![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() HJ:n jakolaatikot??Olis vähän kiire... Käykö JH 60:n 4 vaihteisen jakolaatikon sisukset 5 vaihteiseen jakolootaan? Menis ainakin akselit,laakerit ym. uusiksi ja maksaa maltaita mutta olisi yksi ylimäärainen 4v. loota tallissa ja 5. vaihteinen remontissa. Entäs kardaanit keskenään?
__________________
Suzuki Vitara Viimeksi muokannut Tikru75 : 28.01.2009 14:57 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Menee jos ryhmäpyörän akseli(siis keskimmäin hammasratas jossa pikkupuolen ja isonpuolen ratas samassa) on samankokoinen kuin edeltäjässä. Siis akseleita on kahta eri vahvuutta.
Jos akseli on 5v laatikossa suurempi kuin 4v niin homma onnistuu seuraavanlaisesti eli hommaat irtoneuloja joilla korvaat alkuperäisen neulalaakerin. Sorvaat akselille sopivan holkin väliin ja avot. Muistaakseni 3mm neula on sopiva ja mitta 35mm. Saa laakeriliikkeestä. Näitä irtoneulaja menee muistin mukaan 84kpl. Taitavat olla 100kpl laatikossa. Siis neulalaakereilla saat passamaan erisisuskalut keskenään; Eli 4v laatikossa on yleensä 34 mm akseli jolloin irtoneulalaakerin tulee olla 5mm ja neuluja menee 48kpl Jos 4v jakolaatikkoon halutaan laittaa 5v laatikon sisuskalut niin irtoneulan tulee olla 3mm määrä on 84kpl. Tämä siksi koska ryhmäpyörän akseli on 38mm. Toinen osa joka poikkeaa on jakolaatikon ensiöratas. Ensiörattaita on kolmea erilaista. Itse hammaspyörä on sama mutta seuraavat ominaisuudet poikkeaa; 4v laatikon ensiöpyörän ja vaihdelaatikon välissä on irtoholkki johon tulee stefan huuli ja jolla tiivistetään öljy menemästä laatikosta toiseen. 5v laatikossa ensiörattaassa tämä irtoholkki on kiinteä osa hammaspyörää. Siis ei irtoholkkia. LJ:n laatikossa jonka rattaat muuten voi sekoittaa myös HJ:n ja BJ:n kassa ensiöpyörä on kuten hj:n 5v laatikon mutta poori rattaan sisällä on viistetty. Siis jos on aikomus laittaa LJ:n ensiöpyörä 4v laatikkoon on tehtävä ensiöpyörän sisäpooriin viiste. LJ:n laatikossa kuten myös uudemmissa BJ75:n laatikoissa pikkupuolen hammasrattaiden kätisyys on käänteinen verrattuna vanhempiin laatikoihin ja HJ:n sekä BJ42 laatikoihin. Eli uudemmat laatikot ovat parempia koska pikkupuolella ajettaessa ei esiinny päittäiskuormia. Näitä päittäis kuormia ottaa vastaan ne ryhmäpyörän akselilla olevat pronssilaakerit. Yleisesti HJ ja BJ laatikoissa on sellainen perustavaa laatua oleva vika että ryhmäpyörän laakerointi(neulalaakerit) ovat jo uutena liian väljät. Tämä aiheuttaa laatikon hajoamisen kun neulalaakeri korkkaa. Ne jotka ovat purkaneet joskus toyotan halkaistavan laatikon ovat varmaan huomanneet ryhmäpyöränakselilla olevat urat. Ura(kiillottuminen) syntyy siitä kun ryhmäpyörälle tulee vääntöä, jolloin kuormitus ei ole tasainen vaan kuormitus tulee neulalaakerin päähän. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia Killer-Wo:lle!
Etukardaanit näissä tais olla eri mittaiset...?
__________________
Suzuki Vitara |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ja takanenkin? se vitospykälä kun lisää paketin pituutta
__________________
Luigi- |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Molemmat ne tais olla mutta miten hyvin 5-vaihteinen sopii 4-vaihteisen tilalle jos kardaaneja ei lasketa mukaan?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jakolaatikot | Tumi | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 04.02.2008 17:35 |
O: SJ 410:n rikkinäiset jakolaatikot | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 27.01.2008 19:08 |
Uaz ja gaz 69 jakolaatikot | Calmari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 27.10.2005 13:08 |
BJ:n jakolaatikot | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.02.2005 11:12 |