korkeudelle. Periaatteessa telikärry voi olla vaikka tasapainossa,niin tulee ihan sievästi perässä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.09.2014, 18:21
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Tuosta heijaamisesta hiukka pohdintaa.

Jos on yksiakselinen kärry, niin sehän on kuin vipu, joka vääntää vetokuulaa sivulle ihan riippuen siitä miten jompikumpi pyöristä jarruttaa. Kuoppaan ajettaessa pyörän liike hidastuu koska se tekee hiukan pidemmän matkan kuin tasaisella menevä pyörä eli vetokuulaa vedetään kuopan puolelle.

Jos kuormassa on sellaisia osia, jotka pääsevät heilumaan, niin tämä yhdistelmä muodostaa heilurin, joka vahvistaa liikettä kuopan jälkeen. Vielä jos on lyhyt kärryn aisa niin liikkeet ovat rajuja. Pitkäaisainen kärry ei ala huojumaan samalla tavalla koska hitausmomentti on suurempi.

Johtopäätös: lyhytaisainen kärry, pikkasen kärryn laakerivikaa, positiivinen aisapaino, kärryn kuorman pitkä peränylitys ( lautakuorma) ja kevyt vetoauto suhteessa kärryyn: homma päättyy huonosti. Erityisen huonosti homma etenee etuvetoisella pikkuautolla. Kevyt perä lähtee kevyesti sivuliikkeeseen ja taas on asiaa peltisedällä...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2014, 21:21
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Viestit: 348
Perusasetus

Lastaaminen oli hanskassa ja kuljetusvälineet kunnossa tälläkin sepällä? Jälkeenpäin harmittaa ettei tullu kommentoitua kyseiselle kuljettajalle tuosta mitään..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.09.2014, 21:29
Hemi:n Avatar
Hemi Hemi ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.05
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 609
Angry

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Lastaaminen oli hanskassa ja kuljetusvälineet kunnossa tälläkin sepällä? Jälkeenpäin harmittaa ettei tullu kommentoitua kyseiselle kuljettajalle tuosta mitään..
Nämä on näitä "Itse tein,ja säästin"-rahtareita. Liinatkin laitetaan kuorman sitomiseksi vain siksi,että ilman niitä saattaa virkavalta sakottaa, Turvallisuudesta viis, Omasta,tai toisten! Vielä nykyisinkin pätee wanha totuus, Vitosella ei saa kympin kuljettajaa!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2014, 06:47
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemi Näytä viesti
Nämä on näitä "Itse tein,ja säästin"-rahtareita. Liinatkin laitetaan kuorman sitomiseksi vain siksi,että ilman niitä saattaa virkavalta sakottaa, Turvallisuudesta viis, Omasta,tai toisten! Vielä nykyisinkin pätee wanha totuus, Vitosella ei saa kympin kuljettajaa!
Mitähän mahtaisi käydä jos kevytpervaunuvirtuooseille annettaisiin joku vaikka 3500 kilon kärry - jatkuisiko rahtaaminen samalla välinpitämättömällä meiningillä vai riittäisikö jo budjetti johonkin kunnollisen kuormaliinan hankintaan...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.09.2014, 12:34
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Lastaaminen oli hanskassa ja kuljetusvälineet kunnossa tälläkin sepällä? Jälkeenpäin harmittaa ettei tullu kommentoitua kyseiselle kuljettajalle tuosta mitään..
Kesällä oli vastaava spede liikkeellä paikallisessa Puukeskuksessa. Oli pakko kohteliaasti huomauttaa aiheesta kun Audin takapää oli reilut 15 cm kohti taivasta. Kuten oletettua, audikuski haistatteli ja lähti matkoihinsa. Toivottavasti ajoi ojaan eikä kenenkään päälle.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.09.2014, 13:44
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Vastaavissa tilanteissa kannattas soittaa ehkä jo poliisit pysäyttämään.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.09.2014, 15:43
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
Vastaavissa tilanteissa kannattas soittaa ehkä jo poliisit pysäyttämään.
Totta turiset, näin jatkossa olen päättänyt tehdä.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.09.2014, 13:57
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Lastaaminen oli hanskassa ja kuljetusvälineet kunnossa tälläkin sepällä? Jälkeenpäin harmittaa ettei tullu kommentoitua kyseiselle kuljettajalle tuosta mitään..
Yksi kesä iski taas kerran suunnaton pätemisen tarve puutavaraliikkeen pihalla kun joku heppu lastasi kyllästettyä kakkosvitosta tuohon tyyliin johonkin muuliin. Eli kun en ite saanunna kuormaa niin tarjouduin viemään sen lankkukuorman. Ja palkaksi sain ihastella bränikkää omakotitaloa, monilapsista perhettä sekä raskaana olevaa rouvaa... tai no juotiin siinä lasit mehua ja syötiin jätskit päälle...nam...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.09.2014, 14:53
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.

Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ).
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.09.2014, 15:37
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.

Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ).
Onx rengaspaineet tapissaan?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.09.2014, 17:01
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.

Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ).
Pari juttua. Haisussa taitaa olla koukku aika paljon matalammalla. Itse asiassa tämän vuosituhannen pitkät hiacet melko hyviä vetoautoja toki tehottomia. Hodarissa taas saattaa olla parin vuosikymmenen tuomat väljät joka suuntaan. Mahdolliset isommat renkaat ja korotukset eivät ainakaan lisää ajovakautta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.09.2014, 19:53
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Onhan noi isompia trailereita tullu vedeltyä ympäri ämpäri Suomea varmaan sellanen 100tkm... varsinaisia vatkaamistilanteita ei oman kärryn kanssa oo ollu koskaan, vieraalla kärryllä pari kertaa jotka on päättynyt onnellisesti. Joko jarruttamalla reilusti tai kiihdyttämällä.

Pari omaa havaintoa 3,5t kärryn vetämisestä:
- vetoauton iso omapaino ja pitkä akseliväli on aina plussaa
- mitä lyhyempi etäisyys koukusta taka-akseliin (vetoautossa) aina parempi
- tömäkkä jousitus, varsinkin taka-akselilla on pop
- koukku max. pari senttiä ylempänä kuin kärryn vetopää
- trailerin renkaat mallia "isot" eikä sellaset 13" matalakumit. Rengaspainetta reilusti. Kesäksi kesärenkaat ja talveksi oikeat talvirenkaat
- kuorman riittävä sidonta eli varsinkin korkeista kierrejousitetuista maastureista myös koppa kiinni ettei huoju
- ja sitä aisapainoa... reilusti eli 5-7% kärryn kokonaispainosta!


Kuvan vetoautoa on korotettu 4,5", vetokoukku passattu oikealle korkeudelle, K2500 alusta eli suht tömäkät takajouset (900kg kantavuus). Kärryn kyydissä n. 2700kg pick-up pitkällä lavalla. Kärryn lavakoko 220x600,kokonaisleveys 260cm. omapaino 960kg, kantavuus 2540kg. Tuli ongelmitta perässä, 90km/h vetonopeus. Samaisella kärryllä on haettu useita Suburbaneita ja hyvin tulee perässä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2012-08-18 18.52.17.jpg‎
Views:	328
Size:	106,1 Kt
ID:	52512  
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.09.2014, 14:32
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Pari juttua. Haisussa taitaa olla koukku aika paljon matalammalla. Itse asiassa tämän vuosituhannen pitkät hiacet melko hyviä vetoautoja toki tehottomia. Hodarissa taas saattaa olla parin vuosikymmenen tuomat väljät joka suuntaan. Mahdolliset isommat renkaat ja korotukset eivät ainakaan lisää ajovakautta.
Tuossa on juu miettimisen aihetta. Landcruiserissa on mulla koukku aika korkealla vaikka se on alimmissa kiinnitysreijissään. Pitäisi varmaan turata pallo matalammalle.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.09.2014, 16:07
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Yksi kesä iski taas kerran suunnaton pätemisen tarve puutavaraliikkeen pihalla kun joku heppu lastasi kyllästettyä kakkosvitosta tuohon tyyliin johonkin muuliin. Eli kun en ite saanunna kuormaa niin tarjouduin viemään sen lankkukuorman. Ja palkaksi sain ihastella bränikkää omakotitaloa, monilapsista perhettä sekä raskaana olevaa rouvaa... tai no juotiin siinä lasit mehua ja syötiin jätskit päälle...nam...
Antsassa asuu selkeästi joku hyväntekijä
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.09.2014, 17:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Antsassa asuu selkeästi joku hyväntekijä
Tai sitten pätijä

Tehtiin joskus paalikärri mihin tuli aisaksi vaihtolavakisko eli I palkki. Ensimmäisen roadtestin jälkeen se väännettii V aisamuotoon...

Tänään oli mettäkoneyhistelmä pitkästä aikaa kyydissä ja edellisestä kerrasta muutoksena että hydepaketti oli siirtyny eturitsiltä takaritsille, ja että kärrin kaikissa renkaissa oli se 4 kiloa ilmaa. Eli painopiste oli siirtyny jonnii verran taaemmas. Sen sijaan sidonta oli vanha hyväksi havaittu. Aika varovasti tuli lähettyä nostamaan vauhtia kun ei oikein tienny miten tuo nyt käyttäytyy ja yllätys oli suuri kun kärri tuli perässä kuin sorakuorma.Ja hyvä niin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 17.09.2014, 03:35
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
Joskus mietin itselle yhtenä vaihtoehtona sellasta "vankkurimallista" kärryä.
Pari viikkoa sitten ajoin yhden sellasen perässä ja olispas aika levottoman näköinen kuljetus.Kuormaa ei ollut minun mielestä kovinkaan kummaisesti ja läksi heijaamaan todella voimakkaasti tien heitoista.

Itsellä helppoa noitten kuljetusten kanssa kun oman kärryn vetopään korkeus ja vetoauton kuula on säädetty samalle korkeudelle. Periaatteessa telikärry voi olla vaikka tasapainossa,niin tulee ihan sievästi perässä.
Toi meikäläisen täysperävaunu tulee ainakin todella nätisti WJ Jeepin perässä oli kuormaa paljon tai vähän, esim oma HJ ollu siinä kyydissä ja on kyllä ihan kantavuuskuorma ja muutkin roinat mitä on kuskattu on tullu ilman heijaamisia perässä. Kokeiltu myös -08 mallisella rangerilla vetää sitä WJ kyydissä ja ei valittamista. Tuleva talvi kertonee lisää aiheesta toistaiseksi en ole havainnut muuta eroa keskiakselikärryyn kuin se että toi on helpompi kuormata, vaikka sais tossakin olla akselimassat mielellään tasan tai vähän keulapainoinen, kuin takapainoinen.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.09.2014, 05:13
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TsKo Näytä viesti
Toi meikäläisen täysperävaunu tulee ainakin todella nätisti WJ Jeepin perässä oli kuormaa paljon tai vähän, esim oma HJ ollu siinä kyydissä ja on kyllä ihan kantavuuskuorma ja muutkin roinat mitä on kuskattu on tullu ilman heijaamisia perässä. Kokeiltu myös -08 mallisella rangerilla vetää sitä WJ kyydissä ja ei valittamista. Tuleva talvi kertonee lisää aiheesta toistaiseksi en ole havainnut muuta eroa keskiakselikärryyn kuin se että toi on helpompi kuormata, vaikka sais tossakin olla akselimassat mielellään tasan tai vähän keulapainoinen, kuin takapainoinen.
Kokemuksia täyskäristä kaivataan lisää sitämukaa kun niitä kertyy. Onko 2 vai 3 akselinen?.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.09.2014, 21:49
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Kokemuksia täyskäristä kaivataan lisää sitämukaa kun niitä kertyy. Onko 2 vai 3 akselinen?.
Kaksi akselinen Neeterlandsin ihme on tuo minun 3000kg kokonaismassa, omamassa 775kg 2x5m lavalla.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kuinka taotaan jouset oikein? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 30 10.08.2016 08:38
Toimiiko Hj:n edicci oikein? Tekniikka & Jutustelu 14 27.10.2006 18:34
Miten oikein menee nuo roiskesuojaus määräykset? peeppi Tekniikka & Jutustelu 5 15.10.2006 17:45
Oikein Hyvää Joulua Nalle Chit-Chat 60 24.12.2005 18:55
Vilkut ei toimi oikein? Yleiset 5 28.08.2003 07:17


Sivu luotu: 17:19 (GMT +2).