Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   AJOKORTTIUUDISTUS 2013 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106205)

TOPPAHOUSU 18.01.2013 18:00

AJOKORTTIUUDISTUS 2013
 
Ajokorttiuudistus astuu voimaan huomenna 19.1.2013...

Mitä muutoksia tämä nyt tuo tuohon pikku e hommaan?
Viimevuonna, joku asiantuntija tuumasi pikku e:n poistuvan kokonaan... Muttei se taida niinkään olla?

pee 18.01.2013 18:02

ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)

Jeeper 18.01.2013 18:10

Oliko se nyt niin että C-kortin omistavat joutuvat käymään lääkärillä viiden vuoden välein?

Heguli 18.01.2013 18:10

Ei liity varsinaiseen kysymykseen mutta tämä uudistuksessa vähän ketuttaa:

http://m.iltasanomat.fi/inf/infomo;J...uutiset_page=0

FROM 18.01.2013 18:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 961673)
ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)



täähän olis ihan hyvä korjaus.

löytysköhän mistään ihan mustaa valkosella?

-Captain- 18.01.2013 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 961674)
Oliko se nyt niin että C-kortin omistavat joutuvat käymään lääkärillä viiden vuoden välein?

täähän koskee vaa "uusia" c-kortillisia tai jos tekee jotai muutoksia korttii ni sit on vaa sen 5-vuotta voimas.. ja vanhoille muuttuu muistaakseni 2033 sama homma. onneks on täys kuponki ni ei tarvii muutoksii tehdä :)

-Stedt- 18.01.2013 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 961740)
täähän koskee vaa "uusia" c-kortillisia tai jos tekee jotai muutoksia korttii ni sit on vaa sen 5-vuotta voimas.. ja vanhoille muuttuu muistaakseni 2033 sama homma. onneks on täys kuponki ni ei tarvii muutoksii tehdä :)

Tuossa kun käytiin direktiivipäiviä, niin kouluttaja sano että tulee merkintä ajokorttiin ammattipätevyydestä...eli korttihan pitää uusia 5 vuoden välein, eli ammatikseen ajelevat taitaa joutua korttia päivittämään:confused:

Renegade 18.01.2013 21:27

Mustaa valkoisella
 
löytyy vaikka tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...=ajokorttilaki

Ja heti toisen luvun neljännessä pykälässä on noi ajokorttiluokat määritelty.uuden mallin mukaisesti. Perehtykööt kukin siihen mikä kiinnostaa...

Ja vaikka toi laki on numeroltaan 29.04.2011/386 niin kymmenenn luvun 102 pykälässä mainitaan voimaantulo, joka siis on 19.01.2013.


Henkilökohtaisesti toivoisin tähän Suomen, muutenkin jo yksikertaiseen, lainsäädöntöön hieman tarkennuksia erityisesti ajoneuvojen teknisistä ominaisuuksista ja varsinkin niiden muutoksista. Ja kai näitä ajo-oikeusluokkiakin voisi tarkentaa vielä jotenkin. Esimerkiksi nelivetoisille ajoneuvoille ja niiden yhdistelmille voisi vielä olla joku oma luokka, mihin pitäisi uusia kortti ja käydä lääkärissä joka toinen vuosi. Olis sitten viimein maasturikuskitkin viimeisen päälle tarkastettuja eliitttikuskeja. Ei väliä vaikka kortti maksaa jo enemmän ku mun käyttöauto, kunhan homma toimii. Pitäisiköhän ehdottaa eduskunnalle tosta aiheesta joku lakialoite, niin saatais edes joku selvyys näihin asioihin?:D:D:D

Lerssinen 18.01.2013 21:36

Ammattipätevyyden saa erillisellä kortilla JA SE PITÄÄ ITSE VALITA KAAVAKKEESTA !!!

Jos et valitse niin joudut 5v uusintasykliin mutta erilliselle kortille niin onnistuu..

-Stedt- 18.01.2013 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 961760)
Ammattipätevyyden saa erillisellä kortilla JA SE PITÄÄ ITSE VALITA KAAVAKKEESTA !!!

Jos et valitse niin joudut 5v uusintasykliin mutta erilliselle kortille niin onnistuu..

Kylläpä se taitaa pitää käydä tuota koulutusta 35h viiden vuoden välein jos meinaa ammatikseen rekkaa ajella, näin meille ainakin uskoteltu. Nää ajokortti uudistukset on kyllä suoraan persiistä, koko ajan keksitään uusia keinoja rahastaa,,, tuossa muuten pätkä trafin sivuolta tuosta ammattipätevyys kortista.

Ammattipätevyyden jatkokoulutus

Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta viiden vuoden aikana 35 tuntia jatkokoulutusta, joka voidaan suorittaa jaksoina. Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia).
Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta. Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia, lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto että kuorma-autoluokkiin hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana.

Henkilöillä, jotka ovat suorittaneet linja-auton tai kuorma-auton ajokortin ennen kyseisiä päivämääriä, on ammattipätevyys kyseiseen luokkaan voimassa ajo-oikeuden kautta (siirtymäsäännös). Pitääkseen ammattipätevyytensä voimassa on kuljettajien suoritettava jatkokoulutus viiden vuoden aikana. Jatkokoulutus on suoritettava henkilöliikenteessä 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 mennessä ja tästä eteenpäin joka viides vuosi.

Renegade 18.01.2013 22:00

Tostakin löytyy ajankohtaista lakitekstiä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...ip%C3%A4tevyys


Suora lainaus lakitekstistä:

"Ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta. Ammattipätevyyden voimassaoloa voidaan jatkaa viideksi vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella. Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen."

Lerssinen 18.01.2013 22:05

Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.

Mie ajan rahtiakin :D

-Stedt- 18.01.2013 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 961779)
Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.

Mie ajan rahtiakin :D

Juu, nyt mie vasta hogasin mitä tarkotit:D

-Captain- 18.01.2013 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 961779)
Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.

Mie ajan rahtiakin :D

tätä miekin tarkotin, yli 10-vuotta tullu rekkaa ammatiksee ajettua ja täl hetkel 4 päivää direktiivejä käyty eli yhtä uupuu...

-Stedt- 18.01.2013 23:32

Täällä alkas 20vuotta oleen täynnä, kuvittelin että alkas osata jo tän homman, mutta eu päättäjät kai toista mieltä:rolleyes:. Direktiivipäiviä olis nyt 10 takana, josta 5 hävis jonnekkin byroktratian rattaisiin, eli jotain valtion tukihommeleita ja ei hyväksyttyjä päiviä vaikka näin piti olla. No nyt kuitenkin kaikki päivät käyty:),,,,taas.

Luoppis 19.01.2013 11:52

Oli direktiivi mikä tahansa, se ei estä kortitta ajamista. Eikä paranna sen valvontaa mitenkään. Eikä edes lyhennä amisten lippiksien lippoja eikä rattijuoppojen promilleja.

Ooppeli 19.01.2013 12:50

Eilen veljen kanssa pohdittiin tota ammattipätevyys juttua.
Onkohan kukaan miettinyt että kenen taskuun ne rahat menee jotka yrittäjiltä peritään. Tai ketkä itse joutuu sen kurssinmaksun maksamaan.

Ajatellaan että kurssin keskihinta on n.125€ Yhdellä kurssipäivällä on vaikka 20 "oppilasta"
kouluttaja vaikka pitää 3 kurssia viikossa 40 viikon ajan. Tulos 300000€

Kenen taskuun tuostakin summasta valtaosa menee? Paljon saa kouluttaja?

Ajatelkaa paljonko Suomessa on rekkakuskeja joiden pitää toi kurssi käydä. Tai niitä yrittäjiä joilla on vaikka 100 kuskia palkkalistoilla.

Pienilasku laskutoimitus tähän. 100000 rekkakuskia kurssimaksu n.125€ 5kurssipäivää.

62.5milj. € Huh huh. Joku on keksinyt hyvän rahastus keinon.

Ja sama sitten viiden vuoden päästä.

Nikuzai 19.01.2013 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 961939)
Oli direktiivi mikä tahansa, se ei estä kortitta ajamista. Eikä paranna sen valvontaa mitenkään. Eikä edes lyhennä amisten lippiksien lippoja eikä rattijuoppojen promilleja.


Tätä direktiiviä ei edes vaadita kaiketi muilta kuin suomalaisilta suomessa, venäläiset ei tarvii direktiiviä kun eivät ole eu kansalaisia, romanialaiset ja itäblokki ei ottanut koko hommaa käyttöön eli ne suhaa suomen teillä edelleen ostetulla kortilla kuten ennenkin :mad: suomalainen on ainoa idiootti joka innoissaan maksaa :(

Nikuzai 19.01.2013 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 961673)
ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 961691)
täähän olis ihan hyvä korjaus.

löytysköhän mistään ihan mustaa valkosella?

Entäs muuttuiko se pikku-e;n painot punnitus perusteisiksi?

Elikkäs koukku maksimi 1000kg jarrullisena + tyhjä traileri kokomassa 3500kg/omapaino 800kg olisi nyt sallittu kun ennen ei ollut?

vmt 19.01.2013 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 962145)
Entäs muuttuiko se pikku-e;n painot punnitus perusteisiksi?

Elikkäs koukku maksimi 1000kg jarrullisena + tyhjä traileri kokomassa 3500kg/omapaino 800kg olisi nyt sallittu kun ennen ei ollut?

On kai se pikku-e:llä ollut ennenkin sallittua. Eikös tuo kortti ole sen mahdollistanut, että millä vaan m1 tai n1 autolla on saanut sen painoista hinata kuin vetoauto sallii? Ja sehän on ollut todellisen massan mukaan. Ilman sitä e:tä taas sitten kokonaismassojen mukaan.

Tuossa kiinnostava juttu:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...jokorttiluokat
BE-luokan ajokortti

1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.

2. Mikäli BE-luokan ajo-oikeus on saatu ennen 19.1.2013, voi hinattavan ajoneuvon kokonaismassa olla yli 3500 kg.

Siis saako jatkossa vanhalla kortilla vetää henkilöautolla kokonaismassalta yli 3500 kärryä, jos se on vaan sen hetken painon mukaan on sallittua ko autolla vedettäväksi?

Kaitsu67 20.01.2013 00:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 961675)
Ei liity varsinaiseen kysymykseen mutta tämä uudistuksessa vähän ketuttaa:

http://m.iltasanomat.fi/inf/infomo;J...uutiset_page=0

No eihän tossa ole sitten enää mitään järkeä opettaa itse??

"Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa.
Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300–400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen – verrattuna opetusluvallisiin."

Eli ton mukaan jos autokoulu maksaa sitten keskimäärin 1600-1700 euroa ja opetuslupaan tulee yli tonni lisää niin sittenhän se menee samoihin sen lisäks että pitää ostaa ja nähdä vaiva polkimien ym kanssa. Hyvin on autokoulut lobanneet ton lain... onnex on toi ajo-opetus jo tehty viime syksynä....

Heguli 20.01.2013 19:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 962263)
No eihän tossa ole sitten enää mitään järkeä opettaa itse??

"Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa.
Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300–400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen – verrattuna opetusluvallisiin."

Eli ton mukaan jos autokoulu maksaa sitten keskimäärin 1600-1700 euroa ja opetuslupaan tulee yli tonni lisää niin sittenhän se menee samoihin sen lisäks että pitää ostaa ja nähdä vaiva polkimien ym kanssa. Hyvin on autokoulut lobanneet ton lain... onnex on toi ajo-opetus jo tehty viime syksynä....

Kalliiksi on tosiaan tehty tuo itse opettaminen, alkaa olemaan vähän siinä ja siinä kannattaako. Tarkoitus oli kumpikin tenava opettaa ajamaan mutta pitää tuota miettiä. Saahan tällä nykysysteemillä ajattaa vuoden, eli paljon saa kilsoja opetettavalle alle mikä on toisaalta hyvä asia.

Kaitsu67 20.01.2013 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 962518)
Saahan tällä nykysysteemillä ajattaa vuoden, eli paljon saa kilsoja opetettavalle alle mikä on toisaalta hyvä asia.

Toi onkin oikeastaan sitten enää se ainoa + puoli mikä jäänee.... :(

Nerd-O 21.01.2013 17:05

Eikös tuosta ollut jo aikaisemmin juttua että tuon uuden systeemin myötä ajokortin hinta alkaa olla siellä n.2500€? Tuo alkaa olla jo sellainen summa että ei välttämättä ihan kesäduunillakaan saa kasaan tuollaista raha summaa. Hinta on sitä luokkaa että porukka jättää kortin ajamiset väliin.

Ja eikö nyt ole muutenkin vähän ongelmana että kuorma-auto kuskeja ei tahdo enää valmistua? Sekin mennyt niin kalliiksi pelleilyksi ettei hommassa ole mitään järkeä. Vähän on päättäjiltä karannut mopo käsistä. Ei sillä ole mitään väliä jos hinta on vaikka 10k€. Päättäjillä on siihen kyllä varaa, mutta perus duunareilla ei ole.

Muutoinkin itseä alkanut niin vituttamaan tämä veroitus että olen alkanut ulkomailta tilaan itselleni kaiken mahdollisen. Ei mitään väliä vaikka suomesta saisi samaan hintaan. Tilaan sen ulkomailta vaan siksi ettei mun ostoksista tule verotuloa suomeen ja sitä kautta anneta hilloja kaikenmoisille sosiaalipummeille sun muille. Vähentäisi noiden etuuksia ja sitten puuttuisi verotukseen.

mara90 21.01.2013 19:51

No voe ny helvata...

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...oimassaoloaika

Tarkottaako tuo nyt sitä että jos mää nyt hommaan vaikka pikku-e:n niin koko ajokortti muuttuu määräaikaseks vaikka on jo entuudestaa se ajokortti olemassa?

"Uuden ajokorttiluokan lisääminen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi."

Eli ei vissiin kannata hommata pikku-e:tä enään tässä vaiheessa, prkl :mad:


Sivu luotu: 04:47 (GMT +2).