Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.09.2014, 15:16
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
, korottavat jouset on 3xtönkömmät kuin soa suorilla jousilla.
Ite en kyllä allekirjota tota nimimerkillä molemmat variaatiot ajossa tällä hetkellä,
kummassakin omat puolensa....

Maantiellä korotusjouset pirusti mukavammat kun soa suorilla jousilla, aika hyvin nuo jousteleekin,
ainut huonopuoli et akselin alla vähemmän maavaraa jousien kohdalla kun soassa, tökkii kiviin ja kantoihin (tokihan sekin ajolinjoista pitkälti kiinni)

__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.09.2014, 18:10
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Jeps. Jakikselle kannattaa tosiaan jonkinlaista panssarointia harkita. Se alkuperäinen peltiamme on varsin heppoinen, mikäli ei ole jo kadonnut matkasta. Alustan laittelu halujen ja varojen mukaan. Mietoon offiin tuollainen suunnilleen vakio hj on ihan kiva, vaikkakin välillä kasvattava peli. Ei varmasti mene yhtä nätisti ahtaissa paikoissa kuin pienemmät, mutta viimeistään iltatulilla palkitsee, kun mahtuu "kaikki kyytiin". Niitä pieniä ja lähes itsestäänselvyyksiä: koukku pois puskaan mennessä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.09.2014, 15:55
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Ite en kyllä allekirjota tota nimimerkillä molemmat variaatiot ajossa tällä hetkellä,
kummassakin omat puolensa....

Maantiellä korotusjouset pirusti mukavammat kun soa suorilla jousilla, aika hyvin nuo jousteleekin,
ainut huonopuoli et akselin alla vähemmän maavaraa jousien kohdalla kun soassa, tökkii kiviin ja kantoihin (tokihan sekin ajolinjoista pitkälti kiinni)
Kerro vielä mitkä korottavat sulla on ja paljonko korottaa.
Soallahan korotus menee heti väkisin maksimiin ja 33" pyörät näyttää entistä pienemmiltä.
Jos kuitenkin päädyt isompiin pyöriin niin soalle ne sopii alle helpommin.

Erona voi toki olla uudet liukkaat jouset vs. ruosteensyömät vanhat joissa latit ei liiku toisiinsa nähden.
Mulla käyristetyt vanhat vakiojouset on liian tönköt vaikka rasvattu ja latien päissä luikupaloja.
Tuo yleistykseni perustui juuri siihen että käyrän korotusjousen täytyy olla jäykempi ja joustoissa latien pitää liukua toisiaan vasten. Suorassa soajousessa se liukuminen on lähes olematonta.

Ajatukseni kai olikin että maastoajoa parantaisi jousituksen herkistyminen ja soassa lateja voi poistaakin, korotusjousilla latien poistolla voi menettää haluttua korotusta. Ainakin kannattaa valita hyviksi todetut korotusjouset kun joitain malleja moititaan kivirekiominaisuuksista, ehkä ne onvatkin jotain kuormankantokykyä lisääviä paremmin kuin offroadominaisuuksia lisääviä.

Ainakin teoriassa soa on herkempi jousen pienemmän sisäisen vaimennuksen ansioista, lisäksi joustomatka kasvaa kun jousi ei ole valmiiksi lähellä ulosjouston maksimia.
Jos vakiojouset tuntuu omaan käyttöön riittävän herkiltä niin korotusjouset ei ainakaan heikennä maantiehallittavuutta jota soa taitaa väkisin tehdä.

Soa taitaa vaatia tractionbarit ennen kuin korotusjouset ainakin jos lateja poistelee, yksi muutos pyytää aina jotain lisää..

Voisit muuten verrata noi joustot rampilla niin saisi selkeää vertailutietoa korotusjousi vs. soa. Mua ainakin kiinnostaisi kun omaan alustaan en ole tyytyväinen.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 06.09.2014 16:00
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.09.2014, 17:12
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Mun jouset on OME:n, edessä 2" ja takana 3" korottavat.
Takajousista poistettu 2 alimmaista latia.

Ja tosiaan noi soa jouset on vanhat ja ruosteiset, tarkotus olis jossain vaiheessa levittää pakat ja putsata ja rasvata kunnolla,
nyt niihin oon jotain rasvoja koittanu tunkee väleihin mitä oon saanu menemään.

Ja pikkasen eroa varmaan joustoihin tekee se et soassa on vakaajat paikoillaan ja korotusjousisessa ei.

En o joustoja mittaillu mut aika samoissa menee, erona vaan et soa joustaa ulos ja korojousinen sisään enemmän.
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.09.2014, 10:13
Ouzi Ouzi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.07.14
Sijainti: Nousiainen
Viestit: 51
Perusasetus

Kiitos, juuri tälläisiä pikkujuttuja kaipailinkin.
Auton tekniikka tuntuu olevan hyvässä kunnossa, kori taas ei
Eikä tuon suuniteltu elinikä mulla ole kuin jokunen vuosi, pääasia että saa metsästykseen kelpaavan auton alle ja näin koulusta työelämään siirtyneenä ei budjetti ole valtava...
Eli tarkoitus nimenomaan korjailla tarpeen mukaan mutta tarkoitus myös välttää turhat remontinkohteet.
Siksi vähän utelenkin. Eli perät kaipaa suojaa ja jakikselle täytyy tehdä jokin panssari.
Akseliputket vissiin kestää aika kovaa käyttöä? Entä mites toi hullunkierto toteutetaan? Olis helppo varmaan tehdä kun laatikko tippuu kytkimenvaidon takia ens vkl. Tulee exedyn vahvistettu varmuuden vuoksi että ei jää kalvamaan kun turbo löytää paikkansa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.09.2014, 11:32
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84388 Tuossa esimerkki, miten saat rungolle lisää ikää(kuumasinkitys), jos meinaat kauemmin pitää. Kun se hj:n runko mätänee eniten sisältäpäin, vaikka päältä näyttäisi suht kovalta.
Oman hj:n runkokin näytti päällepäin suht hyvältä, mutta kun hiukan meisselillä tökki, niin alkoi pehmyttä löytymään käytännössä puolestävälin runkoa taaksepäin ja hitsaamista riitti. Nyt sinkki pinnassa, jospa se toiset 25v. vielä sitten menisi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.09.2014, 21:00
Ouzi Ouzi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.07.14
Sijainti: Nousiainen
Viestit: 51
Perusasetus

Mikäs tuo öljypohjaan liimattu pellinkäikäle on?
Luulin vanhaksi korjaukseksi mutta sauna-hj:ssa näytti olevan samanmoinen.
Tehdaspanssarointiko?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.09.2014, 08:20
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Väittäisin, ettei periä tarvitse panssaroida, jollei kauheasti meinaa kivikossa paukuttaa. Toki etuperän kuoren saa huonolla tuurilla rikki. Omassa Bj:ssä jouduin (etu)perän kuorta vahvistelemaan reilun kymmenen vuoden käytön jälkeen ja takaperään voisi vahvistusta laitella tässä seitsemäntoista vuoden kohdalla. Käyttö ei ole mitään Hc offia, mutta jonkinlaista möyryämistä kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.09.2014, 08:58
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ouzi Näytä viesti
Mikäs tuo öljypohjaan liimattu pellinkäikäle on?
Luulin vanhaksi korjaukseksi mutta sauna-hj:ssa näytti olevan samanmoinen.
Tehdaspanssarointiko?
Juu joku tehdassuoja se on.....mulla tosin yhdessä HJ koneessa oli mädäntyny ton panssarin ja varsinaisen öljypohjan pistehitsistä puhki Eli piti kalvaa auki ja hitsaa uudestaan.

Enkä mä oo peränkuoriinkaan sauna-cruiserissa mitään lisäpanssareita tehny....ne on toitsussa kuitenki melko kestävää jo alunperinki.....ja kaikkihan saa rikki Mutta eipä se iso homma ole siihen jotain lisuketta hitsaa, jos peloittaa, että pitkässä heinikossa karauttaa kiville.


Ite en lähtis HJ perään asenteleen lock rightia, kun kytkettävillä lukoilla olevia HJ61 akseleitakin näkyy vähän väliä myynnissä fiksuun hintaan. Onhan niistä ja lukkojen vipusien asennuksista tietty oma hommansa, mutta mielestäni toyotan lukkoakselit on hemmetin hyvät.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzuki Sj410 Ajo ominaisuudet?? Partajeesus Tekniikka & Jutustelu 9 03.01.2010 18:33
HDJ80:n maasto-ominaisuudet? Tekniikka & Jutustelu 44 28.12.2008 11:34
Minkälaiset ajo-ominaisuudet? HEKULIINI Chit-Chat 32 14.04.2005 19:05
Korkattu offi ominaisuudet blaserista kulmakorves. Nasty Tekniikka & Jutustelu 2 21.11.2004 21:16
Ajo-ominaisuudet..... Tekniikka & Jutustelu 0 04.02.2003 20:09


Sivu luotu: 00:13 (GMT +2).