Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2014, 20:56
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.620
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Tuskin kukaan jaksaa montaa kertaa saman työmatkan aikana jumpata napoja auki ja kiinni niin nuo samat romuthan siellä mukana pyörii oli keppi sitten missä asennossa tahansa.
No en sitä tarkottanutkaan että tarttis. Kirjoitin " jos selviää" takavedolla...

Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2014, 21:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lisäpainoa lavalla voi myös kokeilla, auttaa takaveto talvi autoiluun.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2014, 22:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
No en sitä tarkottanutkaan että tarttis. Kirjoitin " jos selviää" takavedolla...

Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana.
On aika paljon nelivetoautoja missä ei ole napalukkoja ollenkaan. Hyvin ne etuperän ja jakiksen hilppeet silti kestää satoja tuhansia kilometrejä. Kun ei tule kardaanin kautta vetoa akselille, niin se vapaasti pyörivä systeemi ei itse asiassa paljoakaan kulu.


Mitä tulee tuohon kiinteä nelikko päällä ajamiseen, niin oikeastaan kaikki muut olosuhteet paitsi kuiva/ märkä asvaltti, tai kuiva/ märkä (hyvin pitävä) hiekkatie yms. vastaavat olosuhteet tiellä on ok. Ei ole niin pitävää jäätä tai lunta, joka mitenkään hirveästi kuluttaisi mitään voimansiirron osia liikaa kiinteällä nelikolla. Kuivalla hiekalla tai vastaavassikin jos vetokykyä tarttee, niin laittaa mielummin sen nelivedon päälle liian aikaisin, kuin liian myöhään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2014, 07:39
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

hiluksissa ln 110 (samanlainen voimansiirtosysteemi kuin mitsussa) olen ajanut kaikki talvet 500tkm etuveto päällä ja ei ole haitannut mitään. Toki jos paljasta pinnoitettua tietä alla niin kepistä 2H päälle. Nuo avolavat on aika holtittomia ajaa talvella ilman etuvetoa!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2014, 21:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.02.2014, 22:20
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.02.2014, 22:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.02.2014, 22:50
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.
Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.02.2014, 10:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
Ei mihinkään, mutta jos vaihtoehtona on tönkkö nelikko tai takapotku, niin mieluummin kuitenkin se. Voishan tuossa nykyisessäkin olla vielä takavetomahdollisuus, mut en oo osannu sitä kaivata, kuluupahan renkaatkin tasaisemmin.

En tuosta viskostakaan niin perusta, kuluva levypakka. FJ:ssä on planeettatasauspyörästö torsen-lukituksella, voimanjako normaalisti 40/60% suhteella eli hivenen takapainoinen, mutta voi muuttua hieman suuntaan ja toiseen. Keskilukko päällä sitten tietysti tönkkö 50/50%.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.02.2014, 11:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Juu, kyllä nuo viskot ajan myötä kulahtaa ja täytyy uusia. Hyvänä puolena se että voi olla liki takaveto vs. torsen, jos torsenissa haluaa voimanjaon lähelle 50/50 arvoa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
RJ 70 :n jakovaihteistoa koskien Artzi Tekniikka & Jutustelu 1 08.04.2008 20:47
Tietämätön -> toyota hilux Kirk Tekniikka & Jutustelu 29 29.11.2007 21:47
Tietämätön kysyy renkaiden muutoskatsastuksesta markoh Tekniikka & Jutustelu 10 28.10.2006 16:33
Nimimerkillä. Tietämätön kyselee. Duracell Chit-Chat 8 16.08.2006 09:23
moderaattoreille ehdotus myyntipalstaa koskien TimJus Chit-Chat 35 06.06.2006 21:36


Sivu luotu: 00:15 (GMT +2).