Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.12.2013, 12:06
PT PT ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 42
Perusasetus

siis kaikki alkoi kun ihmettelin miksi teholappu ei kelpaa kun moottorin teho on laskenut siihen tehtyjen muutosten johdosta. siellä on sellainen tulkinta että Pääsääntöisesti lähdetään siitä olettamuksesta, että valmistajan ilmoittama moottorin nimellisteho ei missään tapauksessa laske muutosten takia

vaihtoehtona imestyi itsevalmistettu moottori mutta se ei saanut pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, muita vaatimuksia päästöjen lisäksi eivät vielä ole pyynnöstä huoliomatta kertoneen

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.12.2013, 12:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PT Näytä viesti
siellä on sellainen tulkinta että Pääsääntöisesti lähdetään siitä olettamuksesta, että valmistajan ilmoittama moottorin nimellisteho ei missään tapauksessa laske muutosten takia

vaihtoehtona imestyi itsevalmistettu moottori mutta se ei saanut pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, muita vaatimuksia päästöjen lisäksi eivät vielä ole pyynnöstä huoliomatta kertoneen
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.12.2013, 13:05
PT PT ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 42
Perusasetus

miten on jos otan bmw:n v12 koneen jossa on alunperin 300 hp
vaihdan siihen suoran kuutosen 160 hp kannet ja minulla on dynolapu 230hp

mitähän tehoa tulee käyttää muutoskatsastuksessa kun vaihdan sen autoon mihin saa laittaa 240 hp

-pete-

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.

Viimeksi muokannut PT : 20.12.2013 13:37
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.12.2013, 21:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PT Näytä viesti
miten on jos otan bmw:n v12 koneen jossa on alunperin 300 hp
vaihdan siihen suoran kuutosen 160 hp kannet ja minulla on dynolapu 230hp

mitähän tehoa tulee käyttää muutoskatsastuksessa kun vaihdan sen autoon mihin saa laittaa 240 hp

-pete-
Eipä tuosta oikein ota selvää. Tuota aiempaa kaavaa soveltaen, yksi kansi siis virtaa 160 hv, niitä on 2, mutta iskutilavuus per kansi on pienempi (V12 = 5 litraa, kutonen 3 litraa). Eli menis varmaan näin: 2,5/3 x 160 x 2 = 267 hv.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.12.2013, 21:57
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Mikäs on Matin näkemys siihen, että jos auto varustetaan moottoripyörän moottorilla, niin onko yleisesti hyväksyttävissä oleva keino tiputtaa tehoja kuristimilla yms, samalla tyylillä kuin kaksipyöräistenkin kanssa?
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.12.2013, 22:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Mikäs on Matin näkemys siihen, että jos auto varustetaan moottoripyörän moottorilla, niin onko yleisesti hyväksyttävissä oleva keino tiputtaa tehoja kuristimilla yms, samalla tyylillä kuin kaksipyöräistenkin kanssa?
Tehdassarjalla huolisin kyllä, mut ei kaasukahvan, eli tässä tapauksessa -polkimen, liikettä rajoittamalla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.12.2013, 23:04
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.
Aikoinaan uazin päästöt kelpas kun oli katti ja kansi vaihdettu, ilman kannen vaihtoa ei kelvannu katti, mutta vaihetuista osistahan on oma lomake jonka vaihtaja allekirjoittaa :-)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.12.2013, 20:49
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Mutta jos käyt teholapun joka on vaikka 96hp ja meet sen kans konttorille, sanot että oot vähä virittäny. Ei minulla ole ollu ongelmia vaikka yleensä katsastus lappussa on vähemmän tehoa mitä alkuperäisessä moottorissa. "mitä laitetaan ahtopaineeks"
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.12.2013, 19:57
PT PT ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 42
Perusasetus

katsastuskonttoreille on kuulemma tullut ohje ettei moottorin tehon laskua saa hyväksyä
vaikka olisi teholappu todisteena
ois kiva tietää mihinkähän lakiin tai asetukseen tuollainen tulkinta perustuu
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.12.2013, 20:15
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PT Näytä viesti
katsastuskonttoreille on kuulemma tullut ohje ettei moottorin tehon laskua saa hyväksyä
vaikka olisi teholappu todisteena
ois kiva tietää mihinkähän lakiin tai asetukseen tuollainen tulkinta perustuu
Aikanaa ku ite näitte kans tappelin ni ainut vaihtoehto oli tehä kaikki kysymykset ja vastaukst sähköpostil et jää dokumentti, lisäks joku tarkastaja sano yhtä ja sit yli-tarkastaja kumos sen, loppujen lopuks pelleily loppu ku ystävällisesti ilmoitin että kohta lähdetään hallinto-oikeuteen jos ei kirjallisetkaan ohjeet päde. viimevuosina trafista vaan lähteny peuranen ja pari muuta vanhempaa ammattilaista pois.

Terve,
Liikenneministeriön rakennemuutospäätöksen mukaisesti sylinterinkannen vaihtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Minkälaisesta moottorista kansi on ja paljonko teho vaihdon seurauksena on kasvanut?
T. hyvä jätkä

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mie
Lähetetty: 12. toukokuuta 2008 11:54
Vastaanottaja:ake
Aihe: Re: VS: UAZ rekisteröinti

Tervehdys taas

Yritin taas rekisteröintiä ja olin vaihtanut sylinterikannen ja katalysaattori olikin entuudestaan.
Katsastusmies (Ilkeä Inssi tällä kertaa) ilmoitti ettei voi suorittaa muutoskatsastusta koska AKE vaatii poikkeusluvan sille. Olisikohan nyt pieni ohjeistamisen paikka x-konttorille, nyt minulla on toki päätös ja 30 päivää aikaa mutta vaikuttaisi todella typerältä valittaa selvästä asiasta joka olisi hoidettavissa 15:sta minuutissa jos katsastusmiehet viitsisivät lukea ohjeita (jotka heidän pitäisi tuntea muutenkin kai ??)


Terveisin

Mie

Ja aikaisempi ohjeistus :
Tervehdys

Alla oleva teksti löytyy nettisivuiltamme moottorinvaihtoa koskevasta osiosta ja näyttäisi olevan sovellettavissa myös tässä tapauksessa.

Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987 - 31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Terveisin,
Pöhelö
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Tekniset säädökset ja ohjeistus


-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mie
Lähetetty: 11. maaliskuuta 2008 18:33
Vastaanottaja: Pöhelö
Aihe: UAZ rekisteröinti

Hei

Soitin tänään päivällä ja kysyin ongelmasta UAZ-3741 auton rekisteröinnissä. Ajoneuvosta ei ole valitettavasti mitään dokumenttia moottorin päästötasosta ja koska auto on otettu käyttöön 1.7.1987 jälkeen tulisi auton täyttää ECE 15/04 päästönormi.
Annoittekin puhelimessa ohjeen, että katalysaattorin lisäys ja käytönaikainen päästömittaus riittää jotta auto voidaan hyväksyä rekisteriin. Tarvitsen vain tämän kirjallisena katsastusmiehelle.

Terveisin

Mie
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.12.2013, 22:25
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Hienosti menee
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nopeusrajoitusten lasku. Ooppeli Chit-Chat 17 11.07.2012 21:21
Lj:n Tehon lisäys make764 Tekniikka & Jutustelu 19 23.07.2011 13:44
tehon lisäystä pajeroon tyross Tekniikka & Jutustelu 9 16.07.2011 08:15
Vesimäärän lasku kaava unholassa! azizp Chit-Chat 14 17.12.2010 12:07
Ohjaustehostimen tehon säätäminen Tekniikka & Jutustelu 4 09.08.2007 21:36


Sivu luotu: 07:47 (GMT +2).