Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.02.2014, 22:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.02.2014, 22:50
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.
Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.02.2014, 09:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä
No, kyllä se kiinteä neliveto vaan puskee aivan helvetisti, jos vertaa sellaiseen mikä "joustaa" keskeltä. Oikeastaan ainoa miinus Jeepin viskolaatikossa ja uudemmassa progressiivisen kytkimen sisältävässä laatikossa on se, ettei halutessaan saa takavetoa tai kiinteää nelikkoa. Toisaalta takaveto päällä ajamisesta ei oikein ole mitään hyötyä, koska kulutus ei käytännössä tipu yhtään (ei ole napalukkoja). Itse olisin kaivannut lähinnä kiinteää nopeata nelivetoa tarvittaessa. Parin talven kokemuksella kiinteästä nelikosta, ja pari talvea jatkuvalla viskolla, niin ylivoimaisesti parempi kaupunki- ja maantiekäytös on ollut jatkuvalla nelikolla. Nimenomaan kiinteä on ollut levottomampi/ tempoilevampi (ja puskee), koska ei anna yhtään periksi keskeltä.

Siinä mielessä Pajeron superselect on varmasti paras mahdollinen jakis, kun on takaveto, viskolla jatkuva neliveto, ja lisäksi nopea ja hidas kiinteä nelikko. Hidas puoli vaan saisi olla hitaampi.

Mutta, hyvä että jokaiselle on jotain. Itselle ottaisin mieluiten tuon mitsun laatikon.. jos sellaisen vaikka rakentaisi doubleripakettina Jeepin jakiksen puolikkaan perään
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
RJ 70 :n jakovaihteistoa koskien Artzi Tekniikka & Jutustelu 1 08.04.2008 20:47
Tietämätön -> toyota hilux Kirk Tekniikka & Jutustelu 29 29.11.2007 21:47
Tietämätön kysyy renkaiden muutoskatsastuksesta markoh Tekniikka & Jutustelu 10 28.10.2006 16:33
Nimimerkillä. Tietämätön kyselee. Duracell Chit-Chat 8 16.08.2006 09:23
moderaattoreille ehdotus myyntipalstaa koskien TimJus Chit-Chat 35 06.06.2006 21:36


Sivu luotu: 03:41 (GMT +2).