Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.12.2013, 06:27
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Olenkos ymmärtänyt oikein jos asentas ilma-apujouset vaikka siihen pohjaanlyöntikumien kohdalle molemmin puolin, varsinkin jos antaa tulla jousiin progressiivisuutta reiluhkosti pidättäytyen maltillisessa ilmasäiliötilavuudessa tai peräti ilman ilmasäiliötä, vähentäisikö nämä hyvin myös korkean auton kallistelua maantieajossa?
Ainakin periaatteessa. Ja jos haluaa jämäkkyyttä niin silloin venttiilit niin että maantiellä ei ilma pääse pussista toiseen. Ainakin etupää tai jos lossi on takapainoinen niin sitten takapääkin.

__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.12.2013, 10:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ainakin periaatteessa. Ja jos haluaa jämäkkyyttä niin silloin venttiilit niin että maantiellä ei ilma pääse pussista toiseen. Ainakin etupää tai jos lossi on takapainoinen niin sitten takapääkin.
Vaikuttas, että niille pitäs olla kummallekin vasemmalla ja oikealla oma hanansa tai magneettiventtiilinsä ellei peräti paineensäätimensä. Ehkä myös mittari, että tiedetään minkälaiset paineet on kyseessä ja huomaa mahdolliset vuodot.

Lisäksi ehkä aika puhdas paineilma on parempi kuin paljon kosteutta sisältävä ja epämääräinen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.12.2013, 10:42
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Noilla ilmamäärillä riittää normikompuran tuotokset eli mitäön kuivaimia ei tarvi. Eikä kyllä miun mielestä mittareitakaan. Tulee vaan liikaa tavaraa ja liitoksia.

Toisaalta takapiirin mittarilla voi vaikka arpoa sopivaa peräkärrin aisapainoa.

Jos sinne laittaa paineensäätimet joka säkille niin nehän oikein pyrkii kaatamaan laitteen kallistuksessa...

Eli eteen omat venat per säkki ja taakse yhteinen ja välivena jos tarvii. Ja offiia varten voi eteenkin laittaa välilinjan ja siihen sulkuventtilin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.12.2013, 10:54
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kerro sit mitä meinaat laittaa ja miksi, voidaan pohtia hyötyjä ja haittoja.
Onko sulla lehtijouset ja soa?
Mielestäni ne voisi rauhoittua kun makkarapalje jäykistyy nopeasti sisäänjoustossa.
Maastossa paineet vois poistaa ettei joustot rajoitu, ikäänkuin paineilma kallistuksen rajoitin?

Toimisikoko ristiin kytketyt hydesylkyt kallistuksenvkaajina sopivalla ohjauksella?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.12.2013, 19:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Kerro sit mitä meinaat laittaa ja miksi, voidaan pohtia hyötyjä ja haittoja.
Onko sulla lehtijouset ja soa?
Mielestäni ne voisi rauhoittua kun makkarapalje jäykistyy nopeasti sisäänjoustossa.
Maastossa paineet vois poistaa ettei joustot rajoitu, ikäänkuin paineilma kallistuksen rajoitin?
Toimisikoko ristiin kytketyt hydesylkyt kallistuksenvkaajina sopivalla ohjauksella?
Mulla esimerkiksi on tavallinen Hilux LN170 ja aikamoinen lavakate 160 cm korkea sisältä. Olen lisännyt vakio lötköön takajousitukseen yhdet lehdet ja mielestäni lehdillä toteutettuna ainakin pari lehteä olisi tervetullut vielä lisää jotta puhuttaisiin oikein hyvästä työautosta kun kuormatila käytetään hyödyksi.

Kun panostan paineilmaan kuitenkin, tuntus, että aika matala kynnys olisi ilmapalkeille, joilla nostaisin perän aina vakioasentoon kuormasta riippumatta.

Tällä ei siis ajeta off roadia vaan hoidellaan käytännön asioita vaihtelevissa olosuhteissa.

Tavalliset lehtijouset takana. Eteen ei tässä vaiheessa ole tulossa muita muutoksia kuin korkeintaan parempaa iskaria.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.12.2013, 20:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun panostan paineilmaan kuitenkin, tuntus, että aika matala kynnys olisi ilmapalkeille, joilla nostaisin perän aina vakioasentoon kuormasta riippumatta.
No ilmapalkeethan passais sun käyttöön sit kuin nenä päähän. Ei muuta kuin tekemään. Muutama lati takaa pois niin sais mukavuutta huomattavasti lisää tyhjänä ajellessa, antais pussien kantaa. Akselin kiertyminen voi toki tehdä sitten lisäongelmaa...
Joku tämmönen setti:

Uudempaan 06-> Hiluxiin sais ihan mallikohtaisiakin sarjoja: http://www.driveriteair.com/catalog/...02.013475-153/

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 12.12.2013 20:18
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.12.2013, 21:56
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kannattaa tehdä ero paineensäätimen ja tasonsäätimen välille.

Kallistukseen ajettaessa tasonsäätö periaatteessa pyrkii kääntämään akselit suoraan autoon nähden mutta käytännössä taitaa olla sen verta verkkainen toiminnaltaan että kerkeää kallistus jäädä taakse ennekuin tasonsäätö on jotain vaikuttanut.
Ja toisaalta jos tasonsäätö toimii tarpeeksi vikkelästi niin sitten jo epätasaisessa maastossa ajaminen kerkeää vaikuttaa pussin ilmamäärään.

Käytännössä perinteistäkään tasonsäätöä ei pystyisi pitämään maastossa toiminnassa, esimerkkinä se että pysäköit auton vähän kekolleen, tasonsäätö alkaa rukata paineita ja sitten kun lähtee liikkeelle niin ilmamäärät pusseissa ois mitä sattuu.

Maastokäytössä tasonsäädön haistelija pitäsi olla keskellä akselia ja säädön pitäisi tapahtua ilmamäärä huomoiden jotta epätasaisella alustalla eri puolille ei menisi eri määrää ilmaa. käytännön toteutus taitaa sitten olla sen verta sähköinen että ei tuu toteutuun ihan äkkiä
Vai löytyykö markkinoilta venttiileitä jotka osaa homman?

Käytön helppous löytyisi ehkä lukittavasta tasonsäädöstä, eli ennen maastoon menoa venttiilit kiinni jolloin tasot ei sekoitu.
Saman asian voi sitten hoitaa laittamalla pyöreän vesivaa'an sopivaan kohtaan ja manuaallisesti hanapelillä sihtaa asennon kohdalleen ja jossain kohti käy vilkaseen korkeutta.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.12.2013, 19:17
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos sinne laittaa paineensäätimet joka säkille niin nehän oikein pyrkii kaatamaan laitteen kallistuksessa...

Entäs jos laittaisi ne säätimet ristiin eli haistelisi kallistuksen kevennyksen puolelta, että painetta tarttee lisää ja lisäisi sitä sinne kallistuksen puolelle


Ohitus tai etenkin väistö tilanteessa tosin vois olla aika kiinnostava ja nousta alusta ylös
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.12.2013, 19:43
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ja kun se toinen punnertaa lisää ylös, ni puottaa toiselta puolelta kaikki paineet pois ja sillon taas lisää sinne toiselle puolelle lisää, teoriassa toimii käytäntö voi olla mielenkiintoinen
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään ilmajousia turakoitsija O/M/V Muut 12 03.01.2014 08:41
Samuraita alle Korpikumpu Linkit 4 31.08.2010 12:18
Mudzillat alle blazoffer Chit-Chat 5 28.03.2007 06:53
M: ilmajousia kenties kaupan. Jörmelö O/M/V Muut 8 16.02.2005 20:23
Talvinakit alle Yleiset 35 17.10.2003 19:13


Sivu luotu: 17:26 (GMT +2).