Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 15.01.2014, 00:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Kyse on siis ln110, 1995 Hilux, alias Hilma.

Pihalle kun nyt vihdoin tuli lunta niin pääsin tekemään mielenkiintoisen experimentin. Kokeessa on kolme vaihetta ja kuvausta.

Vaihe 1: hidas neliveto päälle, käännetään ohjauksesta kaikki oikealle ja kytkin ylös. Auto liikkuu ja avoimesta ovesta tarkkaillaan vasemman etupyörän liikkeitä. Pyörä pyörii, mutta vajaan kierroksen jälkeen jumittuu hetkeksi ( tämä näkyy siis selvästi kun vauhtia on todella vähän ja kun alustana on lumi). Jumitus irtoaa lähes samantien ja pyörä pyörii vapaasti.

Vaihe 2. Takaveto päälle, samoin kun vaiheessa 1, ruori styyrpuurin ja tarkkailemaan pyörää. Ei jumita tällä kertaa.

Vaihe 3: kokeillaan samaa käännöstä, mutta huomattavasti vähäisemmällä käännöllä. Ei jumita.

Ja nyt seuraa kysymys:

Voiko olla murros, joka jumittaa vaikka ilmiö esiintyy vain 4-vedolla? Kuvittelisin itse, että murros ei tiedä onko vetoa vai ei. Onko etutasauspyörästö mulla jotenkin kiristetty, koska siihen tuo käytös myös viittaa. Vaiko onko tämä vaan murroskysymys? Vääntösauvat on melko ylhäällä. Lörtsykumit murroksen ympärillä on ehjät.

Loppuun pakollinen vastuuvapaus- ja moderaattorin iloiseksi tekevä lauseke: hakua on käytetty ahkerasti
Kuten tuossa jo todettiin, niin "vika" on juurikin tuo geometria, siis kun sinulla on paljon painoa lavalla(?), niin jäykällä nelivedolla on se ominaisuus, että kun eturenkaat kiertää kääntyissä ulompana, niin ne kulkee pitemmän matkan; ja kun tuo jäykkä neliveto kirjaimellisesti pyörittää sekä etu, että- takaperää samalla nopeudella, niin joko takarenkaat (jossa kitkalukko jumittaa ne pyörimään samaa nopeutta, niin sisäkurvin puoleinen renkaan jälki on pikkasen lipsunut--) ja jos/kun tuon tekee /sulalla/puhtaalla/kuivalla asfaltilla, niin ainakin hilux -88 LN-65 alkoi panemaan vastaan kunnolla, ja voiman edessä alkoi kunnolla "hytkymään" (käytiin keväällä hakemassa yhdeltä mökiltä "ylijäämä-" kivet pois....) ja jos olisi löyhä, niin olisi mennyt rikki!
Siis tuo vetonivelen kuormitus vastaa sutimista...

Ja tuohon OFFIPALSTA:n hakuun: Minäkään en löydä sillä mitään, EN edes ohjeita (jos jollain on tietoa, miten k.o hakukoneeseen pitää syöttää hakuja/hakusanoja, niin toivon apua esim. yksityisviestin muodossa....)
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 11:02 (GMT +2).