Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #38  
Vanha 16.02.2014, 23:45
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä)

Jos ajatellaan myötäpäivään.
Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään.
Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään.
Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään.
Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin.

Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään.
Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä.
Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin.

Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin.
Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein.
Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin.

Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia??
Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa.

Saman tyyppisesti taka-akseli.

Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä.

Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri.

---

Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua.
Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin.

Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin.
Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi.
Juu hiffailin osapuilleen ehkä mitä meinasit. Pihassa on 4 kpl hj lukkoakseleita, ja niistä olis tarkotus tehdä. Pilkkomisessa tulee käsittääkseni se ongelma että murikan pyöräyytäminen suhteessa vetoakseleihin ei onnistu koska mekaanisen lukon puolella on pitempi poori. Eli lyhempi poorista vetoakselia ei voi laittaa murikkaan lukon puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään erilliset xenon ajovalot antti-85 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.06.2011 16:32
New Process jakolaatikot? -Jarkko- Tekniikka & Jutustelu 13 18.05.2010 12:13
HJ:n jakolaatikot?? Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 4 28.01.2009 23:49
Jakolaatikot Tumi Tekniikka & Jutustelu 11 04.02.2008 17:35
BJ:n jakolaatikot Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 5 19.02.2005 11:12


Sivu luotu: 23:36 (GMT +2).