Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2014, 20:27
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Varmaa ainakin on, etteivät vanhuuttaan ainakaan parane ja voi olla montakin eri vikaa. Kuulostaa videossa samalta kuin yksi hehku olisi mykkä. toisaalta jos hehku mykkä, niin toimisiko hehkun merkkivalo "normaalisti".
Onko noin uudessa enää sitä vahapatruunasysteemiä syöttöpumpun kyljessä...voisiko osasyynä olla?
Saako se ilmaa jostain ja kylmänä yskii enimmät ilmat pihalle ennen kuin käynnistyy?

__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.03.2014, 22:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minkä ikäinen hilux? ei sattunut silmiin pikaisella lukemisella.


siis seuraavat kommentit -80 luvun L, 2L ja 2Lt kokemuksien pohjalta:
Siis jos "nafta palaa sylintereistä pois" niin ei vaikuttane käymiseen, ainakaan heikentävästi.
Yhtä-äkkiä tulee mieleen 2 vaihtoehtoa, jos puristukset on tallessa jokaisessa pytyssä. (voi testata suuntaa-antavasti esim. pörittämällä räikällä kampiakselin päästä, tussilla merkityt puristuskohdat (2kpl/hihnapyörä) tuntuvat kaikki samoilta, siis 2 kierrosta kampiakselia=4 sylinteriä)
Siis suihku/-kut kusee, siis ei polta kunnolla käynnistyksen yhteydessä, taikka jostain pääsee ilmaa dsl-järjestelmään: siis ensimmäisenä jättäsin tankin korkin auki yöksi, ja jos ei auta, niin tankinkorkki auki ilmaus käsipumpulla 5 minuuttia ennen starttia, ja jos auttaa, niin sitten etsimään ilmavuotoa... ja -70 luvun hiluxit eroaa aikapaljon parikymmentä vuotta uudemmista.... siis ei pikaluvulla sattunut silmään, minkä ikäinen "potilas" on
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.03.2014, 07:39
Hilluksi Hilluksi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.02.14
Sijainti: Hamina
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
siis seuraavat kommentit -80 luvun L, 2L ja 2Lt kokemuksien pohjalta:
Siis jos "nafta palaa sylintereistä pois" niin ei vaikuttane käymiseen, ainakaan heikentävästi.
Yhtä-äkkiä tulee mieleen 2 vaihtoehtoa, jos puristukset on tallessa jokaisessa pytyssä. (voi testata suuntaa-antavasti esim. pörittämällä räikällä kampiakselin päästä, tussilla merkityt puristuskohdat (2kpl/hihnapyörä) tuntuvat kaikki samoilta, siis 2 kierrosta kampiakselia=4 sylinteriä)
Siis suihku/-kut kusee, siis ei polta kunnolla käynnistyksen yhteydessä, taikka jostain pääsee ilmaa dsl-järjestelmään: siis ensimmäisenä jättäsin tankin korkin auki yöksi, ja jos ei auta, niin tankinkorkki auki ilmaus käsipumpulla 5 minuuttia ennen starttia, ja jos auttaa, niin sitten etsimään ilmavuotoa... ja -70 luvun hiluxit eroaa aikapaljon parikymmentä vuotta uudemmista.... siis ei pikaluvulla sattunut silmään, minkä ikäinen "potilas" on
Mulla on vm-91 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi

Viimeksi muokannut Hilluksi : 05.03.2014 05:22
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.03.2014, 21:00
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
Mulla on vm-94 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi
-94, ja tuohan on vaparikone?
Älä vaan hyvänen aika tee mitään josko 100km/h kulkee ja pintakaasulla, väätökin jos löytyy
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2014, 08:54
Hilluksi Hilluksi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.02.14
Sijainti: Hamina
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
Mulla on vm-91 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi
Nyt on niksit kokeiltu. Ei mitään vaikutusta. Mutta en vaan ymmärrä miksi sitä käsipumppua pitää painella. Eihän tässä ole kyse siitä lähteekö huonosti käymään, vaan siitä että aamuisin on naftaa sylinterissä/eissä. Ja siitä johtuu savutus ja sellainen käyntiinlähtö että pitää painaa kaasua vähän että savutus loppuisi aikaisemmin. Eli vuotaako ne suuttimet sitten, ja mitä niille voi tehdä. Voiko pestä/putsta jollain, vaikka ultraäänipesurilla?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2014, 21:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei tuosta uudemmasta ole kokemusta.... Mutta....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
Nyt on niksit kokeiltu. Ei mitään vaikutusta. Mutta en vaan ymmärrä miksi sitä käsipumppua pitää painella. Eihän tässä ole kyse siitä lähteekö huonosti käymään, vaan siitä että aamuisin on naftaa sylinterissä/eissä. Ja siitä johtuu savutus ja sellainen käyntiinlähtö että pitää painaa kaasua vähän että savutus loppuisi aikaisemmin. Eli vuotaako ne suuttimet sitten, ja mitä niille voi tehdä. Voiko pestä/putsta jollain, vaikka ultraäänipesurilla?
Siis tiedätkö sinä varmasti, että siellä sylintereissä on naftaa, ennenkä starttaat? Ja mistä k.o tieto on peräsin?

Siis JOS esim. suihkujen ohivuototletkusta vuotaa ilmaa sisäänpäin, ja se pääsee pumppuun asti, niin silloin starttaushetkellä/heti sen jälkeen pumppu ei toimi oikein, koska sisäinen paine on liian pieni, ilma sekoittuu dsl:iin, ja pumppu työntää sen suihkuputkiin (siis sinne muodostuu "kaasujousi") , ja kun kone ei halua käydä "pyydettyä kierrosnopeutta", niin pumppu lisää syöttöä -> siitä seuraa se, että jossain pytyssä sitä soppaa on liikaa...

Tuon ilmiön saisi selvitettyä ilmaamalla hetki ennen käynnistystä.... pitäis onnistua jokaisella, joka omistaa 20v vanhan dsl- auton, ja jos ei osaa, niin kannattais opetella "hyvän sään aikana" P.S onko tuossa automaatti ilmaus käsipumpun painelulla, vai pitääkö jostain avata imaproppu?

Ja jos sylintereissä olisi dieseliä käynnistyksessä, niin tuo ylimääräinen diesel palaessaan nostaa koneen kierroksia.... (ilmaylimäärä huomattavan suuri tyhjäkäynnillä...)
Voit kokeilla mitä kone tekee esim. lämpimänä tyhjäkäynnillä, kun ruikkaat esim. jarrupesua ilmansuodattimen imuun (aloita varovasti...)

Jos tuo ilmaus ei auta, niin minä testaisin suihkut, sillä tod. näk joku kusee, jos savu on sinistä, dsl. katkuista....
Ja voihan se olla, että sinulla on hehkuvika, joko paska hehku jo uutena, tai sitten on muuten vaan palanut.... helpoin testata mittaamalla yksitellen niiden ottama virta, siis yhdystanko pois, akusta noin 5 sek. sähköä virtamittauksen kautta, ja lukema ylös. Vois olla reilu 10 A 5 sekunnin kuluttua? (arvaus)

Ja suuttimien huolto/korjaus/testaus vaatii vähintään painepenkin, ja jonkin verran tietotaitoa k.o asiasta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.03.2014, 17:59
Hilluksi Hilluksi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.02.14
Sijainti: Hamina
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tiedätkö sinä varmasti, että siellä sylintereissä on naftaa, ennenkä starttaat? Ja mistä k.o tieto on peräsin?

Siis JOS esim. suihkujen ohivuototletkusta vuotaa ilmaa sisäänpäin, ja se pääsee pumppuun asti, niin silloin starttaushetkellä/heti sen jälkeen pumppu ei toimi oikein, koska sisäinen paine on liian pieni, ilma sekoittuu dsl:iin, ja pumppu työntää sen suihkuputkiin (siis sinne muodostuu "kaasujousi") , ja kun kone ei halua käydä "pyydettyä kierrosnopeutta", niin pumppu lisää syöttöä -> siitä seuraa se, että jossain pytyssä sitä soppaa on liikaa...

Tuon ilmiön saisi selvitettyä ilmaamalla hetki ennen käynnistystä.... pitäis onnistua jokaisella, joka omistaa 20v vanhan dsl- auton, ja jos ei osaa, niin kannattais opetella "hyvän sään aikana" P.S onko tuossa automaatti ilmaus käsipumpun painelulla, vai pitääkö jostain avata imaproppu?

Ja jos sylintereissä olisi dieseliä käynnistyksessä, niin tuo ylimääräinen diesel palaessaan nostaa koneen kierroksia.... (ilmaylimäärä huomattavan suuri tyhjäkäynnillä...)
Voit kokeilla mitä kone tekee esim. lämpimänä tyhjäkäynnillä, kun ruikkaat esim. jarrupesua ilmansuodattimen imuun (aloita varovasti...)

Jos tuo ilmaus ei auta, niin minä testaisin suihkut, sillä tod. näk joku kusee, jos savu on sinistä, dsl. katkuista....
Ja voihan se olla, että sinulla on hehkuvika, joko paska hehku jo uutena, tai sitten on muuten vaan palanut.... helpoin testata mittaamalla yksitellen niiden ottama virta, siis yhdystanko pois, akusta noin 5 sek. sähköä virtamittauksen kautta, ja lukema ylös. Vois olla reilu 10 A 5 sekunnin kuluttua? (arvaus)

Ja suuttimien huolto/korjaus/testaus vaatii vähintään painepenkin, ja jonkin verran tietotaitoa k.o asiasta.
No siitä vaan päättelin kun aamulla käynnistää niin savuttaa ja haisee naftalle. Päivällä taas vaikka seisoo 8h niin ei savuta, ainoastaan kun seisoo pidemmän aikaa. Täytyy aamulla kokeilla sitä pumpun painelua. Hehkuihin en oikein usko kun lähtee niin hyvin käyntiin, ennen hehkujen vaihtoa piti hehkuttaa kahteen kertaan. Nyt lähtee kun vähän näyttää virtaa. Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.03.2014, 18:18
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?
Polttoainelinjat uusiksi kaikkialta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.03.2014, 21:41
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
No siitä vaan päättelin kun aamulla käynnistää niin savuttaa ja haisee naftalle. Päivällä taas vaikka seisoo 8h niin ei savuta, ainoastaan kun seisoo pidemmän aikaa. Täytyy aamulla kokeilla sitä pumpun painelua. Hehkuihin en oikein usko kun lähtee niin hyvin käyntiin, ennen hehkujen vaihtoa piti hehkuttaa kahteen kertaan. Nyt lähtee kun vähän näyttää virtaa. Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?
Mulla oli samoja oireita + kylmänä kävi epätasaisesti.
Vaihtelin kaikki hehkut vaikka 1 oli pimeänä, suuttimet olivat listassa seuraavaksi mutta ennen tilausta alkoi savuttamaan ajossa reilusti.
Suuttimien vaihdon jälkeen ei noita ongelmia enää, mulla ainakin suuttimet oli huonot ja yksi jo silmällä katsoen viallinen
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.03.2014, 22:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
No siitä vaan päättelin kun aamulla käynnistää niin savuttaa ja haisee naftalle. Päivällä taas vaikka seisoo 8h niin ei savuta, ainoastaan kun seisoo pidemmän aikaa. Täytyy aamulla kokeilla sitä pumpun painelua. Hehkuihin en oikein usko kun lähtee niin hyvin käyntiin, ennen hehkujen vaihtoa piti hehkuttaa kahteen kertaan. Nyt lähtee kun vähän näyttää virtaa. Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?
Ainakaan vanhemmassa hiluxissa yksi palanut hehku ei juurikaan haittaa käyntiinlähtöä, mutta se viimmeinen pytty ei yleensä herää, ennen kuin antaa pikkasen kierroksia. (yhdessä bj-42:ssä oli yksi erilainen hehku, siis jännite väärä; siis hitaampi kuin muut, lämpesi huomattavasti hitaammin kuin muut, ja normi hehkutuksessa ei kerinnyt lämpiämään, vasta jälkihehkulla alkoi "polttamaan" täysin, toki kerkesi se etukammiokin lämpiämään. ja "vika" löytyi vasta tuolla "hehkukisko irti, ja virtamittarin kautta suoraan sähköä hehkulle, ja 5 sekunnin kuluttua virtalukema luetaan ylös" Tuossa minun Fluken 77 (vai oliko 79?) on 40 Ohmin alue/kalibrointi, ja sillä en löytänyt/ymmärtänyt vikaa.

Siis vika vois olla:
-kuseva suihku
-puuttuvat puristukset (joko palanut/kantava venttiili tai päntä/männänrengas vika
-ilmavuoto dsl- puolella.
-huono hehkutulppa
Tai joku muu

p.s jos/kun vika löytyy, niin pistä topiikin jatkoksi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.04.2014, 19:32
Hilluksi Hilluksi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 15.02.14
Sijainti: Hamina
Viestit: 26
Perusasetus

Nyt kun kelit on lämmenny, niin aamuisin savutus on vähentynyt lähes olemattomiin. Kait se kuuluu ominaisuuksiin :=)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.04.2014, 14:12
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi Näytä viesti
Nyt kun kelit on lämmenny, niin aamuisin savutus on vähentynyt lähes olemattomiin. Kait se kuuluu ominaisuuksiin :=)
Ja ilma on kuivaa niin se vaan lämpenee nopeammin sen savutuspisteen ohi...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.03.2014, 21:27
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa Näytä viesti
Varmaa ainakin on, etteivät vanhuuttaan ainakaan parane ja voi olla montakin eri vikaa. Kuulostaa videossa samalta kuin yksi hehku olisi mykkä. toisaalta jos hehku mykkä, niin toimisiko hehkun merkkivalo "normaalisti"

Mulla ainakin toimi valo ihan normaalisti, vaikka oli yks hehku mykkä (todettu mittaamalla). Vaihdoin kaikki, ja valon toiminta tasan sama.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
syöttöpumppu vuotaa walle81 Tekniikka & Jutustelu 2 28.12.2010 18:56
rengas vuotaa ahku Tekniikka & Jutustelu 3 18.02.2009 06:03
Tankki vuotaa! 33SD Tekniikka & Jutustelu 31 12.03.2007 17:47
Automaatti vuotaa?! MrShit Tekniikka & Jutustelu 7 11.06.2005 23:00
Rankun tankki vuotaa.. Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 30 09.02.2005 22:37


Sivu luotu: 02:08 (GMT +2).