Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.09.2014, 14:53
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.

Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.09.2014, 15:37
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.

Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ).
Onx rengaspaineet tapissaan?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.09.2014, 17:01
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Mun HDJ80:ssä on joku penteleen vika vetohommissa. Vedän semmosta reilu 6-metristä 3500kg pressukärryä ja se haluaa lähteä heijaamaan aina kun on uria tiessä. Aisapaino on aina katottu sopivaksi, muttei vaikutusta.

Samaa ronttia kun vetää Hiacella niin ei mitään ihmettä ( paitsi että saa olla kokoajan kaasu lattiassa ).
Pari juttua. Haisussa taitaa olla koukku aika paljon matalammalla. Itse asiassa tämän vuosituhannen pitkät hiacet melko hyviä vetoautoja toki tehottomia. Hodarissa taas saattaa olla parin vuosikymmenen tuomat väljät joka suuntaan. Mahdolliset isommat renkaat ja korotukset eivät ainakaan lisää ajovakautta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.09.2014, 19:53
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Onhan noi isompia trailereita tullu vedeltyä ympäri ämpäri Suomea varmaan sellanen 100tkm... varsinaisia vatkaamistilanteita ei oman kärryn kanssa oo ollu koskaan, vieraalla kärryllä pari kertaa jotka on päättynyt onnellisesti. Joko jarruttamalla reilusti tai kiihdyttämällä.

Pari omaa havaintoa 3,5t kärryn vetämisestä:
- vetoauton iso omapaino ja pitkä akseliväli on aina plussaa
- mitä lyhyempi etäisyys koukusta taka-akseliin (vetoautossa) aina parempi
- tömäkkä jousitus, varsinkin taka-akselilla on pop
- koukku max. pari senttiä ylempänä kuin kärryn vetopää
- trailerin renkaat mallia "isot" eikä sellaset 13" matalakumit. Rengaspainetta reilusti. Kesäksi kesärenkaat ja talveksi oikeat talvirenkaat
- kuorman riittävä sidonta eli varsinkin korkeista kierrejousitetuista maastureista myös koppa kiinni ettei huoju
- ja sitä aisapainoa... reilusti eli 5-7% kärryn kokonaispainosta!


Kuvan vetoautoa on korotettu 4,5", vetokoukku passattu oikealle korkeudelle, K2500 alusta eli suht tömäkät takajouset (900kg kantavuus). Kärryn kyydissä n. 2700kg pick-up pitkällä lavalla. Kärryn lavakoko 220x600,kokonaisleveys 260cm. omapaino 960kg, kantavuus 2540kg. Tuli ongelmitta perässä, 90km/h vetonopeus. Samaisella kärryllä on haettu useita Suburbaneita ja hyvin tulee perässä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2012-08-18 18.52.17.jpg‎
Views:	327
Size:	106,1 Kt
ID:	52512  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2014, 22:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Noista rakenteista, painoista, renkaista ja niiden paineista


Siis minun kokemuksella (kannattisi jättää omaksi tiedoksi?) tuo "kirjoittaminen", "heijaaminen" tms. johtuu juurikin siitä, että veturin ja kärryn (kuormineen) ominaisuudet, siis mekaniikasta johtuvat "fysiologiset" ominaisuudet sattuu resonanssiin jollain nopeudella, se mikä nopeus on ja mikä resonassin voimakkuus on, riippuu lähes kaikesta?
Siis yksi tekijä, mitä ei ole korostettu vielä, on kärryn "jäykkyys", siis esim. jos vetoaisa on heiveröinen, niin se voi alkaa joustaa, esim. routatöyssyssä niin paljon, että sen resonassi taajuus sattuu esim. veturin alustan kanssa samaan... siis käytännössä v-aisa joustaa vain ylös alas suunnassa, ja veturin alusta joustaa eritoten renkaiden osalta myös sivulle, ja ilmakumipyörän vaimennusominaisuudet on tunnetusti huonot.....
(jos jotain epäilyttää, niin tuo "kirjoittamisen" taajuus, muutamia sekuntteja/heilahdus, kannattaa ottaa, ja kokeilla! esim. 5 metrin mittaisella autolla, jopa ripuliranne saa aikaan sentteissä mitatun heilunnan, normi -90 lukuisessa maasturissa, (siis kirjoitustaajuus riipuu tietysti em. resonassitaajuudesta, siis se että taustapeilistä näkyy kärryn oikea kylki, ja kun joku ripuliranne heiluttaa, niin 3,5 tonnin painoisen kärryn veturin tapauksessa on pienehkö voima...)
Ja tähän kun yhdistetään joku välys, esim. vetopäässä oleva, niin silloin tuo voima saa alkuvauhdin/iskun, ja siitä sitten tuo vatkaaminen alkaa.

-Matti- pisti tuonne aikaisemmin lainauksena, mitä lakikirja sanoo aisapainosta:
3. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään pienempi seuraavista arvoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa tai perävaunua, johon keskiakseliperävaunu on kytketty: 10 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 1 000 kg. Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg.

Tuo 4% on tosiaankin 3,5t kärryn kanssa vain 140kg! ja oliko vielä joku rajoitus???? taannoin?

No minä painotan koukkua, kuin aina ennenkin, jos joku nuorempi? konstaapeli alkaa tempomaan maasturin kanssa olevaa kärriä koukusta, niin kerron että se on sulle liian raskas, siis sun saikkulit maksetaan verovaroin....
p.s Tyhmyyksissä/ ns. pakossa yhdistelmä on "kirjoittanut" pari kertaa, nopeus säilynyt ainakin puolessa , nyt mittaan takapuskurin korkeuden metrinmitalla ennen ja jälkeen kärryn....
Siis olis kannattanut jättää kirjoittamatta?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.09.2014, 08:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Lastaaminen oli hanskassa ja kuljetusvälineet kunnossa tälläkin sepällä? Jälkeenpäin harmittaa ettei tullu kommentoitua kyseiselle kuljettajalle tuosta mitään..
Tuli muutamaan kertaan ohjeistettua K-Raudan kuormapihalla näitä neropatteja, kun niillä oli tuollaisen perheauton perässä 6m 2x4:ää kauhea pino yksiakselisen tai tandemkärryn päällä, ja siinä vaiheessa jo painoa paljon yli sallitun, ja aisassa nostoa vähintään 50-100 kilon edestä. Piti muutamalle ihan rautalangasta vääntää, että jos näen sinun tuolla lähtevän eteenpäin niin 112 on jo puhelimessa valittuna

Yleensähän noilla samoilla sankareilla tosiaan kuormansidontana on joko pari narua, tai aivan päin helvettiä laitetut liinat ja liian vähän. Jeepillä hain kerran 6m pitkää painekyllästettyä lautaa tontille n.2500kg kuorman autotrailerilla, aisapainoa tuli sillä lastilla n.200kg - juuri sen verran että auton perä painui sille tasolle että oli vetopää sopivalla korkeudella. Takarenkaisiin laitoin etukäteen painetta jonnekin 3bar. huitteille, niin meni oikein nätisti. Muutaman kerran tullut Jeepillä kiskottua lähes täysipainoista telikärryä maantiellä, ja ihan noilla 32" mutiaisillakin menee oikein hyvin kun aisapainoa on riittävästi, takarenkaissa n.3 bar paineet ja kärryn renkaat myös lähellä maksimipaineita.


Tuo mitä joku totesi mahdollisimman lyhyestä vetoauton peräylityksestä painavaa kärryä kiskoessa, se pitää kyllä aika hyvin paikkansa. Se, mitä ihmettelen Suomessa ja euro- koukuissa yleensäkin, on kohtalaisen matalaksi suositellut aisapainot. Ei kärryn tartte olla kovin iso/ painava (1500kg tjsp), kun olisi hyvä olla mielummin sen 150kg kuin 75kg aisapainoa. Mitä tulee vetonopeuksiin, niin tuossa menneellä 3 viikon/ reilu 8000km roadtripillä USA:ssa pystyi taas toteamaan että ei se 70mph (112km/h) näytä olevan ollenkaan huono nopeus peräkärrylle, kun vain vetokalusto on kunnossa. Hienosti menee nuo 1-ton jenkkipickupit helvetillisen iso kärry perässä Saisi Suomessakin nostaa tietyissä yhdistelmissä vetonopeuden 100km/h tasolle kuten joissain Euroopan maissa on. Toki kaikilla yhdistelmillä se ei ole todellakaan järkevä nopeus..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.09.2014, 14:32
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Pari juttua. Haisussa taitaa olla koukku aika paljon matalammalla. Itse asiassa tämän vuosituhannen pitkät hiacet melko hyviä vetoautoja toki tehottomia. Hodarissa taas saattaa olla parin vuosikymmenen tuomat väljät joka suuntaan. Mahdolliset isommat renkaat ja korotukset eivät ainakaan lisää ajovakautta.
Tuossa on juu miettimisen aihetta. Landcruiserissa on mulla koukku aika korkealla vaikka se on alimmissa kiinnitysreijissään. Pitäisi varmaan turata pallo matalammalle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kuinka taotaan jouset oikein? Cental73 Tekniikka & Jutustelu 30 10.08.2016 08:38
Toimiiko Hj:n edicci oikein? Tekniikka & Jutustelu 14 27.10.2006 18:34
Miten oikein menee nuo roiskesuojaus määräykset? peeppi Tekniikka & Jutustelu 5 15.10.2006 17:45
Oikein Hyvää Joulua Nalle Chit-Chat 60 24.12.2005 18:55
Vilkut ei toimi oikein? Yleiset 5 28.08.2003 07:17


Sivu luotu: 22:13 (GMT +2).