![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Joku tämmönen setti: ![]() Uudempaan 06-> Hiluxiin sais ihan mallikohtaisiakin sarjoja: http://www.driveriteair.com/catalog/...02.013475-153/
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 12.12.2013 20:18 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa tehdä ero paineensäätimen ja tasonsäätimen välille.
Kallistukseen ajettaessa tasonsäätö periaatteessa pyrkii kääntämään akselit suoraan autoon nähden mutta käytännössä taitaa olla sen verta verkkainen toiminnaltaan että kerkeää kallistus jäädä taakse ennekuin tasonsäätö on jotain vaikuttanut. Ja toisaalta jos tasonsäätö toimii tarpeeksi vikkelästi niin sitten jo epätasaisessa maastossa ajaminen kerkeää vaikuttaa pussin ilmamäärään. Käytännössä perinteistäkään tasonsäätöä ei pystyisi pitämään maastossa toiminnassa, esimerkkinä se että pysäköit auton vähän kekolleen, tasonsäätö alkaa rukata paineita ja sitten kun lähtee liikkeelle niin ilmamäärät pusseissa ois mitä sattuu. Maastokäytössä tasonsäädön haistelija pitäsi olla keskellä akselia ja säädön pitäisi tapahtua ilmamäärä huomoiden jotta epätasaisella alustalla eri puolille ei menisi eri määrää ilmaa. käytännön toteutus taitaa sitten olla sen verta sähköinen että ei tuu toteutuun ihan äkkiä ![]() Vai löytyykö markkinoilta venttiileitä jotka osaa homman? Käytön helppous löytyisi ehkä lukittavasta tasonsäädöstä, eli ennen maastoon menoa venttiilit kiinni jolloin tasot ei sekoitu. Saman asian voi sitten hoitaa laittamalla pyöreän vesivaa'an sopivaan kohtaan ja manuaallisesti hanapelillä sihtaa asennon kohdalleen ja jossain kohti käy vilkaseen korkeutta.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#3
|
|||
|
|||
![]() Ainakin ite käsittänyt niin, että tasonsäätö kattelee raskaissa, et auto on suorassa ja paineen säädin sit tasailee säkkien paineita ettei auto ole kallellaan ajokorkeuteen nähden tai akselien paineissa ole eroja Esim. ilma-alustainen mersu suhistelee alustaa kun kuormaa siirtelee sisällä puolelta toiselle, mut korkeus ei muutu samalla kun tason säätö hiihtää sitä edestakaisin Sitä en tiedä miten tason säädössä on viive tehty, mutta monessa tason säätö tekee ylimääräisen liikkeen kyseisen viiveen takia eli kun kuormaa vedetään korin edestä niin perä käy alhaalla ja kun kuorma on jo ulkona perä käy ylempänä, monissa jopa pysähtyy ylös pieneksi hetkeksi ja laskee sitten normaali tasoon
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei sieltä mitään pussikohtaisia paineensäätimiä löydy. Tai no, en ole perehtyny ku Scaniaan, mut esimerkiks tollanen 4x2 alusta täysilmajousituksella niin siinä on ilman syöttöpiiri, tasonsäätöventtiili sekä paine-, että tasoanturi molemmilla akseleilla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tasonsäätö se siellä suhistelee, jos toisella puolella on enemmän kuormaa niin sillon siellä täytyy olla kovempi painekkin jotta auto on vaaterissa. Tasonsäätö siis hoitaa homman myös sivusuuntaan.
Paineella ei siis ole väliä korkeuden suhteen, vakiokuormalla pussissa oleva ilmamäärä ratkaisee korkeuden. Viive on järjestelmästä riippuen rakennettu ominaisuus, kun tehdään pienillä putkilla niin ei sieltä kovin suuria ilmamääriä kerralla liikutella. Sähköohjatuilla härpättimillä voidaan tähänkin sitten vaikuttaa eri tavalla mutta jos pitäydytään ihan mekaanisissa tähän hätään ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa tasoventtiili mekaaniseen järjestelmään. Alemmasta nipasta paine sisään, ja ylemmistä pusseille. Liikevaraakin on melko hyvin, normikäytössä riittänee hyvin. Asennuksessa tosin pitää huomioida että jos pussit vuotaa tyhjäks niin tuo vipu ei pääse menemään yli liikevaransa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eikös ton saa säädettyä varren pituudella sopivaks iskunpituudelle?
Mielenkiintoista kun en noista mitään tiedä.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#8
|
||||
|
||||
![]() ilmajouset
Moi onks toi säädin scanian hytista ,aika tutun näkoinen ,mulla olis volvon hytin säätöventiili ja kaksi ilmatyynya jousilla,jos kenellekan tarvetta
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään ilmajousia | turakoitsija | O/M/V Muut | 12 | 03.01.2014 08:41 |
Samuraita alle | Korpikumpu | Linkit | 4 | 31.08.2010 12:18 |
Mudzillat alle | blazoffer | Chit-Chat | 5 | 28.03.2007 06:53 |
M: ilmajousia kenties kaupan. | Jörmelö | O/M/V Muut | 8 | 16.02.2005 20:23 |
Talvinakit alle | Yleiset | 35 | 17.10.2003 19:13 |