Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Suuttimetko vuotaa hiliksissa ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121041)

Hilluksi 18.02.2014 18:31

Suuttimetko vuotaa hiliksissa ?
 
Aamuisin kun käynnistää niin pölläyttää dieselille haisevan pilven. Heti hehkutuksen jälkeen kun starttaa niin lähtee ensimmäisellä pyöräytyksellä käyntiin, eli hehkut ainakin pelaa. Ei pölläytä enää päivällä, ainoastaan aamulla. Vuotaako suuttimet seisoessa vai mikähän ?

Late_ 18.02.2014 18:42

Tai sit se on vaan vanha vanhanliiton Toitsku ja toi kuuluu ominaisuuksiin?

Itse en kyllä tekis mitään, edes vaivaisi päätäni asialla.. :)

Bj Andy 18.02.2014 21:20

Kuuluu etukammio koneen ominaisuuksiin. Eli normaalia on. Nyky hajuttomana,mauttomana, aikakautena tommonen vaan herättää ihmetystä...

Hilluksi 19.02.2014 07:32

Selvä homma kiitoksia.

Edit. Se kyllä savuttaa liikaa aamulla, ja käyntikin on vaivalloista niin kauan kun nafta palaa pois sylintereistä. Mitä pitäisi tehdä, mikä siellä vuotaa sylintereihin, ne suuttimetko. Voiko niitä korjata vai mitä...

Hilluksi 26.02.2014 06:22

Se kyllä savuttaa liikaa aamulla, ja käyntikin on vaivalloista niin kauan kun nafta palaa pois sylintereistä. Mitä pitäisi tehdä, mikä siellä vuotaa sylintereihin, ne suuttimetko. Voiko niitä korjata vai mitä... Osaisiko joku neuvoa kiitos?

Bj Andy 26.02.2014 07:08

Laitahan vitejoo...

Ja ennen suutinsvappia vaiha hehkut jos et oo satavarma että ne on ehjät.

Paljonkos tuolla on ajettu ja kauan oot omistanu laitteen?

Jappi 26.02.2014 11:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1107682)
Laitahan vitejoo...

Ja ennen suutinsvappia vaiha hehkut jos et oo satavarma että ne on ehjät.

Paljonkos tuolla on ajettu ja kauan oot omistanu laitteen?

Ja hehkujen jälkeen venttiilien säätö.

Hilluksi 27.02.2014 07:09

Hehkut on ostettu uudet kun kaveri sanoi että niissä se vika on, mutta ei ollut. Ja ostin alkuperäiset koska hintaeroa oli vain 4€. Käyntiin lähtee tosi hyvin hehkujen vaihdon jälkeen, ennen piti hehkuttaa kaksi kertaa. Kuulin että jossain on joku säätö kauanko hehkuttaa, olisiko se pielessä? En ole vielä kauaa omistanut autoa, enkä koskaan omistanut tuollaista dieseliä siksi vähän outoa. Se savutus on sellaista että jos painaa kaasua käynnistäessä niin menee 5-6 sek. niin savutus loppuu jä käynti paranee. Voihan se olla että kuuluu 395tkm ajetun Hiluxin ominaisuuksiin, mutta häiritsee silti. Paljonkos ne venttiilien välykset on kylmänä ?

Bj Andy 27.02.2014 07:52

Jos se lähtee hyvin tulille ja hehkut on uudet ja orkkikset niin ne on silloin ok eli älä säädä mitään.

Etukammio kone , niinkuin tuo hiluxin pata on, toimii kylmänä juurikin noin,johtuen siitä että sen männän puristama ilma ei alkuun lämpene tarpeeksi siellä etukammiossa mihin se pottoaine ruiskutetaan joten alkuun syttyminen on mitä on. Samasta syystä se tarvii aina toimivat hehkut käynnistyäkseen kylmänä.

Noilla kilsoilla voisi olla tarpeen käyttää sekä suuttimet että pumppu huollossa, mutta jos laite on mennyt aina katastuksen savumittauksesta läpi ja toimii muuten niin ei sekään ole välttämätöntä.

Jos löytyy se savumittaus lappu niin pistä lukemat esiin niin arvostellaan sekin puoli.

hiluvitkutin 27.02.2014 08:01

Ei tuo kovin vakavalle kuulosta. Vetäiskö jostain himpun ilmoja. On niin pikku vuoto että vaikuttaa vasta pitemmällä seisotuksella. Minkähän moinen pilvi sieltä putkesta pöllähtää?
Mulla rupes tulemaan pakoputkesta öljyä, silti pyörii ihan hyvin. ;) vaan kyllä pöläytteleekin.

KarvaTurpa 27.02.2014 11:42

En olisi yhtään huolissani. älä nyt ainakaan mitään kalliita huoltoja suunnittele.
Itse olen huomannut, että kannattaa hehkun merkkivalon sammuttua hetki odottaa kunnes kuuluu selvä naksahdus ja sitten käyntiin. runneri ja läjä molemmat käynnistyi paljon siivommin noin...

Jappi 27.02.2014 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi (Viesti 1108016)
Paljonkos ne venttiilien välykset on kylmänä ?

Jos on kyseessä 110 tai uudempikorinen niin on levysäätö venttiilin välyksille. Pako 0.45mm imu 0.25mm.

Noilla kilometreillä helposti ensimmäinen venttiilivälyksen säätökerta...

Hilluksi 27.02.2014 17:58

Joo olen sen aina käynnistänytkin niin että kuuntelen sen releen naksuksen, ja hyvin lähtee kylmänä käyntiin. Tuo venttiilien levysäätö kuulostaa oudolta, eli taidan antaa olla. Ja savuttakoon aamulla, ei se haittaa kun naapureita :)

Jappi 28.02.2014 13:12

Kyl se kannattaa säätää, käyttää liikkeessä niin on nekin levyt olemassa. Pari sataa olisi ollut etuvetoiseen säätö merkkiliikkeessä, luultavasti hiluksi hieman halvempi kun vähemmän purettavaa...

KarvaTurpa 28.02.2014 15:26

onko oikeasti ollut palasäätöisessä toyotan koneessa säätötarvetta? Itsellä on ollut 4 palasäätöistä, yksi diesel ja kolme bensakonetta. corollasta joskus meinasin säätää ja senkin avasin turhaan 400tkm:n kohdalla...yhden palan olisi voinut vaihtaa jos ihan viimeisen päälle olisi laittanut.

Jappi 28.02.2014 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 1108480)
onko oikeasti ollut palasäätöisessä toyotan koneessa säätötarvetta? Itsellä on ollut 4 palasäätöistä, yksi diesel ja kolme bensakonetta. corollasta joskus meinasin säätää ja senkin avasin turhaan 400tkm:n kohdalla...yhden palan olisi voinut vaihtaa jos ihan viimeisen päälle olisi laittanut.

On. 485tkm ajettu 2C dieseli alkoi käynnistyä kolmella kylmänä kun kelit jäähtyi.

E: niin, omatoimisesti voi toki mitata ja tarkistaa onko tarvetta säädölle, se on kuitenkin helppo nakki eikä vaadi rakotulkkia kummempaa erikoisvälinettä...

4x4_88 28.02.2014 23:04

Kysynpä tässä samalla kun sama kone kyseessä.
Eli Hiace 2L(2?) vm 2001 ajettu 407tkm.
Esim -15C pakkasessa ei lähde Tojotan tyyliin "puolella koneen pyöräytyksellä" ja alkaa käymään kolmella pytyllä, kunnes hetken päästä tasaantuu. Savuttaa hetken sinertävää. Jos ei paina startin jälkeen kaasua niin just ja just pysyy käynnissä ensimmäisten sekuntien aikana.

Viime talvena lähti todella hyvin käyntiin vaikka oli saman verran pakkasta. Avaimen hipaisu ja heti kävi tasaisesti.

Oisko osa hehkuista rikki? Suuttimet? Lämpimänä toimii hienosti. Jos on ollu roikan nokassa niin lähtee suhkoht normisti käyntiin.

http://youtu.be/98QK1DmD-5g

Pääasia tietenkin, että lähtee edes käyntiin ja varmasti monen mielestä tuommonen käynnistyvyys on ihan normaalia... vaan ois kiva saada se vanha "vaivaton" kylmästartti takas :D

Jappi 01.03.2014 00:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_88 (Viesti 1108670)
Kysynpä tässä samalla kun sama kone kyseessä.
Eli Hiace 2L(2?) vm 2001 ajettu 407tkm.
Esim -15C pakkasessa ei lähde Tojotan tyyliin "puolella koneen pyöräytyksellä" ja alkaa käymään kolmella pytyllä, kunnes hetken päästä tasaantuu. Savuttaa hetken sinertävää. Jos ei paina startin jälkeen kaasua niin just ja just pysyy käynnissä ensimmäisten sekuntien aikana.

Viime talvena lähti todella hyvin käyntiin vaikka oli saman verran pakkasta. Avaimen hipaisu ja heti kävi tasaisesti.

Oisko osa hehkuista rikki? Suuttimet? Lämpimänä toimii hienosti. Jos on ollu roikan nokassa niin lähtee suhkoht normisti käyntiin.

http://youtu.be/98QK1DmD-5g

Pääasia tietenkin, että lähtee edes käyntiin ja varmasti monen mielestä tuommonen käynnistyvyys on ihan normaalia... vaan ois kiva saada se vanha "vaivaton" kylmästartti takas :D

Varmaan hehku kun noin äkkiä kuitenkin alkaa käydä siivosti.

Hilluksi 01.03.2014 10:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1108693)
Varmaan hehku kun noin äkkiä kuitenkin alkaa käydä siivosti.

Mulla on uudet orkkis hehkut ja sama oire.

Jappi 01.03.2014 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hilluksi (Viesti 1108749)
Mulla on uudet orkkis hehkut ja sama oire.

Tarkista ne venttiilivälykset ettei kanna.

Hilluksi 01.03.2014 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1108768)
Tarkista ne venttiilivälykset ettei kanna.

Eikös sen huomaisi tehoissa jos joku venttiili kantaa ?

Jappi 01.03.2014 18:32

Eipä kyllä ainakaan minun persdyno huomannut mitään kun kone oli lämmennyt.

KarvaTurpa 01.03.2014 20:27

Varmaa ainakin on, etteivät vanhuuttaan ainakaan parane ja voi olla montakin eri vikaa. Kuulostaa videossa samalta kuin yksi hehku olisi mykkä. toisaalta jos hehku mykkä, niin toimisiko hehkun merkkivalo "normaalisti".
Onko noin uudessa enää sitä vahapatruunasysteemiä syöttöpumpun kyljessä...voisiko osasyynä olla?
Saako se ilmaa jostain ja kylmänä yskii enimmät ilmat pihalle ennen kuin käynnistyy?

BJ-40/76 01.03.2014 22:38

Minkä ikäinen hilux? ei sattunut silmiin pikaisella lukemisella.
 
siis seuraavat kommentit -80 luvun L, 2L ja 2Lt kokemuksien pohjalta:
Siis jos "nafta palaa sylintereistä pois" niin ei vaikuttane käymiseen, ainakaan heikentävästi.
Yhtä-äkkiä tulee mieleen 2 vaihtoehtoa, jos puristukset on tallessa jokaisessa pytyssä. (voi testata suuntaa-antavasti esim. pörittämällä räikällä kampiakselin päästä, tussilla merkityt puristuskohdat (2kpl/hihnapyörä) tuntuvat kaikki samoilta, siis 2 kierrosta kampiakselia=4 sylinteriä)
Siis suihku/-kut kusee, siis ei polta kunnolla käynnistyksen yhteydessä, taikka jostain pääsee ilmaa dsl-järjestelmään: siis ensimmäisenä jättäsin tankin korkin auki yöksi, ja jos ei auta, niin tankinkorkki auki ilmaus käsipumpulla 5 minuuttia ennen starttia, ja jos auttaa, niin sitten etsimään ilmavuotoa... ja -70 luvun hiluxit eroaa aikapaljon parikymmentä vuotta uudemmista.... siis ei pikaluvulla sattunut silmään, minkä ikäinen "potilas" on:confused:

Hilluksi 02.03.2014 07:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1109046)
siis seuraavat kommentit -80 luvun L, 2L ja 2Lt kokemuksien pohjalta:
Siis jos "nafta palaa sylintereistä pois" niin ei vaikuttane käymiseen, ainakaan heikentävästi.
Yhtä-äkkiä tulee mieleen 2 vaihtoehtoa, jos puristukset on tallessa jokaisessa pytyssä. (voi testata suuntaa-antavasti esim. pörittämällä räikällä kampiakselin päästä, tussilla merkityt puristuskohdat (2kpl/hihnapyörä) tuntuvat kaikki samoilta, siis 2 kierrosta kampiakselia=4 sylinteriä)
Siis suihku/-kut kusee, siis ei polta kunnolla käynnistyksen yhteydessä, taikka jostain pääsee ilmaa dsl-järjestelmään: siis ensimmäisenä jättäsin tankin korkin auki yöksi, ja jos ei auta, niin tankinkorkki auki ilmaus käsipumpulla 5 minuuttia ennen starttia, ja jos auttaa, niin sitten etsimään ilmavuotoa... ja -70 luvun hiluxit eroaa aikapaljon parikymmentä vuotta uudemmista.... siis ei pikaluvulla sattunut silmään, minkä ikäinen "potilas" on:confused:

Mulla on vm-91 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi :)


Sivu luotu: 00:12 (GMT +2).