Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ:ssä pieniä huolia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113486)

holtom 07.08.2013 20:19

BJ:ssä pieniä huolia
 
juu se alkaa katsastus häämöttää ja pitäisi pertta saaha leimakuntoon. Ongelmana vain on jarrut: jarrut pelasi ihan ok, mutta kun käytin boosterisäiliöstä letkuja irti ja laitoin takasin niin alkoi summeri huutamaan ja ei lopeta millään. Tehostaja ei toimi kunnolla kun ottaa repsikan takarengas suttiin ennen kun alkaa muut jarruttaa ja sekös sitten v...ttaa.
Mitäköhän neuvoksi konkareilta?

Sitte, sammutinmoottorin tauottaja ei pelaa ja sammutin humpasi edestakasin. Laitoin kytkimellä ja n. 2 sekunnin viiveellä kun heilauttelee kytkintä niin ajoitus voi mennä ok ;) onko se tauottaja vaikia korjata?

Kardaanijarruun tarvis uudet kengät kun tuli sitten äkkinäisellä ajettua möyriessä käsijarru päällä ja tietäähän tuon mitä siellä on kun savu hälveni. Ei oikein löydy uusia kenkiä.. onko tietoa mistä saa?

Vieläköhän sitä... joo no korin kiinnikkeistä pari on haperoa ja see "kuumaliimalla" kasaan eli se jotenkin hanskassa.

Niin ja mikä on syöttöruuvi polttoainepumpussa? puskee sen verran hurjasti höyryjä ettei taida kannatta pakokaasutestiin viijä (pertta vm. -80 eli pitää mitata)

Kuten näette niin en ole autopuolella kouluja käynyt mutta sen verran kiinnostaa näperrys että tiedon janossa vinkkejä rassuuseen odottelen :)

holtom 07.08.2013 20:23

Niin ja jos ohjaustehostimen asennukseen vinkkejä niín kiitollinen olen. Tallissa olisi tehostapumppu, säiliö ja jokunen hihnapyörä. Pertassa paikallaan tehostajasimpukka joten ei kait se paljosta olis kiinni.

Profiilissa on joitakin kuvia ajokista ja laitan lisää kun matka jatkuu

Bj Andy 07.08.2013 20:43

No yritetään ainakin...

Eli se jarrutehostimen vaiva johtunee joko puhkimädäntyneestä säiliöstä tai vaan siitä että joku alipaineletku on poikki/irti/muutenvaan laho tai sitten se alipaineanturin johto on irti,poikki,maissa. Riipuen toimiiko se tehostus vai.

Jarrut kannattaa käyttää auki ja putsata ja säätää. Vaikka joku pyörä menisikin lukkoon ennen muita niin dynolla ne saattaa olla ihan arvoissaan.

Poista siitä sammutimesta kaikki omat sätökset vai mitä meinaat sillä tauottajalla ja tarkista ja putsaa liitokset, ja tarvittaessa myös se edicin rele ja ehkä moottorikin. Vai mitä se oireilee?

Samoin poista ilmanputsarista varikset,hanskat, ym partikkelit ja pese se suodatin ja vaiha uudet ölpät siihen putsariin myös.

Jos tyhjäkäynti pyrkii olemaan isolla niin se on merkki siitä että säätökalvolle on käyny kuin entiselle tytöllå eli siinä on reikä.

Olikos tuossa turbo?

pee 07.08.2013 20:50

syöttöruuvi vois olla pumpun takapäädyssä, hahlolla varustettu ja 17 (vai 19) mm mutterilla lukittu


tuolla kuviakin, kun itte joskus asiaa kyselin:

http://forums.offipalsta.com/showthr...6n+s%E4%E4t%F6

Bj Andy 07.08.2013 20:53

Nii ja olikos tuossa b vai 3b kone?

Mitkä kori kiinnikkeet on lahonnaa?

BJ-40/76 07.08.2013 21:24

Siis bj-40; rumpujarrut myös edessä.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja holtom (Viesti 1030792)
juu se alkaa katsastus häämöttää ja pitäisi pertta saaha leimakuntoon. Ongelmana vain on jarrut: jarrut pelasi ihan ok, mutta kun käytin boosterisäiliöstä letkuja irti ja laitoin takasin niin alkoi summeri huutamaan ja ei lopeta millään. Tehostaja ei toimi kunnolla kun ottaa repsikan takarengas suttiin ennen kun alkaa muut jarruttaa ja sekös sitten v...ttaa.
Mitäköhän neuvoksi konkareilta?

Sitte, sammutinmoottorin tauottaja ei pelaa ja sammutin humpasi edestakasin. Laitoin kytkimellä ja n. 2 sekunnin viiveellä kun heilauttelee kytkintä niin ajoitus voi mennä ok ;) onko se tauottaja vaikia korjata?

Kardaanijarruun tarvis uudet kengät kun tuli sitten äkkinäisellä ajettua möyriessä käsijarru päällä ja tietäähän tuon mitä siellä on kun savu hälveni. Ei oikein löydy uusia kenkiä.. onko tietoa mistä saa?

Vieläköhän sitä... joo no korin kiinnikkeistä pari on haperoa ja see "kuumaliimalla" kasaan eli se jotenkin hanskassa.

Niin ja mikä on syöttöruuvi polttoainepumpussa? puskee sen verran hurjasti höyryjä ettei taida kannatta pakokaasutestiin viijä (pertta vm. -80 eli pitää mitata)



Kuten näette niin en ole autopuolella kouluja käynyt mutta sen verran kiinnostaa näperrys että tiedon janossa vinkkejä rassuuseen odottelen :)

Tuossa alipainesäiliössä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä; onhan letkut alkuperäisellä paikalla? mutta jos kerran alipaineet ei karkaa muualta, niin kokeile kääntää letkut ristiin. Yleensä syynä tuohon summerin ulvomiseen alipaine vuoto, siis tuo purkki lahonut puhki! (ja jos on vuotaa, ja ajat veteen niin syvälle, että vuotokohta veden alla, niin täyttää öljypohjan vedellä! -> kone leipoo kiinni.) Siis etsi alipainevuoto (tai siis käytä se alipaineanturin johto irti, että hiljeneekö; jos ei, niin vika voi olla myös jarrunesteen pinta liian matala, jos jarrunestesäiliössä anturi?)

Ottaako etujarrut ollenkaan? jos ei ota, niin pääsylinteristä voi olla kumit paskat. ja tuo että ottaa vaan tooisen puolen takarengas; taskista kaikki sylinterit, että toimiihan. Ja sitten ne takajarrutkin pitää olla peilikuvat toisistaan, kenkien kitkapintoja myöten, sama pätee eteenkin.
Ja kun alat purkamaan jarruja: ota esim digikuva siitä, miten kengät ja niiden jouset on.
Ja jos jarrut noin huonossa hapessa; niin pura kaikki säädöt (siis jokaiselle kengälle oma säätö, ja yleensä ainakin puolet jumissa) puhdista ja voitele kuparipastalla ennen kasausta. ja pese kengät jarrupesuaineella.

Käsijarrukenkiä saa toyotalta (kuten myös muita osia, kun auto ei ole kuin reilu 30v vanha:D, toki nuo kengät ovat hivenen arvokkaat, jos vertaa esim. corolla kiinalaisiin tarvikekenkiin) kannattaa avata, ja tarkistaa, että kannattasko ostaa myös palautusjouset, voi tulla halvemmaksi pitkän päälle, siis että itsetehostuksen puoleinen ei jää hipsuttamaan, siis tuhoudu vuodessa! Toki joku on myös niitannut/liimannut irto hihnat noihin kuluneisiin, mutta noille jarruhihnan vaihtajille on tainnut kertyä pari metriä maata rinnan päälle...

Tuo EDIC -siis sähköinen sammutin, toimii myös öljynpaineen vahtina; siis jos muutaman sekunnin paineet liian alhaiset, niin sammuttaa koneen.

Ja nyt sinulla ei siis toimi oikein, vaan kun väännät virran pois; niin edic jää surisemaan edestakaisin? JOS ei parane liittimien/johtojen/maadoitusten tarkistuksella/puhdistuksella ja edic:n moottorin sisäisten liukukontaktien tarkistuksella; niin menee vian hakeminen sähkötekniikan puolelle.... Siis joku kylmäjuotos hapettuma taikka kuivunut konkka tuolla ohjain ECU:ssa
p.s onko koelaudassa "EDIC" -kytkintä? toimiiko samoin kytkin molemmissa asennoisissa?

Ja tuo "Pertassa paikallaan tehostajasimpukka-" tarkoittaa mitä? jos siellä on tosiaankin toimiva bj-40 alkuperäinen tehostettu simpukka paikoillaan, niin aikamoinen harvinaisuus....
Yleensä sieltä etuakselin etupuolelta löytyy hj:n simpukka. (BJ:40/42 simpukka on etuakselin takapuolella)

Ja tuo syötön säätö: haulla löytyy... mutta tarkista ensin, että kalvo on ehyt: ota se letku, mikä tulee "kaasuläpältä" pumpun takapäähän, irti ja ime siitä: ei sais vuotaa (juuri) ollenkaan. tuo letkun irroitus voi olla vaikeaa, sillä yleensä aikalailla kovettuneet nuo orkkis letkut....

Toki kun rivien välistä lukee tuota viestiäsi, niin BJ ei ole ollut perinneyhdistyksen lemmikki....

Minä lataisin tuonne profiiliin muutaman kuvan konehuoneesta ja ohjaustehostimesta

Häänrik 07.08.2013 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1030826)

Tuo EDIC -siis sähköinen sammutin, toimii myös öljynpaineen vahtina; siis jos muutaman sekunnin paineet liian alhaiset, niin sammuttaa koneen.

Ja nyt sinulla ei siis toimi oikein, vaan kun väännät virran pois; niin edic jää surisemaan edestakaisin? JOS ei parane liittimien/johtojen/maadoitusten tarkistuksella/puhdistuksella ja edic:n moottorin sisäisten liukukontaktien tarkistuksella; niin menee vian hakeminen sähkötekniikan puolelle.... Siis joku kylmäjuotos hapettuma taikka kuivunut konkka tuolla ohjain ECU:ssa
p.s onko koelaudassa "EDIC" -kytkintä? toimiiko samoin kytkin molemmissa asennoisissa?

Onko varmaa tietoa? Meinaan mulla chevyssäkin aiheuttaa ongelmia tuo sähkönen sammuttaja.. Ainiin pitääpä mainita että siinä on 2H-moottori ;):D
Siinä väliin jää se sammuttaja runkkaamaan eestaas, ja vika katoaa kun tarttaa 3-12000krt uudestaan :D Öljynpaineita on aika vähän mutta tarpeeksi :D Jos jollakin tietoa mikä sen surraamisen aiheuttaa tai miten sen öljynpainevahdin saa ohitettua niin tack!

Reetu 08.08.2013 00:06

Hojos auttoi kun rassas boksin liitokset, paisto epäilyttävät tinaukset siitä ja töräytti suojaspräyt.

En jaksanut tutkia missä kohtaa tökki, mutta noilla rauhoittui...

holtom 08.08.2013 05:26

Kiitos
 
Kiitti näistä vastauksista. Täytyy tutkia lisää näiden pohjalta. Pertassa ei tosiaan ole turboa ja tehostajasimpukka taitaa olla HJ:sta kun on etuakselin etupuolella syylärin vieressä. Täytyy tutkia kaikki letkuliitokset alkpaineen osalta ja aukoa rummut jotka siis joka nurkassa.

Sammutin moottorin kytkin suoraan akulta eli vivusta ohjaan auki ja kiinni kun ei virta-avaimesta pelannut. Mutta pitää sitäkin vielä tsekata. Siinä oli akselin päästä päässyt kuula karkuun ja oli jumissa mut kasasin ja putsasin sen niin alko pelaamaan. Öljynpaineet on ok, mutta onko edic se toinen paketti sammutin moottorin vieressä ja mitkä sen tehtävät on? Tästä voi löytyä syy savuuttamiseen jos oikein ymmärsin. Niin raitisilmaputsari on vaihdettu kartiomalliseen pestävään ja siinä ei ole nesteitä tms. jos ymmärsin oikein että alkuperäisessä olis.

Laitan kuvia konehuoneesta heti kun ehdin.

Bj Andy 08.08.2013 05:44

No jos sitä moottoria ohjataan käsikäytöllä niin se menee varmaan sitten pakkosyötölle asti. Elikkös se edicci on sammutin,öljynpainevahti, ja pakkosyöttö käynnistyksen yhteydessä.

Minkä takia se putsari on vaihdettu? Jos se on joku tuninki putsari niin se ei kyllä pidä kuin oravaa isommat kappaleet pois koneesta.

Vaan mikä on se orkkis syy miksi se sammutin on korvattu napilla?

holtom 08.08.2013 07:54

Kiitos Bj Andy näistä vastauksista.

Eli syy miksi laitoin erillisen katkaisijan sammutin moottorille on se että se ei pelannut virta-avaimesta ja piti vaihteella sammuttaa kone. Joten ajattelin että teen ohituksen ja ohjaan hytistä sammutinmoottorin toimintaa katkaisijalla (vipumalli). Toisinsanoen annan virtaa n. 2 sekuntia jolloin sammutin moottori aukaisee syötön. Kun sammutan niin toisin päin eli n. 2 sekuntia virtaa sammutinmoottorille ja se ehtii vetää varren siten että syöttöpumppu ei saa poltinainetta.

Taitaa olla kyllä nyt sitten aina pakkosyötöllä kun savuuttaa niin pirusti tai riippuu miten paljon auki menee nupikka vivun liikkuessa. Onko niin että jos se sammutin moottorin vipu joka avaa syötön menee ääriasentoon niin silloin ollaan tilassa käynnistys? Eli sen edicin pitäisi rajoittaa sen liikeratoja käynnistyksen, ajonaikana käynnissä olon ja sammutuksen aikana? Olikohan siinä kolme rajaa kun avasin kannen....noh pitää katsoa.
Pitää purkaa koko setti pois ja käydä lävitse.

Putsarin vaihdon syytä en tiedä kun oli paikoillaan kun ostin vehkeen. Olisko pönttö ruostunu puhki tai jotakin. Taitaa olla jokin tuninki putsari jossa pestävä kangas tai olen ainakin pessyt sen bensalla. Imee ihan ok ja en usko että kurret kuitenkaan lävitse menee eli ihan se on suht hyvässä kunnossa.

P.S jos ymmärtäis niin osaisi ajatella.. tulee mieleen sanonta jonka voi kohdistaa itseensä tekijänä ja työnantajana: "Kun tietämätön antaa taitamattomalle tarpeettoman työn, menee siinä turha työ hukkaan."

holtom 08.08.2013 08:31

Koneesta en tiiä mikä se on. Vuosimalli on -80 niin luulisi olevan B jos oikein oon aatellu.

Korikiinnikkeistä on lahonnu takarenkaiden edellä olevat kiinnikkeet. Ei taida katastusmies hyväksyä että pelti on hävinny kiinnikkeistä.

Bj Andy 08.08.2013 12:42

Justiinsa. Se edicci tosiaan toimii juuri noin. Onkos siellä kaikki sulakkeet ehjiä? Jostain löytyy eli vaikka tuolta slck:n puolelta sähkökaavio mistä voisi olla apua. Mutta jos se ei sammu niin veikkaisin että vika on joko releessä tai sitten vaan sulake on palannaa ja se on jääny käyntiasentoon.

Ja ne korikiinnikkeetkin on ihan korjattavissa jonkinlaisella äheltämisellä. Nåyttää aluksi toivottomalta mutta työtekijäänsä opettaa sano. Eikä kauneuspisteitä jaeta.

Vaan mitä teetkin niin tee sellain että laite pysyy liikenteessä eikä jää pelkäksi mettäleluksi. Hyvä siitä tulee.

holtom 08.08.2013 14:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1030965)
Justiinsa. Se edicci tosiaan toimii juuri noin. Onkos siellä kaikki sulakkeet ehjiä? Jostain löytyy eli vaikka tuolta slck:n puolelta sähkökaavio mistä voisi olla apua. Mutta jos se ei sammu niin veikkaisin että vika on joko releessä tai sitten vaan sulake on palannaa ja se on jääny käyntiasentoon.

Ja ne korikiinnikkeetkin on ihan korjattavissa jonkinlaisella äheltämisellä. Nåyttää aluksi toivottomalta mutta työtekijäänsä opettaa sano. Eikä kauneuspisteitä jaeta.

Vaan mitä teetkin niin tee sellain että laite pysyy liikenteessä eikä jää pelkäksi mettäleluksi. Hyvä siitä tulee.

Tattis Bj Andy! Ja liikenteessä pysyy se on varma! Lisään kuvia profiiliin kun saan kuvattua ja töiltä ehdin. Tänään hutkitaan näitä kuvioita ja tsekataan mitä saadaan aikaan. Laitan raporttia kun homma eteenee (tai ei etene) :)

BJ-40/76 08.08.2013 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1030860)
Onko varmaa tietoa? Meinaan mulla chevyssäkin aiheuttaa ongelmia tuo sähkönen sammuttaja.. Ainiin pitääpä mainita että siinä on 2H-moottori ;):D
Siinä väliin jää se sammuttaja runkkaamaan eestaas, ja vika katoaa kun tarttaa 3-12000krt uudestaan :D Öljynpaineita on aika vähän mutta tarpeeksi :D Jos jollakin tietoa mikä sen surraamisen aiheuttaa tai miten sen öljynpainevahdin saa ohitettua niin tack!

Chevyssä voi olla kytketty miten vaan, samalla lailla kyllä myös toyotassa käsistään kätevän kodin sähkömiehen jäljiltä! (saa muuten sähköisen pakkosyötön tehtyä, siis esim. kaasu pohjassa vetää pakkosyötön päälle, ja mustaa tulee aika mukavasti:cool:)

Mutta se on varmaa tietoa, että BJ:ssä toimii sähköisenä sammuttimena, estona käyttää ilman öljynpaineita, ja sitten vielä pakkosyöttönä startatessa.

Häänrik 08.08.2013 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1031020)
Chevyssä voi olla kytketty miten vaan, samalla lailla kyllä myös toyotassa käsistään kätevän kodin sähkömiehen jäljiltä! (saa muuten sähköisen pakkosyötön tehtyä, siis esim. kaasu pohjassa vetää pakkosyötön päälle, ja mustaa tulee aika mukavasti:cool:)

Mutta se on varmaa tietoa, että BJ:ssä toimii sähköisenä sammuttimena, estona käyttää ilman öljynpaineita, ja sitten vielä pakkosyöttönä startatessa.

Ok... Ei kyllä mitään hajua kuinka nuo sähköt on ex omistaja vetäny tossa moottoriswapissa :D Ja värinä kaikissa johdoissa on vihreä ja 45887kpl apicoliittimiä ja sokerinpaloja :D:D:D:D

holtom 08.08.2013 21:01

No niin, nyt edic käytetty irti ja levällään. Toimintakaavion pohjalta tutkittu kaikki piuhat ja edicin rajat ja hammasrattaiden asennot.. Kaikki näyttäsi olevan ok. Sitten johdot aina releelle asti ( se peltikuorinen hanskalokeron kupeessa) ja johdot kunnossa. Purin releboksin irti ja aukaisin sen ja päällisin puolin ok. Ei hapetusta tai lämpiämisen merkkejä.

Mutta virta-avaimenkautta edic ei ala surraamaan. Syötin virtaa moottorille suoraan akulta ja johan surisee edestakasin. Edic siis kunnossa. Epäilys on että toi releboxi on ikääntyny ja ei kytke kuten sen pitäs toimia. Muutenhan se ei selviä kuin hommaamalla uuden. Mistä niitä saa? Onko kukaan hommannut?

Jarruihin ei tälle iltaa ehtiny perehtymään mut sekin tässä aikanaan.

holtom 13.08.2013 12:37

Onko tietoa EDICistä ja sen releestä mistä saisi? uskon että vika releessä kun muutoin tuntuu pelaavan.

Jarru jarrukengät kardaanijarruun on hukassa. Ei mistään löydy paitsi amerikasta ja rahti maksaa miljoonan

BJ-40/76 13.08.2013 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja holtom (Viesti 1032655)
Onko tietoa EDICistä ja sen releestä mistä saisi? uskon että vika releessä kun muutoin tuntuu pelaavan.

Jarru jarrukengät kardaanijarruun on hukassa. Ei mistään löydy paitsi amerikasta ja rahti maksaa miljoonan

Siis eikö löydy Toyotalta? ainakin muutama vuosi sitten löytyi, tuli tosin jostain kauempaa, kun kesti monta päivää odottaa...

oletko purkanut kaikki viritykset pois, ja tarkistanut että tulee sähköä k.o releelle?

HeikkiH 13.08.2013 13:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja holtom (Viesti 1032655)
Ei mistään löydy paitsi amerikasta ja rahti maksaa miljoonan

Mistä oot kattonu/kysyny ja paljon rahti on?

pee 13.08.2013 14:00

Onks motonet tsekattu ?

Ei kai nuo toyollakaan viittäkymppiä enempää maksa ?

BENJAMIN 13.08.2013 18:05

Keväällä ainakin löyty käsijarrukengät Toyota Vantaan keskusvarastosta.
Olisko ollut jotain 25e kappale

pee 13.08.2013 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1032676)
Onks motonet tsekattu ?

Ei kai nuo toyollakaan viittäkymppiä enempää maksa ?



koitin tätä vielä muistella, että kummastakohan haettiin meitin frouvan BJ hin pari kesää sitten kenGät kardaanikäsijarruun, silloin siitä johonkin topicciin kirjoittelinkin ... oisko ollut sitten Vesijärven Autosta, mutta ei ne mahottomia maksaneet, juurikin ehkä 50 € pari


EDIT: haku löytää - tuossapa tuo, ja jos siellä asioi, kannattaa etsiä Päivi Jopila myyjäksi, on hienoa palveluasennetta

http://forums.offipalsta.com/showthr...ij%E4rven+auto

Bj Andy 13.08.2013 23:55

Tuota edicin toimintaa kun muistelen niin virtojen päälle laitto eii vielä tee mitään vaan vasta starttaus. Eli silloin se käyttää sen pakkosyötön päällä ja jättää käyntiasentoon 7 sekunniksi(?) Jonka jälkeen öljynpainevahti aloittaa toimintansa, eli jos öp:t on kunnossa ja laturi tyrkkää virtaa niin kone jää käyntiin. Ja tää juttu pitää huomioida myös mäkistartissa eli koneen pitää pyöriä hetki ennenkuin se herää henkiin tai startti hetkellä käyttää avain siellä startti asennossa, tai irrottaa se edicin tanko.

Ja vanhemmissa Bertoissa on edic nappula sitä varten että öp:t nousee hitaasti???

Tästä aasinsillasta päästäänkin sitten laturiin ja vedenerottimen merkkivaloon eli filter valoon ja siihen että palaako se a.ollenkaan, b. Kun virta on päällä mutta kone ei vielä käy, vai c. Koko ajan?

Eli laturi saa herätteensä tuon valon kautta, siis huomioiden että siinä on koko valoa alunperinkään....


Sivu luotu: 07:35 (GMT +2).