![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Laitteella ei ole vielöä käyttö tarkoitusta ![]()
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos et välttämättä hae monimutkaisinta ratkaisua niin, mites semmonen että kardaanit keskimmäisten perien päälle,niistä pudotus ketjulla noille keskimmäisille akseleille ja suoraan kardaanilla jatko äärimmäisille... Ei tarvi kikkailla pyörimissuuntien kanssa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuossa ylemmässä piirroksessa akseleiden pinjonit vastakkain. Puottolaatikko on toisessa akselissa kiinni, niin väli kardaanille saa paremmin pituutta. Alemmassa kuvassa akselit oikein päin, etuakseleiden pinjonit taakse päin, ja taka-akseleiden pinjonit eteenpäin. Sisemmille akseleille puotto. Banjon ylitse akseli josta tukilaakeroinnin kautta kardaanin saa uloimmille akseleille. Periaatteessa jopa helpompi tehdä näillä versioilla, kuin erillisillä puotto laatikoilla, kardaaneitakin tulee vähemmän. Ja akseleiden väliset kardaanin pituudet ja linjat helpottuu. ---- Ja seuraavaksi, millaiset akselien ripustukset. Tuleeko lehti jousta. Kierre jousta. Jotain keinu akselointia, kuten maansiirtodumppereissa.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mitä jos nuo puotto laatikot korvaisi ketjuilla/rattailla...
Eli 1.akselilta kardaani 2.akselin laipan kohdalle josta tipauttaisi ketjulla vedon 2,akselille ja tahän väliin murros/ristinivel josta kardaani jakikselle ja sama homma 3,4 akselin kanssa... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Yritin kaivella lehtiarkistoa, kun tossa 90-luvun lopulla oli Petersenin lehdessä Chevyn 6x6 pick-up, ja siinä oli laitettu jakolaatikko kakkosakselin pinjonille. Hämärä mielikuva että ois ollu Dana 300?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kävin Potkiskelemassa palikoita ja nyt meikälle selveni
![]()
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä) Jos ajatellaan myötäpäivään. Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään. Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään. Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään. Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin. Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään. Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä. Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin. Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin. Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein. Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin. Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia?? Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa. Saman tyyppisesti taka-akseli. Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä. Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri. --- Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua. Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin. Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin. Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 16.02.2014 18:01 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nivan ja Roverin lt230 jakiksissa on keskitasauspyörästö kytkettävällä lukolla.
Kai niitä muissakin on mut noi tuli eka mieleen. Lisäis varmaan ketteryyttä mukavasti verrattuna tönkkö jakikseen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#12
|
|||
|
|||
![]()
202/203 Bankussa on normi volvon vaihdelaatikko/jakolaatikkopaketti.
Nimim. Synnytimpä kerran uuden laatikon paikalleen..
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tai mites onnistuu banjo kotelossa lukko mekanismin siirto. Ja millainen boori holkin vastin murikassa on, kun sekin jää väärälle puolen. Mikä olisi haluttu rengas koko, joku perus 235/75-15 vai vähän isompi? Lähinnä, kuinka lähellä akselit on toisiaan, tulee kuitenkin joka tapauksessa melko lyhyillä kardaneilla. Jos kardaani lähdöt eri puolilla ja vasen/oikea, niin menee kulmat tiukille. Jos ei tee sitten jotain sen tyyppistä puotto laatikkoa, että etu kardaani lähtee toisesta sivusta ja taka kardaani lähtö toisesta, olis akseliin nähden paremmin linjassaan... --- Jakolaatikoista, Jeepissä, onko se virallisesta NP242?? On 2H, 4H fulltime (avoin), 4H part-time (lukko), N, 4L (lukko). Mutta muitakin on juu.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään erilliset xenon ajovalot | antti-85 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 18.06.2011 16:32 |
New Process jakolaatikot? | -Jarkko- | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 18.05.2010 12:13 |
HJ:n jakolaatikot?? | Tikru75 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 28.01.2009 23:49 |
Jakolaatikot | Tumi | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 04.02.2008 17:35 |
BJ:n jakolaatikot | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.02.2005 11:12 |