![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#101
|
|||
|
|||
![]()
Sehän kannattas hommata vasta ens kesänä nii olis pidempään voimassa..?
__________________
Emmie tiiä |
#102
|
|||
|
|||
![]()
Jeps, jos ei tarvi yli ysipaikkaista ajella. Itselläkin todennäköisyys noihin D1 ajoihin on aika pieni, mutta kun valokuvan hinnalla tuon sai...
|
#103
|
|||
|
|||
![]()
Nii just nuo tuohan olikin nyt vuotta aikasemmin tosiaan, eikä oo ollu kalliskaan
![]()
__________________
Emmie tiiä |
#104
|
|||
|
|||
![]()
Kuulemma n.20% suomen kuskeista on suorittanut ammattipätevyyden. Vuosi aikaa. Tuleeko suomea puhuvista kuskeista pula?
ps. ensimmäinen tunti c-teoriaa käytynä. ![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#105
|
|||
|
|||
![]()
no jaa..miks sitä pitäs suorittaa etukäteen? menee aiemmin vanhaksi jos aiemmin hankkii sen. ja mie kuin esim oon käyny sen pakollisen aiheen nii riittää nyt neljä päivän liibalaaba kurssia ja tadaa, ammattipätevyys jatkokoulutus suoritettu.
Eli ei pie hättäillä vaikka ne siellä autokoulussa niin sannookin, trafi tienais enemmän jos kaikki kävis nyt paniikissa sen ![]() tuleekos tohon korttiin nyt paljonkin tunteja nykyään?
__________________
Emmie tiiä |
#106
|
||||
|
||||
![]()
Minä siirryin elättämään itseni keväällä toiminimellä ja olen käynyt oman toiminimen kustannuksella direktiivipäivät.Seuraavaksi autokouluun korottamaan korttia D1->D.
Koko lysti maksaa reilut kaksi tonnia,mutta pidän sitä silti hyvänä sijoituksena tulevia hommia ajatellen. Nyt syksyllä tulee huutava pula ammattipätevistä linja-auton kuljettajista ja ajattelin iskeä röyhkeästi siihen saumaan ![]() Ja vuoden päästä sama homma kuorma-auto ja rekkapuolelle. |
#107
|
|||
|
|||
![]()
Itellä on just menossa toiminimen perustainen kans.
Meinasin ängetä rekisteröinti vaiheessa sivutoimialaksi myös kuskin hommat. Pitää vain käydä ennen ens syyskuuta ne dirripäivät. Saas nähä tuleeko kuinka paha pula kuskeista kun tulevat pakollisiksi |
#108
|
||||
|
||||
![]()
No mistäs nyt tuulee http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288598483681.html
|
#109
|
|||
|
|||
![]()
Se olisi C-teoriat käytynä ja ajotunteja on muutama takana. Valmistautuminen kirjallisiin alkaa...
![]()
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#110
|
||||
|
||||
![]()
Mites tää nyt menee jos on henkilöautoksi rekisteröity 3500kg kokonaismassallinen auto, jossa on vetopainoa jarrulliselle kärrille 2200kg. Kappaletavarakärry jonka kokonaismassa on 2700kg. Saako tuota kiskoa minkäänlaisen kortin omaava henkilö? Onko mitään ideaa päivittää B-kortti BE-kortiksi, eli onko sanktiot kiinni jäädessä yhtä kovat kummalla tahansa kortilla vedettäessä?
|
#111
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin kun itselle kävin ajamassa BE:n, niin otteissa merkittyjen massojen kanssa pelattiin. Eli jos kärryn kokonaismassa on tuon 2700kg ja autolla saa vetää otteen mukaan max.2200kg kärryä, niin et saa kiskoa tuota 2700kg kärryä edes tyhjänä vaikka olisi mikä kortti. Se, kuinka herkästi poliisi puuttuu asiaan on kokonaan toinen juttu. Mutta riittää kun vaikka puhallusratsiassa napsahtaa tarkka poliisi kohdalle niin sakko tulee kouraan ja kärry jaa siihen.
B- kortti ei riittäisi vaikka kärryn kokonaismassan tiputtaisi konttorilla 2200kg:aan, koska yhdistelmän kokonaismassa ylittää sekä 3500kg (kärryn kokonaismassa ylittää 750kg), että 4250kg (3500kg kokonaismassainen vetoauto + 750kg kärry), tai 4250 kg kärryn ollessa yli 750kg (ns. B96 kortti, jossa yhdistelmä katsatettu "yksiköksi"). Eli laillisesti tuon vetämiseen tarvitsisi tiputtaa kärryn kokonaismassa kärryn otteelle 2200kg:aan, ja vetää sitä BE- kortilla (max. 3500 + 3500 kg otteiden massojen niin salliessa).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#112
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuohon autoon kytkettävän perävaunun kytkentämassa on 2200kg, eli jos tuo esimerkin kärry on ko autossa kiinni niin siihen perävaunuun ei voi lastata kantavuuskuormaa niin että sen kokonaismassa on 2700kg vaan auto rajoittaa pv kytkentämassan 2200 ja sen painoiseksi kun se on lastattu niin pitäisi olla laillinen tuon auton koukussa. Jos vetoauton rekisteriin merkitty kokonaismassa olisi 2000kg ja siihen kytkettävän perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa 1500kg, sekä vetoauton omamassa vähintään 1500kg, ei tarvii pikkueetä. Mutta jos kärryksi vaihtaa vaikka 1700kg kokonaismassaltaan olevan niin sitten tarvii tai jos auton omamassa olisikin vaikka 1499kg ja sen kärryn kokonaismassa edelleen 1500 niin silloinkin se be- vaaditaan ja ajokortin riittävyyttä tarkasteltaessa pelataan niillä papereissa olevilla painoilla ja sillä onko kärryssä kuormaa vai ei ei ole merkitystä, tästä ollaan ilmeisesti yhtämieltä. Mutta toi perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa ei mun käsittääkseni meinaa mitään, kunhan vain todellinen kytkentämassa ei ylitä auton suurinta sallittua perävaunupainoa.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td ![]() -Miekka ja nakki risa polkupyörä ![]() ![]() |
#113
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos taas ajokortin riittävyydestä on kyse, silloin massat katsotaan rekisteriotteilta. Ja punnitus tehdään kytkettynä autoon, joten aisapaino jää pois perävaunumassasta.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#114
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edelleen jos M1/N1(G) vetoauton ja yli 750kg perävaunun kokonaismassat menee yli 3500kg, mutta jää alle 4250kg riittää B kortti erityisehdolla 96. Yksinkertaista, eikö totta. http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...uokat#beluokka
__________________
KYM |
#115
|
||||
|
||||
![]()
Tuo on sitten muuttunut viime aikoina? Ainakin vielä pari- kolme vuotta sitten BE- korttia ajaessa moleen kertaan inssi painotti että aina puhutaan kytkentämassoista papereiden mukaan, ei todellisista. Näin myös mielestäni oli pykälät silloin, ja sen kuvan saa tuolta Trafin sivuilta vieläkin?
Toinen mitä nyt katsoin trafin sivuilta, niin ei enää puhuttu mitään siitä B- kortin kohdalla, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan että tarvitaan BE vaikka yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg:n. Ennenhän silloin piti olla pikku- E, nyt siis ilmeisesti ei? Muuttuihan C1E:ssäkin tuo vastaava kohta, eli nyt C1- luokan autoon saa laittaa sellaisen kärryn kuin ote kertoo (kunhan jää alle 12000kg:n), kun ennen C1E:llä ei vedettävän kärryn otteella oleva kokonaismassa saanut ylittää vetoauton omamassaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#116
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
C1E luokassa on edelleen voimassa se, että jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetäjän omanmassan niin silloin vaaditaan CE. Esimerkkinä vaikkapa Dodge RAM 2500 jonka omasassa luokkaa 3100kg, ja työntöjarrullinen kärri täysillä painoilla 3500kg> vaatii oikean rekkakortin CE. Kaikki yli 3500kg kärrit on oltava ilmajarruilla joten niitä ei laiteta kuin ns. jakelu/pulla-autojen perään missä ilmasysteemit. E D I T ! _________HUUHAA VANHAA TIETOO!!!__________________
__________________
KYM Viimeksi muokannut AtteL : 12.02.2014 09:37 |
#117
|
||||
|
||||
![]()
Lainattu Trafin sivuilta:
"Esimerkkejä B-, B96- ja BE-luokan ajoneuvoyhdistelmistä B-luokan ajokortti 1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg. 2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg. B96-luokan ajokortti B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokokeen suorittamisesta. BE-luokan ajokortti 1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. HUOM: B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3 500 kg. Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoitaa sallittuja enimmäismassoja. Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen." Kannattaa siis lukea kuin piru raamattua tuolta Trafin sivuilta. Lait muuttuu lähes joka vuosi ja tieto vanhenee...
__________________
KYM Viimeksi muokannut AtteL : 11.02.2014 23:34 |
#118
|
||||
|
||||
![]()
Auta -AtteL- nyt loppuu ymmärrys, TraFin sivuilla:
C1E-luokka, johon kuuluvat a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 18 vuotta. Esimerkkejä C1E-ajokorttiluokasta C1E-luokan ajokortti C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jossa 1. vetoauton kokonaismassa on enintään 7 500 kg, hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg 2. vetoauton kokonaismassa on enintään 3 500 kg, hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 3 500 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Miksei siis RAMilla saa C1E kortilla vieläkään vetää 3500 kg kärriä ???
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#119
|
||||
|
||||
![]()
^-
Tuosta juuri itse kirjoitin yllä, ja tämä oli yksi parhaita uudistuksia C1E- korttiin tuossa ajokorttiuudistuksessa. Nyt tosiaan sillä 2500HD:llä esimerkiksi voi ihan oikeasti vetää isoa kärryä, eikä tartte pelleillä jonkun pikkumaasturin kanssa esim.3500kg:n kärryn kanssa. Kait ne sentään byrokraatit vihdoin tajusi, että akseliväliltään pidempi ja paljon järeämpi (myös valmistajan ilmoittamat kytkentämassat) vetoauto on turvallisempi ison kärryn kanssa, ja tuo vanha C1E:n rajoite oli vain typerä autokoulujen lobbaus rahansaamiseksi.. samallahan tuli mm. hanhenkaulakärryt laillisiksi. Tästä tulikin mieleeni, näin maanantaiaamuna kun saksanlaivalta kurvasi ulos olikohan E- sarjan mersu jossa oli täysperävaunu perässä, kaksi pikkuautoa sen kyydissä ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#120
|
|||
|
|||
![]()
No kyllähän nämä näköjään muuttuu, mullakin oli siis osittain vanhentunutta tietoa kun en mistään 96 kortista ollu kuullukkaan
![]() Vielä kun tohon rekisteriin merkityltä kokonaismassaltaan, mutta laillisella kytkentämassalla varustetun kärryn eli vaikka 3500kg kärryn kytkemisen 3300 kg vetopainolla olevaan veronkiertohuoltoautoon vaikka tyhjänä. Niin nuo lainkohdat kun sanasta sanaan löytäis niin ihmetellään niitä sitten lisää ![]() No onneksi laitoin juuri tilaukseen 3000kg kokonaismassalla olevan täysperävaunun tonne hj:n jatkoksi niin ei tule senkään asian kanssa ongelmia, kun autolla saa vetää sen 3300 ja löytyy CE-kortti.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td ![]() -Miekka ja nakki risa polkupyörä ![]() ![]() |
#121
|
||||
|
||||
![]()
Osaisko joku vielä kertoa mitkä olisi mahdolliset seuraamukset ratsiassa B-kortti vs BE-kortti tuollaisella edellä mainitulla laittomalla yhdistelmällä?
|
#122
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
... näin mä kans kuvittelin uudistuksen riemuvoitoksi, ja siks ihmettelenkin -AtteL- tekstiä ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#123
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Totta. Suoritan justiinsa C1E korttia autokoulussa ja saanut sieltä näköjään vanhaa opintomateriaalia: Kuitenkin Finlex ei tätä enää tunne: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386 "2) C1E, johon kuuluvat: a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg; b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg; 3) C, johon kuuluvat: a) muut kuin D1- tai D-luokkaan kuuluvat ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä; b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on tähän luokkaan kuuluva vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg; 4) CE, johon kuuluvat: a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg; b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg;" Eli olishan tuo pitänyt muutenkin muistaa... ![]() Edit: Ja mainitaampa tuossa autokoulun perävaunukirjassa myös virheellisesti se, ettei venekärrillä saa kuljettaa muuta kun venettä...ja hevoskoppi on vain hevosenkuljetukseen.
__________________
KYM Viimeksi muokannut AtteL : 12.02.2014 09:38 |
#124
|
||||
|
||||
![]()
se on ilman ajo-oikeutta ajo, kortti kuivavamaan muutamaksi kuukaudeksi + kunnon sakot!! kävi kaverille kun ajoi b kortilla ducaton pikku kuorma autoa joka oli 3510kg kokonais paino.
|
#125
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
B-kortilla tuo on korttiluokan ylitys, eli kärri jää siihen ja sakot tulee... nuo REKISTERIOTEPAINOT määrittää AJOKORTIN tarpeen, mutta auton hinauspainot menee punnittavien massojen mukaan. voi vaik pikkucorollan perää laittaa 3500kg kokonaispainolla olevan trailerin vaikka corollan jarrullisen paino saa olla muistaakseni 1200kg.. tosin silloinkin pitää olla BE-kortti vähintään ja kärryn paino kuorman kanssa korkeintaan tuo 1200kg ![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Nordic trial 2013 | Byrocrat | Tapahtumat | 117 | 13.06.2013 22:29 |
Saaremaa Trophy "Saarekoll 2013" 22.-24.02.2013 | Kynnapas | Tapahtumat | 7 | 01.03.2013 10:03 |
King Of The Hammers 2013 | Jeeper | Tapahtumat | 19 | 09.02.2013 10:14 |
2013 kilpailut | Team Lypsikki | Tapahtumat | 2 | 10.11.2012 20:58 |
Ajokorttiuudistus | Skorpioni | Chit-Chat | 0 | 10.07.2009 18:23 |