![]() |
|
8x8 voimansiirto suunnittelua
Missäs kaikissa maastoautoiksi kutsutuissa laitteissa on erillinen jakolaatikko? Eli askin ja jakiksen välissä on kardaani? Unelmissa olis rakentaa moniakselisempi vehje ja siihen tarkotukseen tarvis tällaisia.
|
Suzuki.
|
eikös bankussa ole kans tämmönen 202 mallissa siis.
|
Suitsa ei tule oikeen kyseeseen kun saattaa tulla kestävyys ongelmia.
|
LT 4x4:ssä -90 luvulta on erillinen jakis, joku jenkkiaski.
|
NP-205
NP-200 Ja divorced kittejä saa ainakin: LT-230 Dana 18 ja 20 |
Jossain nissanin kincapissakin oli... ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
G mersussahan on, tais olla niin että osassa etukardaani pyöri väärinpäin? Ja joku GAZ tais kans olla? Ja se suzuki, siihen samurain lootaan saa hyvin välityksiä (järkevään hintaan) ja isot pojat on kehunu kestäväksikki...? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Muistaakseni kerroin homman pääpiirtein maasturiprojekteissa OJ-40 topiikissa P.S myös lada nivassa kaikki liitynnät ristikoilla, samoin (joissain?) pitkissä A45 "proto" sisuissa, kuten myös isommissa kuorma-autoissa:rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mersun jakis on myös suht simppara kooltaan ja painoltaankin mutta 460:sen jakolaatikossa etu ja takakardaaninen lähdöt pyörii keskenään eri suuntiin. 463:sen jakiksessa kardaanit pyörii samoihin suuntiin mutta se on hiukan painavampi koska siinä on keskitasauspyörästö. Näitä 43:sen jakiksi on tehtaaltapäin erilaisilla välityksillä, myös ison puolen välityksille on vaihtoehtoja. Näillä ei tule ainakaan kestävyysongelmia koska k.o automallin saa tehtaalta yli 600 heppaisella +1000NM vääntävällä koneella. |
Lainaus:
|
Moni akselisen ja mihin väliin meinasit sen jakiksen äheltää?
|
Lainaus:
Kuva kertois enemmän ku 1000 sanaa mutta minkäs teet ku pitää piirtää kirjaimin. :) 2 ja 4 akselin murikat pitäs pyöräyttää ympäri että veto säilys oikeeseen suuntaan. Mutta vetoakseleita joutus varmaan vähän sovittelee. Siis 2 kääntyvää ja 2 taka-akselia ois tulossa. Muitakin variaatioita on käyny mielessä. Ja projekti on ajatus asteella. |
Lainaus:
|
Miksi ei tekisi yhdellä jakolaatikkolla ja kahdella puottolaatikoolla.
http://i1269.photobucket.com/albums/...psb06448a6.jpg |
Lainaus:
|
Eiks tuohon keskelle ainakin kannattas jonniinäköne tasauspyörästö sotkea? etuvetosen kone-loota paketti & kytkettävä lukko ois pop:rolleyes: Haiskahtas vaa aika junalta jos ihan jäykkä voimalinja :) nuo pudotuslaatikot vaikka ketjulla ja rattailla ite kasaten? ...ja tästähän sit ehottomasti projektitopikki? :cool:
|
Miksikäs ei tuolaliseen puottolaatikkoonkin, kun vähän rakentelu vaivaa näkee, niin saa tehdyksi tasaus pyörästöt.
Etu veto auton murikoissahan usein lautaspyörän ratas ei ole normaali perän mukaisesti pinjoniin 90 asteen kulmassa, vaan veto tulee saman suuntaiselta akselilta vino hamamspyörällä, joten tuollaisen perämurikan ratas paketin kun istuttaa oma tekosiin kuoriin, niin saa jotain... Pinion ja lautas pyörä http://www.autowiki.fi/images/thumb/...on_diagram.JPG Etuvetosen vinohammaspyörällä https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...lR03DLf3eomhJV ---- Jako laatikko kannattanee valita sellainen jossa olis se tasaus pyörästö myös. Mutta toki, minkä enenmpi tasaus pyörästöjä, niin myötä myös 8 pyörä vetoinen olisikin edelleen 1 pyörä vetoinen jos huono mäihä käy. Jos puotto laatikot jäykkiä, niin silloin vetoa jakautuu joka tapauksessa vähintään kahdelle akselille, molemmissa yhdelle pyörälle, eli 2 pyörää vetää, jos jakolaatikolla olisi avoin ja perät avoimia. Joten perään lukot, mieluiten kytkettävät jotta ei puske aina, jolloin saa ainakin molemmat saman akselin pyörät vetään. Sellainen jakolaatikko, jossa lukko mahdollisuus, niin saa eteen/taa ainakin jonkun renkaan vetoon. Ja jos onnistuu puotto laatikkot rakentaa tasauspyörästöllä ja kytkettävät lukot, niin silloin saatais kaikki 8 rengasta joko yks veto tai kaikki 100% mukaan. --- Millainen käyttö tarkoitus autolla olisi, off-road vai tehdä vaikkapa tavaran kulejtukseen lavaa, jne?? Moottorin painohan olisi etuakseleilla ja muutenkin pituutta tulee, jolloin ohjaamo/kuljetus kapasiteettia jää taaemmaksi. Etu veto auton moottori vaihteisto paketti, jolloin saisi keskimoottori vehkeen. Ohjaamon saisi lättänokka maisesti etuakselin päälle ihan etyeen ja silti taakse saisi kuljetus tilaa. Siinnä olisi valmiiksi "jakolaatikko" pienessä paketista. Toiselta vetoakselilta kardaani etupuotolle ja toisesta taakse. --- Mielenkiintoisia ajatuksia muillakin, itsekkin usein ajatellut, että pitäisi totetuttaa vaikka ja mitä. Kuvat kiinnostaa jos rupeat toteuttamaan :) |
Yksi kysymysmerkki on sit myös se et jos 2 ja 3 akseli käännetää niin että murikat pysyvät samalla apparin puolelle niin 2 ja 3 aksuloista tulee high pinjonit ja pudotus laatikkojen kardaanit pitäs pyöriä eri suuntiin. Taas jos murikat pyöräytetään oikein päin niin poorien kanssa taitaa tulla probleema kun on mekaaniset lukot niin lukko vaihtuu puolelta toiselle... Ja pari muuta juttua ei oo ihan vielä selkeet.. :) eikös hj etu- ja takaperät ole ns. Samankätiset?? Onko 4 akselista tehny joku??
|
Laitteella ei ole vielöä käyttö tarkoitusta :) ihan metsämönkijähän siitä tulee... Jos tulee. Joustoissa ei päästä, eikä pyritäkään mahottomiin koska lyhyet kardaanit ja rengas määrä tekee tarpeettomaksi / mahdottomaksi. Hyväksyn jos 2 pyörää 8 sta on välillä ilmassa.
|
Jos et välttämättä hae monimutkaisinta ratkaisua niin, mites semmonen että kardaanit keskimmäisten perien päälle,niistä pudotus ketjulla noille keskimmäisille akseleille ja suoraan kardaanilla jatko äärimmäisille... Ei tarvi kikkailla pyörimissuuntien kanssa.
|
Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä) Jos ajatellaan myötäpäivään. Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään. Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään. Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään. Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin. Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään. Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä. Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin. Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin. Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein. Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin. Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia?? Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa. Saman tyyppisesti taka-akseli. Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä. Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri. --- Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua. Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin. Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin. Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi. |
Sivu luotu: 05:33 (GMT +2). |
|