Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.12.2013, 20:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun panostan paineilmaan kuitenkin, tuntus, että aika matala kynnys olisi ilmapalkeille, joilla nostaisin perän aina vakioasentoon kuormasta riippumatta.
No ilmapalkeethan passais sun käyttöön sit kuin nenä päähän. Ei muuta kuin tekemään. Muutama lati takaa pois niin sais mukavuutta huomattavasti lisää tyhjänä ajellessa, antais pussien kantaa. Akselin kiertyminen voi toki tehdä sitten lisäongelmaa...
Joku tämmönen setti:

Uudempaan 06-> Hiluxiin sais ihan mallikohtaisiakin sarjoja: http://www.driveriteair.com/catalog/...02.013475-153/


Viimeksi muokannut -MaTTi- : 12.12.2013 20:18
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.12.2013, 21:56
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kannattaa tehdä ero paineensäätimen ja tasonsäätimen välille.

Kallistukseen ajettaessa tasonsäätö periaatteessa pyrkii kääntämään akselit suoraan autoon nähden mutta käytännössä taitaa olla sen verta verkkainen toiminnaltaan että kerkeää kallistus jäädä taakse ennekuin tasonsäätö on jotain vaikuttanut.
Ja toisaalta jos tasonsäätö toimii tarpeeksi vikkelästi niin sitten jo epätasaisessa maastossa ajaminen kerkeää vaikuttaa pussin ilmamäärään.

Käytännössä perinteistäkään tasonsäätöä ei pystyisi pitämään maastossa toiminnassa, esimerkkinä se että pysäköit auton vähän kekolleen, tasonsäätö alkaa rukata paineita ja sitten kun lähtee liikkeelle niin ilmamäärät pusseissa ois mitä sattuu.

Maastokäytössä tasonsäädön haistelija pitäsi olla keskellä akselia ja säädön pitäisi tapahtua ilmamäärä huomoiden jotta epätasaisella alustalla eri puolille ei menisi eri määrää ilmaa. käytännön toteutus taitaa sitten olla sen verta sähköinen että ei tuu toteutuun ihan äkkiä
Vai löytyykö markkinoilta venttiileitä jotka osaa homman?

Käytön helppous löytyisi ehkä lukittavasta tasonsäädöstä, eli ennen maastoon menoa venttiilit kiinni jolloin tasot ei sekoitu.
Saman asian voi sitten hoitaa laittamalla pyöreän vesivaa'an sopivaan kohtaan ja manuaallisesti hanapelillä sihtaa asennon kohdalleen ja jossain kohti käy vilkaseen korkeutta.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2013, 09:07
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Kannattaa tehdä ero paineensäätimen ja tasonsäätimen välille.

Ainakin ite käsittänyt niin, että tasonsäätö kattelee raskaissa, et auto on suorassa ja paineen säädin sit tasailee säkkien paineita ettei auto ole kallellaan ajokorkeuteen nähden tai akselien paineissa ole eroja


Esim. ilma-alustainen mersu suhistelee alustaa kun kuormaa siirtelee sisällä puolelta toiselle, mut korkeus ei muutu samalla kun tason säätö hiihtää sitä edestakaisin

Sitä en tiedä miten tason säädössä on viive tehty, mutta monessa tason säätö tekee ylimääräisen liikkeen kyseisen viiveen takia eli kun kuormaa vedetään korin edestä niin perä käy alhaalla ja kun kuorma on jo ulkona perä käy ylempänä, monissa jopa pysähtyy ylös pieneksi hetkeksi ja laskee sitten normaali tasoon
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2013, 15:39
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Ainakin ite käsittänyt niin, että tasonsäätö kattelee raskaissa, et auto on suorassa ja paineen säädin sit tasailee säkkien paineita ettei auto ole kallellaan ajokorkeuteen nähden tai akselien paineissa ole eroja
Ei sieltä mitään pussikohtaisia paineensäätimiä löydy. Tai no, en ole perehtyny ku Scaniaan, mut esimerkiks tollanen 4x2 alusta täysilmajousituksella niin siinä on ilman syöttöpiiri, tasonsäätöventtiili sekä paine-, että tasoanturi molemmilla akseleilla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2013, 15:44
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tasonsäätö se siellä suhistelee, jos toisella puolella on enemmän kuormaa niin sillon siellä täytyy olla kovempi painekkin jotta auto on vaaterissa. Tasonsäätö siis hoitaa homman myös sivusuuntaan.
Paineella ei siis ole väliä korkeuden suhteen, vakiokuormalla pussissa oleva ilmamäärä ratkaisee korkeuden.

Viive on järjestelmästä riippuen rakennettu ominaisuus, kun tehdään pienillä putkilla niin ei sieltä kovin suuria ilmamääriä kerralla liikutella.
Sähköohjatuilla härpättimillä voidaan tähänkin sitten vaikuttaa eri tavalla mutta jos pitäydytään ihan mekaanisissa tähän hätään
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2013, 19:36
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Tuossa tasoventtiili mekaaniseen järjestelmään. Alemmasta nipasta paine sisään, ja ylemmistä pusseille. Liikevaraakin on melko hyvin, normikäytössä riittänee hyvin. Asennuksessa tosin pitää huomioida että jos pussit vuotaa tyhjäks niin tuo vipu ei pääse menemään yli liikevaransa.



__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.12.2013, 19:17
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Eikös ton saa säädettyä varren pituudella sopivaks iskunpituudelle?
Mielenkiintoista kun en noista mitään tiedä.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.12.2013, 20:57
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ilmajouset


Moi onks toi säädin scanian hytista ,aika tutun näkoinen ,mulla olis volvon hytin säätöventiili ja kaksi ilmatyynya jousilla,jos kenellekan tarvetta
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään ilmajousia turakoitsija O/M/V Muut 12 03.01.2014 08:41
Samuraita alle Korpikumpu Linkit 4 31.08.2010 12:18
Mudzillat alle blazoffer Chit-Chat 5 28.03.2007 06:53
M: ilmajousia kenties kaupan. Jörmelö O/M/V Muut 8 16.02.2005 20:23
Talvinakit alle Yleiset 35 17.10.2003 19:13


Sivu luotu: 16:30 (GMT +2).