Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   moottorin tehon lasku (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118623)

PT 17.12.2013 21:30

moottorin tehon lasku
 
Moi

Ajatuksena on vaihtaa autoon moottori.vertailu moottori+20% tekee 240 heppaa
Tarjolla olisi 290 heppainen ruiskumoottori mutta jos otan ruiskun pois ja teho laskee alle 240
Onnistuuko vai onko trafi kimpussa?

0ltzi 17.12.2013 21:34

käsittääkseni moottoria ei saa "ali" virittää.

Jugga 17.12.2013 21:35

Olisko tuo ollut sen 10% ruiskun poistamisen vaikutus katsastuksessa.
Helpoin lienee turbon asentaminen, niin sitten ainakin dynolapuilla saa katsastettua.
Tai riittävästi muutoksia eli omavalmiste moottori.

sos 17.12.2013 21:43

teoriassa pakosarjan teko riittää, ni on omavalmiste, tai mikä tahansa muutos joka vaikuttaa tehoon, siitä dynolapulla homma jatkuu

PT 17.12.2013 21:47

Jos moottoriin laitetaan ruisku se lisää trafin mukaan 10% tehoja jos dynolapulla ei muuta todisteita,tämän hän pitäisi toimia myös toisin päin kun ruisku poistetaan dynolapuilla todistetaan teho.
Toisaalta jos moottorin ohjainboksin ohjelmaa muutetaan silloin pitää todistaa tehon muutos, jos laittaisi sellaisen offi ohjelman että teho on laskenut

bj45lava 17.12.2013 21:54

Muuta kaasulle...

tdi 18.12.2013 11:02

Muuttuuku tilavuus tai koneen malli samalla ? Onko siitä pakko mainita edes jos ei sitä erikseen kysellä ? :D

-MaTTi- 18.12.2013 12:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1079816)
Muuta kaasulle...

Pitäis olla pelkästään kaasukäyttöinen eli alle 20 litran pa-tankilla (vai missä se raja nyt menikään?), ei bensa/kaasu. Eikä siltikään välttämättä 50 heppaa menetä.

PT 18.12.2013 14:05

muuttuu tilavuus ja sylinterien määrä

BJ-40/76 18.12.2013 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1079816)
Muuta kaasulle...

Topiikin aloittajan sijainti näkyy olevan Oulu.....

Pitää olla aika iso kaasuputeli, että pääsee ajelemaan myös oulussa, kun tuo jakeluverkko on keskittynyt reunasuomeen....:o

Mutta kunhan (jos joskus) tulee jakeluasema, ja nykyisellä hinta suhteella, niin varmaan alkaa yleistymään täälläkin....

PT 19.12.2013 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1079807)
teoriassa pakosarjan teko riittää, ni on omavalmiste, tai mikä tahansa muutos joka vaikuttaa tehoon, siitä dynolapulla homma jatkuu

Ei riitä pakosarjat jos tänä päivänä haluaa katsastaa omavalmisteisen moottorin lohko pitää tehdä itse

-MaTTi- 19.12.2013 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PT (Viesti 1080693)
Ei riitä pakosarjat jos tänä päivänä haluaa katsastaa omavalmisteisen moottorin lohko pitää tehdä itse

Mistä luit, kuka kertoi? Kerro toki lisää. :eek:

Tehoa ei voi alentaa tehdaskoneesta kantta vaihtamatta. Mutta kyllä se "omavalmiste" on heti ku sotkee osia muista koneista, eli vaadittava tehonmittaus.

Viipo 20.12.2013 01:41

Vasta vähän aikaa sitten näin, kun bemari katsastettiin turbomoottorilla. Tehot olivat alentuneet jopa alkuperäisestä lähtötasosta. :P Mutta kun oli mustaa valkoisella dynosta, niin eipä siinä kinaamaan?

Trafista on ohje tullut, että naurettavilla ahtopaineilla olevia lappuja ei saa hyväksyä... Mutta tässä bemarissa oli 1bar ahtopaineet heti turbon jälkeen. Kukaan ei mitannu paineta väliläädyttimen jälkeen.

sos 20.12.2013 08:13

joku väitti että raja olisi, ettei alle 0,3bar kelpaa, tubokoneelle

PT 20.12.2013 08:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1080708)
Mistä luit, kuka kertoi? Kerro toki lisää. :eek:

Tehoa ei voi alentaa tehdaskoneesta kantta vaihtamatta. Mutta kyllä se "omavalmiste" on heti ku sotkee osia muista koneista, eli vaadittava tehonmittaus.

tollaisella tittelillä se on trafissa

Tarkastaja
Liikennekelpoisuus
Liikenneväline ja infraluvat

-MaTTi- 20.12.2013 11:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PT (Viesti 1080776)
tollaisella tittelillä se on trafissa

Tarkastaja
Liikennekelpoisuus
Liikenneväline ja infraluvat

:confused: Moottorin lohkon valamisesta oli kyse. Joku Tarkastaja X Trafistako sanoi noin? Mitä tarkalleen ottaen kysyit?

PT 20.12.2013 12:06

siis kaikki alkoi kun ihmettelin miksi teholappu ei kelpaa kun moottorin teho on laskenut siihen tehtyjen muutosten johdosta. siellä on sellainen tulkinta että Pääsääntöisesti lähdetään siitä olettamuksesta, että valmistajan ilmoittama moottorin nimellisteho ei missään tapauksessa laske muutosten takia

vaihtoehtona imestyi itsevalmistettu moottori mutta se ei saanut pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, muita vaatimuksia päästöjen lisäksi eivät vielä ole pyynnöstä huoliomatta kertoneen

-MaTTi- 20.12.2013 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PT (Viesti 1080829)
siellä on sellainen tulkinta että Pääsääntöisesti lähdetään siitä olettamuksesta, että valmistajan ilmoittama moottorin nimellisteho ei missään tapauksessa laske muutosten takia

vaihtoehtona imestyi itsevalmistettu moottori mutta se ei saanut pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, muita vaatimuksia päästöjen lisäksi eivät vielä ole pyynnöstä huoliomatta kertoneen

Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.

Kala92 20.12.2013 12:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1080740)
Vasta vähän aikaa sitten näin, kun bemari katsastettiin turbomoottorilla. Tehot olivat alentuneet jopa alkuperäisestä lähtötasosta. :P Mutta kun oli mustaa valkoisella dynosta, niin eipä siinä kinaamaan?

Trafista on ohje tullut, että naurettavilla ahtopaineilla olevia lappuja ei saa hyväksyä... Mutta tässä bemarissa oli 1bar ahtopaineet heti turbon jälkeen. Kukaan ei mitannu paineta väliläädyttimen jälkeen.

Joo tuosta just on ollu kädenvääntöä monessakin muutoskatsastuksessa. Se että muokkaa kannen, niin että sitä ei edes ulospäin nää ja ottaa sen 80hp lisää pikku säädöillä menee läpi kuin väärä raha. Mutta lyöppä se turbo kylkeen ja vie laput joissa on mitattu paineet ahtokaran ohjauksen letkusta välijäähdyttimen jälkeen pienillä asetuksilla (paineet alta 1bar ja pään kokoinen ahdin konehuoneessa), niin melko hyvä saa olla suustaan että läpi pääsee. Ja näissä tapauksissa tehot on ihan sallituissa rajoissa.

PT 20.12.2013 13:05

miten on jos otan bmw:n v12 koneen jossa on alunperin 300 hp
vaihdan siihen suoran kuutosen 160 hp kannet ja minulla on dynolapu 230hp

mitähän tehoa tulee käyttää muutoskatsastuksessa kun vaihdan sen autoon mihin saa laittaa 240 hp

-pete-

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1080831)
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.


-MaTTi- 20.12.2013 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PT (Viesti 1080852)
miten on jos otan bmw:n v12 koneen jossa on alunperin 300 hp
vaihdan siihen suoran kuutosen 160 hp kannet ja minulla on dynolapu 230hp

mitähän tehoa tulee käyttää muutoskatsastuksessa kun vaihdan sen autoon mihin saa laittaa 240 hp

-pete-

Eipä tuosta oikein ota selvää. Tuota aiempaa kaavaa soveltaen, yksi kansi siis virtaa 160 hv, niitä on 2, mutta iskutilavuus per kansi on pienempi (V12 = 5 litraa, kutonen 3 litraa). Eli menis varmaan näin: 2,5/3 x 160 x 2 = 267 hv.

Palex 20.12.2013 21:57

Mikäs on Matin näkemys siihen, että jos auto varustetaan moottoripyörän moottorilla, niin onko yleisesti hyväksyttävissä oleva keino tiputtaa tehoja kuristimilla yms, samalla tyylillä kuin kaksipyöräistenkin kanssa?

-MaTTi- 20.12.2013 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1081046)
Mikäs on Matin näkemys siihen, että jos auto varustetaan moottoripyörän moottorilla, niin onko yleisesti hyväksyttävissä oleva keino tiputtaa tehoja kuristimilla yms, samalla tyylillä kuin kaksipyöräistenkin kanssa?

Tehdassarjalla huolisin kyllä, mut ei kaasukahvan, eli tässä tapauksessa -polkimen, liikettä rajoittamalla. :)

Calmari 20.12.2013 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1080831)
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.

Aikoinaan uazin päästöt kelpas kun oli katti ja kansi vaihdettu, ilman kannen vaihtoa ei kelvannu katti, mutta vaihetuista osistahan on oma lomake jonka vaihtaja allekirjoittaa :-)

tdi 28.12.2013 20:49

Mutta jos käyt teholapun joka on vaikka 96hp ja meet sen kans konttorille, sanot että oot vähä virittäny. :D Ei minulla ole ollu ongelmia vaikka yleensä katsastus lappussa on vähemmän tehoa mitä alkuperäisessä moottorissa. "mitä laitetaan ahtopaineeks" :D


Sivu luotu: 17:58 (GMT +2).