![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#201
|
||||
|
||||
![]()
Tässä doublerin osia odotellessa hermot ei kestä sohvalla makailua ja ulkona liian pimeää pihahommia ajatellen niin purkasin pikasesti
tuon takuuseen vaihdetun TeraLow jakolaatikon planeetan. Ajatus olis että käytän tuon atomeina, vaihdan pikkurattaiden akselit Karpiolalla teetättyihin ja tekasen öljy'reijät' noihin neulalaakereihin että se ölppä pääsee paremmin laakereille kuin tuossa tehtaan versiossa. Katotaan joskos se kestäis paremmin... Tarkotus olis laittaa tuo välitys jakolaatikkoon nykyisen patentoidun tilalle ja doubleriin vakio 2,7 välitys, katotaan miten käy. Sitten niitä kuvia: Teran välityksen uudenuutukainen planeetta ja vieressä Karpiolalla teetätetyt uudet, laakerinvalmistajan mitoilla ja kovuuksilla varustetut akselit. Kuvassa näkyy juuri ja juuri myös pikkurattaan ajoitusmerkki alhaalla eli tuo ylösalainen "V", viimeks ku planeetan kasasin niin ekalla kerralla ei hoksattu tuota kellottaa oikein niin meinas vähän planeettaa ahistaa ennenkuin purki uudestaan ja pisti ajotuksen kohilleen ![]() Sisäänmenoakseli purettu irti: Tehtaan heftaamat akselit lähtee nätisti irti kun vähän tampilla ja vasaralla auttaa: Sieltä se akseli nätisti liukuu ulos, kuvassa näkyy myös nuo oisko pronssiset liu'ut rattaiden päässä: Lähikuvaa pikkurattaasta, kummassakin päässä erillinen neulalaakeri: Ja siinä koko planeetta purettuna, ottaa aikaa kaikki sen 20min kuin oikein hitaasti touhuaa ![]() Huomenna sitten pirralla öljylle kanavat laakerien ulkokooleihin, Karpiolan akselit paikoilleen ja planeetta kasaan. Doubleri on tulossa tuossa ison veten yllä, kunhan se saapuu niin saapa nähä kauanko sitä malttaa olla pistämättä Jeeppiä telakalle doublerin sovitukseen... |
#202
|
||||
|
||||
![]()
Ny olis sitten doubleri tullattu eli eiköhän tuo ole täällä kotosalla joskus ens viikon alussa. Tästä inspiroituneena piti kävästä tallissa
vähän touhuamassa eli pirralla ensin neulalaakerien päihin öljylle kolot että voitelu paranee laakerilla (ja asennuksessa lievä ylitäyttö vielä että ui paremmin ölpässä): Sitten Karpiolan akselit paikoilleen ja hitsillä toisesta päästä kiinni ettei karkaa: Lyömäpuikolla toiselta puolen akselit jumiin, pikkurattaiden ajotus kohdalleen ja keskiakseli paikoilleen eli Teran planeetta taas kasassa ja odottelee asennusta: Seuraavana ohjelmassa planeetan hommaaminen doubleriin eli jakolaatikon puolikas käsittelyyn: Planeetta ja laakeri irti sokkineen ja jäljellä kuoressa enää ulkokehä: Rälläkkää ja vasaraa, jakolaatikon puolikas taitaa mennä nyt romukoppaan ![]() Ja siinäpä olis nyt sitten välitys doublerille: Periaatteessa kun seuraavan kerran on talliaikaa pitäs ottaa Jeeppi pukeille ja purkaa panssarit, kardaanit, jakiksenpalkki ja jakis jo irti niin vois ite jakiksen käyttää osina ja uusia tuon planeetan sinne jo valmiiks... |
#203
|
||||
|
||||
![]()
Mitä minulta nyt on mennyt ohi, että doubleriin tarttee irrottaa jakiksen etupuolikkaasta planeetan ulkokehä sekä planeetta?
Mikä nyt sitten lienekään tulossa etuaskiksi, mutta jos on näitä "uudempia" 231/242/241 sarjan laatikoita (tai muu halkaistava) niin siitähän voi käyttää koko etulohkon lähes sellaisenaan kun vain leikkaa etu-ulostulon pois ja hitsaa tilalle levynpalan että pysyy aineet sisällä, takakuori veks ja tilalle adapterilevy mihin saa pultattua taaemman laatikon? Eikö taaemmaksi laatikoksi kandeisi sinänsä laittaa mielummin se tiheämmällä välityksellä oleva, toisinpäin jos on niin taaempi aski joutuu aikamoiselle rasitukselle silloin kun on 4:1 etuaski pikkupuolella.. Tietysti tuossa on sitten se voiteluongelma, jos ei tahdo toi Teraflexin planeetta kestää kierroksia. En oikein löytänyt pikaisella selauksella mikä kombinaatio sinulle on jakoaskeiksi tulossa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#204
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa StrongBoxin mukana tulee kaikki muut mitä tarttee paitti ite välitykset, jotka otetaan nyt tässä tapauksessa tuosta vakio NP231:stä eli 2,7:1. Toinen vaihtoehto olis tuo kuvailemasi Box4Rocks mutta tämä setuppi on meikäläisestä siistimpi kun on oma mokkulansa minkä heittää paikoilleen. Tuon perään tulee sitten tuo nykyinen Jeepin alla oleva NP231 jossa on nytkin nuo Teran 4:1 välitykset, mutta ne vaihtuu vain takuuseen tulleisiin tuoreempiin ja hieman muutettuihin ![]() Eli vaihdelaatikon jälkeen tulee tuo 2,7 StrongBoxissa ja sitten jakiksessa 4. Katotaan miten kestää... |
#205
|
||||
|
||||
![]()
Katso että laatikko on kiinni kunnolla. Mulla hieman ongelmia tiukassa paikassa kun laatikot alkaa kiertymään etu oikealle, jonka jälkeen vaihdekeppi osuu lattiapeltiin ja PAM, vaihde hyppää silmästä. Pitäis alkaa jäykistämään laatikoiden kiinnitystä. On aika vääntö pyörillä kun välitys on 150:1. Sullahan tulee nyt jotain 190:1
|
#206
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kiinnitystä, nyt se on sellasella yhdellä moottorinkannatinkumin tyylisellä puslalla pitkittäin tuettu, sivuttaistuenta aika olematon. Tuon vois nyt laittaa uusiks samalla niin että tekasen tuosta vanhasta RubiconExpressin alatukivarresta sellasen A-mallisen tuennan jossa olis kaks kumipuslaa nimenomaan tuota sivuttais tuentaa varten... |
#207
|
||||
|
||||
![]()
Doublerin kanssa kovasti paljon näkyy ainakin jenkkipojat käyttävän ylimääräistä tuentaa jakisten välissä kun alkaa olla jo aika pitkä paketti. Samoiten monet juuri valittaa tuosta ongelmasta että moottorinkannakkeet ei enää jaksa estää paketin kiertymistä -> laittavat joko leveillä puslilla poikittain vaihdelaatikon alta ja doublerin & "pääjakiksen" välistä, tai sitten moottorinkannaketyyppisesti kahdelta puolelta pitkittäin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#208
|
||||
|
||||
![]()
Postipoika toi kotia tänään pari pakettia mistä paljastui doublerin osasia
![]() Pakkohan se oli illasta pikasesti pyörähtää tallissa kattomassa miten tuo kasataan ja löytyykö kaikki tarpeelliset osat. Ensin etupuolikkaaseen laakeri ja planeetan ulkokehä paikoilleen, samoten itse planeetta ja etupuolelle akselin stefa: Takapuolikkaaseen akselin tumppi kytkentäholkkineen paikoilleen: Nyt sitten oli doublerin puolikkaat: Ja koemielessä puolikkaat nippuun, nuo eri reiät eli täyttö, tyhjennys ja huohotus pitää kattoa sitten lopullisessa kasauksessa miten ne tulee: Samoten pitää kellottaa tuo doublerin takakaulus kohdilleen jakiksen kanssa, nyt vain mallin vuoks parilla pultilla paikoillaan. Pituutta tulee lisää vajaa 20cm, painoa 17kg + öljyt. |
#209
|
||||
|
||||
![]()
Tässä nyt kun tuota Jeeppiä ei pääse purkamaan kun vasta ens viikon perjantaina niin piti aikaa kuluttaa askartelemalla
![]() Eli hajonneen jakolaatikon planeetan osaset hyötykäyttöön ja tekasin niistä doublerille 'vaihdekepin'. Keppi nivelletty planeetan pikkurattaan neulalaakerilla, shimmeillä ja akselitapilla, liikkuu suht herkästi ![]() Kepissä nuppina yksi noista vähemmän kärsineistä pikkurattaista, kepin varren pituus ja muoto pitää vielä kattoa sitten kun tuon autoon sovittaa. Saa nähä miten tuo pelaa ja kestääkö nuo jakolaatikon osat edes tuossa käytössä ![]() Eihän se nätti ole mutta katotaan joskos toimis... |
#210
|
|||
|
|||
![]()
Tossa ei ainakaan ole mahdollisuutta edes pimeässä sotkea muihin nuppeihin
![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#211
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#212
|
||||
|
||||
![]() Homma lähti taas liikkeelle...
No niin, tänään ehti taas pitkästä aikaa töitten jälkeen potkaseen seuraavat muutokset liikkeelle eli tarttis tosiaan
vaihtaa vanhan startin tilalle uus,vaihtaa jakolaatikkoon uus planeetta-asetelma ja istuttaa tuo doubleri alle. Purku pääsi jotenkuten vauhtiin, laatikon/moottorin panssari pois, jakolaatikon panssari pois, taka-akselin traction bar irti, taka- ja etukardaanit irti, jakarin palkki ja kannatin irti, jakolaatikko irti ja osiks. Siinä sitä ois osia jotka kaikki menee muutosten alle... + muutama muukin uus tarvitaan... Voimansiirrossa on vähän aution näköstä ![]() Ja tässä uutta osaa mitä pitäs laitella paikoilleen: + uutta osaa pitää vielä rakentaa... Startti on vielä purkamatta pois kun on niin perkeleen hankalassa paikassa, pitänee se ottaa huomenna työn alle... Samointein kun sain panssarit pois ja katsahdin ylös huomasin että menee kardaanitunnelikin remonttiin, tuossa tulee tuo kavennus liian aikasin vastaan eli doubleri kanssa jakolaatikko ei enää mahdu tunneliin ![]() Kuskinpenkki pitää käyttää pois ja tekasta vähän tunneliin tilaa... Listaa mitä tässä vaiheessa tulee mieleen mitä tarttis saada aikaan tähtäimessä PSORYn Kuurankierto-safari ittepäisyysvloppuna: - vanha startti pois ja uus paketista tilalle - doublerin kasaus ja 'kellotus' eli eri laipat oikeaan asentoon jotta passaa jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon - jakolaatikkoon uus planeetta paikoilleen ja nippuun - kardaanitunneliin lisää tilaa leikkomalla ja hitsaamalla sitä hieman avarammaks - uudet 2 kpl jakarin kannatinpalkkia, joihin tulee hiluksin jäsymmät jakiksen kannatinkumit Jeepin nykyisen lerpan tilalle, tuki lisääntyy roimasti - uudet kannattimien kiinnittimet vaihdelaatikkoon ja doubleriin, jakis jää roikkumaan normaalityylisesti oman kaulansa varaan, paketti tuetaan vaihdelaatikon alta ja doublerin takapäästä - takakardaanin lyhennys - etukardaanin pidennys - jakiksen vivustojen muokkaus - jakiksen sähköjen muokkaus eli johtojen pidennys - doublerin vivustojen rakennus - doublerille huohotin - taka-akselin traction barin muutokset jotta istuu pidennettyyn jakis pakettiin - vaihdelaatikon/koneen panssarin muokkaus - jakiksen panssarin muokkaus - panssarin rakentaminen kannatinpalkkien väliin doublerille - öljyt doubleriin ja jakikseen - mitähän muuta ??? Voishan tuota tietenkin samalla vaihdelaatikon ölpätkin vaihtaa ja ehkä akselien ölpät myös... Siitä se nyt toivottavasti lähtee etenemään muitten hommien ohella... |
#213
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuli tuosta kellotuksesta mieleen, vaikkei laittaisi doubleria, niin ihan fiksua olisi metsäkäyttöön tehtävässä XJ:ssä (MJ:ssä), tai ZJ:ssä kellottaa jakoaski vähän ylemmäs. Saisi ihan tasaisen pohjan niin ettei mikään osa tule korin kantavien palkkien alapuolelle. Tilaa saa kuitenkin aika helposti ylöspäin ![]() Sulla lie tulee nyt kellotettua niin että ei enää roiku jakiksen vasen puoli alhaalla?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#214
|
||||
|
||||
![]()
Se tuo sellaset 20cm lisää pituutta pakettiin.
Lainaus:
sitten ylemmäs mutta sillä ei varmaan suurta merkitystä. Vivut muuttuu joka tapauksessa joten se nyt ei sinällään pitäs ehkä haitata. Etukardaanin kulma muuttuu vähän muttei mitään merkittävää. Tämä pitää pistää mietintämyssyyn kun kattelee auton alle seuraavat kerrat. |
#215
|
||||
|
||||
![]()
Tänään irtos vanha startti, ei tuo nyt niin pahalta näyttäny sisäpuolelta kuin ajattelin ja kuulostelin. Onhan tuossa tietenkin voinu olla osa hiilistä jumissa tai jotain.
No sen näkee kun saa tuliterän paikoilleen. Siinä olis uus tilalle parine tarvittavine vanhoine osineen: Joskos sitä huomenna sais tuon paikoilleen niin pääsis keskittymään doubleriin... ![]() |
#216
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Uuden startin solenoidissa oli ihan mitätön ero sähköjen 'liittimien' sijoituksessa ja eihän se enää suostunut mahtumaan alkuperäisten kaapelien kanssa paikoilleen turbon alle... Ei sitten perkele mitenkään ![]() Sitten meni hermot ja niks ja naks - alkuperäinen virtakaapeli muuttui vir(r)attomaks ja uusi kaapeli löysi paikkansa startin toiselta suunnalta. Nyt pelaa, ei edes muistanu että kuin hyvin se pelaa kun on kunnossa, ei paljoa tartte avainta tarjota ni johan hyrskähtää ![]() Lähempi vanhan startin tarkastelu paljasti että ei siinä muuta vikaa ollu kuin hiilet loppu. Pitää tuo huoltaa kuntoon jossain vaiheessa niin on sitten taas tarvittaessa toimiva kampe tilalle. Tänään myös ilmestyi hiluksin laatikon kannatinkumeja 2kpl postiin ja 20x70mm rautaa talliin, pääsee tekemään seuraavalla kerralla uuden palkin vaihteiston alle ja laatikon siihen kiinni ja pois pukin päältä.Huomenna näkee onko nuo Terrain Tamerin kannattimet yhtä hyvän olosia kuin Trail Gearin HD kannattimet. |
#217
|
||||
|
||||
![]()
Viikonloppu meni taas eri hommissa, niin ei etene Jeeppi kovin rivakasti...
No tänään kasasin jakolaatikon tuolla uudella ja hieman muokatulla Teran 4:1 välityksellä jotta olis vähemmän noita irto-osia pitkin tallia. Jos sitä huomenna alottelis tuon etummaisen kannatinpalkin suunnittelun ja teon. Ajatus oli että 100x100 palkista pätkät noihin 'runkopalkkeihin' kiinni vähintään sillä 4:llä pultilla (alkuperäiset 2 kpl 'runkopalkin' alapuolelle ja ainakin parilla uudella 'runkopalkin' läpi). Noiden väliin sitten pulttikiinnityksellä kannatinpalkki tuosta 20x70 raudasta. Nykyisestä kannatinkumista otetaan vain vaihdelaatikon kiinnityspalikka ja siihen hitsataan sopiva rauta 10mm latasta jolla saa hiluksin kannatinkumin pulteilla kiinni. Kannatinkumi sitten kannatinpalkkiin myös pulteilla kiinni. Ajatus oli että tuo 20x70 raudasta tuleva kannatinpalkki kiertää etukardaanin yläpuolelta ja ehkä toisella puolella myös pakoputken yläpuolelta, tuon näkee ku rupee huomenna mittomaan. |
#218
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se vaan ihmeen kauan ottaa pieneltä ihmiseltä viritellä noita tukipalkkeja tuonne Jeepin alle
![]() nyt alkas oleen toinen puoli valmis, pientä hienosäätöä vielä. Toiselta puolelta puuttuu muutama reikä 'rungosta' ja palkki pitäs vielä hitsata kasaan. Tällasta olis nyt tulossa: 'Rungosta' on rälläköity ylimääräset lipat pois että palkki mahtuu mahdollisimman iholle ja auenneet saumat hitsattu umpeen. Palkit tulee kiinni alkuperäisillä 2 x M10 + lisäksi uudet 3 x M16. Katotaan kestääkö. M16:sen uudet reiät 'rungossa' putkitetaan ettei painu kasaan tai ala kovertamaan reikiä soikeiks. Alkuperäisen Jeepin 'tukikumin' tilalle tulee kaks hiluksin tukikumia, kuvassa takana näkyy alkuperäinen ei niin tukeva kumi ja edessä hiluksin uus kumi: Tuohon tukipalkin etureunaan jää tila long armien kiinnitykselle, seuraavaks tulee etummaisen jakiksentukipalkin kinnikkeet ja sen perään takimmaisen jakiksentukipalkin kiinnikkeet. Jos sais tuon toisen puolen palkin loppuun ja reiät putkitettua muitten hommien ohella vloppuna niin pääsis jo noita tukipalkkeja hahmottelemaan... |
#219
|
||||
|
||||
![]()
Pikku hiljaa alkaa jo näkyvääkin syntyä... Tuossa muiden hommien ohessa tuli tekastua tuo toisenkin puolen vahvikepalkki valmiiksi
ja pääsi etummaista kannatinpalkkia hahmottelemaan. Tähän vaiheeseen pääsin tällä kertaa: Osat heftattu paikoilleen, tuosta puuttuu vielä se 'hanhenkaula' eli kardaanin takia tuohon vasemmalle puolelle pitää tehdä mutka kardaanin yläpuolelle. Sitten pitää vielä vahvistaa tuota kannatinkumin yläpuolen kiinnikkeen sidontaa tuohon vaihdelaatikon kannattimeen. Nuo neljä hiluksin kannatinkumin kiinnikepulttia on vähän ikävästi tuossa alimpana, pitänee joko upottaa ne tai sitten tekasta niille vähän lisäsuojaa. Tekniikkapaketti on sen verran alhaalla ettei tuota palkkia tuosta juurikaan pysty ylemmäs nostamaan, mutta tulihan tuo varmaan sen 20mm kuitenkin ylemmäs kuin vakiopalkki. Seuraavaks pitää tuo kardaaninmutka tekasta, ottaa palkki alas, katkoa mutkan alta suora palkkiosuus pois ja hitsata ja vahvistaa kaikki kunnolla nippuun. Sitten doublerin kasaus ja sen ja etumaisen palkin paikoilleen laitto. Siitä sitten takimmasta palkkia hahmottelemaan... |
#220
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() |
#221
|
||||
|
||||
![]()
Hienon näkönen peli!!
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82 Jeep Cherokee 4.0 vm.-91 |
#222
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#223
|
||||
|
||||
![]()
Eiköhän se ole yhtä ruma ku tekijänsäkkin
![]() |
#224
|
||||
|
||||
![]() Hitsailua...
Illasta tuli tänään ensin hahmoteltua tuo kardaanin (toivottavasti) kiertävä kaari jakiksen tukipalkkiin ja sitten pultattua roippeet irti.
Miggiliima käryämään ja ylimääräsen suoran pätkän pysty lopuksi poistamaan. Vähän lisää hiontaa ja rälläköintiä niin molemmat osat eli vaihdelaatikon pään kiinnike ja tukipalkki pitäs olla valmiit: Katotaan miten tuo kestää, jos meinaa elää niin lisätään vahvikkeita. Luulis että riittää kun tulee taaemmas se toinen tukipalkki mutta aika näyttää... Jos sitä tuon ja doublerin huomenna pulttais paikoilleen niin pääsee rälläköimään kardaanitunnelin auki ja sovittamaan varsinaisen jakolaatikon paikoilleen. Vieläkö muistas ennen doublerin alle laittoa ottaa pahvisapluunan tuosta kaulasta mihin tuki tulee niin senkin pääsee jossain vaiheessa plasmaamaan ja pääsee takimmaisen kannatinpalkin tekoon. Ajatus oli että jos tällä viikolla ehtis saada jakolaatikon ainakin sen verran paikoilleen että pääsee mittaamaan kardaanien pituudet ja ne jollekkin työn alle. |
#225
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän tuo aika tukevalle näyttää. Pikemminkin itse panostaisin enemmän noiden rakenteiden/pohjan "liukuvuuteen" eli että mikään ei pahasti tökkäisi kiviin ja kantoihin kun pohjakosketuksia tulee enemmän tai vähemmän "aina". Absoluuttinen kestävyys (auton koko paino tiputetaan juuri ko. kohdan päälle) "haastetaan" kuitenkin aika harvoin normaalikäytössä...kivilouhikossa ryömiessä on aika hitaat vauhdit ja joku nurkka on kuitenkin myös maata vasten....?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari | Mojoman | Maasturiprojektit | 19 | 08.12.2012 16:55 |
XJ Cherokeen tukivarret | P-KR#1 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.08.2009 19:41 |
xj cherokeen räjäytyskuvat | TEE-5 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.04.2009 22:05 |
O: xj cherokeen osia | mardu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 07.08.2007 08:29 |
xj cherokeen korkeus | mardu | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 26.02.2007 01:45 |