Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.02.2014, 16:28
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Laitteella ei ole vielöä käyttö tarkoitusta ihan metsämönkijähän siitä tulee... Jos tulee. Joustoissa ei päästä, eikä pyritäkään mahottomiin koska lyhyet kardaanit ja rengas määrä tekee tarpeettomaksi / mahdottomaksi. Hyväksyn jos 2 pyörää 8 sta on välillä ilmassa.

__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2014, 17:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Jos et välttämättä hae monimutkaisinta ratkaisua niin, mites semmonen että kardaanit keskimmäisten perien päälle,niistä pudotus ketjulla noille keskimmäisille akseleille ja suoraan kardaanilla jatko äärimmäisille... Ei tarvi kikkailla pyörimissuuntien kanssa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.02.2014, 17:28
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos et välttämättä hae monimutkaisinta ratkaisua niin, mites semmonen että kardaanit keskimmäisten perien päälle,niistä pudotus ketjulla noille keskimmäisille akseleille ja suoraan kardaanilla jatko äärimmäisille... Ei tarvi kikkailla pyörimissuuntien kanssa.

Tuossa ylemmässä piirroksessa akseleiden pinjonit vastakkain.
Puottolaatikko on toisessa akselissa kiinni, niin väli kardaanille saa paremmin pituutta.

Alemmassa kuvassa akselit oikein päin, etuakseleiden pinjonit taakse päin, ja taka-akseleiden pinjonit eteenpäin.
Sisemmille akseleille puotto. Banjon ylitse akseli josta tukilaakeroinnin kautta kardaanin saa uloimmille akseleille.

Periaatteessa jopa helpompi tehdä näillä versioilla, kuin erillisillä puotto laatikoilla, kardaaneitakin tulee vähemmän.
Ja akseleiden väliset kardaanin pituudet ja linjat helpottuu.

----

Ja seuraavaksi, millaiset akselien ripustukset.
Tuleeko lehti jousta.
Kierre jousta.
Jotain keinu akselointia, kuten maansiirtodumppereissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.02.2014, 19:26
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti


Alemmassa kuvassa akselit oikein päin, etuakseleiden pinjonit taakse päin, ja taka-akseleiden pinjonit eteenpäin.
Sisemmille akseleille puotto. Banjon ylitse akseli josta tukilaakeroinnin kautta kardaanin saa uloimmille akseleille.

Periaatteessa jopa helpompi tehdä näillä versioilla, kuin erillisillä puotto laatikoilla, kardaaneitakin tulee vähemmän.
Ja akseleiden väliset kardaanin pituudet ja linjat helpottuu.
Tuo on melkein se paras ja helpoin ratkaisu kun ei tarvitse mulkata akseleita, toimivat kutakuinkin sellaisenaan. Tuon banjon ylittävän akselin tukilaakerinkin saa ympättyä pudotuslaatikon koteloon. Rakenne muistuttaa paljon raskaan kaluston vetävän telin etummaista vetopyörästöä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2014, 20:41
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Mitä jos nuo puotto laatikot korvaisi ketjuilla/rattailla...

Eli 1.akselilta kardaani 2.akselin laipan kohdalle josta tipauttaisi ketjulla vedon 2,akselille ja tahän väliin murros/ristinivel josta kardaani jakikselle ja sama homma 3,4 akselin kanssa...

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.02.2014, 21:20
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Yritin kaivella lehtiarkistoa, kun tossa 90-luvun lopulla oli Petersenin lehdessä Chevyn 6x6 pick-up, ja siinä oli laitettu jakolaatikko kakkosakselin pinjonille. Hämärä mielikuva että ois ollu Dana 300?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2014, 21:20
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Kävin Potkiskelemassa palikoita ja nyt meikälle selveni akseleihinei tehdä muutoksia-. Eteen ja taakse hiluxin jakikset käännettynä niin että pää jakikselta veto hiluksin takakardaanin laippaan. Hilux jakiksen etukardaanin laipalta veto 2 akselille ja hilux jakiksen päälaatikon akselilta veto 1 akselille. Tämä onnistuu jos hilux jakiksen välitys pitkällä puolella 1:1. Mutta onko??? Siis ln 65 ja 46 jakikset....
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2014, 21:55
tikkukuski:n Avatar
tikkukuski tikkukuski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: viitasaari
Viestit: 471
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeaM-PKR Näytä viesti
Kävin Potkiskelemassa palikoita ja nyt meikälle selveni akseleihinei tehdä muutoksia-. Eteen ja taakse hiluxin jakikset käännettynä niin että pää jakikselta veto hiluksin takakardaanin laippaan. Hilux jakiksen etukardaanin laipalta veto 2 akselille ja hilux jakiksen päälaatikon akselilta veto 1 akselille. Tämä onnistuu jos hilux jakiksen välitys pitkällä puolella 1:1. Mutta onko??? Siis ln 65 ja 46 jakikset....
kvg.. eli tuossa katselin kööklellä niin siellä tuntui tulevan vastaukseksi että on suora tuo isopuoli... joko aletaan viikonloppuna rakentaan???
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.02.2014, 17:58
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä)

Jos ajatellaan myötäpäivään.
Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään.
Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään.
Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään.
Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin.

Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään.
Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä.
Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin.

Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin.
Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein.
Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin.

Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia??
Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa.

Saman tyyppisesti taka-akseli.

Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä.

Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri.

---

Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua.
Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin.

Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin.
Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 16.02.2014 18:01
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.02.2014, 20:07
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Nivan ja Roverin lt230 jakiksissa on keskitasauspyörästö kytkettävällä lukolla.
Kai niitä muissakin on mut noi tuli eka mieleen. Lisäis varmaan ketteryyttä mukavasti verrattuna tönkkö jakikseen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.02.2014, 23:45
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Nopeasti ajateltuna, jos jakolaatikon molemmat kardaani lähdöt pyörii samaan suuntaan. (kuljettajan paikalta katsottuna nokka menosuuntaan)
(riipu ajaako eteen vai taakse, onko myötä vai vasta päivään pyörintä)

Jos ajatellaan myötäpäivään.
Näin ollen puotto laatikon sisään meni pyörii myötä päivään.
Ja oletetaan, että ketju tai ratas veto on tehty sillai, että etuulos tulo pyörii myötäpäivään, vasta puolella oleva taaksepäin tuleva akselikin pyörii myötäpäivään.
Etuakselin sisään menevä pinjoni pyörii myötäpäivään.
Ja jos lautanen on pinjonin oikealla puolen, niin silloin veto on taakse päin.

Vastavasti puotto laatikon taaksepäin lähtevä pyörii edelleen myötäpäivään.
Joten taka-etu-akselin pinjoni pyörii myötä.
Jolloin lautanen täytyy olla oikealla puolella, jotta mennään taakse päin.

Näin ollenotetaan etu akseli, (sovitaan nyt että murikka vaikka vasen puolella), pinjoni osoittaa taakse päin.
Sitten otetaan toinen samanlainen akseli, käännetään pinjo osoittamaan eteenpäin, niin nyt murikka on periaatteessa oikealla puolen. Mutta lautas pyörä on peili kuvallisesti juurikin pinjonin eripuolella, eli yllä kuvatun pyörintä suunnan mukaisesti juuri oikein.
Sitten pilkotaan banjo, ja siirretään lyhyt ja oikea veto-akseli eri puolille. Jolloin saadaan akseli, jossa pinjoni sojottaa eteenpäin, mutta murikka samalla puolen kuin etummaisella akselilla, jossa pinjoni sojottaa taakse päin, jolloin kardani linjat ehkä paremmin.

Tässä vaiheessa, toyota akselit jotain pelti koppia??
Jenkki akseleissa usein pyöreetä putkeä ja helppo irroittaa perä murikasta, joten perän kätisyyden kääntö helpompaa.

Saman tyyppisesti taka-akseli.

Vaikka olisi high pinion, niin murikan kun pyöräyttää ympäri ja siirtää banjo kotelossa, niin pysyy high pinionina, ei tule low pinion tyyppistä.

Toki, jos ottaa sellaisen jako laatikon, jossa etu/taka ulos tulot eri suuntaiset, niin sitten aiheuttaa myös perien pinjoni/lauats pyörien kätisyyden eri.

---

Jos nyt ajatuksesta sai mitään tolkkua.
Vaikea pukea selkeästi sanoiksi, mutat omien pähkäilyjen mukaan pitäisi onnistua helpostikkin.

Paperille piirtäen pyörimis suuntia, niin hahmottaa paremmin.
Paintilla vaan niin vaikea piirtää aksiaalista pyörimistä, muuten vois ajatukset piirtää kuviksi.
Juu hiffailin osapuilleen ehkä mitä meinasit. Pihassa on 4 kpl hj lukkoakseleita, ja niistä olis tarkotus tehdä. Pilkkomisessa tulee käsittääkseni se ongelma että murikan pyöräyytäminen suhteessa vetoakseleihin ei onnistu koska mekaanisen lukon puolella on pitempi poori. Eli lyhempi poorista vetoakselia ei voi laittaa murikkaan lukon puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.02.2014, 07:36
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

202/203 Bankussa on normi volvon vaihdelaatikko/jakolaatikkopaketti.

Nimim. Synnytimpä kerran uuden laatikon paikalleen..
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.02.2014, 17:01
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeaM-PKR Näytä viesti
Juu hiffailin osapuilleen ehkä mitä meinasit. Pihassa on 4 kpl hj lukkoakseleita, ja niistä olis tarkotus tehdä. Pilkkomisessa tulee käsittääkseni se ongelma että murikan pyöräyytäminen suhteessa vetoakseleihin ei onnistu koska mekaanisen lukon puolella on pitempi poori. Eli lyhempi poorista vetoakselia ei voi laittaa murikkaan lukon puolelle. Korjatkaa jos olen väärässä.
Äkkiseltään vois kuvitella, että ei onnistu lukollisen pitkä boorinen vaihtaa puolta. En osaa sanoa, kun ei ole kokemusta noista.
Tai mites onnistuu banjo kotelossa lukko mekanismin siirto. Ja millainen boori holkin vastin murikassa on, kun sekin jää väärälle puolen.

Mikä olisi haluttu rengas koko, joku perus 235/75-15 vai vähän isompi?
Lähinnä, kuinka lähellä akselit on toisiaan, tulee kuitenkin joka tapauksessa melko lyhyillä kardaneilla.
Jos kardaani lähdöt eri puolilla ja vasen/oikea, niin menee kulmat tiukille.
Jos ei tee sitten jotain sen tyyppistä puotto laatikkoa, että etu kardaani lähtee toisesta sivusta ja taka kardaani lähtö toisesta, olis akseliin nähden paremmin linjassaan...

---

Jakolaatikoista, Jeepissä, onko se virallisesta NP242??
On 2H, 4H fulltime (avoin), 4H part-time (lukko), N, 4L (lukko).
Mutta muitakin on juu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään erilliset xenon ajovalot antti-85 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.06.2011 16:32
New Process jakolaatikot? -Jarkko- Tekniikka & Jutustelu 13 18.05.2010 12:13
HJ:n jakolaatikot?? Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 4 28.01.2009 23:49
Jakolaatikot Tumi Tekniikka & Jutustelu 11 04.02.2008 17:35
BJ:n jakolaatikot Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 5 19.02.2005 11:12


Sivu luotu: 02:44 (GMT +2).