Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Register Offiblogs Community Calendar Today's Posts Search

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 08.01.2014, 18:15
Jam0 Jam0 is offline
Aktiivijäsen+
 
Join Date: 08.02.12
Location: Aura
Posts: 223
Default

Ihan peruskauraa, joskin kaikki on tuplasti painavampaa kuin normaali henkilöautossa. Jos on nosturi ja jonkinnäkönen vaihdelaatikkopukki käytössä niin ei mitään ihmeellistä

__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Reply With Quote
  #2  
Old 08.01.2014, 18:55
TARO59 TARO59 is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 06.07.13
Location: porvoo
Posts: 162
Default

Kytkimen vaihto ja sen yhteyydessä silmälaakeri joka on ainakin hiluxissa tavallinen suojattu kuulalaakeri. Sehän on alunperin 6201 2rsj tyyppinen ja 10mm paksu. Kysymys kuuluu että voiko/mahtuuko sinne 12mm tai paksumpi laakeri sillä yleensähän akseli on kulunut laarin kohdalta ja jos leveämpi niin tulisi vähän ehjääpintaa myöskin mukaan touhuun. Onko kokemuksia
Reply With Quote
  #3  
Old 08.01.2014, 19:05
TARO59 TARO59 is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 06.07.13
Location: porvoo
Posts: 162
Default

Kysymys öljyvuodosta. Joku on joskus kai aikonut laittaa turbon kyseiseen hiluxiin ymmärtääkseni ja turboon on kai tarvittu paikka mistä saadaan voitelu ja sen takia on vaihdettu se(ja nyt paha selitys) luukku missä öljysuodatin jalka on kiinni ja sijaitsee pakosarjan alapuolella. Öljysuodatinhan on alunperin vaakatasossa oleva litran kokoinen purkki mutta tässä on pystysuorassa oleva pieni suodatin. Noin keskellä laippaa on banjoliitin mistä menee letku generaattorin perään.
Mikä on moottorin tyyppi vakio hiluxissa vm 89 ja mistäköhän moottorista kyseinen laippa voi olla kotoisin. Se luukku vuotaa jostain kohtaa öljyä ja myöskin se banjoliitin.
Onko missään kunnon kuvia mistä näkisi mistä om kyse eli mitä luukun takana on voiko sen irroittaa ilman että jotain pahaa tapahtuu ja mistä ja millä nimikkeellä siihen voi ostaa tiivistett/tiivisteitä. Pääseekö luukkua edes irroittamaan poistamatta pakosarjaa tai pakoputkea.
Reply With Quote
  #4  
Old 08.01.2014, 19:37
jyrze's Avatar
jyrze jyrze is offline
Konkari
 
Join Date: 11.06.08
Location: pori
Posts: 583
Default

Quote:
Originally Posted by TARO59 View Post
Kysymys öljyvuodosta. Joku on joskus kai aikonut laittaa turbon kyseiseen hiluxiin ymmärtääkseni ja turboon on kai tarvittu paikka mistä saadaan voitelu ja sen takia on vaihdettu se(ja nyt paha selitys) luukku missä öljysuodatin jalka on kiinni ja sijaitsee pakosarjan alapuolella. Öljysuodatinhan on alunperin vaakatasossa oleva litran kokoinen purkki mutta tässä on pystysuorassa oleva pieni suodatin. Noin keskellä laippaa on banjoliitin mistä menee letku generaattorin perään.
Mikä on moottorin tyyppi vakio hiluxissa vm 89 ja mistäköhän moottorista kyseinen laippa voi olla kotoisin. Se luukku vuotaa jostain kohtaa öljyä ja myöskin se banjoliitin.
Onko missään kunnon kuvia mistä näkisi mistä om kyse eli mitä luukun takana on voiko sen irroittaa ilman että jotain pahaa tapahtuu ja mistä ja millä nimikkeellä siihen voi ostaa tiivistett/tiivisteitä. Pääseekö luukkua edes irroittamaan poistamatta pakosarjaa tai pakoputkea.
Se on "öljynlauhdutin", eli siellä pitäisi jäähdytinnesteen jäähdyttää öljyä tjn.
Luukun voi ottaa ihan huoletta pois. Öljyt ja jäähdytinnesteet laskee vaan ensin pois.
Moottorin täydellisessä tiivistesatsissa se ainakin tulee mukana.
Kyllä ainakin mun korotetussa 110:ssä sen saa pois pyöräkotelon kautta.

Se sun öljynsuodatinjalka vois olla cressidasta? 2L:ssä joka siellä tarossa moottorina vakiona on pitäisi sen litrasen suodattimen olla pystyssä reikä ylöspäin.
Reply With Quote
  #5  
Old 10.01.2014, 23:38
Jappi Jappi is offline
Sankari
 
Join Date: 04.04.08
Location: Puolanka
Posts: 3,852
Default

Quote:
Originally Posted by TARO59 View Post
Kysymys öljyvuodosta. Joku on joskus kai aikonut laittaa turbon kyseiseen hiluxiin ymmärtääkseni ja turboon on kai tarvittu paikka mistä saadaan voitelu ja sen takia on vaihdettu se(ja nyt paha selitys) luukku missä öljysuodatin jalka on kiinni ja sijaitsee pakosarjan alapuolella. Öljysuodatinhan on alunperin vaakatasossa oleva litran kokoinen purkki mutta tässä on pystysuorassa oleva pieni suodatin. Noin keskellä laippaa on banjoliitin mistä menee letku generaattorin perään.
Mikä on moottorin tyyppi vakio hiluxissa vm 89 ja mistäköhän moottorista kyseinen laippa voi olla kotoisin. Se luukku vuotaa jostain kohtaa öljyä ja myöskin se banjoliitin.
Onko missään kunnon kuvia mistä näkisi mistä om kyse eli mitä luukun takana on voiko sen irroittaa ilman että jotain pahaa tapahtuu ja mistä ja millä nimikkeellä siihen voi ostaa tiivistett/tiivisteitä. Pääseekö luukkua edes irroittamaan poistamatta pakosarjaa tai pakoputkea.
Luukku/suodatinjalka on perusmallin L moottorista, vanhempi malli. Lähtee purkamatta pakoputkea mutta nesteet tulee kaikki ulos. Vuoto on siinä paperitiivarissa mikä on sen paketin alla.

Suosittelen muuten käyttämään venttiilikopan auki, jos suodatinmalli on alkuperäinen niin sieltä löytyy laahamallin keinut (uudemmassa venttiilikoneiston keinuvivussa on rulla päässä) ja sitten se tarkoittaa että omistat 2,2l moottorin... Ei muuten mutta vaikuttaa suunnilleen kaikkeen moottorin varaosien hankintaan.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Reply With Quote
  #6  
Old 11.01.2014, 01:43
Nikuzai Nikuzai is offline
Sankari
 
Join Date: 02.12.12
Location: Suomussalmi
Posts: 3,863
Default

Kysytääs vielä et kun purkaa hiacen jakiksen niin mitä sieltä tippuu öljyn lisäksi syliin?
Ja missä vois olla vika kun nelikon kytkentä haarukan vipu ei liiku laatikossa ja valinta keppi on taka-asennossa (nelikko kytkettäisiin työntämällä?)
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Reply With Quote
  #7  
Old 12.01.2014, 13:57
Porvoon Hilma Porvoon Hilma is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 01.05.12
Location: Sipoo
Posts: 2,426
Question

Risukeulan etupyörät jumii käännettäessä


Kyse on siis ln110, 1995 Hilux, alias Hilma.

Pihalle kun nyt vihdoin tuli lunta niin pääsin tekemään mielenkiintoisen experimentin. Kokeessa on kolme vaihetta ja kuvausta.

Vaihe 1: hidas neliveto päälle, käännetään ohjauksesta kaikki oikealle ja kytkin ylös. Auto liikkuu ja avoimesta ovesta tarkkaillaan vasemman etupyörän liikkeitä. Pyörä pyörii, mutta vajaan kierroksen jälkeen jumittuu hetkeksi ( tämä näkyy siis selvästi kun vauhtia on todella vähän ja kun alustana on lumi). Jumitus irtoaa lähes samantien ja pyörä pyörii vapaasti.

Vaihe 2. Takaveto päälle, samoin kun vaiheessa 1, ruori styyrpuurin ja tarkkailemaan pyörää. Ei jumita tällä kertaa.

Vaihe 3: kokeillaan samaa käännöstä, mutta huomattavasti vähäisemmällä käännöllä. Ei jumita.

Ja nyt seuraa kysymys:

Voiko olla murros, joka jumittaa vaikka ilmiö esiintyy vain 4-vedolla? Kuvittelisin itse, että murros ei tiedä onko vetoa vai ei. Onko etutasauspyörästö mulla jotenkin kiristetty, koska siihen tuo käytös myös viittaa. Vaiko onko tämä vaan murroskysymys? Vääntösauvat on melko ylhäällä. Lörtsykumit murroksen ympärillä on ehjät.

Loppuun pakollinen vastuuvapaus- ja moderaattorin iloiseksi tekevä lauseke: hakua on käytetty ahkerasti
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Reply With Quote
  #8  
Old 12.01.2014, 14:10
pahvi_ pahvi_ is offline
Konkari
 
Join Date: 08.12.11
Location: Savonranta
Posts: 570
Default

väittäsin kyllä et murros jos jumittas nii se kyllä jumis sit myös ilman nelivetoa kun napalukko on vaan kiinni.
tuo jumitushan voi johtua esim siitä että auto on sen verta suoralla että tasauspyörästö ottaa kiinni? tai etu-ja takapyörien vierintämatkan ero tekis tota myös?
ite en ikinä noin tarkkaan seurannu mut jos unohtu neliveto päälle ku ajeli pitävällä alustalla niin huomas kyllä miten "jarrutti" renkaat linkussa kääntäessä. lumi kun on alla niin nyt käy niin et kumi lipsuu..
tälleen mutuna ja veikkaamalla

tälleen uuvestaan kysymyksen lukemalla paikantasin sen tohon vierintämatkojen eroon. koska keskitasauspyörästöhän ei nuissa hilukseissa luista?
__________________
Emmie tiiä
Reply With Quote
  #9  
Old 12.01.2014, 19:35
Pölli Pölli is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 10.11.13
Location: Orivesi Finland
Posts: 102
Default

Veikkaan että ihan ominaisuus, ite ainakin huomannut kahdella hiluxilla (risu ja jäykkäakseli) ja kahdella suzukin maasturilla että etupää jarruttaa esm. asfaltilla tai hiekalla kun kääntää tappii nelivedol ja ajaa. Joskus tullu rullaten johki tiukkaa käännöksee nelivedol ni auto on pysähtyny ku kääntäny tappiin. Eli ei sielä mitää rikki ainakaan ole.

Offtopikkina, pistin lumiketjut etupyörii ni on kyllä aivan lyömätön laite hakee mettästä puita.. kiipeää melkose jyrkkääkin polkua pitkin tuosta vaan

Last edited by Pölli; 12.01.2014 at 19:38.
Reply With Quote
  #10  
Old 13.01.2014, 06:10
2,4TD 2,4TD is offline
Konkari+++
 
Join Date: 26.03.09
Location: Pori
Posts: 853
Default

Quote:
Originally Posted by Porvoon Hilma View Post
Kyse on siis ln110, 1995 Hilux, alias Hilma.

Pihalle kun nyt vihdoin tuli lunta niin pääsin tekemään mielenkiintoisen experimentin. Kokeessa on kolme vaihetta ja kuvausta.

Vaihe 1: hidas neliveto päälle, käännetään ohjauksesta kaikki oikealle ja kytkin ylös. Auto liikkuu ja avoimesta ovesta tarkkaillaan vasemman etupyörän liikkeitä. Pyörä pyörii, mutta vajaan kierroksen jälkeen jumittuu hetkeksi ( tämä näkyy siis selvästi kun vauhtia on todella vähän ja kun alustana on lumi). Jumitus irtoaa lähes samantien ja pyörä pyörii vapaasti.

Vaihe 2. Takaveto päälle, samoin kun vaiheessa 1, ruori styyrpuurin ja tarkkailemaan pyörää. Ei jumita tällä kertaa.

Vaihe 3: kokeillaan samaa käännöstä, mutta huomattavasti vähäisemmällä käännöllä. Ei jumita.

Ja nyt seuraa kysymys:

Voiko olla murros, joka jumittaa vaikka ilmiö esiintyy vain 4-vedolla? Kuvittelisin itse, että murros ei tiedä onko vetoa vai ei. Onko etutasauspyörästö mulla jotenkin kiristetty, koska siihen tuo käytös myös viittaa. Vaiko onko tämä vaan murroskysymys? Vääntösauvat on melko ylhäällä. Lörtsykumit murroksen ympärillä on ehjät.

Loppuun pakollinen vastuuvapaus- ja moderaattorin iloiseksi tekevä lauseke: hakua on käytetty ahkerasti
Vanha Hj oikein paukutti pitävällä pinnalla, tuo 170 koppainen ei, nyt kun laittelin Arb.n molempiin päihin niin sinun esittämässä tilanteessa tuntuu kun joku painaisi jarrua, niin lujaa puree kiinni Toi ilmiö vaan tulee kun ne pyörät on ääriasennossa, takapää työntää ja etupäässä puskee vastaan. Nykyisin oikein huomaa esim isoa ympyrää kun ajaa noin ja polkaisee kytkimen pohjaan niin vauhti hiljenee nopeasti.
Reply With Quote
  #11  
Old 15.01.2014, 00:31
BJ-40/76 BJ-40/76 is offline
Legenda
 
Join Date: 11.05.09
Location: Oulu
Posts: 5,055
Default

Quote:
Originally Posted by Porvoon Hilma View Post
Kyse on siis ln110, 1995 Hilux, alias Hilma.

Pihalle kun nyt vihdoin tuli lunta niin pääsin tekemään mielenkiintoisen experimentin. Kokeessa on kolme vaihetta ja kuvausta.

Vaihe 1: hidas neliveto päälle, käännetään ohjauksesta kaikki oikealle ja kytkin ylös. Auto liikkuu ja avoimesta ovesta tarkkaillaan vasemman etupyörän liikkeitä. Pyörä pyörii, mutta vajaan kierroksen jälkeen jumittuu hetkeksi ( tämä näkyy siis selvästi kun vauhtia on todella vähän ja kun alustana on lumi). Jumitus irtoaa lähes samantien ja pyörä pyörii vapaasti.

Vaihe 2. Takaveto päälle, samoin kun vaiheessa 1, ruori styyrpuurin ja tarkkailemaan pyörää. Ei jumita tällä kertaa.

Vaihe 3: kokeillaan samaa käännöstä, mutta huomattavasti vähäisemmällä käännöllä. Ei jumita.

Ja nyt seuraa kysymys:

Voiko olla murros, joka jumittaa vaikka ilmiö esiintyy vain 4-vedolla? Kuvittelisin itse, että murros ei tiedä onko vetoa vai ei. Onko etutasauspyörästö mulla jotenkin kiristetty, koska siihen tuo käytös myös viittaa. Vaiko onko tämä vaan murroskysymys? Vääntösauvat on melko ylhäällä. Lörtsykumit murroksen ympärillä on ehjät.

Loppuun pakollinen vastuuvapaus- ja moderaattorin iloiseksi tekevä lauseke: hakua on käytetty ahkerasti
Kuten tuossa jo todettiin, niin "vika" on juurikin tuo geometria, siis kun sinulla on paljon painoa lavalla(?), niin jäykällä nelivedolla on se ominaisuus, että kun eturenkaat kiertää kääntyissä ulompana, niin ne kulkee pitemmän matkan; ja kun tuo jäykkä neliveto kirjaimellisesti pyörittää sekä etu, että- takaperää samalla nopeudella, niin joko takarenkaat (jossa kitkalukko jumittaa ne pyörimään samaa nopeutta, niin sisäkurvin puoleinen renkaan jälki on pikkasen lipsunut--) ja jos/kun tuon tekee /sulalla/puhtaalla/kuivalla asfaltilla, niin ainakin hilux -88 LN-65 alkoi panemaan vastaan kunnolla, ja voiman edessä alkoi kunnolla "hytkymään" (käytiin keväällä hakemassa yhdeltä mökiltä "ylijäämä-" kivet pois....) ja jos olisi löyhä, niin olisi mennyt rikki!
Siis tuo vetonivelen kuormitus vastaa sutimista...

Ja tuohon OFFIPALSTA:n hakuun: Minäkään en löydä sillä mitään, EN edes ohjeita (jos jollain on tietoa, miten k.o hakukoneeseen pitää syöttää hakuja/hakusanoja, niin toivon apua esim. yksityisviestin muodossa....)
Reply With Quote
  #12  
Old 08.01.2014, 20:34
RIPAX RIPAX is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 24.04.09
Location: vihti
Posts: 2,246
Default

Vähä.


Quote:
Originally Posted by TARO59 View Post
Kytkimen vaihto ja sen yhteyydessä silmälaakeri joka on ainakin hiluxissa tavallinen suojattu kuulalaakeri. Sehän on alunperin 6201 2rsj tyyppinen ja 10mm paksu. Kysymys kuuluu että voiko/mahtuuko sinne 12mm tai paksumpi laakeri sillä yleensähän akseli on kulunut laarin kohdalta ja jos leveämpi niin tulisi vähän ehjääpintaa myöskin mukaan touhuun. Onko kokemuksia
Ainaki vähä leveempi mahtuu,ite tehny silleenki et siirtäny pari millii ulospäin sitä laakeria eli en oo lyöny pohjaan laakeria,ongelmana vaan se et sit ei ulko kooli oo pesässään kunnolla ja siks en oo jättäny enempää,sit eri juttu jos on kokonaan leveempi laakeri. Eli sanoisin et kun se 6201 on 10mm levee ni joku 12mm levee olis hyvä,jopa 13 tai 14 vois olla hyvä,eri juttu millasilla leveyksillä löytyy. Lähes aina se laakeri on narahtanu kiinni kun kytkin on käyny kuumana joten ainaki C3 välyksellinen sen laakerin ois syytä olla,jospa kestäis paremmin. Mulla on itellä just laatikko irti hiluksissa mut mul on 2LT kone ja R151f laatikko et ei oo välttämättä täysin vertailukelposia minkään hiluksin kanssa,ja nää mitat heitin sitte ulkomuistista et tarkista asia!!
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Reply With Quote
  #13  
Old 09.01.2014, 19:14
-JoNe-'s Avatar
-JoNe- -JoNe- is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 06.06.11
Location: Ilomantsi
Posts: 446
Default

onko kellään antaa muita vaihtoehtoja ln65 pidemmiksi jarruletkuiksi? joensuussa ei tunnu kirjat tuntevan ku 2cm pidemmät letkut mitkä kävis suoraan
Reply With Quote
  #14  
Old 09.01.2014, 19:46
H&K's Avatar
H&K H&K is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 20.10.05
Location: kuusisto, Finland
Posts: 2,625
Default

Quote:
Originally Posted by -JoNe- View Post
onko kellään antaa muita vaihtoehtoja ln65 pidemmiksi jarruletkuiksi? joensuussa ei tunnu kirjat tuntevan ku 2cm pidemmät letkut mitkä kävis suoraan
Enpä osaa enempää autaa kun että haulla löyty tälläneen:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33079

ja

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33148


Ja noi käyttäjän Azizp linkit vie "vanhalle palstalle" jossa oli eri softa pohjalla. Mulla ei ole käryäkään miten noi linkit sais käännetyä uudelle palstalle.
Reply With Quote
  #15  
Old 10.01.2014, 22:13
Ipa Ipa is offline
Tulokas
 
Join Date: 10.01.14
Location: Imatra, Suomi
Posts: 7
Default

Eli kysytääs täältä... Ln65 vm.88 moottorinvaihtoprojekti, tällähetkellä kiinni 2L pata, meneekö heittämällä 2L2 paikalleen? Vai kannattaneekoo suosiolla etsiä vakio motti?
Reply With Quote
  #16  
Old 10.01.2014, 22:23
tieto's Avatar
tieto tieto is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 26.07.11
Location: taivalkoski
Posts: 134
Default

2l > 2l2


Quote:
Originally Posted by Ipa View Post
Eli kysytääs täältä... Ln65 vm.88 moottorinvaihtoprojekti, tällähetkellä kiinni 2L pata, meneekö heittämällä 2L2 paikalleen? Vai kannattaneekoo suosiolla etsiä vakio motti?
ite laiton omaan hiluksiin vähä piti sähköjä mulukata
Reply With Quote
  #17  
Old 14.01.2014, 12:59
Jappi Jappi is offline
Sankari
 
Join Date: 04.04.08
Location: Puolanka
Posts: 3,852
Default

Quote:
Originally Posted by Ipa View Post
Eli kysytääs täältä... Ln65 vm.88 moottorinvaihtoprojekti, tällähetkellä kiinni 2L pata, meneekö heittämällä 2L2 paikalleen? Vai kannattaneekoo suosiolla etsiä vakio motti?
Pakoputken kiinnitys pakosarjaan ei sovi. Jossain vaiheessa vaihtuu laturi sisäisellä säätimellä olevaan malliin ja syöttöpumpulle tulee erilainen sähköliitin kuin 2L koneessa.

Apulaitteet vanhasta ja pakoputken sepitys niin menee.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Reply With Quote
  #18  
Old 10.01.2014, 22:34
tieto's Avatar
tieto tieto is offline
Aktiivijäsen
 
Join Date: 26.07.11
Location: taivalkoski
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by -JoNe- View Post
onko kellään antaa muita vaihtoehtoja ln65 pidemmiksi jarruletkuiksi? joensuussa ei tunnu kirjat tuntevan ku 2cm pidemmät letkut mitkä kävis suoraan
vakio letkut yltää hyvin ku leikkaa rälläkällä irti rungosta iskarikorvakon takaa ja hitsaa siihen iskarikorvakon kylkeen. jos on jarruputket alkuperäiset niin niissä on varaa muutoksille, itellä muutettu paikkaa ja koria nostettu 5cm.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 9 (0 members and 9 guests)
 

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


The time now is 15:00 (GMT +2).