Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2014, 23:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeaM-PKR Näytä viesti
Missäs kaikissa maastoautoiksi kutsutuissa laitteissa on erillinen jakolaatikko? Eli askin ja jakiksen välissä on kardaani? Unelmissa olis rakentaa moniakselisempi vehje ja siihen tarkotukseen tarvis tällaisia.
Esim. toyotan bj/hj jakiksen PYSTYY tekemään kardaaneille, ja jos meinaat tehdä 4 akselisen auton, niin ensimmäisestä jakiksesta saa voiman suoraan vaihteiston pääakselilta 2. jakikselle. (1. jakis vetää etu- ja 3. akselin, 2. jakis 2. ja takimmaisen akselin, niin saa akselivälit aika pieneksi)

Muistaakseni kerroin homman pääpiirtein maasturiprojekteissa OJ-40 topiikissa

P.S myös lada nivassa kaikki liitynnät ristikoilla, samoin (joissain?) pitkissä A45 "proto" sisuissa, kuten myös isommissa kuorma-autoissa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2014, 11:09
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
pitkissä A45 "proto" sisuissa, kuten myös isommissa kuorma-autoissa
Lyhyissä myös, välinivel on vaan erilainen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.02.2014, 11:53
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Miksi ei tekisi yhdellä jakolaatikkolla ja kahdella puottolaatikoolla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.02.2014, 14:40
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Miksi ei tekisi yhdellä jakolaatikkolla ja kahdella puottolaatikoolla.
No kun juuri tämäntyyppistä laitosta ajattelin. Nämä alennus/pudotus/jakolaatikot on kysymysmerkki. Pienellä budjetilla ollaan liikkeellä että sekin pitäs huomioida.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2014, 15:26
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

Eiks tuohon keskelle ainakin kannattas jonniinäköne tasauspyörästö sotkea? etuvetosen kone-loota paketti & kytkettävä lukko ois pop Haiskahtas vaa aika junalta jos ihan jäykkä voimalinja nuo pudotuslaatikot vaikka ketjulla ja rattailla ite kasaten? ...ja tästähän sit ehottomasti projektitopikki?
__________________
WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2014, 16:08
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Miksikäs ei tuolaliseen puottolaatikkoonkin, kun vähän rakentelu vaivaa näkee, niin saa tehdyksi tasaus pyörästöt.
Etu veto auton murikoissahan usein lautaspyörän ratas ei ole normaali perän mukaisesti pinjoniin 90 asteen kulmassa, vaan veto tulee saman suuntaiselta akselilta vino hamamspyörällä, joten tuollaisen perämurikan ratas paketin kun istuttaa oma tekosiin kuoriin, niin saa jotain...

Pinion ja lautas pyörä


Etuvetosen vinohammaspyörällä


----

Jako laatikko kannattanee valita sellainen jossa olis se tasaus pyörästö myös.

Mutta toki, minkä enenmpi tasaus pyörästöjä, niin myötä myös 8 pyörä vetoinen olisikin edelleen 1 pyörä vetoinen jos huono mäihä käy.

Jos puotto laatikot jäykkiä, niin silloin vetoa jakautuu joka tapauksessa vähintään kahdelle akselille, molemmissa yhdelle pyörälle, eli 2 pyörää vetää, jos jakolaatikolla olisi avoin ja perät avoimia.
Joten perään lukot, mieluiten kytkettävät jotta ei puske aina, jolloin saa ainakin molemmat saman akselin pyörät vetään.
Sellainen jakolaatikko, jossa lukko mahdollisuus, niin saa eteen/taa ainakin jonkun renkaan vetoon.
Ja jos onnistuu puotto laatikkot rakentaa tasauspyörästöllä ja kytkettävät lukot, niin silloin saatais kaikki 8 rengasta joko yks veto tai kaikki 100% mukaan.

---
Millainen käyttö tarkoitus autolla olisi, off-road vai tehdä vaikkapa tavaran kulejtukseen lavaa, jne??

Moottorin painohan olisi etuakseleilla ja muutenkin pituutta tulee, jolloin ohjaamo/kuljetus kapasiteettia jää taaemmaksi.

Etu veto auton moottori vaihteisto paketti, jolloin saisi keskimoottori vehkeen. Ohjaamon saisi lättänokka maisesti etuakselin päälle ihan etyeen ja silti taakse saisi kuljetus tilaa.
Siinnä olisi valmiiksi "jakolaatikko" pienessä paketista. Toiselta vetoakselilta kardaani etupuotolle ja toisesta taakse.

---

Mielenkiintoisia ajatuksia muillakin, itsekkin usein ajatellut, että pitäisi totetuttaa vaikka ja mitä. Kuvat kiinnostaa jos rupeat toteuttamaan

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 16.02.2014 16:14
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.02.2014, 16:19
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Yksi kysymysmerkki on sit myös se et jos 2 ja 3 akseli käännetää niin että murikat pysyvät samalla apparin puolelle niin 2 ja 3 aksuloista tulee high pinjonit ja pudotus laatikkojen kardaanit pitäs pyöriä eri suuntiin. Taas jos murikat pyöräytetään oikein päin niin poorien kanssa taitaa tulla probleema kun on mekaaniset lukot niin lukko vaihtuu puolelta toiselle... Ja pari muuta juttua ei oo ihan vielä selkeet.. eikös hj etu- ja takaperät ole ns. Samankätiset?? Onko 4 akselista tehny joku??
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.02.2014, 16:28
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Laitteella ei ole vielöä käyttö tarkoitusta ihan metsämönkijähän siitä tulee... Jos tulee. Joustoissa ei päästä, eikä pyritäkään mahottomiin koska lyhyet kardaanit ja rengas määrä tekee tarpeettomaksi / mahdottomaksi. Hyväksyn jos 2 pyörää 8 sta on välillä ilmassa.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään erilliset xenon ajovalot antti-85 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.06.2011 16:32
New Process jakolaatikot? -Jarkko- Tekniikka & Jutustelu 13 18.05.2010 12:13
HJ:n jakolaatikot?? Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 4 28.01.2009 23:49
Jakolaatikot Tumi Tekniikka & Jutustelu 11 04.02.2008 17:35
BJ:n jakolaatikot Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 5 19.02.2005 11:12


Sivu luotu: 18:23 (GMT +2).