Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2013, 11:32
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.711
Perusasetus

hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?

kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa.


Viimeksi muokannut lepoantti : 21.12.2013 11:40
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.12.2013, 12:03
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?

kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa.
Ei se siellä vaan kestä, vaan valuu pinnoilta pois. Murroksen malja ja spindlen takaosa oli päässy pintaruosteeseen asti.
Siellä pitäs olla jatkuva roiskevoitelu, jotta se öljy voitelis kunnolla. Eli toimiihan se niin kauan, kun se siellä pysyy, mut sitten ku tiiviste rupeaa vuotamaan, niin sieltä valuu kaikki pihalle. Noissa vanhoissa tojotissa on melko vaikea saada sitä takapuolen tiivistettä kovin tiiviiksi, kun korroosiokuoriainen on yleensä syöny sen pallon liukupinnan melkosille urille ja kuopille.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2013, 13:02
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?

kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa.
Saattaahan se siellä kestää kun tarpeeksi jäykkää on. Oma kokemus on se että ulos tulee viimeistään siinä vaiheessa kun auton jättää kallelleen parkkiin. On nämä meikäläisen pirssit parhaat päivät nähneet jo ajat sitten, joten kääntöpää on yleensä vaikka minkälaisella ruostekuopalla varustettu. Minusta on liikenneturvallisuuden kannalta Stefan hyvä olla paikallaan, varsinkin autossa jolla ajellaan joka päivä muuallakin kuin metsässä. Nykyinen auto levitteli öljynsä ensin napaan ja lokasuojaan ja siitä ilmavirran mukana auton kylkeen ja peräpäähän.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2013, 17:29
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mulla kun on tuoreet vassut murroksessa niin se voimaa siirtävä pinta on suht kuiva.
Ite haluaisin sellaisen sotkun sinne joka olis kuin hunajaa, roiskuis ja valuis mutta pysyis jotenkin sisällä.
Talvella kuulan ja vastineen pinnat menee varmaan aika kuiviks.

Ei kai suosituskaan ole että kääntöpää on puolillaan vaseliinia?
Se pitäis olla puolillaan kylmää siirappia tai lämmintä hunajaa.
Pitäiskö itte sotkea sellainen ep-vassu joka voitelis holkinkin?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2013, 19:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hypoidiöljyn ja vaseliinin ero


Sii hypoidiöljy sitoo itseensä vettä, kun taasen vaseliinin kuuluu kestää vettä. -> siis kun akseli on metrin syvässä puron pohjalla, niin vesi, joka menee napaan, imeytyy hypoidiöljyyn, kun taasen vaseliinin seassa se pysyy palloina, ja turskahtaa jossain vaiheessa ulos.

-> vaseliinin ja hypoidiöljyn seos: litku joka imee kosteutta? molempien huonot puolet samassa paketissa.

Ja vielä tuohon neulalaakeriin; toyotan navassa on siinä pallossa tosiaankin yleensä enemmän taikka vähemmän ruostetta, ja se tiivistesarja varmasti päästää sitä hiekka/turve paskaa vaseliinin sekaan, niin en usko että tuo neulalaakerikaan on ikuinen....

Ja sitten vielä noista vetoakselin liukupinnoista; Ainakin osassa tuo pinta näyttää neulalaakerille aivan liian epämääträiseltä...
ja jos tuo neulalaakeri särkyy navassa, niin aika suuri mahdollisuus, että menee myös nivel....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.12.2013, 20:07
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Hyvä pointti, jos kääntöpää täyttyy vedestä niin milloin se poistuu sieltä?
Kai se vassu silloin sit suojaa parhaiten?
Kuitenkin ne pinnat, hyvin pienet jotka voimaa välittää, ovat mielestäni heikolla voitelulla vesi vaseliinissakin.

Olis mukava kuvitella että ne uudet rasvaiset kääntöpään stefat pitäisi veden ulkopuolella..
Nämä taas huonoja arvauksia.

Toisaalta murroksen kuulat liikkuu niin hitaasti että voitelu ei taida olla niin merkityksellinen. Ei siellä mitään "täydellistä liukuvoitelua" voi tapahtua?

Onko se 1,5dl vaihtomurroksen rasva sit paras vaihtoehto?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.12.2013, 12:28
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Kyllähän vaseliinitki ottaa vettä ittensä. Paitsi joku sininen Marine vassu... Voihan sen kääntöpäänki hioo ja maalailla hyväks,niin rupee tiivisteetki kestään. Hiomavärin kans tasoittelee montut. Ja joku kova maali päälle. Itte oon käyttänyt kääntöpään sisällä sitä sitkeetä punasta pitkäkuitustsa vassua. Ja pyörän laakereihin vaaleata. Ja napalukkoon nipat et saa uutta pistää välillä, tosin pitää olla varovainen ettei pää liikaa kerralla
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.01.2014, 22:36
psk123 psk123 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 496
Perusasetus

http://www.milneroffroad.com/toyota-...ller-bearing-0
http://www.milneroffroad.com/toyota-...e-bush-inner-0
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.01.2014, 23:28
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
Kyllähän vaseliinitki ottaa vettä ittensä. Paitsi joku sininen Marine vassu...
Väri on ihan valmistajan makuasia. Löytyy mm. valkoisena ruoppauskoneisiin käytettävää tavaraa...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ pronssiholkki kysymys? jussinhj61 Tekniikka & Jutustelu 2 20.05.2010 01:02
Hilux ln110 Navan pronssiholkki kysymys? Grr Tekniikka & Jutustelu 4 23.04.2010 19:12
hojon pronssiholkki k81 Tekniikka & Jutustelu 6 29.03.2008 11:21
Hilux ja laakeri murheet! azizp Tekniikka & Jutustelu 4 06.04.2007 08:40
Mhitä thämä tharkoiittaa -> risujen murheet mki Tekniikka & Jutustelu 29 27.07.2006 09:03


Sivu luotu: 12:16 (GMT +2).