Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2013, 16:09
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Etuakseli etenee, murikan kääntö...


Pääsiäisen kunniaks piti ruveta puuhaamaan tuota etuakselin murikan kääntöä.

Ensin lamellilla kaikki vanhojen korvakkojen jne. jämät pois akseliputkesta:
Click image for larger version

Name:	2013-03-29-234.jpg
Views:	563
Size:	1,34 Mt
ID:	35368

Sitten vanhojen lautaspyörän ja lukon kolojen täyttö + väärissä kohdissa olevien pinnapulttien hävitys:
Click image for larger version

Name:	2013-03-29-235.jpg
Views:	561
Size:	1,34 Mt
ID:	35369

Hiluksin murikkaa apuna käyttäen kolmen pinnapultin siirto toisen kätiseksi:
Click image for larger version

Name:	2013-03-30-236.jpg
Views:	581
Size:	1,30 Mt
ID:	35370

Lisää rautaa lukon uudelle paikalle, sitten uuden kätiset lautaspyörän ja lukon kolot kehään + etuperän etukoppa irti:
Click image for larger version

Name:	2013-03-30-237.jpg
Views:	588
Size:	1,58 Mt
ID:	35371

Tämän jälkeen murikka jo istuukin paikoilleen 180 astetta käännettynä :
Click image for larger version

Name:	2013-03-30-239.jpg
Views:	588
Size:	1,48 Mt
ID:	35372

Etupuolelta kurkkii vielä murikka tässä vaiheessa:
Click image for larger version

Name:	2013-03-30-240.jpg
Views:	549
Size:	1,27 Mt
ID:	35373

Etupuolelta kaikki vanhan patin jämät pois ja tilalle putkipääty heftiin:
Click image for larger version

Name:	2013-03-30-241.jpg
Views:	541
Size:	1,79 Mt
ID:	35374

Jotenkin härskin ison näkönen tu putkipääty paikoillaan...
Click image for larger version

Name:	2013-03-30-242.jpg
Views:	992
Size:	1,90 Mt
ID:	35375Click image for larger version

Name:	2013-03-30-244.jpg
Views:	594
Size:	1,76 Mt
ID:	35376Click image for larger version

Name:	2013-03-30-245.jpg
Views:	587
Size:	1,72 Mt
ID:	35377

Lautaspyörällä on nyt enemmän tilaa kuin aiemmin ja varsinaista panssaria ei enää tarvi koska putkipääty yli 6mm terästä.

Enää pitäs hitsata tuo putkipääty ympäri asti kiinni, muutaman pinnapultti puuttuu murikan kiinnityksestä, tyhjennysproppu banjon alapintaan, öljyntason tarkistusproppu keskelle perää ja lisää rautaa perän alapintaan että kestää hieroa.
Siinäpä se murikan pyöräytys taitais sitten jo ollakkin... ja toivotaan että vetarit menee vielä paikoilleen eikä murikka kovin vinossa

__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2013, 18:46
Ewerglade:n Avatar
Ewerglade Ewerglade ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.02.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 505
Perusasetus

Ja tämän jälkeen akseli paikolleen jotta saa todeta, että tuo putkipääty olikin sen verta pitkä, että se tulee ohjausvarren ja raidetangon eteen ja eiku madaltamaan ja tekemään koloa
__________________
Offroad Oulu Ry / Lakeuden Maastoautoilijat Ry
http://www.offroadoulu.com/ https://www.facebook.com/groups/LaMaas/

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞

Ei ole olemassa liian kireitä pultteja, ainoastaan liian lyhyitä jatkovarsia!

∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2013, 20:05
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ewerglade Näytä viesti
Ja tämän jälkeen akseli paikolleen jotta saa todeta, että tuo putkipääty olikin sen verta pitkä, että se tulee ohjausvarren ja raidetangon eteen ja eiku madaltamaan ja tekemään koloa
Eiköhän tuosta tuu otettua jonkun verran pois ylimääräsiä jo ennen sitäkin
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2013, 20:21
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Samaa katsoin myös. Omassa päädyn vaihdossa oli aika millipeliä panhardin ja hammaspyörän kanssa Rangessa. Miten lie tässä XJ/HDJ sovelluksessa?
Ohensin jotain 18mm tuosta kannesta, siivu pois.

Öljytilavuus kasvaa tuolla täydellä kannella kivasti
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.03.2013, 20:44
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Samaa katsoin myös. Omassa päädyn vaihdossa oli aika millipeliä panhardin ja hammaspyörän kanssa Rangessa. Miten lie tässä XJ/HDJ sovelluksessa?
Ohensin jotain 18mm tuosta kannesta, siivu pois.

Öljytilavuus kasvaa tuolla täydellä kannella kivasti
Panhardi ei pitäs olla ongelma, se kun jää mulla tuohon yläpuolelle kuten nykyakselillakin. Raidetanko taas tulee aika lähelle etukoppaa tässä hodarin akselissa kun siirrän raidetangon etupuolelle ohjaushilppeisiin kiinni enkä käännä varsia toisin päin.
Eli löysät pittää ottaa kopasta pois jottei tuu isompia ongelmia sitten.
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.03.2013, 23:48
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Tätä rojektia seuratessa tulee väistämättä mieleen kysymys, että eikö olisi selvinnyt vähemmällä rakentamisella, jos autossa olisi tehokkaampi 4L bensakutonen, jossa potkua reilusti pienempien eli esim niiden Ziarellien pyöritykseen? Vai onko ajatuksena mennä niin hitaasti esim. soilla, että hapetus ei tule maaston vaurioitumisen takia kysymykseen?

Mun nyt jo poismyyty bensa-XJ pärjäsi hyvin 33" Kaimaneilla, vaikka ne oli todellisilta mitoiltaan Ziarellejä tuuman pienemmät niin halkaisijassa kuin leveydessä; muistaakseni.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.03.2013, 07:31
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tätä rojektia seuratessa tulee väistämättä mieleen kysymys, että eikö olisi selvinnyt vähemmällä rakentamisella, jos autossa olisi tehokkaampi 4L bensakutonen, jossa potkua reilusti pienempien eli esim niiden Ziarellien pyöritykseen? Vai onko ajatuksena mennä niin hitaasti esim. soilla, että hapetus ei tule maaston vaurioitumisen takia kysymykseen?

Mun nyt jo poismyyty bensa-XJ pärjäsi hyvin 33" Kaimaneilla, vaikka ne oli todellisilta mitoiltaan Ziarellejä tuuman pienemmät niin halkaisijassa kuin leveydessä; muistaakseni.
Jos nuo akselit saa rikki jo tuolla VM:n kiisselillä niin enpä uskaltais tuonne nokalle enempää tehoa tyrkyttää, ekat tikut meni heti ekalla testireissulla Ziarelleilla
Maastossa ajetaan maaston ja kaluston vaatimalla/sallimalla tavalla, joskus sillä vaivasella hapella mitä tuosta motista saa irti, suurimman osan ajasta kuitenkin hiippailemalla.
Ei se 2300kg mörrimöykky mene siellä oikeasti märässä paikassa hapellakaan, parempi yrittää vain pysyä pinnalla ja helpottaa vinssaamista

Ei nuo akselit tunnu pysyvän kasassa edes meikäläisen neitimäisellä ajotavalla, joten parempaa tilalle. Totta kait ne rupeais kestämään kun rengasta pienentäis tarpeeks, mutta se on jo sitten oma juttunsa ja omat reittinsä, eikä siinä mitään kukin taaplaa tyylillään.
Onhan noita eri kokosia renkaita (235, 265, 33, 35) tullu Jeepin alla kulutettua mutta sitä mukaa kun aina vain vaikeempaan paikkaan haluaa päästä muuttuu vaatimuksetkin. Tai sitten en vain osaa ajaa, kompensoidaan sitä sitten

Ja jos vähemmällä vaivalla rakentamisen suhteen haluaa päästä niin ostaa jonkun muun kuin XJ:n tai pysyy poissa noista oikeasti hankalista maastoista
Rakentaminen on meikälle ainakin se yksi ISO asia tämän offipuuhastelun parissa, koko ajan oppii jotain uutta
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.03.2013, 23:00
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Niin eikös sulla ollut jakiksessa tiheemmät välitykset ja akseleissa lukot? Niillähän sitä vetarit särkee pienemmälläkin koneella ja isoilla renkailla.

Mulla 33":lla, 3.55-välityksillä ja kuutoskoneella ilman lukkoja eteni XJ todellakin hyvin, vaikken hirveästi tykännyt mutakylvyistä järkyttävän pesu-urakan takia. AW4-vaihdelaatikkoon olisin kaivannut pakkoykkösen, mutta ehkä juuri sen puute piti paikat ehjinä...?

Lähinnä vain mietin sitä, että kun tässä harrasteessa nälkä todellakin kasvaa syödessä ja aina pitäisi löytää jotain lisähaastetta, niin se vain tuppaa käymään lompakon ja kalenterin päälle. Kun laitat yhden paikan paremmaksi, niin seuraava hajoaa ja on aina pykälää edellistä työläämpi. Niin kivaa kuin rakentelu onkin, niin samaa paikkaa ei jaksaisi moneen kertaan hajottaa ja laittaa.

Jos pohjosen reitit on enempi suota ja maanomistajat herkkiä maapohjan särkymisestä, niin sitten ymmärrän sun valinnan tosi isoista renkaista ja niiden vaatimista järeämmistä akseleista.

Nyt kun mulla on V8-ZJ työn alla ja akselit ihan samoja kuin XJ:ssä, niin hirvittää miten se kestää kasassa. Perävälitykset 3,73, pakkoykkönen laatikossa (46RH joka sinänsä hyvä, kun on vahvempi hydrauliohjattu ja sietää p***kaa paremmin kuin uudempien kasien takana oleva RE44) ja jakiksena "front-case-swapattu" 242, jonka kyllä pitäs kestää sen minkä orkkis 249. Mutta kun koneessa on kolmannes lisää vääntöä suoraan kutoseen verrattuna ja painoa jokunen sata kiloa enemmän kuin XJ:ssä, niin voipi olla aihetta katsella vahvikeosia... No, ainakin D30:n ristikolliset etuvetarit on vielä varalla CV-nivelten tilalle. Ja eikähön se auto hajoa loppupelissä "viasta" penkin ja ratin välissä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.03.2013, 23:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Ja jos vähemmällä vaivalla rakentamisen suhteen haluaa päästä niin ostaa jonkun muun kuin XJ:n tai pysyy poissa noista oikeasti hankalista maastoista

Rakentaminen on meikälle ainakin se yksi ISO asia tämän offipuuhastelun parissa, koko ajan oppii jotain uutta
Miten sen nyt ottaa, ei nuo Japanian- ihmeetkään tunnu sen helpompia olevan rakentaa jos niillä oikeasti johonkin haluaa päästä. Ainakin itellä tuntunut siltä, että XJ pikkukorotuksella, ~33" renkailla ja pienellä pellin leikkelyllä tekee vähintään saman mitä enemmän rakennetut Japanin- veljensä. Toki rajoitteensa on joka vehkeessä; omat huonoutensa on XJ:n itsekantavassa korissa, ja toisaalta heikoissa akseleissa mitkä vaatii vahvistuksia tai kokonaan järeämpää kamaa tilalle (pätee myös esim. ZJ:hin ja WJ:hin).

En sanoisi että XJ on sinänsä sen hankalempi rakennettava kuin monet muutkaan, osin paljon helpompikin kun netti on pullollaan suoraan kiinni pultattavaa osaa kohtuuhintaan. Ja tuntuu kulkevan vähemmällä laitolla pahoista paikoista kiitos kevyen ja pienehkön auton ja hyvin toimivan alustan. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja ei Jeeppi ole siinä suhteessa muita yhtään parempi - aina on paikkoja mitkä hajoaa tai varaa parantaa. Kait jos rahaa olisi niin tarttisi hommata vaikka Wrangler Rubicon Unlimited 10th Anniversary tehtaan asentamalla vinssillä - ja silti olisi tehtävää, kun on liian pienet renkaat, ja sitten alkaakin taas akselit valittaa kun on 37" kumit alla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.04.2013, 11:21
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Tutkitko olisiko Hdj:n kääntöpäät sopineet helpolla takaakselin kuoreen?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Horny Hod Dog, eli kiimainen Hodari Mojoman Maasturiprojektit 19 08.12.2012 16:55
XJ Cherokeen tukivarret P-KR#1 Tekniikka & Jutustelu 7 14.08.2009 19:41
xj cherokeen räjäytyskuvat TEE-5 Tekniikka & Jutustelu 4 16.04.2009 22:05
O: xj cherokeen osia mardu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 07.08.2007 08:29
xj cherokeen korkeus mardu Tekniikka & Jutustelu 9 26.02.2007 01:45


Sivu luotu: 02:03 (GMT +2).