Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.08.2013, 20:19
holtom holtom ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.02.13
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 43
Perusasetus

BJ:ssä pieniä huolia


juu se alkaa katsastus häämöttää ja pitäisi pertta saaha leimakuntoon. Ongelmana vain on jarrut: jarrut pelasi ihan ok, mutta kun käytin boosterisäiliöstä letkuja irti ja laitoin takasin niin alkoi summeri huutamaan ja ei lopeta millään. Tehostaja ei toimi kunnolla kun ottaa repsikan takarengas suttiin ennen kun alkaa muut jarruttaa ja sekös sitten v...ttaa.
Mitäköhän neuvoksi konkareilta?

Sitte, sammutinmoottorin tauottaja ei pelaa ja sammutin humpasi edestakasin. Laitoin kytkimellä ja n. 2 sekunnin viiveellä kun heilauttelee kytkintä niin ajoitus voi mennä ok onko se tauottaja vaikia korjata?

Kardaanijarruun tarvis uudet kengät kun tuli sitten äkkinäisellä ajettua möyriessä käsijarru päällä ja tietäähän tuon mitä siellä on kun savu hälveni. Ei oikein löydy uusia kenkiä.. onko tietoa mistä saa?

Vieläköhän sitä... joo no korin kiinnikkeistä pari on haperoa ja see "kuumaliimalla" kasaan eli se jotenkin hanskassa.

Niin ja mikä on syöttöruuvi polttoainepumpussa? puskee sen verran hurjasti höyryjä ettei taida kannatta pakokaasutestiin viijä (pertta vm. -80 eli pitää mitata)

Kuten näette niin en ole autopuolella kouluja käynyt mutta sen verran kiinnostaa näperrys että tiedon janossa vinkkejä rassuuseen odottelen

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.08.2013, 20:23
holtom holtom ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.02.13
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 43
Perusasetus

Niin ja jos ohjaustehostimen asennukseen vinkkejä niín kiitollinen olen. Tallissa olisi tehostapumppu, säiliö ja jokunen hihnapyörä. Pertassa paikallaan tehostajasimpukka joten ei kait se paljosta olis kiinni.

Profiilissa on joitakin kuvia ajokista ja laitan lisää kun matka jatkuu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.08.2013, 20:43
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No yritetään ainakin...

Eli se jarrutehostimen vaiva johtunee joko puhkimädäntyneestä säiliöstä tai vaan siitä että joku alipaineletku on poikki/irti/muutenvaan laho tai sitten se alipaineanturin johto on irti,poikki,maissa. Riipuen toimiiko se tehostus vai.

Jarrut kannattaa käyttää auki ja putsata ja säätää. Vaikka joku pyörä menisikin lukkoon ennen muita niin dynolla ne saattaa olla ihan arvoissaan.

Poista siitä sammutimesta kaikki omat sätökset vai mitä meinaat sillä tauottajalla ja tarkista ja putsaa liitokset, ja tarvittaessa myös se edicin rele ja ehkä moottorikin. Vai mitä se oireilee?

Samoin poista ilmanputsarista varikset,hanskat, ym partikkelit ja pese se suodatin ja vaiha uudet ölpät siihen putsariin myös.

Jos tyhjäkäynti pyrkii olemaan isolla niin se on merkki siitä että säätökalvolle on käyny kuin entiselle tytöllå eli siinä on reikä.

Olikos tuossa turbo?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.08.2013, 20:50
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

syöttöruuvi vois olla pumpun takapäädyssä, hahlolla varustettu ja 17 (vai 19) mm mutterilla lukittu


tuolla kuviakin, kun itte joskus asiaa kyselin:

http://forums.offipalsta.com/showthr...6n+s%E4%E4t%F6
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 07.08.2013 20:56
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.08.2013, 20:53
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Nii ja olikos tuossa b vai 3b kone?

Mitkä kori kiinnikkeet on lahonnaa?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.08.2013, 08:31
holtom holtom ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.02.13
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 43
Perusasetus

Koneesta en tiiä mikä se on. Vuosimalli on -80 niin luulisi olevan B jos oikein oon aatellu.

Korikiinnikkeistä on lahonnu takarenkaiden edellä olevat kiinnikkeet. Ei taida katastusmies hyväksyä että pelti on hävinny kiinnikkeistä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.08.2013, 21:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis bj-40; rumpujarrut myös edessä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja holtom Näytä viesti
juu se alkaa katsastus häämöttää ja pitäisi pertta saaha leimakuntoon. Ongelmana vain on jarrut: jarrut pelasi ihan ok, mutta kun käytin boosterisäiliöstä letkuja irti ja laitoin takasin niin alkoi summeri huutamaan ja ei lopeta millään. Tehostaja ei toimi kunnolla kun ottaa repsikan takarengas suttiin ennen kun alkaa muut jarruttaa ja sekös sitten v...ttaa.
Mitäköhän neuvoksi konkareilta?

Sitte, sammutinmoottorin tauottaja ei pelaa ja sammutin humpasi edestakasin. Laitoin kytkimellä ja n. 2 sekunnin viiveellä kun heilauttelee kytkintä niin ajoitus voi mennä ok onko se tauottaja vaikia korjata?

Kardaanijarruun tarvis uudet kengät kun tuli sitten äkkinäisellä ajettua möyriessä käsijarru päällä ja tietäähän tuon mitä siellä on kun savu hälveni. Ei oikein löydy uusia kenkiä.. onko tietoa mistä saa?

Vieläköhän sitä... joo no korin kiinnikkeistä pari on haperoa ja see "kuumaliimalla" kasaan eli se jotenkin hanskassa.

Niin ja mikä on syöttöruuvi polttoainepumpussa? puskee sen verran hurjasti höyryjä ettei taida kannatta pakokaasutestiin viijä (pertta vm. -80 eli pitää mitata)



Kuten näette niin en ole autopuolella kouluja käynyt mutta sen verran kiinnostaa näperrys että tiedon janossa vinkkejä rassuuseen odottelen
Tuossa alipainesäiliössä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä; onhan letkut alkuperäisellä paikalla? mutta jos kerran alipaineet ei karkaa muualta, niin kokeile kääntää letkut ristiin. Yleensä syynä tuohon summerin ulvomiseen alipaine vuoto, siis tuo purkki lahonut puhki! (ja jos on vuotaa, ja ajat veteen niin syvälle, että vuotokohta veden alla, niin täyttää öljypohjan vedellä! -> kone leipoo kiinni.) Siis etsi alipainevuoto (tai siis käytä se alipaineanturin johto irti, että hiljeneekö; jos ei, niin vika voi olla myös jarrunesteen pinta liian matala, jos jarrunestesäiliössä anturi?)

Ottaako etujarrut ollenkaan? jos ei ota, niin pääsylinteristä voi olla kumit paskat. ja tuo että ottaa vaan tooisen puolen takarengas; taskista kaikki sylinterit, että toimiihan. Ja sitten ne takajarrutkin pitää olla peilikuvat toisistaan, kenkien kitkapintoja myöten, sama pätee eteenkin.
Ja kun alat purkamaan jarruja: ota esim digikuva siitä, miten kengät ja niiden jouset on.
Ja jos jarrut noin huonossa hapessa; niin pura kaikki säädöt (siis jokaiselle kengälle oma säätö, ja yleensä ainakin puolet jumissa) puhdista ja voitele kuparipastalla ennen kasausta. ja pese kengät jarrupesuaineella.

Käsijarrukenkiä saa toyotalta (kuten myös muita osia, kun auto ei ole kuin reilu 30v vanha, toki nuo kengät ovat hivenen arvokkaat, jos vertaa esim. corolla kiinalaisiin tarvikekenkiin) kannattaa avata, ja tarkistaa, että kannattasko ostaa myös palautusjouset, voi tulla halvemmaksi pitkän päälle, siis että itsetehostuksen puoleinen ei jää hipsuttamaan, siis tuhoudu vuodessa! Toki joku on myös niitannut/liimannut irto hihnat noihin kuluneisiin, mutta noille jarruhihnan vaihtajille on tainnut kertyä pari metriä maata rinnan päälle...

Tuo EDIC -siis sähköinen sammutin, toimii myös öljynpaineen vahtina; siis jos muutaman sekunnin paineet liian alhaiset, niin sammuttaa koneen.

Ja nyt sinulla ei siis toimi oikein, vaan kun väännät virran pois; niin edic jää surisemaan edestakaisin? JOS ei parane liittimien/johtojen/maadoitusten tarkistuksella/puhdistuksella ja edic:n moottorin sisäisten liukukontaktien tarkistuksella; niin menee vian hakeminen sähkötekniikan puolelle.... Siis joku kylmäjuotos hapettuma taikka kuivunut konkka tuolla ohjain ECU:ssa
p.s onko koelaudassa "EDIC" -kytkintä? toimiiko samoin kytkin molemmissa asennoisissa?

Ja tuo "Pertassa paikallaan tehostajasimpukka-" tarkoittaa mitä? jos siellä on tosiaankin toimiva bj-40 alkuperäinen tehostettu simpukka paikoillaan, niin aikamoinen harvinaisuus....
Yleensä sieltä etuakselin etupuolelta löytyy hj:n simpukka. (BJ:40/42 simpukka on etuakselin takapuolella)

Ja tuo syötön säätö: haulla löytyy... mutta tarkista ensin, että kalvo on ehyt: ota se letku, mikä tulee "kaasuläpältä" pumpun takapäähän, irti ja ime siitä: ei sais vuotaa (juuri) ollenkaan. tuo letkun irroitus voi olla vaikeaa, sillä yleensä aikalailla kovettuneet nuo orkkis letkut....

Toki kun rivien välistä lukee tuota viestiäsi, niin BJ ei ole ollut perinneyhdistyksen lemmikki....

Minä lataisin tuonne profiiliin muutaman kuvan konehuoneesta ja ohjaustehostimesta

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 07.08.2013 21:25 Perustelu: Tulipa kirjoitettua pitkään, osa siis jo kerrottu tuossa ylempänä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.08.2013, 23:06
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Tuo EDIC -siis sähköinen sammutin, toimii myös öljynpaineen vahtina; siis jos muutaman sekunnin paineet liian alhaiset, niin sammuttaa koneen.

Ja nyt sinulla ei siis toimi oikein, vaan kun väännät virran pois; niin edic jää surisemaan edestakaisin? JOS ei parane liittimien/johtojen/maadoitusten tarkistuksella/puhdistuksella ja edic:n moottorin sisäisten liukukontaktien tarkistuksella; niin menee vian hakeminen sähkötekniikan puolelle.... Siis joku kylmäjuotos hapettuma taikka kuivunut konkka tuolla ohjain ECU:ssa
p.s onko koelaudassa "EDIC" -kytkintä? toimiiko samoin kytkin molemmissa asennoisissa?
Onko varmaa tietoa? Meinaan mulla chevyssäkin aiheuttaa ongelmia tuo sähkönen sammuttaja.. Ainiin pitääpä mainita että siinä on 2H-moottori
Siinä väliin jää se sammuttaja runkkaamaan eestaas, ja vika katoaa kun tarttaa 3-12000krt uudestaan Öljynpaineita on aika vähän mutta tarpeeksi Jos jollakin tietoa mikä sen surraamisen aiheuttaa tai miten sen öljynpainevahdin saa ohitettua niin tack!
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.08.2013, 00:06
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Hojos auttoi kun rassas boksin liitokset, paisto epäilyttävät tinaukset siitä ja töräytti suojaspräyt.

En jaksanut tutkia missä kohtaa tökki, mutta noilla rauhoittui...
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.08.2013, 05:26
holtom holtom ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.02.13
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 43
Perusasetus

Kiitos


Kiitti näistä vastauksista. Täytyy tutkia lisää näiden pohjalta. Pertassa ei tosiaan ole turboa ja tehostajasimpukka taitaa olla HJ:sta kun on etuakselin etupuolella syylärin vieressä. Täytyy tutkia kaikki letkuliitokset alkpaineen osalta ja aukoa rummut jotka siis joka nurkassa.

Sammutin moottorin kytkin suoraan akulta eli vivusta ohjaan auki ja kiinni kun ei virta-avaimesta pelannut. Mutta pitää sitäkin vielä tsekata. Siinä oli akselin päästä päässyt kuula karkuun ja oli jumissa mut kasasin ja putsasin sen niin alko pelaamaan. Öljynpaineet on ok, mutta onko edic se toinen paketti sammutin moottorin vieressä ja mitkä sen tehtävät on? Tästä voi löytyä syy savuuttamiseen jos oikein ymmärsin. Niin raitisilmaputsari on vaihdettu kartiomalliseen pestävään ja siinä ei ole nesteitä tms. jos ymmärsin oikein että alkuperäisessä olis.

Laitan kuvia konehuoneesta heti kun ehdin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.08.2013, 05:44
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No jos sitä moottoria ohjataan käsikäytöllä niin se menee varmaan sitten pakkosyötölle asti. Elikkös se edicci on sammutin,öljynpainevahti, ja pakkosyöttö käynnistyksen yhteydessä.

Minkä takia se putsari on vaihdettu? Jos se on joku tuninki putsari niin se ei kyllä pidä kuin oravaa isommat kappaleet pois koneesta.

Vaan mikä on se orkkis syy miksi se sammutin on korvattu napilla?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.08.2013, 16:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Onko varmaa tietoa? Meinaan mulla chevyssäkin aiheuttaa ongelmia tuo sähkönen sammuttaja.. Ainiin pitääpä mainita että siinä on 2H-moottori
Siinä väliin jää se sammuttaja runkkaamaan eestaas, ja vika katoaa kun tarttaa 3-12000krt uudestaan Öljynpaineita on aika vähän mutta tarpeeksi Jos jollakin tietoa mikä sen surraamisen aiheuttaa tai miten sen öljynpainevahdin saa ohitettua niin tack!
Chevyssä voi olla kytketty miten vaan, samalla lailla kyllä myös toyotassa käsistään kätevän kodin sähkömiehen jäljiltä! (saa muuten sähköisen pakkosyötön tehtyä, siis esim. kaasu pohjassa vetää pakkosyötön päälle, ja mustaa tulee aika mukavasti)

Mutta se on varmaa tietoa, että BJ:ssä toimii sähköisenä sammuttimena, estona käyttää ilman öljynpaineita, ja sitten vielä pakkosyöttönä startatessa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.08.2013, 17:49
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Chevyssä voi olla kytketty miten vaan, samalla lailla kyllä myös toyotassa käsistään kätevän kodin sähkömiehen jäljiltä! (saa muuten sähköisen pakkosyötön tehtyä, siis esim. kaasu pohjassa vetää pakkosyötön päälle, ja mustaa tulee aika mukavasti)

Mutta se on varmaa tietoa, että BJ:ssä toimii sähköisenä sammuttimena, estona käyttää ilman öljynpaineita, ja sitten vielä pakkosyöttönä startatessa.
Ok... Ei kyllä mitään hajua kuinka nuo sähköt on ex omistaja vetäny tossa moottoriswapissa Ja värinä kaikissa johdoissa on vihreä ja 45887kpl apicoliittimiä ja sokerinpaloja
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.08.2013, 21:01
holtom holtom ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.02.13
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 43
Perusasetus

No niin, nyt edic käytetty irti ja levällään. Toimintakaavion pohjalta tutkittu kaikki piuhat ja edicin rajat ja hammasrattaiden asennot.. Kaikki näyttäsi olevan ok. Sitten johdot aina releelle asti ( se peltikuorinen hanskalokeron kupeessa) ja johdot kunnossa. Purin releboksin irti ja aukaisin sen ja päällisin puolin ok. Ei hapetusta tai lämpiämisen merkkejä.

Mutta virta-avaimenkautta edic ei ala surraamaan. Syötin virtaa moottorille suoraan akulta ja johan surisee edestakasin. Edic siis kunnossa. Epäilys on että toi releboxi on ikääntyny ja ei kytke kuten sen pitäs toimia. Muutenhan se ei selviä kuin hommaamalla uuden. Mistä niitä saa? Onko kukaan hommannut?

Jarruihin ei tälle iltaa ehtiny perehtymään mut sekin tässä aikanaan.

Viimeksi muokannut holtom : 09.08.2013 07:43
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-40 Rakentelua ja parantelua. Pieniä päivityksiä sokkalanmäki Maasturiprojektit 20 22.11.2009 13:46
öljyvuoto bj:ssä HannuN Tekniikka & Jutustelu 5 10.05.2006 22:37
Lumiauravarustus bj:ssä HannuN Tekniikka & Jutustelu 19 03.01.2006 23:41
Nelikko jumissa BJ:ssä Palde Tekniikka & Jutustelu 4 29.11.2005 17:28
bj;ssä liikalämpöjä kristian Tekniikka & Jutustelu 7 03.11.2005 10:36


Sivu luotu: 23:22 (GMT +2).